خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / راههای ترک قرص متادون چیست؟-۳ روش ترک متادون
راههای ترک قرص متادون

راههای ترک قرص متادون چیست؟-۳ روش ترک متادون

[contact_info title= ” راههای ترک قرص متادون چیست؟-۳ روش ترک متادون”] 

قرص متادون یکی از مخدرهایی است که معمولا برای ترک مواد مخدر مختلف مانند تریاک و شیره، هیروئین و.. تجویزمی شود.

اما برخی از افراد بدون مراجعه به پزشک، بصورت خودسرانه اقدام به استفاده از قرص متادون برای ترک اعتیاد خود میکنند، و بعد از مدتی به همین قرص متادون اعتیاد پیدا کرده و هر روز دوز مصرف خود را بالا میبرند،ودر نهایت گرفتار عوارض مصرف ناشی از مصرف قرص متادون میشوند.

در این مرحله که فرد قصد ترک اعتیاد با استفاده مصرف این قرص را داشت،  اما حالا به دنبال راههای ترک قرص متادون می باشد.

ما در ادامه ۳ روش ترک متادون را شرح داده ایم که بیشترین اثرگذاری را بین تمام روش های ترک اعتیاد داشته اند.قبل از آن ابتدا باید به عوارض مصرف قرص متادون بپردازیم.

عوارض مصرف قرص متادون

متادون که با نام تجاری دولوفین نیز در بازار موجود است، هم به صورت قرص و هم شربت قابل استفاده می باشد. این قرص نیز به دلیل اینکه بصورت شیمیایی تولید می شود و چون جزء دسته مخدرها و مواد اعتیاد آور قرار میگیرد.

عوارض جسمی و روانی مشکل سازی را نیز بهمراه دارد.و مصرف خودسرانه این قرص نیز این عوارض را جدی تر و مشکل ساز تر خواهد کرد.

عوارض روانی مصرف قرص متادون

یکی از اصلی ترین عوارض روانی مصرف و یا اعتیاد به متادون، پرخاشگری و عصبانیت شدید می باشد.طبق تحقیقات به عمل آمده از کوره در رفتن های زیاد و پرخاشگری یکی از عوارض شدید اعتیاد به مصرف قرص متادون می باشد.

بی بخوابی و کم خوابی یا درکل اختلال در خواب یکی دیگر از عوارض روانی مصرف قرص متادون می باشد که البته ممکن است ریشه در اختلالات فیزیکی و جسمی نیز داشته باشد.

پریشانی و افسردگی یکی از مهمترین عوارض روانی مصرف قرص متادون و بطور کلی مصرف مواد مخدر می باشد که تبعات جدی در زندگی هر فرد می تواند داشته باشد.

 

 

عوارض جسمی مصرف متادون

عوارض جسمی شدید و شایع مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص متادون، بصورت لیست وار عبارت است از؛

یبوست ، تهوع ، استفراغ ، خشکی دهان ، افزایش تعریق ، برافروختگی و خارش پوستی ، قاعدگی نامنظم در زنان ، اختلال عملکرد جنسی شامل ناتوانی جنسی و زود انزالی در مردان ، کاهش وزن ، افزایش و یا کاهش ضربان قلب ، دردهای گوارشی به صورت افزایش حرکات روده‌ای و معده‌ای ، از بین رفتن سلامت دندان‌ها ، درد صفراوی در مصرف متادون با دوز بالا ، خستگی ، بی‌قراری ، کاهش انگیزه ، ضعف و… از عوارض مصرف بیش از اندازه این دارو می‌باشد.

حالا که از عوارض مصرف قرص متادون آگاهی پیدا کردید، باید به سراغ راههای ترک قرص متادون برویم.

راههای ترک قرص متادون

راههای ترک قرص متادون

در اکثر موارد ترک مواد مخدر و موادی که وابستگی جسمی در فرد ایجاد میکند، بسیار سخت و دشوار است.معمولا افراد چند باری راههای مختلفی را برای رهایی از اعتیاد پیش گرفته اند و بدلیل عدم مراجعه به پزشک و صحبت با مشاور ترک اعتیاد، با شکست مواجهه شده و حتی مصرفشان بیشتر شده است.

پس قبل از هر اقدامی باید با مشاور صحبت کنید تا بهترین راهی که مناسب شما باشد را پیش بگیرید.

و اما ما قصد داریم تا ۳ روش ترک متادون را که بیشترین تاثیر را دارند و معمولا درصد بالایی از افراد آنرا را امتحان کرده و نتیجه گرفتند را توضیح دهیم.

ترک به روش تدریجی 

یکی از موثر ترین و کم آسیب ترین راههای ترک قرص متادون، کاهش تدریجی دوز مصرفی می باشد. معولا قطع کردن ناگهانی مواد مخدر منجربه شکست خواهد شد، البته به روش ترک ناگهانی روش سقوط آزاد میگویند که در مواردی اندک موثر بوده.

در روش تدریجی شما باید طی یک برنامه زمانی و بطور منظم دوز مصرفی خود را کاهش دهید تا بدن شما به دوزهای پایین تر عادت کنند و در نهایت بطور کل مصرف متادون را قطع کنید.

قابل ذکر است که حتما باید تحت نظارت پزشک و مشاور اقدام به انجام این روش کنید.

ترک متادون به روش سم زدایی

بیمارانی که بیش از ۲۰ سی سی یا ۸۰ گرم دوز مصرف می کنند، بهترین روش برای آنها سم زدایی تدریجی است. در این افراد بعد ۱۰ تا ۱۴ روز بستری، سم زدایی انجام می شود.این بیماران بعد از ترخیص، جهت جلوگیری از عود و عدم لغزش دوباره بهتر است تحت نظر روان شناس باشند.

سم زدایی فوق سریع(UROD)

 بیماران با دوز مصرفی کمتر از ۱۰ سی سی یا ۴۰ میلی گرم می باشد و با ۲ شب و ۳ روز بستری همراه است. برای انجام سم زدایی فوق سریع متادون، بیمار بعد از بستری در کلینیک، یک شب تحت نظر پزشک می باشد و  فردای آن روز، سم زدایی فوق سریع متادون توسط پزشک متخصص بیهوشی و کادر پرستاری زیر نظر پزشک معالج انجام خواهد شد. 

برای انجام سم زدایی فوق سریع متادون باید بیمار حداکثر ۴۰ سال سن و بدون هیچگونه بیماری قلبی و گوارشی باشد

نکات مهم راههای ترک قرص متادون

در پاراگرف های قبل مراحل ترک اعتیاد به متادون را توضیح دادیم، اما در انجام تمام مراحل ترک اعتیاد به هر موادی نکاتی حائز اهمیت می باشد که شاید مهم تر از خود آن روش باشد.

۱.همراهی خانواده و اطرافیان فرد مصرف کننده: اطرافیان فرد باید از این موضوع مطلع باشند که، فردی که قصد ترک اعتیاد را دارد ممکن است در این مسیر دچار مشکلاتی شود و یا رفتارهایی از خود بروز دهد که برای خانواده و اطرافیان ناخوشایند باشد.

پس در این شرایط همراهی و شکیبایی اطرافیان بسیار مهم است و باعث کمک به بهبود حال بیمار خواهد شد.

۲.تصمیم قاطع برای ترک اعتیاد:فردی که قصد ترک قرص متادون را دارد ، باید در خود انگیزه و دلیل قوی یافت کند تا در مسیر سخت ترک مصرف، اصطلاحا کم نیاورد و تا انتها مسیر را بپیماد.

۳.استمرار در انجام:از مهمترین نکاتی که باید در هر روشی به آن توجه کنید، انجام مستمر آن روش تا رسیدن به نتیجه است.

۴.صحبت با مشاور متخصص:قطعا صحبت کردن با یک مشاور مجرب و با تجربه به شما در این مسیر بسیار کمک خواهد کرد.شما هنگامی که از مشاوره استفاده میکنید، می توانید بهترین روش ترک قرص متادون را برای خود پیدا کرده، تا کمترین آسیب را ببینید.

مرکز مشاوره “الومشاوره” این امکان رابرای شما فراهم کرده تا بصورت تلفنی و در منزل نیز از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

درآخر

احتمالا وقتی شما در اینترنت به دنبال راههای ترک قرص متادون بگردید، با انواع روش های پیشنهادی روبرو خواهید شد، اما باید بررسی کنید که کدام روش ترک اعتیاد مناسب ویژگی های جسمی و روحی شماست، ممکن است با انتخاب روشی غلط آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شوید.

ما در این مقاله موثرترین و رایج ترین روش های ترک متادون را بیان کردیم، اما شما حتما قبل از هر اقدامی با مشاور متخصص صحبت کنید و حتما قبل از مصرف هر دارویی به پزشک مراجعه کنید.

[contact_info title= ” راههای ترک قرص متادون چیست؟-۳ روش ترک متادون”] 

همچنین ببینید

تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد

تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد

[contact_info title= “تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد”]  شاید اگر از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.