خانه / مشاوره کودکان / با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

 

با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

[contact_info title= “با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟”] 

اکثر ما به سوالات زیادی که کودکانمان در زمینههای مختلف از ما میپرسند به راحتی پاسخ می دهیم. ولی در مورد مسائل جنسی ، اغلب اوقات آنچنان مغشوش میشویم که او را از آنچه بوده گیج تر میکنیم. در ابتدا باید بدانیم که بچهها هم دارای احساسات جنسیاند. هرگز گمان نکنیم که این احساسات تنها به بزرگسالان تعلق دارد. غریزه جنسی با کودک متولد میشود و تا حدود پنج سالگی رو به پیشرفت است ولی از پنج سالگی تا دوره بلوغ دارای پیشرفت پنهانی است و دوره کمون را طی میکند. 

زمانی که بچه‌ها دنیای بیرونی خود را کشف می کنند ، ناخواسته نسبت به اعضای خصوصی بدن همجنس و یا غیر همجنس خود کنجکاو می شوند. شکل اعضای تناسلی پسرها برای دختر‌ها جالب است و بر عکس. بنابراین داشتن اطلاعت در این زمینه که “با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟” برای والدین از اهمیت بسزایی برخوردار است و نویسندگان و مشاوران مرکز الو مشاوره قصد دارند تا در این مقاله اطلاعات لازم را در اختیار والدین گرامی قرار دهند.

غریزه جنسی با کودک متولد میشود و تا حدود پنج سالگی رو به پیشرفت است ولی از پنج سالگی تا دوره بلوغ دارای پیشرفت پنهانی است و دوره کمون را طی میکند. 

تفاوت آموزش جنسی و تربیت جنسی

تربیت جـنسی ، نه‌ تنها‌ احساس‌ جنسی را هم در بر می گیرد ، بلکه دارای ویژگی رشد شخصیت اجـتماعی ، اخـلاقی و فرهنگی نیز هست. ,ولی در اصطلاح ما ، آموزش جنسی تنها در آخرین‌ مراحل‌ ، یعنی برای جوانان در آسـتانه ازدواج ، مـعنای رفتار جنسی را دارد.آموزش جنسی شرح جزئیات روابط و مراحل جنسی است اما آنچه در تربیت جنسی مطرح است ، ارائه مجموعه اطلاعات جسمانی ، روانی ، اجتماعی و دینی در مورد مسائل جنسی یا در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در مورد مسائلی است که با غریزه جنسی کودک مرتبط است و آموزش آن از سال‌های اول زندگی کودک آغاز می گردد. در واقع باید مسائلی به کودک آموزش داده شود که ممکن است ارتباطی با آموزش جنسی نداشته باشد ، اما بعدها همین موارد در روابط و تعاملات جنسی به او کمک شایانی خواهد کرد.

تعیین حد و مرز جنسی

زمانی که پسر ۵ ساله شما با همبازی خود در اتاق مشغول بازی است و شما وارد اتاق میشوید میبینید از کمر به پایین برهنه شدهاند. برخورد شما چیست؟ ابتدا می بایست آرامش ظاهری خود را حفظ کنید و سر بچهها داد نکشید و آن ها را سرزنش نکنید. بلکه برای آن ها حد و مرزی تعیین کنید. مثلا بگویید: هر دوی شما لباس هایتان را بپوشید. بدن شما خصوصی است و نباید جلوی کسی لباسهایتان را در بیاورید. بیایید برای شما یک سرگرمی پیدا کنم.

هر کدام از خانوادهها میتوانند از این موقعیت مناسب برای آموزش فرزند خود استفاده کنند. اگر دیدید بچهها باز هم به دکتر بازی علاقه نشان دادند شاید نشان این است که کنجکاویشان هنوز ارضا نشده است. بنشینید و اطلاعات اساسی را با فرزند خود مرور کنید. با او درباره شکل بدن و نام یک یک اعضای مختلف بدن صحبت کنید. اندامهای جنسی را در لابه لای اندامهای غیرجنسی نام ببرید.

شناخت جنسیت برای کودکان در سنین مختلف

سنین ۲ یا ۳ سالگی:

حس مونث یا مذکر بودن کودک در این سن شروع به رشد می کند. این آگاهی ، هویت جنسی نامیده می شود. کودکان در این سن ، شروع به شناختن تفاوت بین پسر ها و دختر ها می کنند و می توانند خودشان را به عنوان یک پسر یا یک دختر ، شناسایی کنند. کودکان در این سن ، خودشان را با رفتار های خاصی سازگار می کنند که  نقش های جنسیتی نامیده می شوند ، که مربوط به مونث یا مذکر بودن آن هاست. همزمان با اینکه تصمیم می گیرید که نقش های جنسی را به کودک خودتان یاد دهید ، نسبت به واکنش هایی که آن ها در داخل و خارج از خانه نشان می دهند ، مطلع باشید.

دوره پیش دبستانی (سن ۳ تا ۵ سالگی):

در سن پیش دبستانی ، حس دختر یا پسر بودن در بیشتر کودکان رشد می یابد ، و تا جایی ادامه پیدا می کند که حتی شروع به اکتشاف بدن خود به صورت هدفمند می کنند. زمانی که آن ها بدن خود را لمس می کنند ، بد حرف زدن با آن ها روش مناسبی نمی باشد این کار ، فقط حس گناه یا خجالت را در کودک شما رشد می دهد.

کودکان در دوره پیش دبستانی آنقدر درک دارند که بدانند همه چیز نباید عمومی شود. همچنین آن ها به اندازه کافی بزرگ شده اند که بدانند هیچ کسی حتی اعضای خانواده یا افرادی که به آن ها اعتماد دارند نباید آن ها را به گونه ای لمس کند که احساس ناراحتی داشته باشند. در دوره پیش دبستانی کودک گرایش های جنسی را از شما می آموزد. 

مدرسه ابتدایی (سن ۶ تا ۱۰ سالگی)

کودکان در این سن ، به حاملگی ، تولد و نقش های جنسی علاقمندند. پسرها با پسرها بازی می کنند و دخترها با دخترها. همچنین این دوره ، سنی است که هم سن و سالان آن ها و رسانه ، تاثیر بیشتری بر ویژگی های جنسی آن ها دارند. اگر شما منابع قابل اطمینان نباشید ، ممکن است که کودک شما به سمت هم سن و سالان و یا شاید بچه های بزرگتر ، گرایش پیدا کند تا اطلاعاتی را در زمینه مربوط به مسائل جنسی ، اندام های جنسی و تولید مثل به دست بیاورد و احتمال اینکه این موارد گفته شده ، حقیقی و مورد تایید شما باشد، خیلی کمتر است!

اگر کودک شما که در سن ابتدائی است، از شما در مورد مسائل جنسی سوالی نداشته باشد، برخی از بحث ها را که متناسب با سن وی می باشد ، با وی در میان بگذارید. اگر قبلا گفته باشید که یک مرد و زن ، بچه را درست می کنند ، ممکن است که کودک شما ، در زمان فعلی بخواهد بداند که چگونه این کار صورت می گیرد. مثل همیشه ، صادق باشید کودکان در این سن ، زمانی که اطلاعات کافی در دسترسشان نباشد ، خودشان برای تفکری که دارند ، نتیجه گیری می کنند. بیشتر بچه ها در سن ابتدائی این فرض را دارند که بچه در نتیجه دراز کشیدن مرد و زن در کنار یکدیگر ، خوابیدن آن ها در یک رختخواب ، گرفتن دستان هم ، بوسه یا شنا کردن باهم ، به وجود می آید.

لحظه های مناسب آموزش

به کودکانتان آگاهی دهید تا اجازه ندهد کسی از او سو استفاده جنسی کند ، مثلا زمانی که با این مواردی همچون : زمانی که یک نفر اندام های خصوصی اش را به او نشان داد ، یا از او می خواهد که به اندام های خصوصی اش دست بزند ، زمانی که یک بزرگتر از او می خواهد کاری را که تمایل به انجام آن ندارد را انجام بدهد و بعد از آن احساس بدی می کند ، زمانی که کسی از او می خواهد رفتارش را به صورت راز نگه دارد و …. همچنین شما می توانید هر یک از موقعیت های زیر را به یک موقعیت مناسب برای آموزش مبدل کنید:

  • زمانی که از اقوام یا همسایه های شما باردار است.
  • برنامه های تلوزیون در مورد آموزش مسائل جنسی
  • رفتن به باغ وحش و مشاهده رفتارهای جنسی حیوانات یا توضیح درباره چرخه تولید مثل آن ها
  • زایمان یک حیوان خانگی
  • زمانی کودک شما به بدن های برهنه یا نیمه برهنه دیگران در خانه یا استخر زل می زند.
  • نگاه های کنجکاو فرزندتان زمانی که پوشک بچه ای را عوض می کنید.
  • دیدن نوار بهداشتی.

چگونه به کنجکاوی جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

اگر فرزندتان را درگیر رفتار جنسی می بینید ، به شیوه ای آرام پاسخ دهید و سوالات او را به آرامی پاسخ دهید. البته نه همه رفتارهای جنسی ، رفتارهای غیر معمول ، نشانه سو استفاده جنسی هستند. یک پاسخ سالم توسط والدین می تواند اثرات مثبت بلند مدت بر هدایت رشد جنسی و از بین بردن رفتارهای مشکل آفرین داشته باشد. راه های مدیریت کنجکاوی عبارتند از:

  • هدایت کردن فعالیت به چیزی مناسب ، این به شما اجازه می دهد فرصت برای پیدا کردن یک راه سالم برای پاسخ داشته باشید
  • زمانی آرام برای صحبت با فرزندتان پیدا کنید و سوالاتی بپرسید مانند: چگونه این ایده را دریافت کردید؟ یا چطور در این مورد یاد گرفتید؟ یا چطور احساس کردید این کار را انجام می دهید؟
  • در مورد مسائل جنسی در سن مناسب به فرزندان خود آموزش دهید. صحبت کردن به طور آشکار با فرزندتان ، دانش و مهارت های خود را برای تصمیم گیری های خوب فراهم می کند.
  • اگر با توجه به سن و جنس فرزندتان ، رفتارش فراتر از آنچه معمول است ، باشد با یک متخصص کودک یا مشاوره کودک صحبت کنید.

با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن والدین با فرزندان خود در مورد رفتارهای جنسی و مسایل مربوط به آن از جمله وظایف تربیتی والدین است که شایسته است در برقراری و حفظ آن جهت جلوگیری از زمینه بسیاری از انحرافات و گناه‌ها کوشید. نگاه ضد اخلاقی برخی والدین به این مساله و برخورد شدید و خشن آن‌ها پیامدهای نامطلوبی را به ارمغان خواهد آورد ؛ زیرا چنین موضوع روان شناختی را تبدیل به موضوعی اخلاقی کرده و کودک را حساس تر نموده و باعث تثبیت وی در عمل مورد نظر می گردد. ارتباط برقرار کردن والدین با فرزندان خود در مورد مسائل و رفتارهای جنسی کودکان از جمله وظایف تربیتی والدین است. 

همانطور که گفتیم والدین گرامی می توانند با به کارگیری روش های آموزشی عنوان شده و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه “با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟” می توانند فرزندانشان را از تربیت جنسی درست بهره مند نموده و از آسیب های جبران ناپذیر انحرافات و تجاوز های جنسی در سنین نوجوانی و بزرگسالی ان ها جلوگیری نمایند. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی الو مشاوره نیز آماده پاسخگویی به سوالات کاربران گرامی خواهید بود.

تجاوز جنسی چیست؟
اسکیزوفرنی در کودکان
چگونه نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟
بچه بازی و علائم آن

[contact_info title= “با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.