خانه / مشاوره روانشناسی / نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!
نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!

نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!

نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!
نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!

[contact_info title= “نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!”] 

با توحه به گفته های سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر، ۵۰ درصد از ۳۰۰ میلیون نفری که با افسردگی زندگی می‌کنند، تحت درمان نیستند، حتی در کشورهایی که بیشترین میزان درآمد را دارند، این واقعیت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، مثلا اینکه تشخیص افسردگی به این سادگی‌ها نیست.
انسان ها معمولا افسردگی را دست‌کم می‌گیرند و انکار می‌کنند که افسرده‌اند. آن‌ها معمولا در شرایط استرس برانگیز و دوره‌های ناراحت کننده‌ای که در زدگی خود دارند، عادت کرده‌اند که با فشار و اجبار حالات خود را کنترل کنند و بروز ندهند و اغلب هم تعجب می‌کنند اگر به آن‌ها بگویید، افسردگی دارند. با ما باشید تا “نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!” را بریتان عنوان نمایید.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تاثیر بگذارد. افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند. .

علائمی از افسردگی که شاید نمی دانستید!

مدام کنترل اعصابتان را از دست می‌دهید:

بیش از حد زودرنج و تحریک پذیر بودن، یکی از نشانه‌های بیش از نیمی از افرادی است که دچار افسردگی‌های بلندمدت‌تر و شدیدترند. پریشان‌حالی و خشمی که جزو خصوصیات یک نفر نیست اما وجود دارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ افسردگی هم در بزرگسالان و هم در کودکان باشد.

خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید:

افسردگی در بعضی از خانم‌ها می‌تواند باعث شود تمام مدت بخوابند اما برخی دیگر دچار کم‌خوابی می‌شوند و اغلب صبح خیلی زود بیدارند. اگر ناگهان این حالت را پیدا کرده‌اید که هر روز صبح ساعت ۴ یا ۵ بیدار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید بخوابید، ممکن است یکی از علامت‌های افسردگی را داشته باشید.

دیگر از سرگرمی‌هایی که زمانی دوست داشتید لذت نمی‌برید:

چنانچه همیشه عاشق آشپزی بوده‌اید اما حالا دیگر از این کار لذت نمی‌برید ممکن است افسرده باشید. این اتفاق بسیار ناخوشایند است زیرا زمانی این فعالیت‌ها حالتان را خوب می‌کرده؛ اما اکنون دیگر انگیزه و علاقه‌ای به انجامشان ندارید و حتی اگر خودتان را وادار به انجامشان کنید نیز هیچ لذتی نخواهید برد.

غرق شبکه‌های اجتماعی شده‌اید:

آیا بیشتر از گذشته به فیس‌بوک و اینستاگرام مشغول شده‌اید؟ افزایش وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از تاکتیک‌هایی باشد که افراد دچار افسردگی پنهان از آن برای نادیده گرفتن ریشه‌ افسردگی خود استفاده می‌کنند. در واقع شبکه‌های اجتماعی، حواس‌پرت‌کن‌هایی هستند که موقتا کمی حالتان را خوب می‌کنند و شما را به فضای دیگری می‌برند و شما هر بار که پیامی دریافت می‌کنید، کمی آدرنالین ترشح می‌کنید. این اتفاق می‌تواند منجر به خستگی آدرنال و فرسودگی روحی شود زیرا زیاد به این عادت می‌پردازید.

کمر درد:

افسردگی، احتمال کمردرد را افزایش می‌دهد. هر چه افسردگی‌تان بدتر شود، کمردردتان نیز بدتر خواهد شد. کارشناسان عقیده دارند افسردگی باعث می‌شود عصب‌ها بیش از حد حساس شوند. ضمنا اگر کمردردتان سبب افت کیفیت زندگی‌تان شود یا فعالیت‌ها و حرکاتتان را محدود کند، به راحتی می‌تواند افسردگی‌تان را تشدید کند.

وزنتان خیلی تغییر کرده است:

افسردگی همراه با افزایش یا کاهش اشتها می باشد. برخی افراد ممکن است وزن کم کنند که در ابتدا ممکن است خوشایند باشد؛ اما به مرور زمان، از دست دادن اشتها به غذا باعث می‌شود انرژیتان به شدت افت کند. برخی افراد نیز ممکن است با ریزه‌خواری در طول روز به افسردگی واکنش نشان دهند، مخصوصا با غذاهایی که پر از چربی و قند هستند، مثلا چیپس سیب زمینی. بعد از پرخوری حس بدی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید، در نتیجه اعتمادبه‌نفستان پایین می‌آید؛ زیرا وزن اضافه می‌کنید و این یک چرخه‌ بی‌پایان است.

سست و بی‌اراده می‌شوید:

ممکن است اراده‌تان را از دست بدهید اما ابدا افسرده نباشید ولی ناگهانی بی‌اراده و سست شدن در واقع یکی از علامت‌های اصلی افسردگی در زنان است. حس ناامیدی و یا حتی در هر موقعیت و شرایطی انتظار بدترین حالت‌های ممکن را داشتن نیز می‌تواند نقش داشته باشد اما معمولا افراد وقتی که افسرده‌اند، تصمیم‌های بد و نادرستی می‌گیرند، مثلا روی آوردن به الکل، سر کار نرفتن و یا رفتارهای پرخطر جنسی.

احساس دل‌تنگی می‌کنید:

نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!

طبیعی است گاهی به گذشته‌ها فکر کنیم؛ اما مرتبا در گذشته سیر کردن طبیعی نیست. خیلی از افرادی که افسردگی دارند مدام به روزهای خوب گذشته فکر می‌کنند و این یک نوع مکانیسم دفاعی برای آن‌هاست. فرد افسرده وقتی غرق گذشته‌هاست احساس خوبی دارد؛ اما وقتی که به زمان حال برمی‌گردد دوباره اندوه او شروع می‌شود. در واقع اوقات خوش گذشته کمکش می‌کنند موقتا حس خوبی پیدا کند.

بیماری های پوسنی:

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که می‌تواند قسمتی از بدن یا تمام آن را درگیر کند. مطالعات دریافته‌اند در میان افرادی که پسوریازیس دارند، ۶۲ درصدشان دچار افسردگی‌اند. در واقع افسردگی موجب ابتلا به پسوریازیس و پسوریازیس موجب ابتلا به افسردگی می‌شود.

یبوست:

تحقیقات نشان می‌دهد که یبوست و افسردگی به هم مرتبط هستند. بنابراین اگر با این مسئله روبرو هستید، با پزشک خود در مورد احتمال ابتلا به افسردگی به عنوان یک علت صحبت کنید.

کمبود اعتمادبه‌نفس:

یکی از علائم افسردگی،‌ کمبود اعتماد به نفس است. مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند.

چه افرادی به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!

افسردگی در مردان:

مردان معمولا به دلایل فرهنگی از افسردگی خود بیشتر خجالت‌زده می‌شوند و از این رو، سعی می‌کنند این بیماری را تاب بیاورند یا به قول خودشان با مصرف مواد مخدر خوددرمانی کنند. عدم درمان افسردگی در مردان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری به همراه داشته باشد، چرا که آمار خودکشی‌های منجر به فوت در مردان بیشتر است.

افسردگی در زنان:

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، بیولوژی، باروری، تغییرات هورمونی و روابط بین‌فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارند. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار تغییرات رفتاری و جسمی مانند احساس افسردگی و تحریک‌پذیری می‌شوند. پژوهشگران سعی دارند بدانند تغییر دوره‌ای هورمون‌ها چگونه بر ساختار شیمیایی مغز در مبتلایان به افسردگی تاثیر می‌گذارد.

همچنین بسیاری از زنان پس از زایمان به اختلالات خلقی مقطعی دچار می‌شوند. از جمله‌ این اختلالات خلقی می‌توان به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد. این عارضه که به فاصله‌ کوتاهی پس از وضع‌حمل بروز می‌کند، موجب اضطراب، بی‌خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می‌شود و به همین دلیل، انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای فرد به سختی امکان‌پذیر است.

افسردگی درافراد سالخورده:

افسردگی در سالمندان معمولا درمان‌نشده باقی می‌ماند، چرا که بسیاری از این افراد افسردگی را یکی از پیامدهای طبیعی افزایش سن و نیز یک واکنش طبیعی در مقابل مسائل جسمی، روحی و اجتماعی مرتبط با سالخوردگی می‌دانند. علائم افسردگی در افراد سالخورده ممکن است با علائمی که در جوان‌ترها دیده می‌شود، متفاوت باشد. چند نمونه از علائم افسردگی در سنین سالخوردگی عبارتند از اختلالات حافظه، دردهای مبهم و توهم. همچنین افسردگی می‌تواند عارضه‌ جانبی برخی داروها مانند داروهای فشارخون، حمله قلبی، سکته، شکستگی لگن باشد که معمولا در سالخوردگی تجویز می‌شوند و با بروز افسردگی نیز مرتبط هستند.

افسردگی در کودکان و نوجوانان:

تمامی کودکان در حال رشد به طور طبیعی در مقاطعی با بحران‌های احساسی مواجه می‌شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می‌شود. احتمال ابتلا به افسردگی در کودکان و نیز افسردگی در نوجوانان مبتلا به اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله‌جویانه بیشتر است. همچنین استرس شدید، تروما یا سابقه‌ خانوادگی اختلالات خلقی از جمله عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی را در سنین پایین افزایش می‌دهند.

کودکان افسرده معمولا از وجود درد شکایت می‌کنند و کمتر از احساسات‌شان حرف می‌زنند، اما علائم افسردگی در نوجوانان متفاوت‌تر است. پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، افت تحصیلی و فرار نمونه‌هایی از این علائم هستند که باید جدی گرفته شوند. آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بالاتر است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی سومین عامل مرگ‌ومیر نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله است.

مشاوران برتر مرکز الو مشاوره می توانند در هر زمان که مایل باشید شما را به صورت تلفی راهتمایی نموده و اطراعات مفیدی را در مورد “نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!” در اختیارتان قرار دهند. سایر مطالب ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

تعریف اضطراب و راه های مقابله با آن
وسواس فکری عملی چیست؟
چگونه آرامش داشته باشیم؟
نکنیک های یادگیری زبان بدن

[contact_info title= “نشانه ها و علائم مهم افسردگی که شاید در شما هم وجود داشته باشند!”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.