خانه / مشاوره روانشناسی / عوارض بی خوابی شبانه چیست
عوارض بی خوابی شبانه چیست

عوارض بی خوابی شبانه چیست

عوارض بی خوابی شبانه چیست
عوارض بی خوابی شبانه چیست

[contact_info title= “عوارض بی خوابی شبانه چیست”] 

عوارض بی خوابی ها و کم خوابی های شبانه را افرادی که از این مشکل رنج می برند تا حدودی می دانند اما باید توجه داشت که سردرد و ضعف بینایی تنها عوارض بی خوابی و کم خوابی نیستند چرا که بیماری های خفته درونی همچون دیابت و بیماری های قلبی در کمین افرادی هستند که دچار مشکل کم خوابی و بی خوابی شبانه می باشند.

عوارض بی خوابی

این روزها بی خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل مشغولی های بیش از حد انسان ها، آن ها را دچار کم خوابی می کند که این موضوع می تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی عوارض بی خوابی شبانه چیست خواهیم پرداخت که ممکن است گریبان گیر افرادی شود که از این مشکل رنج می برند.

انواع بی‌خوابی

بی‌خوابی گذرا:

این نوع بی خوابی بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و ممکن است دلیل آن استرس باشد.

بی‌خوابی حاد:

به بی‌خوابی اطلاق می‌شود که بین سه هفته تا شش ماه است، پس از قطع مواد مخدر سنتی و صنعتی مثل شیره و متادون یا داروهای خواب آور مثل زولپیدم یا آلپرازولام طی ۸ الی ۲۲ روز بی خوابی یا بدخوابی ایجاد شده که این نشانه سعی بدن برای ایجاد شرایط عادی است که پس از آن بدن به حالت نورمال بازمی گردد.

بی‌خوابی مزمن:

به بی‌خوابی بیش از یک سال اطلاق می‌شود و ممکن است برای حواس فرد اختلالات جدی ایجاد کند این نوع کم خوابی می‌تواند سال‌ها طول بکشد. برخلاف دو نوع قبل این نوع کم‌خوابی می‌تواند اختلالی باشد که نتیجه مستقیم اختلالات روانی است. تاثیرات آن که با توجه به ریشه اش متفاوت خواهد بود شامل خواب‌آلودگی، خستگی عضلانی یا روحی و توهم می‌شود. غالبا مبتلایان به بی خوابی مزمن افزایش هوشیاری خواهند داشت.

عوارض بی خوابی شبانه چیست ؟

تحلیل حافظه:

هیپوکامپ بخشی از مغز است که مسئولیت اصلی حافظه را بر عهده دارد. این بخش جزو نخستین ساختارهایی است که مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود که با اختلالات حافظه و سردرگمی همراه است. به عقیده محققان، مغز در زمان خواب همه اتفاقات روز را بازیابی می‌کند تا اطلاعات مهم فراموش نشوند. در نتیجه، عدم خواب کافی و مطلوب می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات حافظه شود.

تشویش و اضطراب:

طبق تحقیقات، کسانی که دچار بی خوابی هستند احتمال وجود اختلالات اضطرابی در آن‌ها هفده برابر بیشتر است. وقتی بدن وارد حالت جنگ یا گریز می‌شود، سیستم عصبی بدن در حالت آماده باش قرار می‌گیرد، هورمون‌های اضطراب در بدن سرازیر می‌شوند، عضلات منقبض می‌شوند، ضربان قلب بالا می‌رود و خوابیدن سخت می‌شود.

تشویش مزمن شامل نگرانی‌ها و ترس‌هایی می‌شود که دائمی هستند و در ذهن شخص بزرگ نمایی شده اند. تشویش دائمی می‌تواند در عملکرد طبیعی فرد اختلال ایجاد کند و مانع از داشتن یک خواب مناسب شود. در این حالت، افکار ناخوانده‌ای به ذهن فرد هجوم می‌آورند که اجازه‌ خوابیدن را به او نمی‌دهند. در اغلب موارد این افراد زودتر از خواب بیدار می‌شوند و بعد از خواب شبانه هم احساس خستگی می‌کنند.

مشکلات دستگاه گوارش:

از هر ۲۵۰ فرد آمریکایی، یک نفر از بیماری التهاب روده رنج می برد، و کمبود خواب علائم آن را بدتر می کند. فقدان خواب منظم نیز، باعث افزایش احتمال ابتلا به سندرم التهابی روده می شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و بیماران مبتلا به بیماری کرون در هنگام بی خوابی دو برابر بیشتر از زمانی که به اندازه کافی می خوابند، دچار عود بیماری می شوند.

توهم و خیال:

مغزی که به خوبی استراحت کرده باشد محرک‌های خارجی مانند سر و صدا، نور و بو را فیلتر می‌کند تا از فعالیت زیاد حواس پیشگیری شود. اما پس از بی‌خوابی شبانه مغز نمی‌تواند به خوبی این عوامل را فیلتر کند و ممکن است فرد چیزهای غیر واقعی را ببیند.

سردرد:

دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که چرا محرومیت از خواب باعث سردرد می شود، اما پزشکان بیش از یک قرن متوجه این موضوع شده اند. میگرن ها می توانند ناشی از شب های بیخوابی باشند و ۳۶ تا ۵۸ درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از خواب با سردرد صبحگاهی بی دلیل بیدار می شوند.

ناراحتی و افسردگی:

طبق گزارشات رضایت زناشویی در میان زنانی با خواب آرام، بیشتر گزارش شده است، اگر چه معلوم نیست که آیا افراد خوشحال بهتر می خوابند، یا بهتر خوابیدن باعث خوشحالی مردم می شود یا به احتمال زیاد ترکیبی از این دو. بی خواب ها همچنین با احتمال دو برابر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و تحقیقات اولیه نشان می دهد، که درمان مشکلات خواب ممکن است با موفقیت درمان نشانه های افسردگی نیز همراه باشد.

سرماخوردگی:

چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که در اغلب روزها احساس سرما کرده و دوست دارید تا کنج گرمی را برای رسیدن به آرامش پیدا کنید، شاید به اندازه کافی نمی خوابید. آزمایش های صورت گرفته نیز این موضوع را اثبات کرده است. یافته های محققان نشان می دهد افرادی که ۹۲ درصد از زمان در رختخواب بودن را می خوابند، ۵.۵ برابر بیش از افرادی که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از این زمان را می خوابند، احتمال سرماخوردگی دارند.

افزایش وزن:

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و به میزان کافی نمی خوابند، دچار اختلالات هورمونی شده و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند.

کاهش بینایی:

کم خوابی می تواند مشکلاتی را در بینایی افراد ایجاد کند که از جمله آن می توان به ایجاد دید تونلی، دوبینی و تار شدن بینایی اشاره کرد.

عدم تحریک پذیری جنسی و ناتوانی جنسی :

تستوسترون جز مهمی از میل جنسی در زنان و مردان است. خواب، باعث افزایش سطح تستوسترون می شود، در حالی که بیداری بیش از حد، آن را کاهش می دهد محرومیت از خواب و اختلال در خواب با کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.

پر ادراری:

زمانی که انسان به خواب می رود، سیستم تولید ادرار در بدن فرآیند آرام تری را در پیش می گیرد اما زمانی که فردی در طول شب بیدار می ماند، خبری از فرآیند آرام تولید ادرار نیست.

اختلال تکلم:

کم خواب ها، توانایی بیان تفکرات خود در قالب جملات را نداشته و نمی توانند آنچه را که در ذهن دارند، به درستی انتقال دهند.

عدم تمرکز:

فعالیت هایی که نیاز به توجه دارند، به کم خوابی حساس هستند. اگر بخواهید هشیار و متوجه باشید، نیاز به خواب کافی یک امر مسلم است در غیر این صورت، شما وارد حالت ناپایداری که در عرض چند ثانیه متغیر است و نمی توان آن را به طور کامل بیدار یا خواب شناخت، می شوید و توانایی شما برای توجه بیشتر در بهترین حالت باز هم متغیر است.

کم خوابی باعث چه بیماری هایی می شود؟

بر اساس برخی مطالعات مشخص شده است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به مرض بی خوابی، دچار یک بیماری دیگر هم هستند. اما به طور کلی اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:

  • بیماری های قلبی
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • بی نظمی ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • دیابت
  • سرطان

علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است بدانید که بسیاری از بیماری ها ریشه در کم خوابی و کاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادی که روزانه کمتر از ۷ تا ۸ ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بیان بهتر خوابیدن کمتر از میزان توصیه شده شانس مرگ را در سنین پایین تر افزایش می دهد. لیکن چنانچه مایل باشید می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته تا پاسخگوی سوالات شما در مورد “عوارض بی خوابی شبانه چیست” باشیم.

قرص های خواب و انواع آن
معرفی قرص های خواب آور قوی
خواب های جنسی مضرند؟+رویاهای جنسی و ارضا شدن در خواب
بیماری آلزایمر چیست؟

[contact_info title= “عوارض بی خوابی شبانه چیست”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.