خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس
۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس
۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

[contact_info title= “۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس”] 

اعتماد به نفس چیست؟ چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ راه‌های افزایش اعتماد به نفس کدامند؟ داشتن اعتماد به نفس بالا شاید یکی از مهم‌ترین پله‌ها در راه رسیدن به موفقیت باشد. افراد موفق زیادی با ساخت مرحله به مرحله‌ اعتماد به نفس توانسته‌اند به اهداف و آرزوهای خود برسند.

اکثر این افراد اعتقاد دارند هر فرد تا زمانی که در مورد خود تفکر مثبت نداشته باشد نمی‌تواند از دیگر افراد توقع داشته باشد تا نسبت به او مثبت فکر کنند. در واقع می‌توان گفت که تنها سازنده‌ اعتماد به نفس ما، خود ما هستیم. با نگاهی به افراد موفق متوجه می‌شویم آن‌ها هیچ‌گاه در کسب موفقیت‌هایشان نه به کسی وابسته بودند و نه به انتظار تایید دیگران نشسته‌اند. با ما باشید تا “۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس” برایتان به طور مفصل شرح دهیم.

۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

۱.توانایی‌های منحصر به فرد خود را شناسایی کنید:

اولین قدم برای ساختن اعتماد به نفس این است که خودتان را باور داشته باشید. بپذیرید که شما منحصر به فرد هستید. هیچ‌کسی با مشابهت کامل به شما روی کره‌ زمین وجود ندارد. هیچ‌کس با توانایی‌هایی دقیقا مشابه به شما نه به دنیا آمده و نه به دنیا خواهد آمد. هیچ‌کس استعداد‌ها، توانایی‌ها، تجربه‌ها و زاویه نگاه شما را ندارد. همه‌‌ این‌ها فقط متعلق به شخص شماست. فراموش نکنید که شما منحصر به فرد هستید و برای این به دنیا آمده‌اید که اثر منحصر به فرد خود را بر جهان هستی بگذارید.

اگر هر کدام از ما بر روی اثری که باید بر دنیای پیرامون‌مان بگذاریم تمرکز کنیم، آن‌گاه می‌فهمیم مقایسه، حسادت یا پشیمانی چقدر مفاهیم نازل و بی‌ارزشی در زندگی ما هستند. مفاهیمی که نه تنها نباید آن‌ها را برای اطرافیان‌مان به کار ببریم، بلکه اجازه ندهیم کسی هم از آن‌ها نسبت به ما استفاده کند. به یاد داشته باشید که ما به دنیا آمده‌ایم تا تاثیر منحصر به فرد خود را بر بازی قدرتمند زندگی بگذاریم.

۲.پشتکار داشته باشید:

بدون شک همه‌ ما در مسیر رسیدن به اهداف و آرزوهایمان با مشکلات و موانع متعددی مواجه هستیم. شرایط مالی، اجتماعی و جغرافیایی همواره می‌توانند سد راه ما برای کسب نتیجه‌ دل‌خواه‌مان باشند. اما به خاطر داشته باشید که مشکلاتی از این دست تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد به نفس شما را تضعیف کنند.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ساختن اعتماد به نفس و نگه داشتن آن، پشتکار و دست نکشیدن از تلاش و کوشش است. به این مشکلات به چشم داروهایی تلخ، اما شفابخش نگاه کنید. این موانع می‌توانند در عین ایجاد مشکل، فرصت‌هایی برای تقویت توانایی‌ها و مهارت‌های شما باشند. صبر خود را از دست ندهید. قدرت صبر کردن می‌تواند هر فولاد آبدیده‌ای را در دست‌های شما مثل موم نرم کند.

۳.بهترین خودتان باشید:

وقتی که تمام تلاش‌تان را برای انجام کارها و رسیدن به هدف‌هایتان به کار می‌بندید، علاوه بر به دست آوردن نتیجه‌ مطلوب، احساسی فوق‌العاده نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. یکی از راه‌های ساختن اعتماد به نفس تلاش برای بهترین بودن است. به کار بردن تمام توانایی و دانسته‌ها در راستای رسیدن به هدف به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کسب نتیجه دل‌خواه، اعتماد به نفسی مضاعف را به دست بیاورید.

۴.بر احساس غم غلبه کنید:

چیره شدن بر افکار بد و احساس بدبختی، علاوه بر ساختن اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا آن را به راحتی تبدیل به حسی قدرتمند کنید. معروف‌ترین قطعات موسیقی، بزرگ‌ترین آثار هنری و شاهکارهای جهان ادبیات به دست کسانی ساخته شده‌اند که عمق ناامیدی، باختن و تهی شدن از همه‌چیز را تجربه کرده و سپس این مفاهیم را شکست داده‌اند.

۵.راهی که آغاز کرده‌اید را به پایان برسانید:

برای خودتان هدف مشخص کنید. راهی که بدون داشتن هدف مشخص آغاز شود، به قول قدیمی‌ترها به ترکستان ختم خواهد شد. پس از مشخص شدن هدف، خودتان را مجبور به طی کردن مسیر منتهی به آن کنید. هنگامی که شما هدفی را برای خود تعیین کرده و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار می‌بندید، به صورتی ناخودآگاه قدم‌های محکمی در راستای ساختن اعتماد به نفس و افزایش آن برداشته‌اید.

این شیوه از شما فردی خستگی ناپذیر، قدرتمند و مسلط بر اوضاع پیرامون خود می‌سازد. شما به خوبی می‌دانید که برای به دست آوردن چه تجربیات و تخصص‌هایی به سختی تلاش کرده‌اید. این تلاش که گاه با تحمل مشکلات فراوان همراه بوده به شما کمک می‌کند تا عاقبت به هدف دل‌خواه خود رسیده و نتیجه‌ مورد نظرتان را به دست بیاورید.

۶.خود را از آنچه که در مورد شما تصور می‌شود جدا کنید:

یادتان باشد مهم نیست دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند یا چگونه شما را می‌بینند. هویت شما همان چیزی است که خود شما تصمیم گرفته‌اید بسازید. شخصیت و هویت شما تنها به دست خود شما ساخته می‌شود. نگذارید اتفاقات دنیای پیرامون و نحوه‌ دید دیگران در مسیر رسیدن شما به هدف‌هایتان تاثیر منفی بگذارد. 

۷.با ترس‌های خود مقابله کنید:

هیچ چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس‌ها نمی‌تواند اعتماد به نفس شما را نابود کند. همه‌ ما در زمان‌های گوناگون ترس را احساس کرده‌ایم. ما به عنوان پیشرفته‌ترین مخلوقات جهان هستی می‌توانیم با تقویت نیروی شجاعت در برابر مشکلات بایستیم.

۸.فریب ظاهر جذاب افراد را نخورید:

حتما شما هم نام مرلین مونرو را شنیده یا حداقل یکی از عکس‌ها و فیلم‌هایش را دیده‌اید. معروف است این بازیگر امریکایی که به عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بازیگران سینما شناخته می‌شود، از ضعف شدید اعتماد به نفس رنج می‌برده است. بارها از او نقل شده که هیچ‌گاه تصویری مثبت و احساسی خوب نسبت به خود نداشته است.

۹.به خوبی از خود مراقبت کنید:

هنگامی که شما از تناسب کامل بهره‌مند باشید و از نظر جسمی در وضعیتی سلامت به سر ببرید، بیشترین کمک را به ساخت اعتماد به نفس در وجود خودتان کرده‌اید. هرچند پیش از این گفتیم که ظاهر مناسب به تنهایی نمی‌تواند به ساختن و قدرت بخشیدن به اعتماد به نفس مفید باشد، اما وقتی که این مشخصه در کنار دیگر ملزومات ساختن اعتماد به نفس قرار بگیرد می‌تواند با قدرتی زیاد مفید و کارآمد واقع شود.

۱۰.به خودتان انگیزه ببخشید:

همه‌ ما لحظه‌های بدی را در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. بارها سر و کله‌ لحظه‌های پر از تردید، سردرگمی و پریشانی در زندگی تک‌تک ما پیدا شده و ما در زمان‌های این‌چنینی احساس شکست و بدبختی کرده‌ایم. ما باید بیاموزیم که در زمان بروز این احساسات منفی چگونه اعتماد به نفس از دست رفته‌مان را دوباره به دست آورده و از نو بسازیم.

۱۱.جسورانه و جذاب صحبت کنید:

سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت می‌کنند. آن ها یاد گرفته‌اند در صحبت کردن تاثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف می‌زنند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کنند.

۱۲.آماده باشید:

یادتان باشد برنامه‌ریزی جلوی عملکرد ضعیف را می‌گیرد. هر چقدر آماده‌تر باشید، احساس شایستگی و مهارت بیشتری خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان هم بیشتر می‌شود. آمادگی باعث می‌شود که اتفاق‌های بد و ناگهانی زندگی، نتوانند شما را شکست بدهند.

۱۳.همواره مثبت عمل کنید:

شما باید علاوه بر افکار مثبت، اعمال مثبت نیز داشته باشید. فکر مثبت چندان سخت نیست، اما هنگامی که بخواهید بر اساس آن عمل کنید و خود را تغییر دهید، باید پله پله حرکت نمایید. شما همان هستید که عمل می کنید، بنابراین اگر کارهای خود را تغییر دهید، خود را تغییر داده‌اید.

۱۴.مهربان و سخاوتمند باشید:

مهربان بودن با دیگران و سخاوتمند بودن با خویش، یکی از بهترین راه‌ها برای اصلاح خودپنداره‌تان است. شما مطابق قانون طلایی رفتار کنید و خواهید دید که احساس بهتری نسبت به خویش پیدا می‌کنید و این کار برای بالابردن اعتماد به نفس معجزه می‌کند، باور کنید!

۱۵.اهداف کوچک تعیین کنید و آن‌ها را محقق نمایید:

مردم اغلب ماه را نشانه می‌گیرند و وقتی شکست می‌خورند، انگیزه خود را از دست می‌دهند. به جای این کار، اهداف کوچک‌تر و قابل دسترس را هدف بگیرید. هدفی تعیین کنید که می‌دانید دست‌یافتنی است و سپس به آن دست یابید. احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت. حال یک هدف کوچک دیگر تعیین کنید  و به آن نیز دست یابید. هرچه اهداف کوچک بیشتری را محقق کنید، توانایی شما در احقاق آنان بهتر خواهد شد و در نتیجه حس بهتری پیدا می‌کنید.

۱۶.شکرگزار باشید:

همانطور که می دانید شکرگزار بودن برای آن‌چه که در زندگی داریم و آن‌چه که دیگران به ما داده‌اند، نشانه تواضع است. همچنین می‌تواند فعالیتی بسیار مثبت و نیکو باشد که باعث بهبود خودپنداره شما می‌شود.

مرکز مشاوره الو مشاوره همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در مورد “۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس” خواهد بود، پس با ما در ارتباط باشید.

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
عزت نفس و خودبینی و راهکارهای تقویت آن
بیماری آلزایمر چیست؟
برای اختلالات روانی چه روش درمانی موثر است؟

[contact_info title= “۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.