خانه / مشاوره روانشناسی / نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟
نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

[contact_info title= “نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟”] 

کشور ما ازدیرباز با معضل سوءمـصرف مـواد و آسـیب هـای جـسمی و روانـی و زیـان هـای اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن دست به گریبان بوده است. اما امروزه با مشکل جدیـدی در این حوزه رو به رو هستیم و آن تغییرالگوی مصرف موادمخدر از مواد سنتی به مـواد صـنعتی است و این پدیده درنوع خود چالش های جدیـدی را مـی طلبـد. چـرا کـه مـواد صـنعتی برخلاف مواد سنتی از کشورخاصی ، وارد ایران نمی شود بلکه سازنده این مواد برخی خانه های مسکونی را تبدیل به محل تولید شیشه کرده اند یعنی تولید آن در داخل کشور انجام می شود.

شیشه چیست؟

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

سوءمصرف متاآمفتامین یا شیشه که یک ماده صد در صد صنعتی است در کشورمـا حـدود ۱یک دهه است کـه آغـاز شـده و مـصرف آن در سـالهـای اخیـر رشـد فزاینـدهای درمیـان سوءمصرف کنندگان مواد داشته است. قیمت این ماده،در حال کاهش و مـصرف آن روبـه افزایش است شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ترکیبات این ماده چیست ؟ ترکیبات آن مـواد ارزان و مجـاز موجـود دربـازار مثـل، الکـل، بنـزین ، آستون ، آمونیاک ، نمک آشپزخانه ، محلولهای اسیدی بـاز کننـده فاضـلابهـا، قـرصهـای سرماخوردگی و یا هرداروی دیگرِ دارای افدرین و سودوافدرین از مواد اولیه سازنده شیشه هستند که این امر خود باعث فراوانی تولید و در نتیجه افزایش مصرف ایـن مـاده شـده است. لازم به ذکر است که با تغییرات اندک درمیزان ونوع ترکیبات استفاده شده، میتـوان به انواع مختلفی از شیشه دست یافت.

شیشه نوعی ماده محرک است و از نظر شکل ظاهری ، پودری سفیدرنگ، بدون بو و تلخ دارد و محرکها موادی هـستند کـه فعالیـت سیـستم عـصبی مرکزی را افزایش می دهند وموجب بالا رفتن ضربان قلب وفشار خون میشوند. در نتیجه هشیاری را آسان میسازند و احساسی از اعتماد به نفس و پـرانـرژی بـودن را مـیدهنـد و سرعت فکر کردن را بالا می برد.

شیشه به علت بدون بو بودنش می تواند فرد معتاد را از آگاه شدن آشنایان و خانواده از اعتیاد فرد معتاد مصون نگه دارد و چه بسیار مراجعانی که پس از حدود ۵سال از زندگی با همسر متوجه اعتیاد به همسر خود شده بودند و طبق بررسی های بیشتر در حین مصاحبه متوجه شدیم که آقا بیشتر اوقات مصرف آن را در محل کار انجام می داده و درمواقعی که در خانه دست به مصرف این ماده میزده به علت بدون بو بودنش توانسته مدت زمان زیادی را از خانواده خود مخفی کند که همین امر موجب می شود که اقدام برای ترک اعتیاد از سوی فرد و خانواده ای که بی اطلاع است صورت نگیرد.

آیا شیشه اعتیادآور است؟

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟
نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

مطالعـات نـشان داده انـد کـه  مصرف مواد صنعتی به ویژه روانگردان ها در میان نوجوانان و جوانان با نگرشهای غلط مصرف مواد صنعتی بویژه مواد روانگردان ارتبـاط مـستقیم دارد. تبـادل اطلاعـات غلـط میـان گـروه همـسالان وهمچنـین تبلیغـات سودجویان بازار مواد مخدر این باور اشتباه را میان جوانان و نوجوانان رایج کرده است که مواد محرک اعتیادآور نیستند. در صورتی که گاهی مغز حتی بـا یـکبـار مـصرف شیـشه نسبت به آن تحمل پیدا میکند و این مساله موجب میشود کـه متامفتـامین مـاده ای بـسیاراعتیـاد آور باشـد.این ماده مخدر همچنین دارای عوارض بسیاری نیز می باشد .

مصرف متامفتامین بویژه شکل تدخینی آن (دود کردن) که رایجترین شکل مصرف آن است بـه سـرعت بـه غلظت های بالایی درمغزمیرسد که باعث آزادسازی ناقلین شیمیایی دوپامین، نوراپی نفرین و سرتونین میشود که سیستم قلبی-عروقی و سلـسله اعـصاب مرکـزی را فعـال کـرده وباعـث آسیبهای جدی به سلولهای مغزی میشود و نسبت به موادمخدر سنتی به سرعت ودر زمان بــسیار کــم وابــستگی شــدید ایجــاد کــرده وموجــب مــسمومیت هــای بــالایی مــیشــود.

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟
نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

شیشه دارای دو نوع علائم جسمی و روحی می باشد که هرکدام به صورت جداگانه و مفصل در ادامه ذکر شده است:

علائم روانی و روحی اعتیاد به شیشه

  • ضعف در علائم شناختی به ویژه مشکل اساسی در توجه پایدار
  • توهم و هذیان
  • علام و نشانه های بدبینی و سوءظن
  • نوسانات خلق و تغییر ناگهانی خلق
  • اختلال در ریتم خواب (شایع ترین نشاه مصرف شیشه )
  • تضعیف حافظه، عدم احساس مسئولیت و بدقولی
  • بی قراری
  • افسردگی
  • پرخاشگری
  • عدم آرامش
  • ترک کردن جمع دوستان و میل به انزوا و پیدا کردن دوستان جدید
  • سرخوشی و سرحالی
  • پرانرژی بودن

علائم جسمی اعتیاد به شیشه

  • تغییر حالت مردمک چشم به صورت غیرطبیعی
  • بوی بد دهان
  • تیره شدن پوست و لب‌ها
  • خونریزی یا خشکی یا پوسته پوسته شدن لب‌ها و بینی
  • بی‌توجهی به وضعیت بهداشتی و سلامتی خود
  • بی اشتهایی و پیرو آن کاهش غیرطبیعی و سریع وزن
  • به وجود آمدن زخم‌هایی در دست‌ها و صورت
  • پوسده شدن دندان ها و درنتیجه ریختن آن
  • افزایش فشار خون
  • افزایش دمای بدن

یک تجربه واقعی

درحال مصاحبه با فردی بودیم که برای ترک اعتیاد به مصرف شیشه به کلینیک مراجع کرده بود و مراجع در حین صحبت هایش یکی از تجربه های خود را پس از مصرف شیشه تعریف کرد. مراجع بیان کرد که بعد از ساعتای ۱۱ بود که شیشه رو مصرف کردم و هیچ کس خونه نبود خانم و فرزندام همه مسافرت بودن بعد از مصرف پاشدم برم برای خودم غذا درست کنم که از کنار یک آیینه قدی تو خونه داشتیم رد شدم به خودم نگاه کردم دیدم یکی از سیبیلام سیخ شده رفتم قیچی آوردم اونو قیچی کردم بعدش دیدم یکی دیگ اینجوری شد بازم اونو قیچی کردم و همینجوری هی ادامه داشت تا وقتی که یک لحظه به خودم اومدم دیدم ساعت ۵صبح شده و من کل سیبیلامو قیچی کرده بودم.این تجربه واقعی نشان از بی خوابی ، توهم ، تمرکز روی یک کار و یک فکر است که پس از مصرف شیشه اتفاق می افتد. همچنین چنانچه تمایل داشته باشید می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید. مطالب دیگر ما را نیز مطالعه نمایید:

عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
انواع قرص های ترک اعتیاد
معرفی انواع دارو های ترک اعتیاد
مشاوره ترک اعتیاد

[contact_info title= ” نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟ “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.