خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر
مشاوره-ترک-اعتیاد-به-مواد-مخدر

مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر

مشاوره-ترک-اعتیاد-به-مواد-مخدر

[contact_info title= “مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر”]

مسلما بدون “مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر” ، ترک اعتیاد بسیار دشوار است و ممکن است که نتیجه بخش نباشد. روش‌های زیادی از جمله روش‌های دارویی و بدون استفاده از دارو برای ترک اعتیاد تاکنون معرفی شده است که شروع درمان به هر کدام از این روش‌ها بدون آمادگی فکری و روانی بی‌فایده است و فرد معتاد دیر یا زود دوباره به مصرف مواد مخدر باز می گردد.

در بسیاری از مواقع فرد نمی‌تواند فشارهای طی سیکل درمانی خود را تحمل کند. به همین دلیل “مشاوره ترک اعتیاد مواد مخدر” می‌تواند بسیار به افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند و خانواده‌های آن‌ها کمک کند.

علل گرایش به اعتیاد

علل گرایش به اعتیاد را می توان در سه قلمرو فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح کرد:

علل فردی:

بسیاری از روان شناسان علل رفتارهای انحرافی را بر حسب نقص شخصیت فرد کجرو توجیه می کنند و بر این باورند که برخی از گونه های شخصیت، بیشتر از گونه های دیگر، گرایش به تبهکاری و ارتکاب جرم دارند. علل فردی گرایش به اعتیاد بیشتر بر مبنای نظری دیدگاه های روان شناختی متکی می باشند. با دانستن عواملی که فرد را در معرض خطر اعتیاد قرار می دهند، می توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد، برنامه ریزی های دقیق و موثر انجام داد.

مشکلات روانی:

گروهی از افراد که ضعیف النفس هستند، قدرت مقابله با مشکلات و ناکامی ها را ندارند و اعتیاد را راه نجات خود تلقی می کنند; برای رهایی از ناراحتی ها، فشارهای روانی، بی اعتمادی به خویشتن و رفع هیجانات درونی در جستوجوی پناهگاهی امن، به مواد مخدر و یا مصرف داروهای روان گردان پناه می برند. این افراد فکر می کنند که با مصرف مواد از گرفتاری های زندگی رهایی می یابند و دنیا را به نحو دیگری مشاهده می کنند، همین فرار از زیر بار مشکلات فردی، عامل عمده برای کشش افراد به طرف مواد مخدر است.

یک دسته از افرادی که بیشتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار می گیرند افراد افسرده هستند. افراد افسرده بیشترین و مهم ترین بخش معتادان را تشکیل می دهند. افراد افسرده ضعف روانی دارند و به نوعی احساس خلا شخصیتی می کنند. آن ها به تصور خودشان، توان لذت بردن از دنیا را ندارند، همواره احساس ناتوانی و خستگی می کنند و خود را تهی از هرگونه توان و احساس مطلوب می دانند.

کنجکاوی:

عده ای با شرکت در مجالس دوستانه زمانی که می بینند دیگران از مواد مخدر استفاده می کنند حس کنجکاوی در آن ها تحریک شده، به مصرف مواد گرایش پیدا می کنند. این امر منجر به مهیا شدن زمینه اعتیاد در فرد می شود، زیرا ممکن است با اولین مرتبه استفاده در فرد احساس مثبتی ایجاد گردد و باعث تکرار این عمل شود. البته آن ها غافل از این هستند که این نوع لذت ها زودگذر و خانمان سوز می باشند.

دسته ای از افراد نیز برای کنجکاوی و ارزیابی خودشان با تصور اینکه با یکبار مصرف معتاد نمی شوند، و گاهی حتی برای اینکه قدرت خودشان را به دیگران ابراز دارند به مصرف مواد مخدر تن می دهند. احتمال معتاد شدن این افراد نیز بسیار است.

ضعف اراده:

اراده عامل حرکت فرد می باشد. پس باید با منطق و شرع همسان باشد و با استفاده از تربیت و آموزش صحیح تقویت شود. فردی که با مشاهده یگ عمل خلاف شرع و موازین اجتماعی با قاطعیت تمام در مقابل آن ایستادگی می نماید، از خود تزلزلی نشان نمی دهد و هدف خود را در زندگی به طور قطعی انتخاب می کند دارای اراده ای قوی می باشد.

عواقب مبتلا شدن به اعتیاد

اعتیاد در اولی گام ها از نظر فرد معتاد چندان چیز بدی به نظر نمی رسد. چه بسا فرد آن را به صورت یک تفریح هم تلقی کند. اما با پیشروی اعتیاد، کم کم از یک تفریح به یک نیاز و نهایتا به یک بیماری مهلک تبدیل می شود. اعتیاد به سیگار یا سایر مواد مخدر، بیماری های متعددی همچون بیماری های ریوی، بیماری های روانی و بیماری های پوستی و قلبی را به دنبال دارد.

علاوه بر آسیب های جسمی و روحی، اعتیاد آسیب های اجتماعی و خانوادگی متعددی نیز به دنبال دارد. فرد معتاد کم کم از خانواده و جامعه طرد می شود. هزینه های بالای اعتیاد خانواده او را ویران می کند و حتی باعث می شود فرد معتاد، وسایل خانه و زندگی خود را بفروشد. تا بتواند خود را به دست آورد. علاوه براین عدم اعتیاد یکی از شاخص ها و شرایط اصلی ازدواج جوانان تعیین می شود. که خود نشان دهنده جایگاه اجتماعی پایین افراد معتاد می باشد.

روش های ترک اعتیاد

روش سقوط آزاد :

در این روش فرد معتاد به یک دفعه مصرف مواد را ترک می کند. مانند یک حیوان زخمی درد و رنج فراوانی را باید تحمل کند به همین دلیل به این روش یابوئی گفته می شود. در واقع یک شوک مخرب جسمی و روحی به بیمار وارد می گردد. به علت قطع مصرف مواد، مرحله عکس العمل های آشکار که ۱ تا ۲ هفته طول می کشد بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود، اما نشدنی نیست و کسانی هستند که این عوارض را تحمل می کنند. اجرای این روش به مدت ۱۰ ماه فرد معتاد را از اعتیاد رها می سازد.

ترک به همراه مصرف دارو:

این روش شبیه سقوط آزاد است با این تفاوت که در هنگام قطع مصرف مواد مخدر فرد معتاد دارو مصرف می کند تا درد ناشی از ترک اعتیاد را بتواند تحمل کند.

روش ترک سنتی:

این روش از زمان های قدیم مرسوم بوده به همین دلیل نام آن ترک سنتی است. این روش ترک، کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر است. به این صورت که هر روز مقداری از مصرف مواد مخدر کم می شود تا به تدریج به صفر برسد.

اهمیت مشاوره اعتیاد برای درمان اعتیاد

افراد به خصوص قشر جوان و نوجوان و خانواده ها بایستی آموزش ببنند. داشتن ارتباط موثر و مستمر با مراکز مشاوره ترک اعتیاد و استفاده از راهنمایی های آن ها به شما یاری می کند، تا فرد از هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ جسمی بتواند خود را در برابر اعتیاد ایمن کند. و از به دام افتادن در تله اعتیاد پیش گیری کند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. ولی کاربردی اصلی مشاوره اعتیاد مربوط به افرادی و خانواده هایی است که به دنبال ترک اعتیاد و درمان اعتیاد می باشند. همانطوری که گفتیم تا روزی که فرد معتاد، اعتیاد خود را قبول نکند و به نتیجه نرسیده باشد که باید اعتیاد خود را ترک کند.

معمولا افراد معتاد به علت دخالت ها و توهین هایی که اطرافیان به آن ها کرده اند، در مقابل درمان اعتیاد موضع می گیرند و همواره موفق به ترک اعتیاد نمی شوند. جلسه مشاوره اعتیاد و صحبت کردن با فرد متخصص می تواند نتیجه مثبت به دنبال داشته باشد. فرد معتاد در هنگام صحبت با مشاور اعتیاد، مشکلات و مسائلی را که با آن ها درگیر است بیان می کند و از همین رو مشاوره و راهنمایی اصولی و لازم را دریافت نماید.

راه‌حل‌های کاربردی در درمان اعتیاد با کمک مشاور :

  • تشریح برنامه‌ آموزش خانواده و تقویت اجتماعی
  • ایجاد و حفظ انگیزه در خانواده
  • تحلیل کارکردی رفتارهای مسئله‌ساز فرد معتاد و خانواده
  • پیش‌بینی خشونت خانگی
  • بهبود مهارت ارتباطی مراقبان
  • تقویت مثبت و رفتار پاک و سالم
  • کاربرد نتایج منفی
  • کمک به مراقبان برای پربار ساختن زندگی‌شان
  • دعوت بیمار مبتلا به اعتیاد مواد مخدر برای ورود به درمان
  • حمایت‌های تجربی از برنامه و رویکرد موردنظر برای بیمار مبتلا به اعتیاد مواد مخدر

مشاوران ترک اعتیاد مرکز الو مشاوره در هر زمان آماده پاسخگویی با سوالات کاربران گرامی در مورد موضوع “مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر” خواهند بود، پس با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید سایر مطالب تیم نویسندگان ما را در زمینه اعتیاد مطالعه بفرمایید:

علائم اعتیاد به مواد مخدر
سریع ترین روش ترک اعتیادبه کوکائین در ۵ گام
عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
ماری جوانا و تاثیر آن بر مغز

[contact_info title= “مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.