خانه / مشاوره کودکان / روش تربیت کودکان پرخاشگر
روش تربیت کودکان پرخاشگر

روش تربیت کودکان پرخاشگر

روش تربیت کودکان پرخاشگر

[contact_info title= ” روش تربیت کودکان پرخاشگر “] 

تربیت کودکان شاید یکی از مهم ترین دغدغه های والدین و مخصوصا مادران باشد تا آن جا که وقت و انرژی بسیار زیای برای آن می گذارند. خشونت رفتاری کودکان و سازگار نبودن وی با همسن و سال های خود می تواند ریشه در نوع تربیت آن ها داشته و مشکلات بسیاری در آینده به وجود بیاورد. والدین معمولا در مواجه با لجبازی و پرخاشگری کودکان با شکست مواجه می شوند.

بنابراین ابتدا باید علت را شناسایی کنید و بعد با راه های ارائه شده اقدام به رفع لجبازی و پرخاشگری کودکانتان کنید. با مطالعه این مطلب تا انتها می توانید علاوه بر علت پرخاشگری ، با روش تربیت کودکان پرخاشگر نیز آشنا گردید.

دلایل شایع پرخاشگری در کودکان

برای پرخاشگری و خشم در کودکان دلایل متعددی وجود دارد. اما شاید بتوان این دلایل را به صورت زیر طبقه بندی کرد تا بتوان بر این اساس در صدد یافتن دلایل منحصر به فرد پرخاشگری کودک خود برآیید .

  • رفتار والدین با کودک : 

هر کودک پرخاشگری می تواند یک الگوی رفتاری پرخاشگری و خشونت داشته باشد. به عبارتی می توان گفت کودک پرخاشگری را با الگو پذیری از والدین یاد می گیرد . گاهی رفتار پرخاشگرانه کودکان ناشی از رفتار نادرست والدین با کودک و یا با یکدیگر است که باعث بروز عصبانیت و خشم در کودکان می شود .

  • دوره های مختلف زندگی کودک :

کودک پس از گذار از سنی به سن دیگر ممکن است دچار تغییراتی در رفتار خود شود. مثلا تغییر کودکی به نوجوانی امکان دارد خصوصیات اخلاقی کودک تغییر کرده و برای والدین قابل پذیرش نباشد و آن ها انتظار همان کودک سابق را داشته باشند که این می تواند منجر به پرخاشگری در کودک شود .

  • تغییرات فیزیکی کودک :

ورود کودک از سنی به سن بالاتر با تغییرات فیزیکی همراه است. ممکن است پذیرش آن برای کودک کمی سخت باشد و این تغییرات را به صورت پرخاشگری و عصبی شدن در مقابل دیگران بروز دهد .

  • تغییرات روحی کودک :

هر کودک با توجه به رشد و شخصیت خود  دارای نیازهایی است که با ورود به سنین بالاتر این نیاز ها تغییر می کنند . اطلاع نداشتن و عدم آگاهی والدین نسبت به این تغییرات و نیاز های جدید کودک باعث می شود کودک احساس کند که والدین او را درک نمی کنند و همین باعث بروز عصبانیت و پرخاشگری در کودک می شود .

  • شرایط متفاوت محیط رشد کودک :

محیط رشد و پرورش کودک تاثیر زیادی بر نوع برخورد و به طور کلی شخصیت کودک خواهد گذاشت. نابسامانی های خانواده از جمله مساله طلاق ، درگیری و اختلاف و محیط های زندگی به دور از مسالمت ، یکی از عللی است که می تواند از عوامل دیگر ایجاد خشونت در قالب پرخاشگر کودکان باشد .

چگونه با کودک پرخاشگر و عصبانی برخورد کنیم؟

علت تغییر رفتار کودکتان را پیدا کنید. سعی کنید بفهمید چه اتفاقی روی داده که موجب عصبانیت فرزندتان شده است. بدخلقی و عصبانیت ، بی دلیل ایجاد نمی گردد. سعی کنید بفهمید که بر کودکتان چه گذشته است و بهترین روش تربیت کودکان پرخاشگر را انتخاب نمایید.

  • آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید:

اجازه ندهید بد اخلاقی کودکتان بر مهارت های فرزند پروری شما غلبه یابد و شما هم بد اخلاق شوید. به هنگام بروز بدخلقی در کودکتان سعی کنید با کشیدن نفس های عمیق آرامش خود را حفظ کنید و هر آنچه باعث عصبانیت ، نفرت و خشونت شما می گردد را به فراموشی بسپارید.

  • مراقب باشید که به فرزندتان بیش از حد بی توجهی نکنید:

مطمئن شوید که کودکتان به خاطر عدم توجه شما دچار نق نق نشده است. برای یک کودک ، توجه منفی مثل پاسخ والدین به یک کج خلقی ، بهتر از توجه نکردن است. این عادت را در فرزندتان ایجاد کنید که در مقابل رفتارهای مثبتش به او توجه نشان دهید.

  • از روش توجه برگردانی استفاده کنید:

حواس کودک خود را پرت کنید. موقعی که کودکتان عصبانی است، حواس او را با پیشنهاد یک چیز جدید پرت کنید یا محیط او را عوض کنید. او را بیرون ببرید یا به یک اتاق دیگر منتقل کنید.

  • برخورد جدی داشته باشید:

اگر کودک در حال تکرار رفتاری است که احتمال صدمه به خود را دارد و شما قبلا از او خواسته اید که این کار را نکند ، با جدیت با او برخورد کنید تا بفهمد در مورد مسائل مربوط به سلامتی او کاملا جدی و انعطاف ناپذیر هستید.

  • با کودکتان هم صحبت شوید:

با کودکتان صحبت کنید و سعی کنید علت بدخلقی اش را بفهمید. دانستن اینکه چه چیزی باعث بدخلقی او شده است در واقع کلید این معما است که چگونه به او کمک کنید که هم احساس بهتری پیدا کند و هم رفتاری بهتر داشته باشد. به علاوه اگر کودکتان دلیل ناراحتی خود را بتواند به شما بازگو کند احتمالا بیشتر از این بداخلاقی نخواهد کرد. این موضوع به ویژه در خصوص کودکانی صادق است که از بد اخلاقی به عنوان نوعی روش ارتباطی با والدین خود استفاده می کنند تا آنها را متوجه آنچه اشتباه است بنمایند.

  • به کودک اجازه‌ی انتخاب بدهید:

در مورد کودکانی که به دلیل کمبود قدرتشان پرخاشگری می‌کنند ، این راه می‌تواند روش خوبی برای مقابله باشد. به جای سخنرانی برای کودک درباره‌ اینکه چرا نباید این‌گونه رفتار کند ، به او حق انتخاب بدهید. به جای اینکه از او بخواهید به رختخوابش برود ، به او اجازه‌ انتخاب بدهید. از او بپرسید دوست داری اول مسواک بزنی یا لباس خوابتو بپوشی؟ به او اجازه بدهید که برای خودش تصمیمات کوچک بگیرد ، یا وقتی برای خرید لباس و اسباب بازی بیرون می‌روید برای خودش انتخاب کند. در هر صورت اینکه او احساس می‌کند که قدرتی دارد سبب خوشحالی‌اش می‌شود.

  • بازی بسازید:

بسیاری از بچه‌ها وقتی که می‌خواهند فعالیت‌ های تکراری و روزمره‌ زندگی را انجام بدهند ، مانند حمام کردن یا مسواک زدن دندان‌ها ، ممکن است پرخاشگری کنند. یکی از راه‌ های خوبی که می‌تواند به کودک کمک کند تا هنگام انجام فعالیت‌ های تکراری و روزمره از رفتار نا مناسب دور بماند ، این است که این فعالیت‌ ها را برای او لذت‌بخش کنید.

  • او را از محرک‌ها دور نگه دارید:

سعی کنید از محرک‌ های بالقوه‌ اوقات‌ تلخی و پرخاشگری پرهیز کنید. هر کودکی محرکی دارد. برای یافتن آن شما فقط باید با دقت رفتار او و شرایط را مشاهده و بررسی کنید. برای کودکان کم سن و سال‌تر ، غذا و خواب محرک‌های شایع هستند ، بنابراین مطمئن شوید که فرزندتان به‌ خوبی غذا می‌خورد و شب‌ ها نیز خوب می‌خوابد. برای کودکانی که بزرگتر هستند ، یک راه مقابله‌ سریع وجود دارد. فقط بگویید، من متوجه شدم که توی مدرسه دعوا کردی ، اما به خودت سخت نگیر ، خیلی زود همه چی رو به راه میشه.  همچنین می‌توانید راه‌های دیگری را به کودکتان برای کنترل بدخلقی‌اش پیشنهاد دهید.

روش تربیتی مقتدارانه در مقابله با پرخاشگری کودک

وقتی تصمیم می‌گیرید رفتار خود را نسبت به پرخاشگری کودک مدام تغییر دهید ، فرزند شما نیز احتمالاً ناپخته‌ تر عمل خواهد کرد. در اینجا باید آستانه صبر و تحمل خود را در برابر رفتار پرخاشگری کودک بالا ببرید. زمانی که والدین برای آنچه پیش‌آمده به دنبال مقصر هستند ، فرزندان دچار ترس و اضطراب می‌شوند. فرزند شما به واکنشی عادت دارد که طی سال‌ ها آن را از شما دیده است. در بعضی موارد نوعی حس عدم کنترل از سوی آن‌ها دیده می‌شود. بنابراین ، باید کمی قوی‌تر باشید.

اگر مشکل باقی ماند ، در استفاده از نظر مشاور در زمینه انتخاب روش تربیت کودکان پرخاشگر دریغ نکنید. مشاوران حرفه‌ای این توانایی را دارند که فاصله‌ بین شما و کودک‌تان را پر کنند و کانال‌ های ارتباطی‌تان را بهبود ببخشند. چنین متخصصانی ، برای تعیین علت اصلی عدم عزت نفس ، خشم ، افسردگی و پرخاشگری در کودک ، قبل از آن که دیر بشود ، افراد مناسبی هستند. چنانچه مایل هستید مطالب دیگر ما را در زمینه اینکه بلوغ زود رس چیست؟  ، تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان و …. نیز مطالعه نمایید و با کارشناسان مرکز الو مشاوره برای مشاوره در هر زمینه ای می توانید در تماس باشید.

[banner]

[contact_info title= ” روش تربیت کودکان پرخاشگر “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.