خانه / مشاوره خانواده / مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم
مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم
مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم

مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم

مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم

افسردگی ممکن است برای هر انسانی در هر دوره زندگی رخ دهد ، علائم افسردگی براساس تفاوت فردی  متفاوت بوده و در اثرگذر زمان قابل تغییر است ، افسردگی ممکن است در پاسخ به فشار روانی یا آسیب روحی ( تروما ) ایجاد شود و اگر در مدت زمان دو هفته یا بیشتر طول بکشد نشانه افسردگی حاد یا ماژور می باشد و اگر بیش از یک سال باشد سیر مزمن به خود می گیرد ، در ادامه مطلب از مهم ترین عوارض افسردگی را به شما معرفی خواهیم کرد .

مهمترین عوارض افسردگی را بشناسیم

علائم افسردگی

علائم و نشانه های زیادی بر اساس نوع افسردگی وجود دارند که بارز ترین آنان

  1. خلق پایین ، احساس غم و ناراحتی ، حس پوچ گرایی و هیجانات منفی مختل کننده
  2. کاهش انرژی ، بی حوصلگی ، کلافگی و خستگی
  3. کاهش یا افزایش وزن و مشکلاتی در اشتها ( پرخوری یا کم خوری )
  4. اختلالاتی در خواب ( نخوابیدن یا بیش از حد خوابیدن )
  5. مشکلاتی در زمینه حافظه و تمرکز نداشتن
  6. افکار خودکشی ( افراد افسرده حس میکنن که دیگران به آنان توجه نمی کنند و دوست داشتنی نیستند یا حس می کنند قادر به حل مشکلات خود نمی باشند و دنیا به آخر رسیده ، در نتیجه افکار خودکشی زیادی نشخوار می کنند و درصد قابل توجهی موفق به خودکشی می شوند )
  7. احساس گناه ( برخی از افراد احساس شرم و گناه می کنند و باور دارند که مسبب گرفتاری های زیادی اند )
  8. نداشتن لذت از زندگی
  9. آشفتگی در ظاهر ( این افراد از خود و اعمال روزانه خود غافل می شوند و به آراستگی خود توجه نمی کنند)
  10. مشکلاتی در زمینه ی جنسی ( کاهش میل جنسی )
  11. مشکلات گوارشی و درد هایی از جمله سردرد ، معده درد ، اسهال ، استفراغ و …
  12. کندی روانی حرکتی
  13. کاهش اعتماد به نفس
  14. احساس بی قراری ( گاهی این دسته از افراد از شدت کلافگی و غم دچار بی قراری می شوند و اصطلاحا نمی توانند یک جا بند شوند )
  15. توجه داشته باشید که افسردگی ممکن است ناشی از درد های فیزیکی بدن و مشکلات پزشکی باشد مانند مشکلات قلبی عروقی ، التهابات ، سندرم روده تحریک پذیر و…

شایان به ذکر است بدانید عوامل زیادی از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، تعاملات افراد ژنتیک و  مسائل خانوادگی ، نوجوانی ، بحران های زندگی و …. در ایجاد این بیماری دخیل اند

(همه ی انسان ها به دلایل زیادی در دورانی از زندگی خود دچار افسردگی می شوند )

مشاوره روانشناسی الو مشاوره زمینه ای را برای ارمش شما بصورت مشاوره تلفنی فراهم نموده در صورت تمایل با مشاوران مجرب ما در ارتباط باشید.

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

۲۴ نظر

  1. سلام، من دو ماهی هست که همیشه تو لاک خودم هستم و خیلی گوشه گیر شدم حوصله صحبت کردن با کسی رو ندارم دوست دارم تو خودم باشم آیا این به این معنی هست که من افسردگی دارم؟لطفا کمکم کنید. ممنونم از شما

    • با سلام.
      نداشتن انگیزه و هدف هم میتواند تاثیر منفی روی عملکرد فرد بگذارد،لزوما نمیشه گفت فرد در این حال حتما دچار افسردگی شده است،ممکن است با پیدا کردن عامل اصلی دوباره به حالت قبل زندگی برگشت (به اصطلاح برگردان زندگی به طرف) توصیه میشود با مشاوره صحبت کنید چرا که حالت بدتری هم امکان دارد و بی توجهی به آن میتواند این امر را تثبیت کرده و در طولانی مدت هم درمان سخت باشد.

  2. معرفت زاده

    با سلام و خسته نباشید، دختری ۳۰ ساله ام و دارای تحصیلات عالیه. مشکلی از سال های پیش داشتم و الان شدت پیدا کرده: بیشتر اوقات بخصوص که تنها می شوم شروع به گریه میکنم و سرد درد سراغم میاد. این مشکلم باعث شده سرکار برام مشکل پیش بیاد و همش تنها باشم. گاهی اعصابم به شدت خرد میشه و حوصله خودم هم ندارم . این وضعیت در بعضی شرایط شدت پیدا میکنه و تا حالت تهوع هم پیش میره .نمیدونم چه کنم . سر کار میروم و نمیتونم دارو مصرف کنم. بهم بگید این مشکل من از چی؟ ایا با تغییر شرایط بهتر میشه و برنامم چی باشه؟ ممنون .

    • با سلام
      شما حتما باید به روانشناس مراجعه کنید و با تغییرات درونی و روانی شرایط خود را تغییر دهید. بستگی به اراده ی خودتان دارد. اعضای خانواده و رفتن به خرید ، موجب تغییرات در کوتاه مدت می‌شود. پس با اراده ای قوی نسبت به درمان قطعی و بلند مدت این علایم تلاش کنید.

  3. سلام سن من ۴۸ است و خانه دار هستم بنده الان حدود سه ماه است که افسردگی گرفتم اصلا حوصله ام به هیچ چیز نمی کشد زود میترسم ضربان قلبمَ بالا میرود نمیتوانم در منزل کار کنم. به میهمانی نمیتوانم بروم. هر چیز را به زور انجام میدهم. نمیتونم از خونه در بیام بیرون وقتی هم که در میام فقط میگم سری برگردم خونه. لطفاً راهنمایی کنید چی کار کنم خوب بشوم؟ تشکر از لطف تون

  4. سلام من یک پسر ۲۱ ساله هستم، چاق هستم، دارای انرژی خوبی هستم واز کار کردن لذت میبرم ولی تو هرکاری میرم زود خسته و زده میشم و از اون کار میزنم بیرون بعضی موقع ها دوست دارم توی خونه باشم و بعضی مواقع از خونه موندن بدم میاد. احساس افسردگی و حال بد و احساس اینکه توی زندگی گذشته و حال موفق نبوده ام دارم ولی وقتی میخوابم حالم بهتر میشود روز های جمعه و خصوصا شب جمعه که فرداش کار شروع میشه استرس دارم افسردگی به حدی نیست که زندگیمو مختل کنه ولی باز هم اذیتم میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سیما احمدی

      با سلام
      شمادچار اضطراب شده اید و این اضطراب موجب می‌شود برخی مواقع در زندگی لذت برده و بیشتر مواقع هیچ چیز برابتان لذت بخش نباشد. بهتر است به یک روانشناس مجرب مراجعه کنید تا منابع استرس را شناسایی و درمان کند البته در این مواقع احتمال دارو درمانی برای شما بیشتر خواهد بود.

  5. سلام من یه دخترم که تازه بیست سالم تموم شده اما حوصله هیچ کس و هیچ چیزو ندارم خیلی زود خسته میشم هم از لحاظ روحی هم از لحاظ جسمی خانوادمم اصلا درکم نمیکنن مسخرم میکنن حتی علاقه ای به درس خوندن و کتر کردنم ندارم نمیدونم چی میخوام اصلا از زندگی….

    • با سلام
      کند شدن عمل هر کسی در طی زندگی احتمال دارد، و باید به طوری جدی تصمیم گیری کنید ، انتخاب هدف یکی از راه حل هایی هست که میتواند در برداشتن قدم تاثیر گذار باشد ، اما مهمترین بخش موضوع این است که مشکل و علت بوجود آمدن این شرایط باید از طرف روانشناسی بررسی گشته و مشخص گردد.

  6. سلام افسردگی شدید باعث از دست رفتن حافظه هم میشه؟

  7. سلام شروع افسردی بیشتر تو چه سنی ممکنه باشه؟ سن خاصی واسش تعیین کردن؟ اخه احساس میکنم دخترم علائمشو داره اما فقط ۹ سالشه

    • با سلام
      سن خاصی برای شروع افسردگی مشخص نشده است وممکن است به هر دلیلی چه خانوادگی چه ژنیتیک در هر رده سنی به وجود بیاید لیکن افسردگی ۹ نشانه دارد اگر دختر شما ۵ مورد از این علائم را به مدت ۶ ماه داشته باشد، باید به روانپزشک مراجعه کنید. علائم افسردگی عبارتند از: خلق افسرده و تنگ ، بیخوابی ، کم خوابی و پر خوابی ، کاهش اشتها ، بی‌حوصلگی ، فقدان انرژی ، کاهش علاقه نسبت به فعالیت های روزمره و افکار مربوط به مرگ یا حالت خودکشی.

  8. برای درمان افسردگی حتما باید دارو مصرف کرد؟ لدون دارو درمان نمیشه؟ مثلا با جلسات مشاوره ای

    • با سلام
      چنانچه میزان افسردگی شخصی خیلی کم باشد با تمرینات وجلسات روان درمانی و مشاوره ای درمان شده و نیازی به مصرف دارو نخواهد بود.

  9. سلام میشه عوارض مصرف داروهاس افسردگی رو هم بگین؟

    • با سلام
      عوارض کلی مصرف دارو های ضد افسردگی شامل موارد زیر می باشد:
      افزایش وزن یا چاقی ، سندروم متابولیک و افزایش قند خون ، خستگی ، خواب آلودگی یا بی خوابی ، کاهش میل جنسی و پیدایش مشکلات زناشویی ، خشکی لب ها، یبوست یا تاری دید ، سرگیجه یا تهوع ، اضطراب ، پریشانی یا بی قراری

  10. سلام من قبلا سابقه دوسال افسردگی داشتم اما با دارو درمانی خوب شدم الان دوباره حالتاشو پیدا کردم حالم خیلی بده از همه چی بدم میاد هیچ چیزی خوشحالم نمیکنه به نظر شما بازم باید دارو مصرف کنم ؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      بهتر است به هیچ عنوان سر خود دارو مصرف نکرده و سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

  11. سلام کسی که حافظه خیلیی ضعیفی داره و همش همه چی رو یادش میره یا اینکه خیلی زود از کوره در میره و عصابنی میشه علائم افسردگی داره؟ چطور باید بفهمیم که نیاز به دارو و دکتر هست یا نه؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      داشتن تنها دو یا سه دلیل نشان دهنده داشتن بیماری همچون افسردگی نیست و تشخیص اینکه شما بیمار هستید و بایستی دارو مصرف کنید حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز گردد.

  12. سلام خواهر من ۳۳ سالشه افسردگی داره چند بارم خواسته خودشو بکشه الان دوساله تحت درمانه اما خیلی تاثیر گذار نبوده اعتماد به نفسشم خیلی پایینه به نظرتون چطور میتونم کمکش کنم؟ اینم بگم که یکبار ازداوج کرده و به دلایلی جدا شده اما بچه نداره

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      این وضیعتی که از آن یاد کردید حتما لازمه با یک مشاور متخصص همراه شوند و اضلا فردی که تجربه لازم را در این زمینه نداره با همراهی احتمال آسیب را زیاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.