خانه / مشاوره روانشناسی / روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی
روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی

روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی

 

روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی
روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی

[contact_info title= “روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی”] 

هر انسانی در دنیا براساس زندگی و تجربیاتش به یکی از مدل های تیپ های شخصیتی نزدیک است که هر یک ویژگی های خاصی دارند؛ خصوصیات جسمی و روانی خاصی که همه افراد را از یکدیگر جدا می سازد تیپ شخصیتی نام دارد. هر فردی مدل شخصیتی مخصوص خود را دارد و با توجه به مدل شخصیتی اش به هر موضوعی واکن نشان می دهد.

تیپ های شخصیتی

تیپ شخصیتی متفاوتی وجود دارد که در آن ها خصوصیات و ویژگی های افراد گروه بندی شده است. افراد شناسایی شده در یک تیپ شخصیتی، رفتارها و اندیشه های تقریبا یکسانی دارند. هر فرد همه خصوصیات تیپ های شخصیتی را ندارد و ممکن است ویژگی هایی از یک گروه غالب‎تر و چند ویژگی از گروه های دیگر را داشته باشد. دراین مطلب الو مشاوره با “روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی” آشنا خواهید شد.

دانستن نوع تیپ شخصیت چه فایده ای میتواند داشته باشد؟

شناخت و دانستن نوع تیپ شخصیتی خود سبب می شود که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و خودتان را مسئول رفتار خود بدانید. مثلا اگر دوستی از شما ناراحت می شود کمی در رفتارتان دقت نمایید، شاید ویژگی بد رفتاریتان سبب رنجش دوستتان از شما شده است. اگر افراد از نوع تیپ شخصیتی آگاهی یابند سبب می شود که در ازدواج و انتخاب شغل و تصمیمات مهم زندگی بهتر عمل کنند.

انواع تیپ های شخصیت

تیپ شخصیتی کمال گرا:

با وجدان، با اخلاق و دارای حس قوی تشخیص حق از باطل می باشند. آن ها معلم، مبارز و طرفدار همیشگی تغییر هستند. همواره برای بهبود امور تلاش می کنند اما از اشتباه کردن نیز می ترسند. سازمان یافته، منظم و سخت گیرند. این تیپ عموما برای حفظ استانداردهای بالا تلاش می کنند اما این ویژگی می تواند آن ها را به منتقد و ایده آل گرا تغییر دهد. این گروه معمولا خشن و بی صبر می باشند. در بهترین حالت عاقل، فهیم، واقع گرا و اصیل اند و می توانند از نظر اخلاقی حالتی قهرمانانه داشته باشند.

تیپ شخصیتی مهرطلب، کمک گر و مهربان:

همدرد، صمیمی و گرم و مهربان هستند. رفتار آن ها دوستانه، سخاوتمندانه هستند اما همچنین می توانند احساساتی و چاپلوس باشند و برای مردم بیش از حد ارزش قائل شوند. آن ها خوش نیت هستند و ارتباط نزدیکی با دیگران برقرار می کنند اما این ارتباطات می تواند با چرخش در انجام دادن کارها به عنوان وظیفه و نه برای کمک به آن ها انجام شود. آن ها معمولا مشکلاتی با عدم مالکیت خود و عدم آگاهی از نیازهای خود دارند. در بهترین حالت غیرخودخواه و انسان دوست، همراه با عشق بی قید و شرط برای دیگران می باشند.

تیپ شخصیتی رمانتیک و هنرمند:

خودآگاه، کم حرف و حساس است. آن ها از لحاظ احساسی صادق، خلاق و درونگرا هستند. همچنین می توانند دمدمی و خود رای نیر باشند. خود را از دیگران دور نگاه می دارند تا آسیب نبینند و معیوب نشوند. همچنین می توانند متکبر باشند و خود را از زندگی عادی معاف کنند. معمولا با غم عمیق و طولانی مدت، افراط و ترحم نسبت به خود مشکل دارند. در بهترین حالت الهام بخش و بسیار خلاق اند. آن ها می توانند خود را بازساری کرده و تجربیات خود را به شکلی نو تجربه کنند.

تیپ شخصیتی پیشرفت گرا یا موفقیت جو:

این تیپ شخصیتی از خود مطمئن، جذاب، دلربا، جاه طلب، توانا و پر انرژی هستند. آن ها همچنین می توانند خودآگاه باشند و به شدت در مسیر اهداف پیش روند. آن ها افرادی با سیاست و موفقیت طلب می باشند اما همچنین می توانند بیش از حد نگران تصویر خود و نگران تفکر دیگران نسبت به خود باشند. آن ها معمولا با اعتیاد به کار و رقابت مشکل دارند. در بهترین حالت خودباور و معتبر بوده، تمام حرکات آن ها مدلی الهام بخش برای دیگران به نظر می رسد.

تیپ شخصیتی فکور:

هوشیار، ریزبین و کنجکاو هستند. آن ها قادر به تمرکز بر روی ساختار مهارت ها و نظریه های پیچیده می باشند. مستقل، خلاق و مبتکرند. همچنین می توانند با افکار و ساختارهای خیالی خود سرگرم شوند. می توانند گوشه گیر شوند و در عین حال حساس و پرشور باشند. آن ها معمولا دارای مشکلاتی با گوشه گیری، پوچ گرایی و انزوا هستند. در بهترین حالت خود پیشگامان نظریه پردازی، اغلب جلوتر از زمان خود بوده و قادرند جهان را با یک روش کاملا جدید ببینند.

تیپ شخصیتی وفا جو و شکاک:

متعهد و خواهان امنیت هستند. قابل اعتماد، سخت کوش، مسئول و امین اند. مهارت خاصی در کشف عیب و نقص و حل آن دارند. آن ها مشکلات را پیش بینی کرده و حس همکاری را پرورش می دهند اما همچنین می تواند حالت دفاعی به خود گرفته و گریزان، مضطرب و پر استرس باشند و از شرایط موجود دائما شکایت کنند. آن ها می توانند محتاط و دو دل و یا عملگرا، جسور و سرکش باشند. آن ها به طور معمول مشکلاتی با شک و سوظن دارند. در بهترین حالت با ثبات و متکی به خود می شوند و شجاعانه از خود و دیگران دفاع می کنند.

تیپ شخصیتی صلح طلب و میانجی:

تیپ شخصیتی که تایید کننده، معتمد و با ثبات است. آن ها معمولا خلاق، خوش بین و حمایت کننده هستند اما همچنین می توانند بیش از حد با دیگران برای حفظ آرامش همراهی کنند. می خواهند همه چیز را به آرامی و بدون درگیری حل نمایند. آن ها همچنین می توانند رضایت درونی داشته باشند و مشکلات را ساده بگیرند و هر چیز ناراحت کننده را به حداقل برسانند. آن ها معمولا با سُکون و عدم تغییر مشکل دارند. در بهترین حالت تسخیر ناپذیر و فراگیرند؛ قادرند مناقشات را حل کرده و مردم را با یکدیگر متحد کنند.

تیپ شخصیتی چالش گر یا قدرت طلب:

هشت ها با اعتماد به نفس، قوی و جسورند. محافظ، مدبر، رک گو و قاطع هستند. اما همچنین می توانند خودخواه و سلطه گر باشند. تیپ شخصیتی هشت احساس می کند باید محیط خود و به خصوص مردم اطراف خود را کنترل کند. گاهی برای این امر، تهاجمی و تهدید آمیز رفتار می کند. این تیپ شخصیتی معمولا دارای مشکلاتی با خشم و آسیب پذیری است. در بهترین حالت بر روی خود تسلط دارد. قدرت خود را برای بهبود زندگی دیگران به کار می برد، قهرمانانه رفتار می کند، بزرگوار و الهام بخش می باشد.

آزمون های روانشناسی و شخصیت شناسی:

تست سنجش خلاقیت تورنس: داشتن خلاقیت یکی از قوی ترین ابزار برای رسیدن به موفقیت است. به کمک این آزمون می توانید عوامل تشکیل دهنده خلاقیت را شناخته و میزان آن ها را در خودتان بسنجید.

تست شخصیت شناسی M B T I: انجام این تست به شما کمک می کند تا ویژگی شخصیتی خود را بشناسید. برای مثال در رابطه با درون گرا یا برون گرا بودن، فکری یا احساسی، ملاحظه کننده یا داوری کننده بودن شما اطلاعاتی در اخیارتان قرار می دهد.

تست شخصیت شناسی نئو N E O_F F I: از مهم ترین ابزارها برای پیش بینی رشد حرفه ای و عملکرد شغلی افراد می باشد.

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

نمی توان طیف شخصیتی خاصی را برتر از دیگر تیپ های شخصیتی دانست. در کل بهتر است که افراد صفات مثبت و کارآمد را با هم داشته باشند. برای کسب موفقیت در زندگی مجموع صفاتی که سبب سازگاری بیشتر فرد با محیط کار، زندگی خانوادگی، افراد پیرامون و… می شود، لازم است البته گاهی یک صفت در بعضی مواقع مفید و در بعضی مواقع مضر است.

مثلا جزنگری دقت کار را بالا می برد اما جزنگری و تمرکز روی سخنان تک به تک افراد و تفسیر آن ها می تواند مشکل ساز باشد. گاهی فرمانبردار بودن بهتر است اما در برخی مواقع نیز باید مسلط بر کار و محیط خود باشیم. ویژگی های منفی ویژگی هایی هستند که برای زندگی روزمره و ارتباطات افراد مزاحمت ایجاد کند و مانع رشد شود که باید درصدد اصلاح چنین خصوصیاتی برآمد.

برای شکل پذیری هر تیپ دلایل خاصی پیش بینی شده است که بیش تر بر می گردد به تجربیات خاص دوران کودکی و روش ارتباط والدین با کودک. راه رشد و سلامت هم برای هر تیپ خاص همان تیپ است. برای دربافت پاسخ سوالات خود در مورد موضوع “روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی” می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی ما را نیز مطالعه نمایید:

بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا
بی انگیزگی و عوامل موثر آن
راه های مقابله با بی انگیزگی
عزت نفس و خودبینی و راه های تقویت آن

[contact_info title= “روانشناسی شخصیت و انوع تیپ های شخصیتی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید ..

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.