خانه / مشاوره روانشناسی / بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد

بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد

بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد

[contact_info title= “بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد”] 

اول هرچیزی باید بدانیم که اعتیاد یک بیماری است و مانند هر بیماری دیگری برای اینکه فرد حال و روزش بهتر شود نیاز به مراقبت و توجه و درمان دارد.این بیماری یک بیماری ساده نیست بلکه یک بیماری مزمن و پیش رونده است و عاقبتی مانند زندان ،مرگ و تیمارستان منتظر این افراد است.حال این سوال ممکن است برای هر فردی پیش بیاید که معتاد کیست؟معتاد فردی (چه زن و چه مرد) است که تمام زندگی اش را مواد مخدر احاطه کرده است و برای ادامه زندگی نیاز به یک محرک بیرونی (هرنوع ماده مخدر )دارد که بتواند به زندگی روزمره ادامه دهد.فرد معتاد به مرور زمان به مقدار ماده مصرفی اش افزوده می شود به این صورت که برای کسب لذت اولیه ناشی از ماده مخدر تمایل دارد که روز به روز مصرف ماده مخدر را افزایش دهد.

روشهای درمان معتادان

۱ -درمان با روش طب سوزنی (الکترواکوپونکتر):

طب سوزنی طب سنتی کشور چین با سابقه حدود ۵۰۰۰ سال است. اساس درمان در طب سوزنی بر مبنای نقاط و کانالهای انرژی در بدن است. در طب سوزنی اعتقاد بـراین است که کلیه ارگان های بـدن بـه یکـدیگرمتصـل و بالاخره به پوست خـتم مـیشـوند. طـب سـوزنی بـا پیـداکردن نقاط مورد نظر بر روی پوست و تحریک آنها ازطریق فرو کردن سوزن در آن نقاط، در سراسرمجراهای اصلی و فرعی بدن واکنش ایجاد میکند. براساس نظریه قدیمی در چین هر تغییر فیزیولوژی، و پاتولوژی در بدن انسان با برخی از قسمتهای لاله گوش در ارتباط است.بنابراین با تحریک برخی از نقاط گوش میتـوان بعضـی بیماریها را درمـان کـرد. تـاکنون ۲۰۰ نقطـه روی لالـه گوش کشف شده که برای درمان بیماریهـای مختلـف استفاده میشود. بر روی لاله گوش نقطـه ای بـه نـام ریـه وجود دارد که با سوزن زدن در این نقطه و تحریـک آناز طریق دستگاه اکوپونکتر واکنشی در مغز پدید خواهدآمد که در نتیجه فعالیت آن مناطقی از مغـز کـه مسـئول ترشح اندورفین هستند، به حالت طبیعـی برمـیگردنـد ومغز نیز میتواند به طور طبیعی مورفین مـورد نیـاز فـرد راکه بر اثر استعمال مواد مخدر کاهش یافته اسـت دوبـاره ترشح کند. نتایج به دست آمده از درمان معتادان بـا ایـن روش ۱۵ الی ۳۹ ماه بعد از ترک نشان مـیدهـد کـه ۸۰درصد آنها سالم مانده اند.

۲-درمان باهیپنوتیزم (خواب مصنوعی):

از نظر روانشناسی، افرادی که به اعتیاد پناه مـی برنـد دارای مشکلات عصبی و روانی هستند و تحمـل سـازش با مشکلات زندگی و انطباق خود با اجتمـاع را ندارنـد وبـرای فـرار از فشـارهای روانـی زنـدگی بـه اعتیـاد پنـاه میبرنـد. از طـرف دیگـر در جامعـه افـراد زیـادی دیـده می شوند که دارای مشـکلات روحـی و عصـبی بیشـتری هستند ولی توانسته اند خود را با اجتمـاع و زندگی تطبی قدهند. در واقع علت را شاید بتوان به سیسـتم مصـونیت ودفـاع روانـی افـراد نسـبت داد. یکـی از روشهـایی کـه میتوان سیستم ایمنی و مصون سازی افراد را تقویت کرد هیپنــوتیزم اســت. هیپنــوتراپی مــیتوانــد بــا اســتفاده ازتکنیـک هـای تلقینـی در درمـان بیمـاریهـای عصـبی وروانی به ویژه در درمان اعتیاد مؤثرباشد.

۳-درمان به روش خواب درمانی:

در ایــن روش بــا طــولانی کــردن مــدت و دوره خوابیــدن، موجــب فاصــله گــرفتن فــرد از اخــتلال هــا ومشکلات روزمره میشـوند. بـدین ترتیـب بـا اسـتفاده ازداروهای خواب آور گاهی اوقات مدت خـواب بیمـار رابه ۱۵ تا ۲۰ ساعت افزایش میدهند و از این طریـق پـس از حــدود ۱۵ روز اثــرات درمــانی بــرروی فــرد ظــاهرمی شود. در واقع با زیاد شدن میزان خواب، ارگانیسم هـافرصــت پیــدا مــی کننــد تــا خــود را از جهــت روانــی وجسمانی بازسازی کنند.

۴ -درمان از طریق کار درمانی:

کــار باعــث کــم شــدن میــزان تــنش، اضــطراب،افسردگی و احساس منزوی بودن در فرد مـیشـود. کـارهمچنین باعث پرورش قابلیـت هـای معتـادان مـیشـود واحساس مشارکت و همکاری در فرد معتاد بیشتر شـده وایـن خـود عامـل مهـم در ایجـاد تمایـل بـه فعالیـت هـای اجتماعی است.

۵ -درمان از طریق پلاسیبو(دارو نما):

دارونما دارویی است که در آن هیچ ترکیبات دارویی خاصی به کار برده نشده اما به فرد معتاد گفته می شود که یک مسکن قوی حاوی مورفین است که می تواند موجب احساس سرخوشی و نشگی شود.نتایج بعضی تحقیقـات گویـای ایـن اسـت کـه اثـرات تلقینی واثراتی که مستقیماً با خواص دارویـی مـوادمخـدررابطه ای ندارد، براساس برداشت وانتظارات روانی حاصـل می شود و بربهبود وضعیت روانی فردمعتادمؤثراست.

۶ -درمان از طریق سمزدایی (Detoxification) :

سم زدایی عبارت است ازمجموعه مراحلی که جهت تخفیــف دادن علائــم قطــع مصــرف و کوشــش بــرای برطرف کردن کامل عوامـل استـرس زا به عمل مـی آیـد.در این روش از داروهایی نظیر متـادون، آگونسـیتهـای آلفا ۲ و بوپرنورفین سود میبرند.
 
متادون و سم زدایی:
سم زدایـی توسـط متـادون درمان بـی خطـری اسـت و یکـی از بیشـترین روش هـای استفاده شده در این زمینه مـی باشـد. رژیـم هـای دارویـی طولانی مدت متادون با کـم کـردن دوز آن بـه صـورت تدریجی و یا رژیم درمانی کوتاه مدت آن هر دو امکـان پذیر است. در درمانهای بالینی بیمارانی که روی درمان نگهدارنده متادون هستند، به روش کاهش تدریجی دوز متادون درمان می شوند. روش کاهش دوز بدین صورت است که ۵ میلیگرم هر دو هفته یک بار کاهش مییابـدتـا بـه صـفربرسـد. قـوانین اداره دارو و غـذای آمریکـا(FDA) اجازه می دهد که سم زدایی اوپیوئیـدها حتـی بـه مدت ۶ ماه طول بکشد.
 
سم زدایی بـا بوپرنـورفین:
سـم زدایـی توسـط بوپرنـورفین اثربخشـی مثبـت و مـؤثرایـن دارو را بـرای درمان وابستگی اوپیوئیدها نشان داده اسـت. بوپرنـورفین به همان انـدازه متـادون در درمـان وابسـتگی معتـادان بـه هروئین مؤثر است مطالعات نتیجه مثبت بوپرنـورفین زیـرزبـانی را بـرای معتـادان سـرپایی بـه عنـوان یـک درمـان نگهدارنده بیان کرده است. مطالعات همچنین نشـان داده اســت کــه بوپرنــورفین باعــث کــاهش خــود تجــویزی داروهای اوپیوئیدی می شود. تجویز بوپرنورفین بـا دوز ۸ میلیگرم تزریق زیر جلدی باعث کاهش خود تجـویزی افراد هروئینی از ۹۸ درصد به ۶۹ درصد شده است.

۷ -درمان بـا کمـک آنتاگونیسـت هـای مـوادمخدر:

این داروها ترکیباتی هستند که مصرف آنها باعـث جلوگیری از اثرات دارویی مواد مخدر در بدن مـی شـودو تا زمانی که ترکیبات آنتاگونیستی بـه مقـدار کـافی دربدن وجود داشته باشند اثرات مصرف مواد مخدر خنثـی گشته و در نتیجه موجب ایجاد حالت نشئگی نمی شـوند.مصرف ترکیبات آنتاگونیستی وابستگی جسمی به همراه ندارد زیرا به خودی خود اعتیادآور نیست.

۸ -درمان با گیاهان دارویی:

اگرچه استفاده از گیاهان دارویی بـه آغـاز تمـدن بـازمی گردد ولی مصرف این گیاهان در درمان اعتیادفقـط در دو دهه اخیر به ثبـت رسـیده اسـت. گیاهـان دارویـی مـواد گیاهی طبیعی هستند که برروی بدن انسان اثـرات درمـانی قابل توجهی بدون اثرات جانبی و یا با اثرات جانبی ملایم ومحدود اعمال می کنند.
به عنوان مثال ریشه گیاه “سنبل الطیب“به عنوان یک آرام بخش قوی و مسکن طبیعی برای معتادان در طی دوران ترک اعتیاد به کار گرفته می شود. ترکیبـات شیمیایی موجود در گیاهان از طریـق سیسـتم هـای مختلـف مغــزی روی تــرک اعتیــاد معتــادان اثــر گذاشــته وباعــث آرامبخشی وتسکین آنها می شوند از جمله این مکانیسم ها مـی تـوان بـه تـأثیر آنهـا بـرروی سیسـتم هـای گاباارژیـک ودوپامینرژیـک نـام بـرد . از جملـه گیاهـانی کـه تحقیقات درزمینه اعتیاد برروی آنها صورت گرفتـه اسـت مــیتــوان جینکوبیلوبــا (biloba Ginkgo) وماتریکاریــا کاموملیا (chamomoilla Matricaria) را نامبرد.
یکـــی دیگـــرازایـــن گیاهـــان ویتانیـــاســـومنیفرا(somnifera Withania )میباشد که درموش سوری کـه اعتیاد به مورفین در آنها القـا شـده اسـت عصـاره تـام ایـن گیاه، علائم سندرم ترک اعتیاد را بـه صـورت قابـل توجـه کاهش داده است وهمینطور عصاره تام الکلی ریشـه گیاه ویتانیا کواگولانز(آویشک) نیز بـر روی مـوشهـای سوری که اعتیـادتوسـط مـورفین درآنهـا القـا شـده بـود،تأثیرپذیری خوبی نشان داده و باعث کاهش سندرم قطـع در حیوان گردید اسـت. عصـاره اتـانولی بـرگ مـریم گلـی گونـه leriifolia نیـزتعـدادپـرش در سـندرم قطـع مورفین موش سوری کاهش داده است.

[contact_info title= “بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.