خانه / مشاوره کودکان / علل خوابگردی کودکان و درمان آن
علل خوابگردی کودکان و درمان آن

علل خوابگردی کودکان و درمان آن

علل خوابگردی کودکان و درمان آن
علل خوابگردی کودکان و درمان آن

[contact_info title= “علل خوابگردی کودکان و درمان آن“] 

از سری اختلالات مربوط به خواب که بیشتر در کودکان رخ می دهد اختلال خوابگردی یا همان راه رفتن در خواب است. این اختلال به گونه ای است که فرد مبتلا در حین خواب شروع به راه رفتن ، حرف زدن و حتی غذا خوردن می کند. بدون اینکه خود آگاهی داشته باشد.

برای هر پدر و مادری دشوار است که بفهمد کودکش ممکن است دچار اختلال خواب شده باشد. هر چه باشد، هیچ پدر و مادری مایل نیست تمام مدت کودک خود را خواب یا بیدار ببیند. با این حال، مطالعات اخیر تخمین می زنند که نزدیک به ۳۰ درصد از کودکان ممکن است دچار اختلال خواب در طول زندگی خود باشند. برای مطالعه این مقاله با عنوان “علل خوابگردی کودکان و درمان آن” با ما همراه باشید.

خوابگردی چیست؟

زمانی قتی که افراد می خوابند مغزشان از پنج مرحله خواب ۱، ۲، ۳، ۴ و REM حرکات سریع چشم عبور می کند. این مراحل با هم دیگر چرخۀ خواب را تشکیل می دهند. یک چرخۀ خواب کامل در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه طول می کشد. بنابراین هر فردی در حدود چهار یا پنج چرخۀ خواب را در طول خواب شبانۀ متوسط تجربه می کند.

هر چند گاهی ممکن است خوابگردی در مراحل سبک تر چرخۀ خواب اتّفاق بیفتد، ولی اغلب در طول مراحل عمیق تر خواب یعنب مراحل ۳ و ۴ اتّفاق می افتد. در طول این مراحل مشکل است که فرد بیدار شود و وقتی هم که بیدار شود ممکن است تلو تلو بخورد و برای چند دقیقه گیج باشد. خوابگردی در بچّه ها ممکن است یک یا دو ساعت بعد از خوابیدن اتفاق بیفتد و آن ها به مدّت ۵ تا ۲۰ دقیقه در هر جایی قدم بزنند.

علت خوابگردی در کودکان

علل خوابگردی کودکان و درمان آن

اگر چه عواملی مانند برنامه نامنظم خواب، خواب ناکافی و یا محرومیت از خواب، خوابیدن در محیطی شلوغ و پرسروصدا، خستگی مفرط، بیماری و یا داشتن تب بالا، پر بودن مثانه، مصرف برخی از داروها را در بروز خوابگردی دخیل دانسته اند، اما هنوز شناخت دقیقی از علت خوابگردی در دست نیست.

خوابگردی کودکان می‌تواندارثی  باشد، پس اگر شما یا همسرتان در کودکی خوابگردی می‌کردید، احتمال دارد کودک شما نیز در خواب را برود. ولیکن دلایل دیگری همچون برنامه نا منظم خواب، بیماری یا تب، مصرف برخی از داروها، استرس، مشکلات پزشکی، عاطفی و روانی نیز می توانند در “علل خوابگردی کودکان و درمان آن” دخیل باشند.

محدوده سنی کودکان در خوابگردی

میزان خواب عمیق با افزایش سن کمتر می‌شود. به گزارش مجله‌ لنست شیوع راه رفتن در دوران کودکی متغیر است. راه رفتن در خواب: ۳ درصد از کودکان ۲٫۵ تا ۴ ساله، حدود ۱۱ درصد از ۷ تا ۸ ساله‌ها، حدود ۱۳٫۵ درصد از ۱۰ ساله‌ها، حدود ۱۲٫۷ درصد از ۱۲ ساله‌ها را تحت تhثیر قرار می‌دهد. این مقدار در بزرگسالی به سرعت کاهش می‌یابد. فقط ۲ تا ۴ درصد از بزرگسالان در خواب راه می‌روند.

کودکان در طول خوابگردی چه می‌کنند؟

مسلما از رختخواب بیرون آمدن و راه رفتن، مهم‌ترین علامت و نشانه خوابگردی است. چشم کودکان در حالت خوابگردی معمولا باز است ولی دید آن ها مانند زمان بیداری نیست و تصور درستی از محلی که در آن قرار گرفته‌اند و راه می‌روند، برای‌شان وجود ندارد. گاهی‌اوقات، خوابگردی همراه با موارد زیر است:

  • حرف زدن در خواب
  • سخت بیدار شدن
  • گیجی ظاهری
  • عدم پاسخ دادن به پرسش‌هایی که از او پرسیده می‌شود
  • نشستن در رختخواب و تکرار برخی حرکات مانند: مالیدن چشم‌ها یا احساس ناراحتی از پوشیدن لباس خواب
  • حرکات ناشیانه و بی‌حواس
  • خیس کردن رختخواب
  • کابوس
  • وقفه تنفسی در خواب

درمان خوابگردی در کودکان

مراجعه به پزشک:

اگر کودک شما دچار اختلال خوابگردی شده است و این مشکل با گذشت زمان رفع نشده است، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. چرا که در برخی از موارد نادر مشکلات تنفسی نیز در حین خوابگردی برای کودک اتفاق می‌افتد. برای درمان خوابگردی کودکان برخی از درمان‌های تخصصی که عمدتا روانکاوی و رفتار درمانی هستند برای کودک شما اعمال خواهند شد.

روان درمانی:

در مرحله مشاوره هم کودک و هم والدین مورد مشاوره قرار می‌گیرند تا به والدین نیز روش برخورد صحیح با کودک خوابگرد و شیوه مراقبت از کودک آموزش داده شود.
روان پزشک و روانشناس با بررسی‌های صورت گرفته دلیل تنش و اضطراب کودک را پیدا کرده و با استفاده از روانکاوی سعی می‌کنند تا به این کودک کمک کنند تا تخلیه روانی شود.

نکات مهم در دوره درمان خوابگردی کودکان

علل خوابگردی کودکان و درمان آن

  • در مواردی که کودکان دچار خوابگردی است باید امنیت خانه و محل خواب کودک را فراهم کنید.
  • اشیا تیز و برنده را از نزدیکی کودک دور نگه دارید.
  • کودک را در حین خوابگردی بیدار نکنید چرا که موجب ترسیدن او می‌شود. به جای بیدار کردن کودک، او را به سمت رختخوابش هدایت کنید.
  • تمام در و پنجره‌ها را ببندید تا کودک بیرون نرفته و یا از پنجره نیفتد.
  • این کودکان نباید در تخت بلند یا چند طبقه بخوابند.
  • کودک نباید مواد کافئین دار مصرف کند.
  • کودکان قبل از آب زیادی ننوشد چرا که پر شدن مثانه می‌تواند با خوابگردی ارتباط مستقیمی داشته باشد.
  • برای اینکه استرس کودک رفع شود و آرامش داشته باشید می‌توانید در هنگام به خواب رفتن کودک، موسیقی ملایم برایش پخش کنید.
  • سعی کنید برنامه خواب او را طوری تنظیم کنید که خواب کافی داشته باشد.

والدین گرامی ترجیحا بهتر است در مورد اختلالاتی که فکر می کنید فرزندتان را درگیر کرده است اطلاعاتی کسب کرده و بهترین راه درمان را با توجه به شرایط کودک انتخاب نمایید. مشاوران برتر الو مشاوره می توانند شما را در مورد “علل خوابگردی کودکان و درمان آن” راهنمایی نمایند. سایر مطالب مرتبط با کودکان:

اسکیزوفرنی در کودکان
چگونه نقاشی کودکان را چطور تفسیر کنیم؟
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
علایم افسردگی در کودکان و درمان آن

[contact_info title= “علل خوابگردی کودکان و درمان آن“] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.