خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد
۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد

۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد

۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد
۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد

[contact_info title= “۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد”] 

شاید ترس‌های روزانه، زندگی برخی افراد را به جهنمی تبدیل کرده باشد که آن ها به هیچ وجه توان مقابل با آن را ندارند. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند نگرانی‌های روزانه‌ این دسته از افراد را کم کرده تا آن ها بتوانند بدون ترس به زندگی روزمره‌شان بپردازند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می‌توانید با استفاده از “۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد” زندگی راحت تری را تجربه کنید.

راهکارهای مقابله با ترس

با ترس‌ هایتان روبرو شوید:

فرار کردن از ترس‌ها موجب می‌شود که آن ها روز به روز ترسناک‌تر شوند. اگر شما بتوانید با ترستان روبرو شوید، آن ها کم کم از بین می‌روند. پس بهتر است به سراغشان رفته و راه غلبه بر ترس‌ تان را پیدا کنید.

پیش‌بینی‌های دقیق از ترس جلوگیری می‌کنند:

مطمئنا هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را قلقلک دهد یا بترساند. چرا که مغز می‌داند قرار است چه اتفاقی بیفتد. ترس‌ها زمانی رخ می‌دهند که شما اطلاع کاملی از رخداد پیش رو نداشته باشید یا پیش‌بینی‌های شما دقیق نباشند. به طور مثال در شهربازی شما بر روی دستگاه‌ها با سرعتی حرکت می‌کنید که هرگز پیش‌بینی نمی‌کردید یا در حالت عادی نمی توانستید با این سرعت حرکت کنید. پس عدم اطلاع از آینده و یا اتفاق غیر قابل پیش‌بینی می‌تواند ترسناک باشد.

بازی فکری انجام دهید:

بازی‌های فکری، که ذهن شما را به تصاویر و رنگ‌ها مشغول می‌کنند، برای فراموش کردن اتفاقی ترسناک بسیار مفید هستند. در واقع اگر تا ۶ ساعت پس از یک اتفاق ترسناک، یک بازی فکری تکراری و جذاب انجام دهید، به احتمال زیاد می‌توانید آن اتفاق را فراموش کنید.

برای غلبه بر ترس‌ هایتان وقت بگذارید:

زمانی که دارید در دریایی از ترس و اضطراب غرق ‌می‌شوید، بسیار سخت است که به کارها و اتفاقات پیرامونتان فکر کنید. اولین و مهم ترین کار این است که برای غلبه بر ترس‌ هایتان وقت گذاشته و سعی کنید در زمان مناسب به سراغ آن ها بروید. برای ۱۵ دقیقه ترس‌ها و نگرانیتان را کنار گذاشته و حواستان را پرت کنید. پیاده روی، خوردن چای یا یک حمام گرم انتخاب‌های مناسبی برای این موضوع به شمار می‌رود.

جیغ زدن، ترس را خالی می‌کند:

شما انرژی زیادی برای کنترل ترس خود مصرف می‌کنید. گاهی اوقات بسیار تمرکز می‌کنید تا در موقعیت های ترسناک جیغ نکشید. حال اگر فضا و مکانی برای جیغ کشیدن مانند شهربازی پیدا کنید، می‌توانید این انرژی نهفته را رها کنید و با تجربه ترس‌های هیجانی و جیغ کشیدن، فشارهای روحی خود را تخلیه کنید.

دوستان و خانواده:

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که جمع‌های خانوادگی و دوستانه، پس از تجربه‌ یک اتفاق هیجان‌انگیز در کنار یکدیگر، پایدارتر خواهد شد. احساسات افراد در کنار یکدیگر تشدید می‌شود. به طور مثال اتفاقات خوشحال‌کننده، شادتر می‌شوند و اتفاقات ترسناک، ترسناک‌تر. اما همین تجربه مشترک ترس، می‌تواند استحکام روابط را بیشتر کند.

با تنفس نگرانی‌ها را رها کنید:

زمانی که ضربان قلب شما بالاتر می‌رود یا دستتان عرق می‌کند، بهترین راه این است که با آن مقابله نکنید. سر جایتان نشسته و تنها سعی کنید با نفس کشیدن حواستان را پرت کرده و روی تنفستان تمرکز کنید. کف دستتان را روی شکم گذاشته و به آرامی نفس بکشید. هدف این است که به مغزتان توانایی تطبیق با شرایط استرس‌زا را بدهید تا بتواند خود را سر و سامان دهد.

بدترین نتیجه را تصور کنید:

سعی کنید بدترین نتیجه را به عنوان عاقبت کارتان در نظر بگیرید. مثلا فکر کنید هر لحظه ممکن است تحت تاثیر استرس بالا سکته کنید. پس از آن خواهید دید که چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید کارهایتان را انجام بدهید.

منطقی باشید:

در برخی مواقع بهتر است منطقی بود و با کمک مستندات به سراغ ترس‌ها رفت. برای مثال اگر از گیر کردن در آسانسور می‌ترسید، بهتر است از خودتان بپرسید آیا کسی را می‌شناسید که چنین اتفاقی برایش افتاده باشد. حتی می توانید از خودتان بپرسید که آیا دوست دیگری را می‌شناسید که چنین ترسی داشته باشد. امکان دارد با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان به خنده افتاده و به کلی ترس‌هایتان را فراموش کنید.

یک محل امن و شاد را تصور کنید:

چشمان خود را بسته و یک محل امن و آرام را تصور کنید. این محل می‌تواند ساحلی زیبا، یک خاطره شاد در کودکی یا روی تخت کنار گربه‌تان باشد. در این محل، دیگر چیزی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. با تصور کردن این محل شاد خواهید توانست لحظه‌ای به آرامش سپری کرده و ذهنتان را مرتب کنید.

در مورد ترس‌هایتان صحبت کنید:

با آدم‌های قابل اعتمادتان درباره‌ ترس‌های خود صحبت کنید. اگر نمی‌توانید با دوست، همکار یا عضوی از خانواده‌تان صحبت کنید، به مشاور یا روانشناس روی آورید تا مشکلاتتان را بازگو کرده و از قدرتشان بکاهید.

تغذیه و خواب کافی:

بسیاری از مردم به سراغ سیگار و مخدر‌های مختلف می روند تا استرس خود را حل کرده و راحت‌تر زندگی کنند که این مسئله شرایط را بدتر می‌کند. بهتر است به جای این کار‌ها، به خواب و خوراکتان برسید. ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید، سه وعده غذای مناسب بخورید و به رژیم غذاییتان، میوه و سبزی را اضافه کرده تا سالمتر زندگی کنید.

تصویر سازی کنید:

این کار را می توان به دو صورت انجام داد؛ در روش اول خود را در شرایطی تصور کنید که با ترس خود مواجه شده و قصد غلبه کردن بر آن را دارید. مثلا اگر از غرق شدن در آب می ترسید، خود را درون یک قایق در حال غرق شدن فرض کنید و در ادامه به این موضوع فکر کنید که می توانید از این معرکه جان سالم به در ببرید و از مرگ حتمی نجات پیدا می کنید.

در روش دوم سعی کنید که به خود احساس و افکار مثبت را القا کنید. به طور مثال خود را در محیطی امن و بدون کوچکترین نگرانی و هیجانی تصور کنید و تا می توانید از امکانات گسترده در آن محیط لذت ببرید. در سر پروراندن این افکار، موجب القای حس شادی و نشاط به مغز شده و او را وادار به ترشح هورمون هایی نظیر آدرنالین و سروتین می کند.

عوارض ترس زیاد

ترس به انواع گوناگون به طور آشکار و پوشیده در رفتارهای نامناسب ظاهر می گردد. این رفتارهای دشوار به عقیده اکثر روان پزشکان عبارتند از: لکنت و گرفتگی زبان، ادرار غیرارادی، خواب پریشان و یا حرکات عصبی. همچنین ترس یا اضطراب اساس تمام حالات عصبی است و اصل و اساس اکثر ناراحتی های عقلی و روانی ترس است. ترس علاوه بر ناراحتی های نام برده، سبب می شود که آدمی حسود و کم رو گردد و این دو رفتار تا آخر عمر او را ناراحت و معذب خواهند کرد.

پریشان فکری و اضطراب های درونی یا آرامش فکر و اطمینان خاطر هر فردی، روی تمام قوای بدنش عموما و در سخن گفتن و ادای کلماتش خصوصا، اثر مستقیم دارد و به عبارت دیگر، کیفیت و کمیت سخنان هر انسانی، حاکی از وضع درونی و حالت روانی او است. در واقع  افرادی که روزانه با ترس های متعدد رو به رو هستند، به طرز چشمگیری از میزان بازده کاری و عملکرد مثبت آن ها کاسته خواهد شد.

کابران گرامی می توانند برای درایفت اطلاعات بیشتر در مورد “۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد” با کارشناسان با تجربه مرکز الو مشاوره تماس بگیرند و از راهنمایی های لازم در این زمینه بهره مند گردند. سایر مطالب ما:

تفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن
عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن
تعریف اضطراب و راهکارهای درمان آن
زبان بدن زنان و مردان

[contact_info title= “۱۰ روش اثبات شده برای درمان ترس + عوارض ترس زیاد”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.