خانه / مشاوره روانشناسی / علت استرس چیست؟
علت استرس چیست؟
علت استرس چیست؟

علت استرس چیست؟

علت استرس چیست؟
علت استرس چیست؟

[contact_info title= “علت استرس چیست؟”] 

همه‌ ما در زندگی روزمره و در موقعیت‌های گوناگون ، بارها دچار استرس می‌شویم. استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک ، تغییرات ، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود. این عوامل در شرایط مختلف سبب بر هم خوردن تعادل بدن می‌شوند و بدن هوشمند ما برای مقابله با این حالت تلاش می‌کند تا تعادل از دست رفته را بازگرداند. استرس همچنین عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های شناخته شده است که کارشناسان در مورد عواقب شدید آن بر سلامتى بدن هشدار می‌دهند.

در واقع استرس نه تنها بر روح و روان بلکه بر جسم نیز تأثیر می گذارد که عوارضى به نام مشکلات روان تنی را سبب می شوند ، این علائم جسمى ناشى از استرس در افراد مختلف متفاوت بوده ، اما چند نشانه شایع وجود دارد که به دلیل استرس بیش از حد رخ مى دهد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا توضیحات بیشتری را در مورد اینکه ” علت استرس چیست؟ “ در اختیار کاربران عزیز  قرار دهیم.

چرا استرس مخرب است و یا علت استرس چیست؟

اکثر مردم هنوز نمی‌دانند که علت استرس چیست؟ و استرس چه تاثیرات منفی و مخربی می‌تواند داشته باشد. مسئله‌ دیگری که هنوز مردم به‌طور کامل با آن آشنایی ندارند ، اثرات ویرانگر استرس دائمی بر بدن و همچنین ذهن ماست. بدتر از همه این است که حتی زمانی که فکر می‌کنیم استرس داریم ، بدن ما دقیقا همان واکنشی را نشان می‌دهد که هنگام مضطرب بودن دارد و این یک چرخه‌ی معیوب است. اجتناب از استرس یا حداقل تلاش برای محدود کردن آن ، به دلایل مختلف بسیار ضروری است. بروز استرس رابطه ی مستقیم با پذیرش مسئولیت های بزرگ و انجام کارهای سخت و سنگین دارد.

البته ناگفته نماند که عکس العمل فرد در رابطه با بروز استرس را نیز نمی توان در این میان نادیده گرفت. هر دو عامل ، خانه و کار می توانند به صورت جرقه ای برای ایجاد تنش جسمی و روحی محسوب شوند و تدریجا رشد کنند و در صورتی که نادیده گرفته شوند می توانند به صورت معضلی جدی در به خطر انداختن سلامتی فرد مطرح گردند. برای شروع ، عادات غذایی شما باید بهبود بیابد چون استرس یکی از بزرگ‌ترین دلایل انتخاب‌های غلط و نامناسب (مثلا خوردن غذاهای ناسالم) است. خواب خوب هم به عواملی که پیش‌تر ذکر شد گره خورده است. چون از نظر علمی کم‌خوابی با انتخاب رژیم غذایی کم‌ارزش در روز بعد رابطه‌ی مستقیم دارد. 

علائم استرس و اضطراب شدید

  • عصبی بودن
  •  احساس تنش
  • ضربان قلب بالا ، تنفس سریع و عرق کردن 
  • خستگی ، ضعف ، سرگیجه
  • عدم تمرکز
  • بی خوابی یا بدخوابی
  • چاقی یا لاغری بیش از اندازه
  • حالت تهوع و بیماری های گوارشی 
  • احساس گرما یا سرمای شدید
  •  درد قفسه در سینه
  • سردرد های مکرر
  • جامعه‌ گریزی و انزوا

عوامل استرس زا و کار

به دلایل مختلف ، محیط کار در واقع پرورش دهنده زمینه های استرس است. زمانی که افراد مختلف در یک جا جمع می شوند ، امکان بروز تنش نیز قوت می گیرد. افراد به خاطر داشتن گرایش های شخصیتی خاص ممکن است با هم درگیر شوند ، قوانین حاکم ما بین افراد یک گروه نیز ممکن است روشن و شفاف نباشند ، در نتیجه کارکرد گروه به طور کلی به خاطر وجود این عوامل منفی آسیب می بیند. با وجود رقابت در محیط که افراد مختلف در یک جا جمع می شوند ، امکان بروز تنش نیز قوت می گیرد. رقابت در محیط کار اغلب به مشاجره می انجامد و اختلاف نظر عمومی در مورد اهداف و روش ها می تواند به موفقیت و تکمیل کار و یا قرارداد آسیب رساند.

غیر از زمانی که فرد برای خودش کار می کند ، بیشتر افراد مجبورند نتایج کار خود را به یک فرد با موقعیت اداری بالاتر گزارش دهند. استرس زمانی ایجاد می شود و اوج می گیرد که رئیس ، مدیری خوب و خوش برخورد نباشد. افراد زمانی به پست مدیریت و رهبری می رسند که دارای تخصص و دانش حرفه ای باشند ، اما تنها این دلایل برای رهبری یک بخش یا قسمت کافی نیست زیرا فرد ممکن است کارمند بسیار خوبی باشد ، اما مدیر خوبی نباشد. در اغلب موارد ، ناتوانی در ایجاد ارتباط مناسب ، ریشه ی اصلی مشکلات است.

عوامل استرس زا و خانواده

همان طور که قبلا نیز در مورد عوامل استرس زا مربوط به کار گفته شد هر کجا که افراد با یکدیگر کاری را انجام بدهند ، احتمال بروز استرس نیز وجود دارد. انجام کار در محیط خانه و بودن نزدیکان فرد در اطراف او ، دلیل بر عدم وجود عوامل استرس زا نیست. یک دلیل آشکار استرس ، اختلاف و تنش بین افراد خانواده است. این امر ممکن است ناشی از ناسازگاری اساسی بین زن و شوهر باشد. وقتی چنین خانواده هایی صاحب فرزند می شوند ، آن ها خود را مجبور به ادامه زندگی می کنند ، زیرا معتقدند که جدایی به کودکان آسیب می رساند. اما در حقیقت کودکان در چنین شرایطی بیشتر از زمانی که با یکی از والدین خود با شادی زندگی کنند ، آسیب می بینند.

بی ثباتی زندگی خانوادگی و دوری های مکرر یکی از والدین از خانه باعث بروز استرس می شود. ممکن است یکی از والدین به واسطه ی تجارت یا وضعیت خاص کاری مدت ها از خانه دور باشد در چنین شرایطی طرف مقابل باید تمام مسئولیت ها را به تنهایی بر عهده گیرد. هر تصمیمی در ارتباط با بچه ها باید توسط والد مانده به تنهایی اتخاذ گردد حتی اگر کارها بر طبق روال معمول پیش نرود و یا بچه ها دچار مشکل گردند.  در شرایطی که در بسیاری از مدارس خشونت ، تبیعض نژادی و لاابالی گری افزایش یافته ، استعمال مواد مخدر حتی در مناطق روستایی گسترش یافته ، تربیت و بزرگ کردن کودکان در دنیای امروز به طور باور نکردنی مشکل و استرس آور شده است.

مدیریت استرس

اولین گام برای مدیریت استرس این است که ببینید ریشه این احساسات چیست. هر بار که دچار احساس استرس شدید ، آن را یادداشت کنید تا به مرور زمان متوجه شوید چه شرایط و اتفاقاتی باعث بروز این احساس در شما می‌شوند ، سپس اتفاق‌ها را به ترتیب درجه تاثیری که روی شما دارند مرتب کنید و ببینید کدام‌ یک از حوادث سلامتی شما را تحت تاثیر قرار داده و کدام‌ یک بر کار و عملکرد شما تاثیر گذاشته است. بعد از شناسایی عامل استرس و با استفاده از راه‌حل‌هایی که در ادامه به شما خواهیم گفت ، می‌توانید استرس خود را مدیریت کنید ، این راه حل‌ها را به صورت ترکیبی نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین برای مقابله با استرس می توانید کار های زیر را نیز انجام دهید:

  • بدانید که دیگران هم استرس دارند و شما تنها نیستید.
  • از تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن و ریلکس کردن برای حفظ آرامش خود استفاده کنید.
  • از حمایت اطرافیان مانند دوستان ، افراد خانواده و همکاران بهره‌مند شوید.
  • به اندازه کافی ورزش کنید و بخوابید تا بتوانید بعد از اتفاقات استرس‌آور خودتان را آرام کنید.
  • یاد بگیرید که با تغییرات کنار بیایید و انعطاف‌پذیر باشید تا بتوانید بر مشکلات غلبه کنید.
  • برنامه ریزی روزانه داشته باشید.
  • کارهای کم اهمیت را حذف کنید.
  • زمانی را به خودتان اختصاص دهید.
  • از دنیای مجازی و اینترنت تا حد امکان دوری کنید

چنانچه با مطالعه این مطلب باز هم نیاز به راهنمایی های بیشتری در مورد اینکه علت استرس چیست؟ داشته باشید می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از پس استرس و مشکلات ناشی از آن بر روی زندگی خود فارغ گردید. همچنین در صورت تمایل می توانید سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
روابط زناشویی موفق
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

[contact_info title= “علت استرس چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.