خانه / مشاوره روانشناسی / قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب
قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب

قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب

[jensi_contact_info title=”قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب”]
مسلما خواب مسئله مهمی است که هر فردی با آن سر و کار دارد و اگر کم یا زیاد شود و یا به درستی صورت نگیرد سبب بروز مشکلات جبران ناپذیری در فرد خواهد شد. یکی از این مشکلات و اختلالات که در خواب افراد پیدا می‌شود اختلال پرخوابی است که فرد را در هر زمان و هر شرایطی مجبور به خوابیدن می‌کند.

در همین راستا تیم نوسندگان الو مشاوره قصد دارد تا شما را با انواع “قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب” آشنا نماید و راهکار‌های درمانی آن را برای شما شرح دهد، پس بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

اختلال پرخوابی چیست؟

پرخوابی با دوره‌های خواب آلودگی بیش از حد روزانه، یا خواب شبانه طولانی مدت مشخص می‌شود. افرادی که دارای اختلال پرخوابی است، اغلب بار‌ها و بار‌ها در طول روز در زمان‌ها و مکان‌های نامناسب مانند محل کار، در حال مصرف غذا و یا در مکالمات مجبور به خواب می‌شوند. بیماران اغلب خواب طولانی داشته و مشکل بیدار شدن از خواب دارند و در بیداری نیز ممکن است احساس گیجی داشته باشند.

افراد مبتلا به اختلال پرخوابی نیاز به حدود ۷۰ ساعت خواب در هفته دارند و به سختی از خواب بیدار می‌شوند. هنگامی این افراد بیدارند، معمولا احساس‌شان این است که شب‌شان به بیدارخوابی گذشته است و آن را مانند راه رفتن در مه توصیف می‌کنند. اغلب این افراد پس از اینکه تشخیص بیماری‌هایی مانند افسردگی، قطع تنفس حین خواب یا مشکلات تیروئید در مورد آن‌ها رد می‌شود، مشکلشان به عنوان اختلال خواب تشخیص داده می‌شود.

معرفی قرص های ضد خواب

قرص مودافینیل:

قرص مودافینیل از داروهای درمان کننده اختلالات خواب است که علاوه بر کاهش خواب آلودگی به افزایش هوشیاری و تمرکز هم کمک می کند. این دارو اعتیادآور نبوده و باعث وابستگی نمی شود. از این دارو در مواردی هم به صلاح دید پزشک برای درمان بیماری های روحی مثل افسردگی و اختلال دوقطبی هم استفاده می شود. این دارو در آمریکا با نام تجاری پروویجیل Provigil و در ایران با نام های مختلفی همچون پروفینیل، نارکوفینیل، مدافنیل و مفینال عرضه می شود.

این دارو برای کنترل نارکولپسی، اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری و اختلالات خواب ناشی از آپنه خواب استفاده می شود.  ممکن است مدافینیل برای افزایش تمرکز، کنترل اختلال کم توجهی  بیش فعالی و کاهش خستگی استفاده شود ولی برای این موارد تأیید نشده است.  مدافنیل توسط خلبانان نیروی هوایی آمریکا، هند و بریتانیا در زمان عملیات برای کاهش خستگی و افزایش هوشیاری استفاده می شود.

عوارض جانبی و جدی مودافینیل:

  • درد پشت
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • تهوع
  • اسهال
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • عصبانیت
  • گرفتگی بینی
  • ناراحتی معده
  • ضایعات پوستی
  • واکنش های آلرژیک و کهیر
  • زخم دهانی
  • تاول
  • تورم صورت، چشم ها، لب ها، زبان، پاها، یا گلو
  • اختلال بلع و تنفس
  • تب
  • تنگی نفس

قرص ریتالین:

مصرف قرص ریتالین توانایی مغز را افزایش داده و به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر می گذارد؛ همچنین از خواب آلودگی های شدید در افراد جلوگیری می کند. متاسفانه استفاده از این دارو عوارض بیشتری نسبت به سایر قرص های نظیر خود دارد. در واقع قرص ریتالین بر خلاف تاثیر گذاری فوق العاده ای که در رفع خواب آلودگی ایفا می کند، سبب اعتیاد و وابستگی فرد مصرف کننده خواهد شد. از جمله عوارض شایع این دارو می توان به: کهیر و خارش پوستی، اختلال در فشار خون و ضربان قلب، درد در نواحی شکم، گلو و سر، تهوع و سرگیجه اشاره کرد.

 قرص متیل فنیدیت:

قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب

این قرص نسبت به آمفتامین برتری دارد. در واقع متیل فنیدیت دارای ساختار و اسکلت آمفتامینی است که با بالا بردن سطح آمین های عصبی نظیر دوپامین و نور اپی نفرین، از مکانیسم پیشرفت بیماری خواب آلودگی جلوگیری می کند. البته این قرص توانایی باز جذب سروتونین را ندارد. در مصرف این دارو امکان اعتیاد و وابستگی روانی وجود دارد که بهتر است میزان و نحوه استفاده آن زیر نظر پزشک صورت بپذیرد.

به همین دلیل ترک ناگهانی این دارو سبب درد عضله و افسردگی خواهد شد. اگر پس از یک ماه استفاده از این قرص ضد خواب، علائم بهبودی حاصل نشد، نسبت به قطع آن اقدام کنید. بالا رفتن دمای بدن، حالت تهوع، اختلال در ضربان قلب و تشنج از عوارض احتمالی مصرف این دارو می باشند.

قرص کلومینورکس:

عملکرد این دارو شبیه قرص پمولین و آمینورکس می باشد. بیشترین استفاده این قرص در حوزه از بین بردن اشتهای کاذب است، اما در برخی از موارد به منظور بهبود اختلالات خواب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف بیش از حد و یا خودسرانه کلومینورکس به هیچ وجه حتی در شرایط مشابه، توصیه نمی شود.

قرص دکستروآمفتامین:

این قرص نیز همانند داروهای هم خانواده خود، برای درمان نارکولپسی و خواب آلودگی شدید تجویز می شود. مصرف دکستروآمفتامین ها به صورت غیر مستقیم سبب افزایش تحرک و بالا رفتن هوشیاری در افراد می شود. مصرف این قرص به طور نا محسوس، بی قراری حرکتی در کودکان را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

برخی از عوارض جانبی این قرص شامل: دردناک شدن قفسه سینه، آلرژی و حساسیت، نامنظمی ضربان قلب، خشک شدن دهان، گیجی و حالت تهوع، تعریق زیاد و سردرد می باشد. امکان اعتیاد به این دارو بسیار کم است و باید طبق دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شود.  همچنین مصرف این دارو با هورمون های تیروئید، باعث افزایش اثرات هر دو دارو خواهد شد.

درمان با مواد غذایی ضد خواب

نوشیدن آب:

مصرف آب ساده ترین راه برای کمک به بیدار شدن بهتر هنگام صبح است. حتی کم آبی خفیف در بدن می تواند احساس ناهوشیاری را بیشتر کند. در واقع بسیاری از ما هنگام بیدار شدن از صبح دچار درجاتی از کم آبی بدن هستیم. اگر می‌خواهید از آبی که می ‌نوشید، بیشتر بهره ببرید، کمی لیمو به آب اضافه کنید. این کار به دستگاه گوارش کمک می ‌کند و برخورداری از دستگاه گوارشی قوی، مهم ‌ترین نکته در بالا نگه داشتن سطح انرژی محسوب می‌ شود.

استفاده از غلات سبوسدار:

غلات سبوس‌دار مانند نان سنگک، یا نان‌های فانتزی سبوسدار یا ماکارونی‌ها و پاستاهای سبوسدار سرشار از فیبر و ویتامین E هستند. بنابراین مصرف آن ها نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و LDL خون را کاهش می‌‌دهد، بلکه با پیشگیری از رسوب چربی در عروق خونی و بهبود جریان خون بدن، باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می‌شود، بنابراین اگر به هوشیاری بیشتری در طول روز نیازمندید، مصرف غلات سبوسدار را افزایش دهید.

محدود کردن گوشت قرمز:

هضم گوشت قرمز به دلیل محتوی بالای پروتئین و چربی به سادگی انجام نمی‌شود و بدن برای هضم و جذب یک وعده غذایی حاوی گوشت قرمز، انرژی بالایی مصرف می‌کند، بنابراین حس خواب‌آلودگی و رخوت پس از خوردن غذاهای حاوی گوشت گوساله و گوسفند، اجتناب ناپذیر است. برای شادابی و هوشیاری بیشتر، گوشت‌های سفید، به خصوص ماهی را جایگزین گوشت‌های قرمز کنید.

انواع میوه‌:

میوه‌ها و آب‌میوه‌های طبیعی حاوی قند بوده و مصرف روزانه آن ها می‌تواند با افزایش سطح گلوکز خون، باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری شود. برای کاهش خستگی و خواب‌آلودگی، روزانه حداقل ۷-۵ عدد میوه مصرف کنید. همچنین میوه‌ها بهترین جایگزین برای انواع تنقلات در میان‌ وعده‌های چرب و شور هستند. میوه‌هایی مانند گریپ‌فروت، پرتقال و سیب دارای اندیس گلایسمی پایینی بوده و مصرف آن ها باعث افزایش هوشیاری می‌‌شود.

چای و قهوه:

برای هوشیاری بیشتر و قدرت تمرکز بالاتر، از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه یا شکلات داغ به عنوان میان وعده کمک بگیرید. این نوشیدنی‌ها به صورت گرم نه تنها تمرکز شما را افزایش می‌‌دهد، بلکه به شما آرامش می‌‌بخشد، اما در عین حال در مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار افراط نکنید،

مصرف محتاطانه شیرینی:

قند مهم‌ترین سوخت‌ مغز است. این قند از راه دریافت و هضم شکر، شیرینی‌ها و انواع ترکیبات نشاسته‌ای در بدن تأمین می‌شود، پس  مصرف خوراکی‌های شیرین و مواد قندی به میزان معقول برای افزایش میزان هوشیاری و تمرکز در طول روز توصیه می‌‌شود.

شکلات‌های تلخ مغزدار:

مغزها شامل مغز پسته، بادام، فندق و غیره حاوی مقادیر بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ از جمله ویتامین E هستند. از سوی دیگر، شکلات تلخ هم حاوی مقادیر زیاد و متنوعی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است. ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مغزها و شکلات تلخ باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن سطح هوشیاری شما می‌‌شود، بنابراین مصرف شکلات‌های تلخ حاوی مغز برای اجتناب از خواب‌آلودگی و رخوت توصیه می‌‌شود.

چنانچه با مطالعه این مطلب نیاز به کسب راهنمایی های بیشتر در مورد توضیحات تکمیلی “قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب”  داشته باشید می توانید با مشاوران با تجربه و مجرب مرکز الو مشاوره تماس گرفته و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. سایر مطالب مرتبط:

معرفی قرص خواب آور قوی
عوارض بی خوابی شبانه چیست
علل خوابگردی کودکان و درمان آن
معرفی بهترین قرص های ضد افسردگی

[jensi_contact_info title=”قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

مودافینیل

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

یک نظر

  1. س،میخام شیشه رو ترک کنم نمیدونم چجوری یکی ازین قرص هی ضد خاب بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.