خانه / مشاوره کودکان / علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن
علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن

علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن

علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن
[contact_info title= “علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن”] 
وابستگی شدید کودک به والدین یک مشکل است و می تواند به آینده کودک آسی برساند، البته برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد و طرز برخورد با کودکان وابسته بسیار مهم و حائز اهمیت است کودکانی که وابستگی زیادی به والدین دارند، به خصوص با شروع مدرسه مشکلات زیادی پیدا می‌کنند.
بچه‌های وابسته، ساعت‌های زیادی را با مادر گذرانده و توجه بیش از حدی از او دیده‌اند.
در رسیدن به خواسته‌هایشان به هیچ‌وجه با ناکامی روبرو نشده‌اند و نمی‌توانند کوچک‌ترین ناملایمتی را تحمل ‌کنند. چنانچه این مسئله برای شما هم پیش آمده و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری را در مورد  “علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن”  را دریافت نمایید تا انتهای این مقاله با ما باشید.

موارد دخیل در وابستگی کودکان

عوامل ژنتیکی:

معمولا والدینی که سابقه ابتلا به اضطراب جدایی داشته‌اند، فرزندانی وابسته به دنیا می‌آورند. سابقه خانوادگی می‌تواند در وابستگی کودکان نقش داشته‌باشد.

عوامل محیطی:

در خانواده‌هایی که فقط پدر یا مادر از کودک سرپرستی می‌کنند و یا اعضای خانواده دائماً با یکدیگر بحث و جدل می‌کنند و تنش و استرس در خانواده زیاد است، احتمال وابستگی کودکان به والدین بالا می‌رود.

ویژگی‌های ذاتی کودک:

کودکانی که خجالتی و درونگرا هستند بیشتر به والد خود وابستگی دارند. همچنین ممکن است حوادث ترسناکی مثل آتش سوزی و زلزله را پشت سر گذاشته باشند و وابستگی آن ها بیشتر شود. عواملی مثل فوت عزیزان و از همه مهم تر سواستفاده‌های جسمی و جنسی، تاثیرات مخربی بر روی آن ها می‌گذارد و تشدید اضطراب جدایی در آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

نوع تربیت والدین کودک:

گاهی اوقات والدین کودک رفتار‌هایی می‌کنند که باعث می‌شود وابستگی کودک شدت بیشتری پیدا کند و شرایط‌ را سخت تر می‌کنند. احتیاط بیش از حد و محدود کردن کودک از اشتباهات رایج تربیتی هستند که نتیجه آن‌ها وابستگی کودک است.

هدایت نشدن دلبستگی در کودک به شکل صحیح:

کودک برای کسب احساس امنیت دوست دارد با اطرافیان ارتباط صمیمی برقرار کند و از همین جا وابستگی شکل می گیرد. اگر کودک در سال های ابتدایی دلبستگی توام با امنیت را تجربه نکند در بزرگسالی نمی تواند یک رابطه سالم عاطفی برقرار کند.

درمان وابستگی کودکان

در ادامه این مطلب قصد داریم تا بیشتر در مورد “علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن” برایتان شرح دهیم:

عامل را شناسایی کنید:

بزرگترین عامل ایجاد کننده این شرایط می تواند تحولات و تغییرات در شرایط عادی زندگی باشد؛ برای مثال به دنیا آمدن یک خواهر یا برادر یا رفتن به یک خانه جدید. با این حال، تحولات ساده و پیش پا افتاده که به وابستگی بچه منجر می شوند.

تغییر در روال روزمره به خاطر بیماری یا سفر هم می تواند باعث شود که بچه بیشتر به والدین اش بچسبد. به علاوه، تجربه های تکان دهنده مانند توفان، آتش سوزی یا فرار از سگ ترسناک همسایه هم می تواند از عوامل اصلی بروز این مشکل باشد!

ترس های کودک را کشف کنید:

زمانی که متوجه شدید کودک تان عادت کرده مدام به شما بچسبد، باید سعی کنید درباره این مسئله با او صحبت کنید. به هیچ عنوان احساسات یا ترس های او را نادیده نگیرید و با شفقت و محبت با او صحبت کنید. به او اطمینان خاطر بدهید که اگر بترسد و به پدر یا مادر نیاز داشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد. سعی کنید از طریق احساساتش، راهکارهایی پیشنهاد بدهید تا به او کمک کند.

کودک را برای دور ماندن آماده کنید:

به هیچ عنوان بدون اطلاع قبلی خانه و کودک را ترک نکنید زیرا این کار باعث می شود تا کودک این تفکر را داشته باشد که شما هر لحظه ممکن است او را ترک کنید و تنهایش بگذارید. می توانید با کودکتان صحبت کنید و برای او توضیح دهید که وقتی شما در خانه نیستید برایش مشکلی پیش نمی آید.

پس سعی کنید از ابتدا گاهی کودکتان را تنها بگذارید  کودک باید یاد بگیرد که همیشه قرار نیست والدینش کنارش باشند به همین دلیل تمرین کنید تا مدت زمانی کودکتان را پیش کسی بگذارید.

برنامه هایش را مرور کنید:

سعی کنید تا حد امکان کارها و برنامه های کودک تان را پیگیری کنید. به عبارت دیگر، اگر دنیای کودک تان تغییر کرده، از این مسئله مطمئن شوید که تمام چیزهای دیگر قابل پیش بینی هستند. به خصوص اگر این تغییرات مربوط به تغییرات بزرگ زندگی است. این مسئله باعث می شود بتوانید احساس تشویش او را کمرنگ کنید تا بداند که بسیاری از چیزها مثل قبل بوده و تغییری نکرده است.

محدودیت هایی برایش قائل شوید:

باید سعی کنید محدودیت هایی هم برای او قائل شوید. بهتر است به کودک تان بگویید که محدودیت چیست؟ در برخی مواقع برای والدین زمانی که کودک وابسته خود را به مهدکودک می سپارند.

با کودک بازی کنید:

علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن

با انجام بازی قایم موشک کودک اطمینان می یابد که دوباره می تواند افرادی را که دوستشان دارد را ببیند پس با کودک خود قایم موشک بازی کنید. هنگام ترک کردن کودک ساعت بازگشت خود را به او بگویید و در همان ساعت که قول داده اید برگردید زیرا کودکان زیر پنج سال به شدت نگران عدم بازگشت و از دست دادن والدین شان هستند.

به استقلال او احترام بگذارید:

وقتی این رفتار کودک تان فروکش کرد، به رفتارهای او در قبال داشتن شخصیتی مستقل احترام بگذارید و او را به این کار تشویق کنید و اصلا تنبیه اش نکنید. هیچ وقت ترس ها و احساساتش را به مسخره نگیرید و بگذارید خیالش از این مسئله راحت شود که بی چون و چرا دوستش دارید.

زمان شکل دهی به شخصیت سالم در کودک

کودکان از لحاظ رفتاری به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: این تقسیم بندی از ۸ تا ۱۸ماهگی لحاظ می‌شود؛ از ۸ تا ۱۲ ماهگی کودک در شرایط اضطراب قرینگی قرار دارد و از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی اضطراب جدایی در او شکل می‌گیرد.

اولین دسته:

کودکان در طبقه بندی ما کودکانی هستند که دلبستگی به والدین خصوصا مادر دارند واین دلبستگی توام با احساس امنیت است که این شکل درست تربیت است زمانی که مادر این کودک را برای مدتی ترک کند،چه آشفته شود وچه نشود در بازگشت مادر تعامل خوبی با مادر برقرار می‌کند.

دسته دوم:

کودکانی هستند که دلبستگی بدون احساس امنیت دارند که با الگوی دوری گزینان هستند.یعنی در پیوند دوباره با مادر به طور آشکار از پذیرش مادر پرهیز می‌کنند.

دسته سوم:

کودکانی هستند که ضمن عدم احساس امنیت در پذیرش مجدد مادر دودل هستند واین کودکان نیازمند تماس جسمی با مادر هستند ولی درعین حال در مقابل مادر مقاومت نشان می‌دهند.

دسته چهارم:

کودکان نابسامان هستند این کودکان رفتارهای متقانض از خود نشان می‌دهند و معمولا افسردگی از علائم بارز این کودکان است ؛ اگرچه به مادر نزدیک می‌شوند ولی بلافاصله از او روی می‌گردانند. در مجموع باید گفت افرادی که در کودکی دلبستگی ایمنی را تجربه نکرده باشند در بزرگسالی مبتلا به اختلال وابستگی می‌شوند.
در مورد هر آنچه که مربوط به وابستگی فرزندتان است و برایتان مبهم و پیچیده می باشد می توانید با مشاوران برتر نرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم در مورد “علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن” برخوردار گردید. سایر مطالب پیشنهادی در مورد کودکان:

[contact_info title= “علت وابستگی کودک به والدین و راه های درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.