خانه / مشاوره روانشناسی / آزار خواهی جنسی
آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”] 

آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از آزار یا تحقیر دیگران و بی‌احترامی به آن‌ها، یا آزار دیدن و یا مورد بی‌ احترامی و تحقیر دیگران قرار گرفتن که سبب ارضای روانی می‌شود. این نابهنجاری، به تعاملاتی گفته می‌شود که در آن یک شخص، با آزار دادن فرد دیگری که از درد کشیدن لذت می‌ برد، ارضا می‌شود. آزارگری و آزارطلبی جنسی هر دو ماهیتی مزمن دارند.

درحالت شدید قربانی ممکن است متحمل جراحات جدی شده یا جان خود را از دست بدهد. برخی متخصصان روانشناسی و روان پزشکی بر این باورند که ریشه‌های آزارگری و آزارطلبی را باید در دوران کودکی جستجو کرد و برخی دیگر به نقش احتمالی عوامل زیستی اشاره کرده‌اند.

چنانچه علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “آزار خواهی جنسی” هستید می توانید، و یا در صدد درمان و علائم مازوخیسم احساسی می باشید، میتوانید با مشاورین جنسی مجموعه ارتباط گرفته و به بررسی پاسخ علت مازوخیسم چیست، و همچنین فرق مازوخیسم و مازوخیست بپردازید.

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

بسیاری از افراد در آمیزش جنسی خود به اعمال دردناک خفیفی مثل گاز گرفتن، نیشگون گرفتن و سیلی زدن مبادرت می‌ورزند. وقتی هر دو شریک جنسی از این اعمال لذت می‌برند، این رفتارها لذت جنسی را افزایش می‌دهند. اما افراد آزارگر و آزارطلب غالبا نه تنها از اعمال دردآور خفیف پا را فراتر می‌گذارند بلکه تنها با توسل به این رفتارها می‌توانند به لذت جنسی برسند.

فرد آزارگر، زمانی به اوج لذت جنسی می‌رسد که دیگران را تحقیر کند یا آن‌ها را آزار دهد.  ارضای جنسی فرد آزارطلب به دربند بودن یعنی آزار دیدن، تحقیر شدن، درد کشیدن و برخورد بد از سوی دیگران بستگی دارد. آزارگری و آزارطلبی هم در روابط دگر جنس گرایانه و هم در روابط همجنس گرایانه روی می‌دهند.

آزارگری و “آزار خواهی جنسی” به‌ طور کلی چندان شناخته شده نیست و هنوز تحقیقات بر روی ان ادامه دارد.

ویژگی های آزارگری و آزارطلبی

  • توافق در مورد اینکه کدام یک مسلط و کدام یک مطیع باشند.
  • آگاهی هر دو شریک جنسی از نقشی که بر عهده دارند.
  • رضایت هر دو طرف.
  • حال و هوای جنسی.
  • آگاهی هر دو طرف از اینکه رفتارشان ماهیتی آزار طلبانه دارد.

تفاوت سادیسم و مازوخیسم در چیست؟

انحراف مازوخیسم یا خودآزاری، نقطه‌ مقابل انحراف جنسی سادیسم یا دیگرآزاری است. یک فرد سادیستیک از آزار و اذیت کردن دیگـــران لذت جنسی می‌برد، اما یک انسان مبتلا به مازوخیسم از عذاب و شکنجه‌‌ای که خودش متحمل می‌شود لذت جنسی کسب می‌کند.

افرادی که به این نوع انحراف مبتلا هستند به شدت تمایل دارند که چه به وسیله‌ خود و چه از طرف دیگران، آزار ببینند یا حتی شکنجه شوند. کامیابی روانی این بیماران، جز با زجر و آزار دیدن حاصل نمی‌شود. واکنش های بیمار مبتلا به مازوخیسم با بیمار سادیست فرق می‌کند. شاید بتوان با روان کاوی، این خصلت را درمان یا تعدیل نمود.

انواع مازوخیسم و آزار خواهی جنسی

انحراف مازوخیسم را از نظر شدت و ضعف به سه دسته تقسیم کرده‌اند:

  • مازوخیسم روانی
  • مازوخیسم احساساتی
  •  مازوخیسم جسمی یا فیزیولوژیکی

مازوخیسم روانی

مازوخیسم روانی حالتی است که در زندگی جنسی عادی مردم دیده می شود. بعضی افراد در زندگی جنسی، خود را از هر لحاظ در اختیار فرد محبوب خویش قرار می دهند و هر نوع خفتی را که از طرف وی به آن ها تحمیل شود، می پذیرند.

مبتلایان به این نوع مازوخیسم، جز دشنام و خفت و خواری چیزی نمی طلبند و زخم زبان، اهانت و ناسزا آن ها را به اوج لذت جنسی می رساند. مازوخیست‌های روانی، تا زمانی که از کسی دشنام نشنیده‌اند یا شخصی آن ها را تحقیر نکرده است، ناراحت و ناآرامند.

البته باید توجه داشت که این نوع مبتلایان هنگام آمیزش جنسی ، میلی به تحمل آزار ندارند بلکه از شنیدن کلمات رکیک و اهــانت آور، لذت می برند. 

مازوخیسم احساساتی

برخی از افراد مبتلا به مازوخیسم که معمولا کمرو، جاهل و بی سواد هم هستند، از آشکار شدن انحراف خویش خودداری می کنند و به درون خود پناه می برند. این افراد می کوشند با تجسم صحنه‌های مختلف مازوخیسم از راه فکر و خیال، تمایلات غیر‌عادی خود را ارضا کنند.

این دسته از منحرفان مازوخیسم را مازوخیسم‌ های احساساتی و انحراف آن ها را مازوخیسم احساساتی گویند.

مازوخیسم فیزیولوژیکی

مازوخیسم فیزیولوژیکی که حادترین و واقعی ترین وجه مازوخیسم است حالتی است که انسان را وا‌ می دارد تا از احساس درد و رنج، لذت ببرد و بدن خود را با اشتیاق در معرض زجر و درد و عذاب قرار دهد.

برای شخصی که به انحراف مازوخیسم فیزیولوژیکی مبتلاست، درد مفهوم خود را از دست داده و حتی لذت و شعف می شود. مبتلایان به این نوع مازوخیسم که تعدادشان از مبتلایان به دو نوع دیگر بیشتر است، از آزار‌های بدنی مانند شکنجه، پاره شدن پوست و گوشت و یا سوختن بدن‌شان لذت می برند و چنانچه اقدامی برای درمان آن ها صورت نگیرد، سرانجام خود را هلاک خواهند ساخت.

ویژگی بالینی آزار خواهی جنسی

این بیماران علایق خود را به خاطر دیگران فدا می‌کنند. از چیزهایی که دوست دارند و از موقعیت‌های شغلی که برایشان پیش می‌آید به نفع شخص دیگری کنار می‌رود و چون کسی از آن ها نخواسته که دست به فداکاری بزنند.

در نتیجه کارهایشان باعث رنجش دیگران و طرد آن ها می‌شود با این حال تفسیرهای اشتباه بیمار در مورد علت طرد باعث می‌شود که او این اعتقاد را پیدا کند که به قدر کافی ایثار نکرده است و در نتیجه بر حقارت خود می‌افزاید.

این بیماران خواسته‌ ها و نیازهای شخصی را خودخواهی نسبت می‌دهند و از دنبال کردن آن ها نفرت دارند، حتی صحبت در مورد آن ها را گناه می‌دانند. به قول فروید این بیماران مجبور به تکرار اشتباهاتشان هستند. از لحاظ جنسیت ، زنان معمولا افرادی مورد سو استفاده جسمی، جنسی، و روانی قرار می‌گیرند و مردان افراد منفعلی هستند که با دستمزد اندک وفادار نه به کار و دیگران وابسته‌اند.

علائم مازوخیسم و آزار خواهی جنسی

  • در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه به طور شدید و مکرر رفتارها، امیال یا تخیلات برانگیزنده قوی جنسی مربوط به اعمال واقعی تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا هر عمل رنج آور دیگری دیده می‌شود.
  • رفتارها، امیال و تخیلات جنسی سبب ناراحتی چشمگیر بالینی یا اختلال در کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی شخص می‌شود.

درمان مازوخیسم جنسی

متاسفانه بسیاری از درمان گران به هر دلیلی معتقدند که بسیاری از انحرافات جنسی قابل درمان نیستند. به هر حال این نوع از انحرافات جنسی همانند بسیاری از اختلالات روانی ریشه در ضمیر ناهشیار و تجربیات گذشته فرد دارد. که قابل درمان است. روان درمانی و هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی بهترین و قوی ترین روش درمان برای این نوع از مشکلات و اختلالات روانی و جنسی خواهد بود.

برای رفع ابهامات ایجاد شده در زمینه “آزار خواهی جنسی” می توانید با کارشناسان جنسی مجموعه تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین برای درمان مازوخیسم و آزارخواهی جنسی میتوان با ایشان مشورت نموده و انحرافات جنسی پارتنر جنسی و خودرا در فضایی محرمانه درمان نمایید.

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.