خانه / مشاوره کودکان / کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟
کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟

کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟

کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟

[contact_info title= “کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟”] 

 آمار دقیقی در مورد ازدواج کودکان در کشور وجود ندارد اما هستند کودکانی که در اوج روزهای کودکی وارد روزهای جدی زندگی می‌شوند و حال باید نقش‌هایی را ایفا کنند که روزی در خاله بازی خود اجرا می‌کردند. کودکی را در خانه پدری جا می ‌گذارد و همراه مردی که او را نمی‌شناسد وارد خانه‌ای می‌شود تا در کنارش سال‌ها زندگی کند، زندگی که برای او نامفهوم است.

کودکی که هنوز در دنیای خاله بازی خود غرق است، عروسک‌های خود را کنار گذاشته و حال باید به اجبار والدین واردت فصل جدیدی از زندگی خود شود، فصلی طولانی که خیلی زود برای او آغاز شده است. گروه الو مشاوره در این مطلب با عنوان ” کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟” به موضوع کودک همسری پرداخته است.

آسیب ‌های ازدواج ‌زود هنگام 

انجام مشاوره ژنتیک برای تمام ازدواج ‌ها ضرورت دارد اما افرادی که در خانواده آن ‌ها معلولیتی وجود دارد و یا قرار است ازدواج فامیلی صورت گیرد، باید این مشاوره را انجام دهند. افرادی که در خانواده آن ‌ها سابقه سقط‌ های مکرر و ناباروری و یا ناهنجاری‌هایی وجود دارد باید برای این مشاوره مراجعه کنند.

مشاوره زنتیک سن زیر ۱۸ سال را برای ازدواج توصیه نمی ‌کند چرا که بهترین سن ازدواج بین ۱۸ تا ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال است. ازدواج زیر ۱۸ سال برای بارداری بسیار خطرناک است، تولد کودکان کم وزن که زمینه ‌ای برای اختلالات ژنتیک است، ایجاد معلولیت ‌ها و زایمان زودرس از عوارض بارداری مادر در سن کم تر از ۱۸ سال است. براساس مشاهدات در مشاوره ژنتیک، علت این گونه ازدواج ‌ها، تفکرات بومی افراد و یا برداشت‌های اشتباه از تاخیر در ازدواج است. ازدواج‌های کودکان تنها جنبه بازی دارد و هیجانی زودگذر است. 

کودک آزاری، از مصادیق بارز کودک همسری!

خانواده‌هایی که کودکان خود را زودتر از سن بلوغ به ازدواج واردار می ‌کنند، در واقع یکی از مصادیق کودک آزاری را انجام می‌دهند. مشاوره ‌های ژنتیک را باید از دوران دبیرستان آغاز کنیم، غربالگری اختلات ژنتیک افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در استان در سطح مدارس استان اجرا شده است. طرح پیشگیری از اختلالات ژنتیک در دبیرستان و طرح مشاوره پیش از ازدواج دو طرح است که بهزیستی دنبال می ‌کند اما طرح اول مهم تر است چرا که قبل از تصمیم ازدواج و انجام انتخاب عاطفی بهتر است انتخاب منطقی صورت گیرد.

کودکان مهارت لازم برای ایفای نقش همسری ندارند:

از اسم این پدیده که کودک همسری است مشخص است که فرد هنوز دوران کودکی خود را سپری نکرده و کودکی نکرده و هم اکنون قرار است نقش بزرگی را ایفا کند. فردی که وارد ازدواج می‌شود باید توان ایفای نقش و آگاهی لازم را داشته باشد حال آنکه از کودکی می ‌خواهیم که بتواند این نقش را ایفا کند. برای دختران زیر ۱۴ سال و پسران زیر ۱۵ سال پدیده کودک همسری در نظر گرفته می‌شود، از باب موضوعات روانشناختی واگذار کردن مسئولیت بزرگی به عنوان فرد همسر به فردی که وارد حتی جوانی هم نشده اشتباه است.

مرحله اول انتخاب همسر است در حالی که یک کودک معیارهای انتخاب همسر را نمی‌داند و به بلوغ عاطفی و روانی نرسیده است. در این دوران کودک تازه مهارت‌های ارتباط با دیگران و موضوعات دوران نوجوانی را فرامی ‌گیرد حال چگونه ممکن است از او انتطار داشته باشیم در زندگی نقش همسری را ایفا کند. کودکان دیدگاه نادرستی نسبت به ازدواج دارند هرچند که در بین جوانان نیز این دیدگاه وجود دارد، برای فردی که در دوران کودکی قرار دارد انتظار از ازدواج چیزی جز تجربیات هیجانی که سریعا فروکش می ‌کند نیست. یکی دیگر از دلایل برای ایجاد زندگی مشترک بقای نسل است اما سوال اینجاست که آیا کودکان مهارت‌های لازم را برای فرزندپروری و تربیت فرزند دارند؟

کودکی نکردن؛ غمی بزرگ

کودکی نکردن از غم‌های این افراد است که منجر به طلاق عاطفی و عدم پایداری بنیان خانواده می ‌شود. ما با دو گروه والدین مواجه هستیم گروه اول والدینی هستند که معتقدند باید فرزندان در سن کم ازدواج کنند که این امر ریشه در فرهنگ و نا آگاهی دارد. گروه دوم والدینی هستند که دوست ندارند به هیچ وجه کودکان و فرزندانشان با مقوله ازدواج آشنا شوند که این امر نیز آسیب زا است.

کودک همسری و تجاوز خاموش:

تجاوز خاموش از مصادیق کودک همسری است چرا که کودک هنوز با مسائل جنسی آشنا نیست و باید برای رضایت همسر خود به رابطه ‌ای بدون آگاهی تن دهد. یکی از رفتارهایی که باعث تکمیل نقش همسری می‌شود نقش جنسی است و ارتباط جنسی مطلوب می ‌ تواند به پایداری ازدوج کمک کند که به طور قطع کودک نمی ‌تواند این نقش را به درستی ایفا کند. درست اجرا نشدن رفتارهای جنسی معضلاتی چون ترس و دلهره، فاصله گرفتن زن و شوهر از یکدیگر،  ایجاد دلزدگی زناشویی، شکاف عمیق و ایجاد طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت.

خشونت، اعتیاد و خیانت، آسیب ‌های ازدواج زودهنگام

آمار زیادی در خصوص ازدواج دختران زیر ۱۵ سال وجود دارد. پیامدهای این اتفاق از سه بعد جسمی، جنسی و اجتماعی باید بررسی شود، فرد برای ازدواج باید به بلوغ اجتماعی برسد تا بتواند ارتباط خوبی برقرار کند. در عصر ارتباطات و بمباران فضای مجازی، بسیاری از اوقات بلوغ زودرس جنسی و جسمی را به همراه دارد.  فرد در سنین پایین به به بلوغ اجتماعی نرسیده و آمادگی ازدواج ندارد، معمولا ازدواج دختر کم سن و سال با فرد بالغ صورت می‌گیرد که به همین علت نمی‌توانند با یکدیگر گفتگو کرده و زندگی خود را با تفاهم پیش ببرند چرا که دیدگاه‌ها متفاوت است و رابطه زن و شوهری شبیه رابطه پدر و فرزندی می‌شود. 

پیامد و آسیب دیگر پیامد خیانت است چرا که وقتی که دختر کم سن و سال با فرد بالغ ازدواج می‌کند کم کم به مرحله بلوغ رسیده و تازه نیازهای خود را درک می‌کند و چون پاسخ خود را دریافت نمی‌کند، به خیانت روی می ‌آورد. پیامد دیگر این گونه ازدواج‌ها، اعتیاد است چرا که وقتی فردی در زندگی مشترک خود تازه به بلوغ می‌رسد شرایط بحرانی شده و احساس تنهایی و افسردگی می‌کند و در نتیجه به اعتیاد روی می ‌آورد. زن و شوهر برای آرامش بخشی به یکدیگر آفریده شده‌اند اما این گونه ازدواج ‌ها این تجربه را برای زوجین به ارمغان نمی ‌آورد.

دلایل وجود کودک همسری

مشکلات اقتصادی:

بعضی خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی، تصمیم می‌گیرند تا دختران خود را در سنین پایین به عقد فردی دیگر درآورند. با این کار آن‌ها در واقع از بار مسئولیت‌های مالی یکی از فرزندان خود، شانه خالی کرده و تامین معاش او را به فردی دیگر می‌سپارند. برخی افراد نیز با دریافت مبلغی به عنوان شیر بها یا مهریه، بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع می‌کنند.

باورهای غلط:

وجود رسوم و سنت‌های اشتباهی که ازدواج دختران در سنین پایین را یک موفقیت دانسته و یا این کار را روشی مناسب برای جلوگیری از به گناه افتادن فرزندان به دلیل نیازهای جنسی می‌دانند؛ به وجود کودک همسری دامن می‌زند.

تمایل دختران و پسران:

در سال‌های اخیر شاهد رشد شرایطی هستیم که در آن، دختران و پسران در سنین پایین با یکدیگر آشنا شده و بر اساس تمایل خودشان، تصمیم به ازدواج در سنین نوجوانی می‌گیرند.

جلوگیری از یک اتفاق نامطلوب:

در برخی مواقع به دلیل بروز شرایطی نظیر برقراری رابطه جنسی بین دو طرف، خانواده برای جلوگیری از ایجاد پیامدهای نامطلوب بعدی، با ازدواج موافقت می‌کند.

اجبار از دلایل کودک همسری:

تحمیل فشار و زور از جانب یکی از طرفین، به ویژه آقایان در رابطه با خانواده دختر، باعث می‌شود که خانواده‌ها مجبور شوند به ازدواج فرزندشان در سنین پایین رضایت دهند. با این حال باید توجه داشته باشید که ازدواج سن و دوران مخصوص به خود دارد و آگاهی از آن لازم است. 

پیامدهای منفی کودک همسری

فوت همسر:

بسیاری از موارد کودک همسری، به صورت ازدواج دختران زیر سن قانونی با مردانی است که سن بالایی دارند. طبیعی است که با گذشت چند سال مردان به سنین میانسالی یا پیری می‌رسند و به هر دلیلی فوت می‌کنند. این مسئله باعث بیوه شدن دختران جوانی می‌شود که اکنون مشکلات بسیاری از جمله دشواری در تامین معاش، در انتظار آن‌ها خواهد بود.  

بالا رفتن آمار طلاق:

کودکان، به ویژه آن‌هایی که در سنین پایین‌تر ازدواج می‌کنند، معمولا این کار را نه با رضایت شخصی بلکه با صلاحدید خانواده انجام می‌دهند. هنگامی که سن فرد بیشتر می‌شود، اداره زندگی و تصمیم گیری برعهده خود فرد خواهد بود.

بسیاری از این افراد در سنین بالاتر، احساس می‌کنند که تمایلی به زندگی با همسرشان ندارند و خواهان جدایی هستند. بر اساس آمار اعلام شده بیش از ۱۱ هزار مورد طلاق برای افراد بین سنین ۱۴ تا ۱۸ سال، در کشور ثبت شده است.

بالا رفتن آمار روابط فرا زناشویی:

هنگامی که فرد در سنین کودکی، به اجبار خانواده و یا از روی احساسات خام کودکی، تصمیم به ازدواج می‌گیرد، می‌توان تصور کرد که با گذشت زمان و ایجاد بلوغ فکری، فرد از تصمیم خود پشیمان شده و یا حتی به فرد دیگری علاقمند شود. این شرایط باعث می‌شود تا احتمال ایجاد روابط فرازناشویی قوت بگیرد.

تغییر مسیر زندگی:

کودکان، پیش از هرچیز انسان‌هایی هستند که حق دارند از جانب خانواده و اطرافیان برای شکوفایی استعدادهایشان و پیشرفت در زندگی حمایت شوند. ازدواج در سنین پایین باعث می‌شود که فرد در مسیری به غیر از آموزش و تلاش برای پیشرفت قرار بگیرد.

آسیب‌های جسمی زنان:

بر اساس نظر پزشکان و متخصصین حوزه سلامت زنان، برقراری رابطه جنسی و بارداری در سنین پایین برای دختران، خطر ابتلا به مشکلات جسمی بسیار و یا حتی مرگ را افزایش می‌دهد.

احساس پوچی:

دیدگاه افراد در سنین پایین نسبت به ازدواج، دیدگاهی کودکانه بوده و آن‌ها اهداف عمیقی برای این مسئله در نظر ندارند. رویاهایی نظیر جشن عروسی، ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال و همچنین برطرف کردن غرایز جنسی، فرد را به سمت ازدواج سوق می‌دهند.

این در حالی است که فرد پس از دست یافتن به این‌ها، دلیل و هدف دیگری برای زندگی مشترکش احساس نمی‌کند و به زودی از آن دلزده شده یا احساس می‌کند که زندگیش را از دست داده و احساس شکست می‌کند. به همین دلیل پدر و مادر و کسانی که می‌توانند در این زمینه نقشی داشته و به کودک کمک کنند؛ باید کودک را ترغیب کرده که از مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرد.

برای دریافت مشاوره های تخصصی تر در مورد “کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟” حتما با مشاوران برجسته مرکز الو مشاوره در تماس باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

نقش خانواده در آموزش های صحیح جنسی به کودکان
علائم افسردگی در کودکان و درمان آن
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

[contact_info title= “کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

نحوه برخورد با کابوس کودکان

نحوه برخورد با کابوس کودکان

[contact_info title= “نحوه برخورد با کابوس کودکان”]  مهم نیست که در چه سنی بچه ‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.