خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک
نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک

نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک

 

نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک
نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک

[contact_info title= “نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک”] 

برای تشخیص فرد معتاد باید به علائم اعتیاد نظیر مشخصه‌ های جسمی، رفتاری و روانی او توجه ویژه داشت. شاید اولین علائم اعتیاد در علائم رفتاری قابل مشاهده باشد که می‌ توان آن را در افت تحصیلی دوران دانشجویی و یا غیبت‌ های مکرر از محل کار جستجو کرد. تریاک از ترکیبات مختلفی به نام اپیویید طبیعی تشکیل می‌شود که عملکرد همگی آن‌ها در بدن همانند کار انتقال‌ دهنده‌های عصبی ضد درد ست که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند.

مصرف فرآورده‌های مشتق از تریاک در موارد جدی منجر به اوردوز یا مرگ می‌شود. برای پرهیز از روبه‌رو شدن با عوارض مضر تریاک و مشتقات تریاک لازم است که از “نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک” آگاهی داشته باشید و بدانید که در صورت اعتیاد پیدا کردن به تریاک چگونه باید از کمک تخصصی برخوردار شوید.

علائم جسمی اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک مشکلات جسمی متعددی مانند: یبوست و افسردگی تنفسی را به دنبال دارد. هرچه مدت مصرف مشتقات تریاک طولانی‌تر باشد، احتمال بروز این عوارض نیز بیشتر می‌شود. علائم جسمی شایع ناشی از سو مصرف تریاک یا اعتیاد به شیره تریاک به شرح زیر است:

  • خشکی دهان
  • اتساع مردمک‌ها
  • بی‌حالی
  • پرخوابی یا کم‌خوابی

بعضی عوارض مصرف مزمن تریاک شدیدتر از عوارض دیگر است. افرادی که چند سال است به مسکن‌هایی مانند اکسی کانتین اعتیاد پیدا کرده‌اند، با مشکلات جدی‌تری از قبیل موارد زیر مواجه می‌شوند:

  • فشار خون پایین
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرخ شدن پوست
  • خستگی مزمن

بسیاری از بیماران دچار اعتیاد به تریاک سعی می‌کنند خودشان مصرف تریاک را یکباره کاهش دهند، اما در اثر کاهش یا قطع مصرف با خطرات ترک ناگهانی تریاک روبه‌رو می‌شوند که کنترل علائم ترک اعتیاد را برایشان سخت می‌کند. ترک ناگهانی تریاک بدون نظارت کادر پزشکی با علائمی مانند دل پیچه، درد عضلانی و تعریق شدید همراه است.

صفات روانی مصرف کنندگان تریاک

بدون دلیل خوشحال هستند:

معمولا فردی که دچار سو مصرف تریاک است، در زمان مصرف یعنی نشئگی و حتی بعد از مصرف، دچار سرخوشی، شادی کاذب، بی‌خیالی می‌شود و این احساس را دارد که در فضا سیر می‌کند.

مدام احساس خواب‌آلودگی می کنند:

از دیگر علایم نشئگی مصرف تریاک، می‌توان به خواب‌آلودگی اشاره کرد. گاها بعد از مصرف فرد دچار خواب‌‌آلودگی می‌شود که این حالت می‌تواند عملکرد وی را تحت‌تاثیر قرار دهد چرا که منجر به کاهش تمرکز می‌شود.

ترسو هستند:

افراد معتاد کاملا ترسو هستند و حتی با صدایی کم از جا می پرند.

روابط خود را با افراد محدود می کنند:

متاسفانه به مرور زمان و با اعتیاد بیشتر فرد به مصرف تریاک، روابط فردی و اجتماعی او تحت‌تاثیر این مساله قرار می‌گیرد، به طوری که اغلب با افرادی خاص رفت‌وآمد می‌کند و بیشتر با کسانی در ارتباط است که به نوعی معتاد هستند. روابط با خانواده محدود و به تدریج فرد منزوی و گوشه‌گیر می‌شود.

راضی به مسافرت رفتن یا دورهمی های طولانی نمی شوند:

بارزترین علامت در بیماران معتاد، بحث وابستگی به ماده مخدر است. تقریبا زندگی فرد تحت‌تاثیر مواد قرار می‌گیرد و او برنامه غذایی، خواب، سفر، روابط با دیگران و… را با توجه به زمان مصرف مواد خودشان تنظیم می‌کنند.

معمولا این افراد از مسافران رفتن و حتی به دنبال بیماری از بستری شدن در بیمارستان‌ها امتناع می‌کنند چرا که امکان مصرف مواد برایشان وجود ندارد. حتی در طور روز در زما‌ن‌های خاصی به طور ناگهانی غیب می‌شوند و یا به بهانه‌های مختلف محل کار یا خانه را ترک می‌کنند تا امکان استفاده از این ماده مخدر وجود داشته باشد.

دچار افت تحصیلی و شغلی می شوند:

در صورتی که نوجوانی در سنین پایین به مصرف تریاک روی بیاورد بعد از مدتی به دلیل خواب‌آلودگی و کاهش سطح تمرکز دچار افت تحصیلی می‌شود و این مساله می‌تواند زنگ هشداری برای خانواده‌ها باشد.

از سوی دیگر، اغلب افراد شاغل در ابتدای مصرف این ماده مخدر، بهبود جزئی در عملکرد شغلی خود احساس می‌کنند که متاسفانه باید گفت این احساس گذراست و به تدریج به دلیل وابستگی و اعتیاد به مصرف و اختلال در عملکرد کاری، حتی ممکن است از کار بیکار شوند.

در بیان احساسات به مشکل برمی خورند:

معتادان به مصرف تریاک، درک درستی از احساسات ندارد و معمولا عواطف و احساسات آ نها بعد از نشئگی به حداقل می‌رسد. ضمن اینکه همزمان با اعتیاد به تریاک، ممکن است به مصرف سایر مواد، سیگار یا حتی قلیان روی بیاورند.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک

یکی از بیماری‌هایی که در صورت مصرف مواد مخدر افیونی بروز می‌کنند، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند. اگر فرد مصرف کننده زمینه بیماری‌های قلبی را داشته باشد، قطعاً با مصرف تریاک، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. یکی دیگر از بیماری‌هایی که با مصرف تریاک در ارتباط است، بیماری‌های ریوی می‌باشند. به طور کلی، تمام مواد مخدری که به صورت دود استنشاق می‌شوند، آثار منفی بسیاری بر عملکرد ریه خواهند داشت.

همان‌طور که می‌دانید سرطان، حاصل از ازدیاد تولید سلول در یک نقطه از بدن می‌باشد. بیماری‌های دیگری که از مصرف تریاک بوجود می‌آیند، شامل آسم، برونشیت و حساسیت‌های مزمن ریه استدر نهایت مصرف تریاک باعث بروز بیماری‌های جسمی و روحی شدیدی خواهد بود که فرد و خانواده را با مشکلاتی درگیر می‌کند که شاید جبران ناپذیر باشند.

عوارض تریاک بر زنان باردار و شیرده:

نشانه هایی که مصرف تریاک بر زنان باردار می گذارد بسیار خطرناک است چرا که جان مادر و جنین با هم به خطر می افتد و علائمی مثل سقط جنین، تولد نوزاد ناقص، آسیب دیدگی جفت و بیماری های تخمدان و رحم ا به دنبال خواهد داشت.

شما می توانید در صورت بروز هر گونه سوال در مورد اینکه “نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک” چیست و چگونه می توانید به افراد درگیر یاری رسانید با مشاوران ترک اعتیاد مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب مرتبط با اعتیاد:

عوارض مصرف شیشه و راهکارهای ترک آن
علائم اعتیاد به مواد مخدر
ماری جوانا و تاثیر آن بر مغز
متادون چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

 

[contact_info title= “نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.