خانه / مشاوره کودکان / دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن
دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن

دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن

دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن

[contact_info title= “دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن”] 

مسلما همانطور که جسم کودکان بیمار می شود، روان آن ها هم در مقابل عوامل بیرونی و درونی آسیب پذیر است و این عوامل ممکن است باعث ابتلا کودکان به بیماری های عصبی یا مشکلات رفتاری مثل ناخن جویدن یا مکیدن انگشت شود.

این اختلالات در دخترها شایع تر بوده و علت اصلی آن اضطراب است معمولا وقتی که کودک در محیط های نا امنی قرار بگیرد، دچار اضطراب شده و برای کاهش آن به این عادت متوسل می شود. این اختلال در خانواده هایی که بین پدر و مادر اختلاف وجود داشته باشد و یا برای تربیت کودکان از تنبیه بدنی استفاده می کنند بیشتر دیده می شود. تیم تحریریه مرکز الو مشاوره قصد دارد تا در ادامه این مقاله در مورد “دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن” اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهند.

درمان ناخن جویدن کودکان چگونه است؟

علت را رفع کنید:

منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید، به دنبال مساله ای که باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند،باشید، آن را بیابید،

ناخن کودک را کوتاه کنید:

ناخن های او را هر از گاهی مرتب کنید، چون ناهمواری ها و برجستگی ها، عامل محرکی برای خویدن ناخن ها هستند و در زمان التهاب لثه ها وسیله ای در اختیار کودک قرار دهید تا وی مجبور نشود برای رفع التهاب از انگشتانش استفاده کند.

تنبیه و دعوا نکنید:

هیچ گاه کودک را بخاطر ناخن جویدن دعوا نکنید بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند. شرمنده کردن، سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می کند و باعث اختلالات دیگر نیز می شود. به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید.

کودک را نترسانید:

این عمل بیشتر در کودکانی که والدینشان ناآگاهانه و به بهانه های مختلف در آن ها ایجاد ترس می کنند زیاد دیده می شود. مثلا وقتی به کودک گفته می شود: اگر اذیت کنی می گویم لولو تو را بخورد، اگر ناخت را بخوری درخت ناخن در شکمت رشد می کند.

بر روی انگشتانش چسب زخم رنگی بزنید:

شما می توانید چسب های زخم رنگی به روی انگشتانش بزنید. به یاد داشته باشید تهدید تنبیه پاشیدن فلفل و داروهای تلخ، بدمزه، رنگ و غیره به روی انگشتانش نه تنها برای ترک ناخن جویدن کودک موثر نیست بلکه با ایجاد احساس گناهکاری و اضطراب در فرد سبب می شود بیشتر به این عمل بپردازد.

از او بخواهید ناخم سالم و جویده شده اش را مقایسه کند:

برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید. احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد. کودک را تشویق کنید در مجلات، تصویر دست های زیبا را جست وجو کند یا روی کتاب یا آینه بچسباند تا مرتب تصویر این دست ها را با دست های خود مقایسه کند.

حواس کودک ر ا پرت کنید:

حواس کودک ر ا پرت کنید: سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید، با او صحبت کنید، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است. اسباب بازی به دست های او بدهید تا دست هایش درگیر بازی با آن شود و فکر ناخن جویدن به سرش نزند.

سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید، با او صحبت کنید، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است. اسباب بازی به دست های او بدهید تا دست هایش درگیر بازی با آن شود و فکر ناخن جویدن به سرش نزند.

توقع بیش از حد نداشته باشید:

انتظار نداشته باشید که فرزندتان موارد مسائل را درک کند مثلا پیش از آنکه از لحاظ بدنی آمادگی یابد از او انتظار کنترل دفع ادرار را نداشته باشید. در درس خواندن از او توقع بیش از حد نداشته باشید .توقع زیاد داشتن موجب اضطراب او می شود. باید نیازهای طبیعی کودک را بشناسید و کاری نکنید که جلو این نیازها گرفته شود؛ نیازهایی مانند بازکردن، خراب کردن وسایل و پریدن. کودک نمی تواند برای مدتی طولانی بدون حرکت و آرام بنشیند. برقراری نظم و انضباط شدید، برای کودک فشار روحی ایجاد می کند.

به او پاداش بدهید:

هر روزی که کودک ناخنش را نجود، ستاره ای به عنوان پاداش به او بدهید و چنانچه بتواند تعداد این ستاره ها را به ۱۰ برساند، جایزه و پاداشی دریافت خواهد کرد که موجب تقویت رفتار خوشایند او می شود. برای دختران خردسال، شاید بهترین پاداش مرتب کردن ناخن ها و لاک زدن یا ستاره زدن روی ناخن هایش باشد.

زمان بیشتری به کودک اختصاص دهید که تنها نماند:

از آنجایی که کودکان مایلند توجه، محبت و حمایت مادر و پدر خود را هیچ گاه از دست ندهند، تلاش می کنند با انجام خواسته های آنان رضایت شان را جلب کنند. به او بگویید اگر ناخن هایش را بجود، انگشتان نازیبایی خواهد داشت و نمی تواند آن ها را به سایرین نشان دهد. او را به شرکت در فعالیت های گروهی و مختلف تشویق کنید.

سخن پایانی:

چنانچه یکی یا هر دو والدین کودکی؛ عادت به ناخن جویدن داشته باشند احتمال آنکه کودک آن ها نیز به این عادت مبتلا شود بیشتر از کودکانی است که والدین آن ها دچار این اختلال نیستند. زیرا در بعضی موارد، کودک ناخن جویدن را از والدین می آموزد، چون می بیند والدینش به هنگام ناراحتی این عمل را انجام می دهند و از این رو یاد می گیرد برای رفع ناراحتی خود به این عمل روی آورد. مشاوران الو مشاوره همشه آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد موضوع “دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آنهستند پس با ما در ارتباط باشید. سایر مطالب مربوط به کودکان:

چگونه نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
علائم افسردگی ذر کودکان و درمان آت
اسکیزوفرنی در کودکان

[contact_info title= “دلایل ناخن جویدن در کودکان و راهکارهای درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.