خانه / مشاوره کودکان / اسکیزوفرنی در کودکان
اسکیزوفرنی در کودکان

اسکیزوفرنی در کودکان

اسکیزوفرنی در کودکان
اسکیزوفرنی در کودکان

[contact_info title= “اسکیزوفرنی در کودکان”] 

موضوع “اسکیزوفرنی در کودکان” بحث های بسیاری را بر انگیخته است. هر چند شواهد حاکی از آن است که نشانه های اسکیزوفرنی در کودکی و بزرگسالی تا اندازه ای مشابه هستند ، هنوز اختلاف نظرهایی در مورد چگونگی تشخیص و کیفیت این اختلال وجود دارد. در حال حاضر ، اسکیزوفرنی کودکی همانند اسکیزوفرنی بزرگسالی بر پایه ملاک هایی همچون هذیان ، توهم ، گفتار آشفته ، رفتار آشفته ، بی تفاوتی عاطفی ، فقر گفتار یا فقدان اراده ، همراه با کژکاری اجتماعی که طی آن کودک یا نوجوان نمی تواند از نظر روابط بین فردی و پیشرفت تحصیلی به سطح مورد انتظار رشد اجتماعی برسد ، ظاهر می شود.

در این مقاله ، نگاهی گذرا و مختصر بر مشخصات بالینی ، تشخیص ، سبب شناسی و درمان اختلال “اسکیزوفرنی در کودکان” خواهیم داشت . اسکیزوفرنی کودکان بسیار نادر و تشخیص آن بسیار مشکل است. این اختلال معمـولا شـروع تـدریجی دارد و اغلـب شـدید بوده و در اختلالات پیش زمینه ای قبل از شروع این اختلال به طور مشخص وجود دارد و در پسربچه ها شایع تر اسـت. تا انتهای مطلب با ما باشید تا اطلاعات کامل تری در این زمینه دریافت نمایید.

اسکیزوفرنی کودکان بسیار نادر و تشخیص آن بسیار مشکل است.

 

علائم اسکیزوفرنی کودکان

برای تشخیص “اسکیزوفرنی در کودکان” ، کودک باید دو یا چند مورد از این علائم را داشته باشد و در عین حال این علائم باید در یک دوره‌ شش ماهه ،  دست کم یک ماه این علائم را داشته باشند:

هذیان

هذیان یکی از نشانه‌های شایع اسکیزوفرنی دوران کودکی است. به سختی می‌توان فهمید که آیا فرزند شما دارای توهم است یا این‌که فقط وانمود می‌کند چرا که بسیاری از بچه‌ها اغلب این کار را انجام می‌دهند. نمونه‌ای از یک توهم ممکن است این باشد که فرزند شما واقعا معتقد است که قدرت فوق انسانی دارد یا این‌ که شخص یا چیز غیرمعمولی علیه او بوده‌ است.

توهم یا پریشان‌پنداری

اساسا توهم به این معنی است که کودک‌تان چیزهایی می‌شنود یا می‌بیند که اصلا وجود ندارند. باز هم باید زمانی که فرزندتان را برای این علامت تحت نظر دارید ، بسیار مراقب باشید ، زیرا ممکن است که آن‌ها در حال بازی کردن باشند و چیزهایی که شما نمی‌بینید یا نمی‌شنوید را آن‌ها هم نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

گفتار آشفته

گفتار آشفته یکی از نشانه‌های اسکیزوفرنی است و در واقع مشخص‌تر و قطعی‌تر از سایر نشانه‌ها می باشد. مثلا زمانی که فرزندتان دچار آشفتگی گفتار است اگر حرف می‌زند و شما نمی‌توانید صحبت‌های او را درک کنید و نمی‌فهمید که او چه چیزی را سعی دارد به شما بگوید. همچنین اگر کودک شما به طور مکرر و به ناگهان موضوع صحبت را عوض می‌کند ، یا به راحتی وارد بحث دیگری می‌شود ، احتمالا به پریشانی گفتار مبتلا است.

رفتار آشفته یا روان‌گسیخته

همه‌ کودکان ممکن است گاهی رفتارهای آشفته از خودشان نشان بدهند ، بنابراین تشخیص این رفتار بسته به سن کودک ممکن است دشوار باشد. رفتار روان‌گسیخته زمانی است که کودک به یک گوشه‌ی خالی خیره می‌شود و در برابر هیچ محرکی واکنش نشان نمی‌دهد ، مثلا اگر اسمش را صدا کنید ، با او صحبت کنید یا برای جلب توجه او لمسش کنید ، ابدا واکنشی نشان نمی‌دهد.

علائم منفی

چند نشانه‌ منفی اسکیزوفرنی در دوران کودکی وجود دارد که پزشک کودک‌تان به دنبال آن‌ها خواهد بود. یکی از این‌ها یکنواختی عاطفی است، به این معنی که کودک بیان عاطفی محدودی دارد. او ممکن است صورتی بی‌حرکت و بی‌احساس داشته باشد، تماس چشمی کافی با سایر آدم‌ها نداشته باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های منفی ، آلوگیا است ، که در اثر آن کودک مشکل در صحبت کردن دارد. او ممکن است در انتخاب کلمات خود دشواری داشته باشد ، مثلا ممکن است روان صحبت نکند ، یا حتی ممکن است به طور کلی بسیار کم صحبت کند. آخرین علامت منفی بی‌انگیزگی است که به معنای از دست دادن انگیزه است. او ممکن است به مدت زمان طولانی بنشیند و هیچ کاری انجام ندهد و به محیط اطراف کوچک‌ترین توجه و علاقه‌ای نشان ندهد.

مشکلات مدرسه

در بسیاری از کودکانی که در نهایت اسکیزوفرنی دوران کودکی در آن‌ها تشخیص داده می‌شود ، ابتدا ناتوانی در یادگیری است که توجه اطرافیانشان را جلب می‌کند. یکی از الزامات تشخیص اسکیزوفرنی دوران کودکی این است که علائم مشابه با اختلالات یادگیری وجود دارند ، اما IQ کودک برای چنین اوضاعی ابدا پایین نیست.

پرخاشگری و تهاجمی بودن

کودک شما ممکن است بسیار تهاجمی و پرخاشگر باشد ، مخصوصا هنگام دفاع از توهمات و تصوراتی که دارد. بسیاری از کودکان ادعا می‌کنند که چیزهایی را  می‌بینند که وجود ندارد مانند دوستان خیالی. یا آن‌ها ممکن است وانمود کنند که قدرت فوق‌العاده‌ای دارند.

جدی گرفتن تصویرهای ذهنی

بسیاری از کودکان گاهی اوقات را به تخیل و تصور کردن چیزهایی در ذهن‌شان می‌گذرانند. با این حال ، زمانی تصور کردن و تخیلات خطرناک می‌شوند که کودک قادر به ایجاد تمایز میان واقعیت و خیال نباشد.

عوارض اسکیزوفرنی در کودکان 

چنانچه اسکیزوفرنی کودکان درمان نشود منجر به مشکلات حاد عاطفی ، رفتاری و سلامتی می‌گردد. عوارض ناشی از اسکیزوفرنی می تواند شامل:

  • خودکشی ، اقدام به خودکشی و یا فکر خودکشی
  • خود آسیبی
  • اختلالاتی همچون اضطراب ، هراس و وسواس فکری
  • افسردگی
  • سو مصرف الکل و مواد مخدر از جمله تنباکو
  • مشاجره‌های خانوادگی
  • عدم استقلال در زندگی ، مدرسه و کار
  • انزوای اجتماعی
  • مشکلات بهداشتی و پزشکی
  • قربانی شدن
  • مشکلات حقوقی ، مالی و بی خانمانی
  • رفتار تهاجمی

کدام کودکان در خطر ابتلا به اسکیزوفرنی هستند؟

چنانچه کودکی مادری افسرده داشته باشد یا رسیدگی به کودک برای او مهم نباشد دچار بی‌اعتمادی می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بدبینی و بی‌اعتمادی به دنیا شود. همانطور که پیش تر گفتیم اسکیزوفرنی علل مختلفی دارد ، اما مهمترین علت آن بیولوژیکی و ارثی است و چنانچه در خانواده‌ای وجود نداشته باشد یک درصد امکان ابتلا برای افراد آن خانواده وجود دارد.
همچنین تحقیقات در دوقلوهای تک تخمکی نشان داده است که چنانچه یکی از دوقلوها به اسکیزوفرنی مبتلا باشد شانس ابتلای دیگری ۵۰ درصد است و این نشان می‌دهد وراثت نقش مهمی در ابتلا به این اختلال دارد. عوامل محیطی نیز تاثیر زیادی دارد و می‌توان ۵۰ درصد نیز برای محیط قائل شد ، از طرفی چنانچه پدر یا مادری به اسکیزوفرنی مبتلا باشند شانس ابتلای فرزند افزایش می‌یابد و اگر هر ۲ مبتلا باشند ، این میزان بیشتر نیز می‌شود.

البته شیوه‌ای که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند در ابتلای آن ها به این اختلال موثر است به گونه‌‌ای که نحوه تعامل والدین با یکدیگر می‌تواند در ابتلای فرزند به اسکیزوفرنی تاثیرگذار باشد. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در فصول سرد و ابتدای بهار متولد می‌شوند شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی دارند و بالعکس کسانی که در فصول تابستان و پاییز به دنیا می‌آیند با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می‌شوند ، از طرفی زایمان مادر ، ضربه‌ای که موقع تولد به نوزاد وارد می‌شود ، سخت‌زا بودن مادر ، نقص در لگن و نرسیدن اکسیژن کافی موقع تولد به نوزاد شانس ابتلا او را به اسکیزوفرنی افزایش می‌دهد.

آیا اسکیزوفرنی کودکان درمان هم دارد؟

می بایست گفت که بله درمان اسکیزوفرنی در کودکان مادام‌العمر و طولانی‌مدت است حتی زمانی که علائم ظاهرا از بین رفتند درمان همچنان ادامه دارد. درمان کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی با چالش همراه است. مهم ترین درمان‌های اسکیزوفرنی دوران کودکی شامل:

دارو درمانی

اکثر داروهای ضد روان‌پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی کودکانه تجویز می‌شوند همانند داروهای درمان اسکیزوفرنی بزرگسالان است. این داروها در کنترل علائمی چون هذیان ، توهم ، عدم انگیزه و احساسات تاثیر به‌سزایی دارند.

به دلیل این‌که داروهای نسل دوم و جدیدتر عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد راون‌پریشی نسل اول دارند معمولا بیشتر ترجیح داده می‌شوند. اما با تمام این حرف‌ها داروهای درمان اسکیزوفرنی عوارضی چون: افزایش وزن ، افزایش قندخون ، افزایش فشارخون و بیماری قلبی دارند. نمونه داروهای ضد روان‌ پریشی نسل دوم شامل:

  • آریپیپرازول
  • الانزاپین
  • کوتیاپین
  • ریسپریدون

داروهای ضد روان‌پریشی نسل اول تقریبا مشابه داروهای نسل دوم هستند با این تفاوت که عوارض جانبی عصبی بیشتری دارند. بنابراین این داروها معمولا به کودکان توصیه نمی‌شوند مگر این که گزینه‌های دیگر در درمان کودکان موفق نبوده باشد.

  • کلروفرمزین برای کودکان ۱۳ سال و بالاتر
  • هالوپریدول برای کودکان ۳ سال و بالاتر
  • پروفنازین برای کودکان ۱۲ سال و بالاتر

روان ‌درمانی

علاوه ‌بر مصرف برخی داروها ، روان‌ درمانی نیز می‌تواند علائم بیماری اسکیزوفرنی در کودکان را کنترل کرده و به شما و یا کودک کمک کند تا با این اختلال به‌ راحتی کنار بیایید. روان ‌درمانی ممکن است شامل:

  • درمان فردی: روان درمانی مانند رفتار درمانی شناختی با کمک یک متخصص حرفه‌ای سلامت روانی تاثیر به‌سزایی در درمان کودکان دارد. یک متخصص مجرب می‌تواند به کودکان آموزش دهد که چگونه با استرس و چالش‌های روزمره زندگی که ناشی از بیماری اسکیزوفرنی است مقابله کنند.
  • خانواده درمانیخانواده درمانی تاثیر خوبی در بهبود روابط ، حل کردن کشمکش‌ها و کنار آمدن با استرس‌های مرتبط با وضعیت کودک دارد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در مورد “اسکیزوفرنی در کودکان” می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل سایر مطالب رونشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

برای اختلالات روانی چه روش درمان مناسب است؟
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
سادیسم یا آزارگری جنسی
مشاوره فرزند پروری صحیح

[contact_info title= “اسکیزوفرنی در کودکان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.