خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد
تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد

تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد

تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد

[contact_info title= “تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد”] 

شاید اگر از آزمایش‌های اعتیاد با شما صحبت کنیم و شما هم آدم سالمی باشید که حتی یک بار نیز سیگار را تجربه نکرده‌ باشید، از ما دلگیر شوید. اما اگر بدانید که برای گرفتن سوء پیشینه، همه افراد باید آزمایش اعتیاد بدهند شما هم متقاعد خواهید شد که داشتن اطلاعات از چنین آزمایش‌هایی واقعا کمک‌کننده است.

آزمایش‌های ترک و بررسی وضعیت اعتیاد، قادرند حضور ماده مصرفی و مورد نظر را در ترشحات بدن ردیابی کنند. هدف از انجام تست‌های آزمایشگاهی اعتیاد از دید درمانگر، کمک به پیگیری روند درمان بیماران است. آزمایش اعتیاد انواع متفاوت دارد که به تشخیص مواد مصرف شده کمک می کند و شامل آزمایش های ادرار، خون، مو، بزاق و عرق می باشد. در ادامه مقاله با هر کدام از آن ها و “تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد” بیشتر آشنا می شویم.

آزمایش تشخیص اعتیاد در چه مواقعی گرفته می شود؟

تست اعتیاد یکی از انواع آزمایش ها می باشد که حتما تا کنون اسم آن را در زمان قبل از ازدواج افراد و نزدیکانتان شنیده اید. با اینکه می توان پرکاربردترین دلیل انجام تست اعتیاد را موضوع ازدواج دانست اما انجام این آزمایش در کشور ما دلایل مهم دیگری نیز دارد.

از جمله مواردی که در آن ها نیاز به انجام آزمایش اعتیاد وجود دارد زمان گرفتن سوء پیشینه جهت استخدام مشاغل دولتی، تست قبل از ازدواج، زمان انجام جرائم، انجام آزمایش توسط پلیس راه با کیت های اعتیاد در سفرهای جاده ای و … می باشد. تمام انواع اعتیاد با یک آزمایش قابل تشخیص نیستند، برای مثال آزمایش اعتیاد به شیشه با مورفین و الکل به صورت جداگانه گرفته می شوند.

انواع آزمایش های عدم اعتیاد

آزمایش ادرار:

مواد مخدر پس از ورود به گردش خون و عبور از کلیه ها، وارد ادرار می شوند و با آزمایش ادرار قابل تشخیص هستند، این روش، ارزان ترین و متداول ترین آزمایش تشخیص اعتیاد است و در حال حاضر تنها روش عملی برای تشخیص اعتیاد در ایران است.
نتیجه مثبت یا منفی آزمایش ادرار، به طور یقین و ۱۰۰ % قابل استناد نیست، زیرا از یک سو، مصرف برخی داروهای درمانی نتیجه آنرا مثبت نشان می دهد، و از سوی دیگر، احتمال تقلب درآن وجود دارد و ترکیب برخی مواد با ادرار، نتیجه آزمایش فرد معتاد را منفی نشان می دهد. به همین دلیل نمونه گیری ادرار همیشه در حضور مراقب و ناظر انجام می شود.

آزمایش خون:

از طریق اندازه گیری سطح سرمی مواد در خون انجام می شود، هزینه و پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد، اما قابل اطمینان است. در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، و امروزه با آزمایش ادرار جایگزین شده است.

آزمایش موی سر:

با ورود مواد مخدر همچون مشتقات مورفین، تریاک، کوکایین و کدئین و …  به بدن انسان از طریق استنشاق، تزریق و یا مصرف خوراکی، همه سلول های بدن، از جمله فولیکول های موی سر و ناخن به این مواد آلوده می شوند، آزمایش موی سر، بسیار قابل اطمینان است و در صورتیکه فرد آن ها را کوتاه نکرده باشد، مصرف مواد را در شش ماه گذشته نیز نشان می دهد.
نمونه مو، لزوما از سر تهیه نمی شود و می توان نمونه مو را از هر قسمتی از بدن فرد تهیه کرد. مقدار نمونه لازم برای این تست، کمتر از ۴۰ میلی گرم است. صحت و اعتبار این آزمایش و دقت آن در تشخیص مصرف مقادیر کم مواد، بیشتر از آزمایش ادرار است، اما این آزمایش در ایران رواج ندارد.

آزمایش بزاق:

آزمایش بزاق روش جدیدتری برای تشخیص سوء مصرف مواد است که عملکرد و نتیجه آن شبیه به آزمایش ادرار است. تست بزاق می تواند درتشخیص الکل، ماری جوانا، کوکائین، آمفتامین و مت آمفتامین کمک کند. نتایج تحقیقات نشان داده است بین غلظت مواد روانگردان در بزاق و اثرات رفتاری و فیزیولوژیکی ارتباط معناداری وجود دارد و از این آزمایش می توانند اطلاعات مفیدی برای روش درمان معتادان به دست آورند. آزمایش بزاق از ساده ترین روش های آزمایش به حساب می آید و همچنین ارزان نیز است.

آیا جواب این آزمایش‌ها صد در صد اعتیاد فرد را نشان می‌دهد؟

باید گفت خیر! هیچ تست تشخیصی عاری از خطا نیست. به این معنی که می‌تواند مواردی را به اشتباه مثبت تشخیص دهد و مواردی را نیز گزارش نکند. در مورد تست‌های مواد مخدر نیز چنین تداخلاتی وجود دارد.

برای مثال، مصرف قرص ایبوبروفن می‌تواند به غلط تست حشیش را مثبت کند یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی خاص از جمله آموکسی‌سیلین با تست هروئین و کوکایین تداخل دارد و یا مصرف ضددردها، آنتی‌هیستامین‌ها و آب‌نبات‌های سرد، قرص‌های مکیدنی برای سرماخوردگی می‌تواند موجب مثبت شدن تست آمفتامین شود. ترکیبات بی‌حس‌کننده در دندانپزشکی از جمله نواکائین نیز در تست کوکائین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

تست‌های نواری چگونه است؟

برای سنجش مورفین، حشیش، بنزودیازپین‌ها، آمفتامین، متادون و… تست‌های نواری مجزا وجود دارد. اساس تشخیصی این تست‌ها وجود آنتی‌بادی مونوکلونال علیه ماده‌ قابل سنجش است. به‌عنوان مثال در مورد مورفین، از آنتی‌بادی مونوکلونال مورفین که از سرم موش تهیه شده است استفاده می‌شود. چنانچه در نمونه‌ ادرار مورفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد، با روش مهاجرت مویرگی به سمت بالا حرکت می‌کند و با آنتی‌بادی موجود پیوند می‌شود. در این صورت خط رنگی در نوار دیده نخواهد شد و نتیجه‌ تست مثبت گزارش می‌شود. البته خط دیگری به‌عنوان شاهد وجود دارد که باید در تمام حالات دیده شود.

برای مثبت شدن تست باید میزان حداقل آن در نمونه موجود باشد. این میزان در مورد مورفین ng /ml 300، در مورد کانابیس ng/ml 50 و در مورد مت‌آمفتامین ng/dl 1000 است. برای انجام تست‌ها، ادرار در هر زمانی از شبانه‌روز جمع شود اشکالی ندارد. چنان‌چه ادرار در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود، تست تا ۴۸ ساعت بعد هم قابل انجام است. برای زمان طولانی‌تر، نمونه باید فریز گردد و تست بعد از آب شدن نمونه انجام شود.

اما منفی شدن تست اعتیاد امکان پذیر هست یا نه؟

برای منفی شدن تست اعتیاد راه های بسیاری رایج شده است البته خیلی از این روش ها به گوش افراد خورده و ممکن است از صحت آن اطلاع کافی و لازمی در اختیار اشخاص نباشد. اما به ناچار شخص سعی دست به انجام هر کاری ممکن است بزند تا تبعات مختلف این مشکل گریبانگیر وی نگردد برای مثال از تکنیک های منفی کردن آزمایش مواد افزودن موادی مانند آب لیمو، قرص های ضد بارداری و… به همین دلیل در آزمایشگاه های مرجع نمونه گیری مقرارت سختگیرانه ای وجود دارد.

همچنین با وجود کیت های جدید و بهینه سازی آن ها این کاربرای معتادان سخت تر شده است. اما با وجود این سختگیری ها اگر کسی بخواهد نتیجه تست اعتیاد خود را به صورت قانونی منفی کند چه کارهایی باید انجام دهد؟ بهترین و موثرترین روش برای منفی شدن تست اعتیاد بیرون کردن این ماده از بدن است. این روش تنها راه اخلاقی و قانونی است که همه افراد از آن آگاهی دارند.

امروزه یکی از بزرگترین خطری که سلامت جامعه و خانواده را تهدید می کند، اعتیاد است. برخی از افرادی که درگیر این بیماری هستند برای ترک اعتیاد و رهایی خود از دام این معضل اجتماعی به دنبال مراکزی هستند که بتوانند با طی کردن مراحل روان شناختی و مشاوره ای، خود را نجات بخشند. مرکز الو مشاوره با داشتن مشاوران مجرب در زمینه مشاوره ترک اعتیاد، این امکان را برای هموطنان عزیز فراهم نموده است تا از هر کجای کشور از طریق تماس تلفنی مشاوره لازم را در مورد “تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد” دریافت نمایند. سایر مطالب پیشنهادی:

عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است؟
نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک
عوارض مصرف شیشه و راهکارهای ترک آن 

[contact_info title= “تست اعتیاد | روش های منفی شدن آزمایش عدم اعتیاد”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

یک نظر

  1. باسلام قضیه من خیلی مفصلع به خاطرحادثه کاردچارپنج بیماری لاالاج شدم الان سه ماهه خانمم ازم طلاق گرفت هرچی داشتم برد کبدم پیوند باید بشه بعدازفوت پدرم خانوادم یه تماس بامن نگرفتن من درخواست ارث پدریم برای پیوند کبد ودرست کردن سرپناه شدم که منو درحدمرگ کتک زدن پس فردا دادگاهیمه جایی رفتم بعد۲۵سال لغزش کردم شیشه کشیدم مثل سگ پشیمونم الان نمیدونم چیکارکنم ازمایش نشون نده

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.