خانه / مشاوره روانشناسی / بی انگیزگی و عوامل موثر آن
بی انگیزگی و عوامل موثر آن

بی انگیزگی و عوامل موثر آن

بی انگیزگی و عوامل موثر آن
بی انگیزگی و عوامل موثر آن

[contact_info title= “بی انگیزگی و عوامل موثر آن”] 

گاهی اوقات در زندگی ما شرایطی پیش می آید که به شدت بی انگیزه می شویم و حوصله هیچ چیز را نداریم. از خودمان می پرسیم اصلا برای چی زندگی می کنیم؟ آخرش که چی؟ این حالات معمولا برای افراد زیادی رخ می دهد. زمانی که این حالات برای ما رخ می دهد دچار بی انگیزگی در زندگی شده ایم ، یعنی یک مشکلی در زندگیمان داریم که نمی دانیم آن چیست؟

انگیزه شخصی برای موفقیت در تمام جنبه های زندگی از اهمیتی حیاتی برخوردار است. اگر انگیزه نداشته باشیم ، به احتمال زیاد وقت خود را تلف می کنیم و اهداف شخصی و حرفه ای خود را نادیده می گیریم. حتی مصمم ترین افراد روی زمین نیز گاهی انگیزه خود را از دست می دهند اگر واقعا برایتان مهم است که دلایل بی انگیزگی در زندگی خودتان را بدانید و از این حالت خارج شوید و دوباره به خود پر انرژیتان برگردید مقاله “بی انگیزگی و عوامل موثر آن” را به دقت مطالعه کنید.

انواع بی انگیزگی و راهکارهای آن

بی انگیزگی ناشی از ترس:

حتی اگر خودتان انتخاب کرده‌ باشید که در حیطه‌ای به خصوص قدم بگذارید ، اگر بترسید بخشی از وجودتان مصرانه از پیشروی شما جلوگیری خواهد کرد. ترس موجب کندی شما می‌شود و حس تردید و احتیاط را در شما بیدار کند. البته این مسئله می‌تواند به نفع شما باشد اما گاهی ترس‌ها پیامد تصورات ما هستند و نه مبتنی بر ارزیابی صحیح واقعیت‌های موجود. اگر ترس‌هایتان به اندازه‌ کافی قدرتمند باشند ، حتی با وجود اشتیاق شما برای پیشروی ، آن بخش از وجودتان که مایل به حفظ امنیت شماست اجازه نمی‌دهد به سوی حیطه‌ای قدم بردارید که برایتان هم خواستنی است هم امن.

بی انگیزگی ناشی از واضح نبودن خواسته‌ها:

همین حالا اندکی صبر کنید و بگویید چه می‌خواهید؟ اگر نتوانید آگاهانه و شفاف خواسته‌هایتان را در ذهن بگذرانید آینده چیزی جز تصویری مبهم برایتان نخواهد بود. آنچه برای ما انسان‌ها آشنا باشد خوشایند هم هست ، از طرفی ما نسبت به مسائل نا‌آشنا و مبهم مقاومت داریم. از آنچه برایمان آشناست جدا نمی‌شویم و در عوض آن را دوباره و دوباره خلق می‌کنیم. بی انگیزگی برای عمل هنگامی که نمی‌دانید قرار است چه چیزی بیافرینید مسئله‌‌ دور از انتظاری نیست. چرا که ترجیح می‌دهید با واقعیت جاری آشنای خودتان زندگی کنید.

زندگی در زمان های آینده و گذشته:

بعضی ها هدف دارند اما مشکلشان این است که یا در آینده زندگی می کنند یا در گذشته و در ذهن خودشان یا در رویای خوشی که ساخته اند زندگی می کنند یا در مشکلات و شکست های گذشته خودشان غرق شده اند و اکنون را از دست می دهند و هر روزشان تکرار بی فایده همین موضوع است. به خاطر مشکلاتی که در گذشته به وجود آمده به رویاهای آینده پناه می برند و دغدغه مشکلی که در گذشته رخ داده را به دوش می کشند و این باعث می شود انگیزه ای برای زندگی نداشته باشند و همچنین زمانی که در رویای خودشان زندگی می کنند چشم که باز می کنند می بینند که واقعیت کنونیشان با رویایشان فاصله زیادی دارد و ببشتر دچار بی انگیزگی در زندگی خواهند شد.

مقایسه های نادرست:

دام دیگری که درآن زیاد گیر می کنیم مقایسه های نادرستی است که ما را دچار بی انگیزگی در زندگی می کند. خودمان را با افراد دیگر مقایسه می کنیم و بدتر از همه اینکه درون خودمان را با بیرون افراد مقایسه می کنیم و این باعث سرخوردگیمان می شود ، مقایسه هیچ وقت خوب نبوده و هیچ وقت توصیه نشده. شرایط زندگی ما انسان ها و اینکه در چه جایی و چگونه بزرگ شده ایم بسیار متفاوت از همدیگر است پس هیچوقت مقایسه نمی تواند کار عاقلانه ای باشد.

متاسفانه بسیاری از بزرگترها و پدر مادرها برای ترغیب بچه خود از این کار استفاده می کنند و ما هم این کار را یاد گرفته ایم و می توانم بگویم از بزرگترین دشمنان خودباوری همین مقایسه است ، دیگران از زندگی ما خبر ندارند و نمی دانند که چه در زندگی ما می گذرد ، شاید اگر آن ها در شرایط ما بودند خیلی زندگی بدی داشتند پس مقایسه دیگران هم از روی عقل و منطق نیست.

نداشتن خود باوری:

نداشتن خودباوری در زندگی باعث می شود شما در زندگیتان هیچ کاری نتوانید انجام دهید چرا که اصلا خودتان را قبول ندارید و مثل یک آدم افسرده گوشه گیر می شوید. خودباوری برای شما اعتماد به نفس می آورد و به شما نیرو می دهد رو به جلو حرکت کنید ، اولین قدم شما در هرکاری داشتن خود باوری است ، شما باید خودتان را باور کنید که بتوانید هدف انتخاب کنید و در جهت رسیدن به آن قدم بردارید. نداشتن خودباوری از عوامل اصلی بی انگیزگی در زندگی است ، بدون خود باوری هیچ چیز برای شما مفهوم قشنگی نخواهد داشت چرا که از درون خود را باخته اید.

بی انگیزگی ناشی از فقدان هدف و چالش:

چالش‌های بیش از حد سخت ترس‌های فلج‌کننده ایجاد می‌کنند و انگیزه را از بین می‌برند.  و وقتی سختی چالش‌ها ناچیز باشد فرد به سرعت دچار کسالت شده و حفظ انگیزه به کاری سخت بدل می‌شود. انسان‌ها ذاتا موجوداتی فعال و در حال رشد هستند و به چالش دائمی برای دست‌یابی به مهارت نیاز دارند. بدون چالش ، خود ذاتی ما وارد عمل می‌شود و با بی‌انگیزه شدنمان این پیام را به ما می‌دهد که از مسیر مناسبمان دور افتاده‌ایم.

نکاتی برای داشتن یک زندگی با انگیزه

“بی انگیزگی و عوامل موثر آن” می تواند با اعمال راهکارهای زیر تا حد زیادی کنترل گردد:

داشتن هدف:

اولین کار این است که هدف گذاری داشته باشیم و  روی اهدافی که می خواهیم آن ها برسیم ایستادگی داشته باشیم. اگر اهدافمان برایمان مهم باشند  هیچ چیزی نمی تواند مانع ما شود. اهداف خود را روی کاغذی بنویسید و آن را در جایی قرار دهید که هر روز چشم تان به آن بخورد و هرروز برای رسیدن به اهدافتان یک گامی بردارید حتی کوچک و برای خودتان پاداش هایی در نظر بگیرید این را باید به خوبی بدانیم که این اهداف هستند که باعث می شوند که ما انگیزه داشته باشیم و مسیر زندگی را تعیین می کنند و به ما اعتماد به نفس می دهند.

به توانایی های خودتان ایمان داشته باشید:

افراد با انگیزه این را می دانند هر کس در زمینه ای موفق است و استعداد ها و توانایی هایی دارد و استعداد ها و توانایی های خودشان را باور دارند افراد با انگیزه هیچ وقت خودشان را با دیگران مقایسه نمی کنند. چشمانتان را ببندید به موفقیت های که قبلا کسب کرده اید فکر کنید این کار باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود.

برای خودتان برنامه داشته باشید:

هرچقدر که  افراد بی انگیزه همه چیز را از شانس می دانند آدم های با انگیزه این گونه نیستند. افراد بی انگیزه چون در زندگیشان برنامه ندارند مدام سرگردان هستند در حالی که افراد با انگیزه برای زندگیشان برنامه ریزی می کنند. برنامه ریزی باعث می شود کارها سریع تر انجام شود برنامه ریزی می تواند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کند افراد با انگیزه چون در زندگیشان برنامه دارند می دانند چه کارهایی را در چه زمانی انجام دهند.

از افراد منفی دوری کنید:

افراد منفی از آنجایی که خودشان به موفقیت هایی نرسیدن و همیشه دنبال بهونه هستند. دوست دارند افرادی مثل خودشان در اطرافشان باشد افراد منفی همیشه از مشکلاتشان شکایت می کنند اگر اطرافتان افراد منفی دارید آن ها را از زندگیتان حذف کنید چون سطح انرژی شما را پایین می آورند و باعث می شوند از اهدافتان دور شوید و افراد مثبت را وارد زندگیتان کنید. افراد مثبت باعث می شوند سطح انژی شما برای رسیدن به اهدافتان بالا رود.

مطالعه کنید:

افراد با انگیزه ازخواندن کتاب لذت می برند و روزانه زمانی را برای خواندن کتاب اختصاص می دهند و مدام در حال پیگیری برای یافتن چیزهایی هستند که آن ها را برای رسیدن به موفقیت نزدیک کند کتاب خواندن باعث بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت حافظه می شود آن ها هرگز از خواندن کتاب خسته نمی شوند این گونه از افراد در خانه هایشان یک کتابخانه پر از کتاب دارند.

از زمان درست استفاده کنید:

افراد بی انگیزه قدر زمان را نمی دانند و بدون برنامه  وقتشان را می گذرانند و دنبال افرادی می گردند که مثل خودشان باشند و روز را شب کنند. افراد بی انگیزه وقتشان را در سرک کشیدن در زندگی دیگران می گذرانند و همیشه در حال شکایت کردن از زمین و زمان هستند و اما در مورد افراد با انگیزه آن ها به وقتشان ارزش قائلند و این را می دانند کسی که باید وقتشان را کنترل کند خودشان هستند.

از شکست ها درس بگیرید:

افراد با انگیزه از شکست هایی که در زندگی می خورند درس می گیرند و برایشان تجربه می شود و در زندگی خود از این تجربه ها استفاده می کنند در حالی که افراد بی انگیزه در برابر شکست ها زود ناامید می شوند و تسلیم می شوند افراد با انگیزه این را به خوبی می داند که این شکست ها هستند که ما را قوی می کنند و ما را به موفقیت ها می رسانند. افراد با انگیزه صبر زیادی دارند و این را می دانند موفقیت یک شبه به وجود نمی آید.

همچنین در صورت لزوم از جلسات خانواده درمانی و مشاوره نیز برای کاهش عوامل تنش زا و موثر در بی انگیزگی استفاده خواهد شد. شما نیز چنانچه مایل باشید می توانید برای راهنمایی های بیشتر در مورد “بی انگیزگی و عوامل موثر آن” از مشاوران برتر مرکز الو مشاوره استفاده نمایید.

راه های مقابله با بی انگیزگی
مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم
بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا
خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

[contact_info title= “بی انگیزگی و عوامل موثر آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.