خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید
شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید

شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید

شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید

[contact_info title= “شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید”] 

متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد. استفاده از دوز نگهدارنده قرص متادون یا شربت متادون به تنهایی منجر به معالجه فرد معتاد نمى شود، بلکه به عنوان جزئی از فرآیند درمان معتادان به مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد از حمایت هاى طبى و اجتماعى لازم براى تثبیت و بهبود زندگى بهره مند و تشویق مى شوند مادامى که این دارو در مورد آن ها موثر است، به درمان ادامه دهند.

بیشتر کسانى که شربت متادون برایشان تجویز مى‌شود، براى وابستگى به مواد افیونى ها تحت درمان قرار گرفته اند. این افراد شامل کسانى هستند که به داروهاى غیرقانونى مانند تریاک و هروئین و داروهاى تجویز شده توسط پزشک نظیر کدئین وابستگى پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد دایم تا بیشت در مورد اینکه “شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید” برایتان صحبت خواهیم نمود پس برای دریافت اطلاعات لازم در این باره با ما همراه باشید.

نشانه های اعتیاد به متادون

فرد معتاد به متادون علائمی شبیه به هروئین و تریاک و مورفین نشان می دهد. به عنوان مثال خواب آلودگی، احساس خشکی دهان و خارش بدن، سردرد، کاهش حافظه، ضعف و کمبود انرژی، تغییر ضربان قلب، نامنظم شدن تنفس، کم شدن تمرکز و  کاهش سرعت حرف زدن، فراموشی، دشواری در تکلم و … از جمله علائم مصرف متادون می باشد. مصرف متادون به کمک تست متادون امکان پذیر است. اما از آنجایی که تست اعتیاد همانند هیچ کاری در دنیا از خطا عاری نیست روش هایی برای منفی کردن آن وجود دارد که برای جلوگیری از تقلب باید از آن ها آگاه باشید.

عوارض استفاده طولانی مدت از شربت متادون

متاسفانه بسیاری از مراکز ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنند که خود باعث ایجاد وابستگی می شود و تنها سبب تغییر نوع اعتیاد، به متادون می شود. استفاده طولانی مدت از متادون دارای عوارض جبران ناپذیری از جمله موارد زیر می باشد:

  • پس از مصرف شربت متادون، گزارش عوارض پوستی از جمله کهیر و خارش
  • وجود الکل در شربت متادون سبب شده که در دوز معادل اثربخشی کمتری نسبت به قرص داشته باشد و همین مساله سبب افزایش دوز مصرفی بیماران گاه از ۱۰ میلی‌گرم تا بیشتر ‌شده است.
  • سبب تشدید علایم و عوارض گوارشی در افراد دچار زخم‌های گوارشی شده است.
  • اختلالات گوارشی متعدد از جمله تهوع، استفراغ، نفخ و اختلال در اجابت مزاج به‌ صورت اسهال و گاه یبوست
  • شربت متادون احتمال وقوع مشکلات تنفسی را در افراد مسن و یا کسانی که به شدت بیمار هستند و همچنین در افرادی که دچار سوء تغذیه یا ناتوان هستند را بیشتر می کند.
  • با وجود این‌که شربت متادون سبب بهبود کم‌خوابی در برخی از بیماران شده، اما از سویی خواب‌آلودگی مفرط را در بسیاری از آنان دامن زده است و چرت زدن در بسیاری از ساعات روز سبب اختلال جدی در کارکرد روزانه‌ آنان شده است.
  • به‌دلیل نامشخص بودن میزان قند موجود در شربت متادون، مصرف آن در بیماران دیابتی با نگرانی‌هایی همراه است. به‌همین دلیل، مصرف شربت متادون در موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بروز‌ زخم‌های دهانی ‌شده است.
  • شربت متادون در دوز برابر ، اثر بخشی کمتری نسبت به قرص متادون دارد. علت این امر ، وجود الکل در شربت متادون می باشد که باعث می شود بیماران برای افزایش اثر این دارو ، اقدام به افزودن دوز مصرفی کنند.

موارد منع مصرف شربت متادون

مصرف همزمان شربت متادون با سایر داروهایی که تداخل می دهد ممکن است خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. مصرف الکل همزمان با متادون خطر مرگ را به دنبال دارد. از دیگر موارد می توان بنزودیازپین ها داروهای ضداضطراب و هروئین ها را نام برد. داروهای خواب آور، ضد افسردگی، ضد پارکینسون، ضد تشنج، آنتی بیوتیک ها، برخی ویتامین ها و مکمل های غذایی همگی با متادون تداخل دارویی دارند.

در برخی موارد فرد اقدام به تزریق متادون می کنند. این عمل موجب اوردوز می شود. زنانی که معتاد به مواد افیونی هستند اگر به درمان با متادون روی آورند به نفعشان خواهد بود ولی به هرحال این دارو هم از راه جفت به جنین منتقل شده و کودک به دنیا آمده دچار علائم ترک خواهد بود. که این مسئله با مراقبت های پزشکی قابل حل می باشد.

مشکلات مصرف شربت متادون

  • شربت متادون دارای اثربخشی سریع بر روی بیماران است اما در مقابل، ماندگاری این دارو در بیماران بسیار پایین می باشد.
  • از آن جایی که بیماران باید این شربت را در طول روز چندین مرتبه مصرف کنند، لذا مجبور به حمل این دارو همراه خود به محل کار و سایر نقاط می باشند.
  • شربت متادون چون عمدتا درون درب یخچال نگهداری می شود برای کودکان در دسترس بوده و آنان به راحتی می توانند، شربت را مصرف کنند. بنابراین این کودکان بیش از سایر افراد در معرض مسمومیت دارویی قرار دارند که مسمومیت با شربت متادون، در کودکان کشنده است.
  • بسیاری از بیماران به دلایلی مانند کهولت سن و یا کم سوادی و بی توجهی به توصیه های پزشک خود، از پیمانه های دقیقی برای مصرف شربت متادون استفاده نمی کنند و همین امر باعث می شود که دور مصرفی آن ها به صورت مکرر به هم خورده و در نتیجه باعث اختلال در وضعیت بیمار خواهد شد.
  • این دارو دارای طعم بد و بسیار تلخی می باشد که باعث شده مقبولیت چندانی در میان افراد مصرف کننده این شربت، نداشته باشد.

مسمومیت با متادون یک اورژانس پزشکی است!

  • تکلم بریده‌بریده
  • راه رفتن بی ثبات
  • اختلال در تعادل
  • خواب آلودگی
  • حرکات کند بدنی
  • اغما یعنی به عبارتی بیمار قابل بیدار کردن نیست، خرخر تنفسی دارد، تون عضلانی اندام‎ها کاهش یافته و سیانوزه است.
  • ایست تنفسی و کاهش اکسیژن رسانی به مغز
  • مرگ

با تواجه به عوارض و موارد ذکر شده بهتر است که این دارو را به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک مصرف نکرده و حتما قبل از مصرف حداقل با یک مشاور اعتیاد مشورت نمایید. البته مشاوران ترک اعتیاد مرکز الو مشاوره می توانند شما را در این خصوص و در مورد اینکه “شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید” شما را راهنمایی نمایند. سایر مطالب مرتبط:

عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟
بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک
ماری جوانا و تاثیر آن بر مغز

[contact_info title= “شربت متادون چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن را بشناسید”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.