خانه / مشاوره کودکان / تشویق کودک به کتابخوانی
تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

 

تشویق کودک به کتابخوانی

[contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”] 

کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل از مدرسه با کتاب پیوندی عمیق دارند، در دوران تحصیل‌شان موفق‌تر می‌شوند و در بزرگسالی هم کاغذ و کتاب را از خود جدا نمی‌کنند. اما بار آوردن یک کودک کتابخوان، چندان هم ساده نیست. اگر از راهش نروید، احتمال اینکه فرزندتان به بازی‌های رایانه‌ای و عروسک‌هایش بیشتر از یار مهربان دل ببندد کم نیست.

می‌دانیم از میان هزاران کتابی که پیش چشم‌تان قرار دارند، حتی با وجود تقسیم‌بندی‌هایی که ناشران پشت جلد آثارشان درج می‌کنند، انتخاب مناسب‌ترین گزینه کار ساده‌ای نیست. پس از دایره‌المعارف ما کمک بگیرید تا هم بهترین را انتخاب کنید و هم به بهترین شیوه کودک‌تان را با آن پیوند بدهید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه می توان “تشویق کودک به کتابخوانی” را با روشی درست انجام داد.

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودک به توسعه دایره واژگان او کمک کرده و مهارت ارتباطی را در او بالا می‌برد. همچنین به کسب دانش توسط کودک کمک کرده و به او این توانایی را می‌دهد که ایده پردازی کند. بالا رفتن اطلاعات در کودکان و نوجوانان به‌واسطه مطالعه منجر به بالا رفتن اعتمادبه‌نفس در آن‌ها می‌شود. تحریک خلاقیت و فعال نگه‌داشتن ذهن نیز از دستاوردهای دیگر مطالعه برای کودکان و نوجوانان است.

کاهش اضطراب و استرس که معمولا در سنین نوجوانی اجتناب‌ناپذیر است با مطالعه و غرق شدن در عالم کتاب به دست می‌آید. درعین‌حال به کودک در هم ذات پنداری با شخصیت‌های داستان و الگوپذیری مثبت کمک می‌کند. با دانستن گوشه‌ای از فواید کتاب خواندن در سنین کودکی و نوجوانی باید به دنبال روش‌هایی برای ترغیب فرزندان خود از سنین کودکی به کتاب‌خوانی و مطالعه بگردیم. این نوشتار در نظر دارد پیشنهاد‌هایی در این راستا ارائه دهد.

روش‌های تشویق کودکان به مطالعه و کتاب خواندن

در دسترس بودن کتاب:

اولین گام برای علاقه‌مند کردن فرزندان به مطالعه، در دسترس قرار دادن منابع است. این منابع علاوه بر خود کتاب می‌تواند پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و … باشد. والدین و اطرافیانی که کتاب می‌خوانند بهترین مشوق برای علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در منزل قفسه‌های کتابی داشته باشید که در معرض دید کودکتان باشد. همچنین هنگام مطالعه جلوی چشم کودک باشید. ساعات کتاب خواندنتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کودک در آن ساعت در منزل و بیدار باشد.

اگر موضوع مطالعه شما برای کودکتان جالب شد و دراین‌باره از شما سوال کرد با گشاده‌رویی و با زبان ساده به او جواب دهید. به این نکته دقت کنید که نحوه جواب دادن شما به کنجکاوی کودکتان می‌تواند دیدگاه او را نسبت به کتاب تعیین کند. بخشی از مطالب کتاب را به‌نحوی‌که درک آن در توان کودک باشد برایش توضیح دهید و به و این امیدواری را بدهید که وقتی بزرگ‌تر شد خودش می‌تواند تمام مطالب کتاب را بخواند. این جمله کودک را مشتاق یادگیری خواندن و مطالعه خواهد کرد.

تعیین سطح خوانایی کودک:

گام بعدی در ایجاد علاقه به کتاب خواندن تعیین سطح خوانایی کودک است. سطح خوانایی، سطح درک کودک از محتوای کتاب است. به این معنا که محتوای کتاب هم ازنظر لغوی و هم ازنظر معنایی برای کودک قابل‌فهم باشد. برای آزمودن تناسب لغوی کتاب با درک کودک اگر کودک خود می‌خواهد کتابی را مطالعه کند از روش زیر استفاده کنید: کتاب را از وسط باز کنید تا کودک یک صفحه کامل را بخواند.

اگر در یک صفحه معنی ۴-۵ کلمه را نفهمید کتاب برای سن او مناسب نیست. اگر تعداد لغات نا آشنا در یک صفحه کمتر از این تعداد بود بامعنی کردن لغات قبل از خواندن کتاب یا حین آن به بالا رفتن دایره واژگان کودک کمک کنید. برای دانستن سطح درک معنایی در کودک به جدول‌های معتبر رشد مراجعه کنید.

توجه به سلیقه کتاب‌خوابی کودک:

گام سوم توجه به علاقه و واکنش کودک است. طبیعتا هر موضوعی مورد علاقه و توجه هر مخاطبی نیست. اگر کودک شما از قصه شنگول ‌و منگول خوشش نمی‌آید و به شنیدن آن رغبتی ندارد به این معنی نیست که دوست ندارد برایش کتاب بخوانید. شاید باید محتوای داستان را عوض کنید. شاید کودک شما با قصه‌ای دیگر در کتابی دیگر ارتباط بهتری برقرار کند. باید دانست که علاقه کودک به داستان، اول به دلیل هم ذات پنداری است؛ یعنی کودک بخواهد و بتواند خود را به‌جای شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت‌های داستان بگذارد.

شاید کودکی که از دور شدن از مادرش هراس دارد و همیشه نگران حضور غریبه‌ها در اطرافش بوده است از داستان شنگول ‌و منگول که محموعه‌ای از ترس‌های پنهانی اوست، لذت نبرد و ترجیح دهد بجای بزغاله‌ها نباشد! بهتر است اول دامنه علاقه‌مندی فرزندمان را کشف کنیم بعد به سراغ کتاب خواندن برای او برویم. 

ایجاد فضای کتاب‌خوانی در منزل:

به‌عنوان آخرین گام برای علاقه‌مند کردن فرزندان به مطالعه باید فضای کتاب‌خوانی در منزل ایجاد کنیم. ایجاد فضا می‌تواند تنظیم برنامه‌ای برای مطالعه خانوادگی باشد. در ساعت مطالعه خانوادگی حتی اگر فرزندمان خواندن بلد نباشد کتاب در اختیارش بگذارید تا ورق بزند و عکس‌های آن را تماشا کند. در این کار و سر درآوردن از محتوای کتاب راهنمایی کنید. برای کودکی که نمی‌تواند بخواند، کتاب شیئی پر رمز و راز و جذاب است.

سخن پایانی:

حتما به تغییر علاقه‌مندی مطالعه فرزندانتان در سنین مختلف دقت کنید و به آن احترام بگذارید. درعین‌حال در انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه فرزندتان او را دوستانه راهنمایی کنید. در این راستا و در مورد “تشویق کودک به کتابخوانی” می تواید با مشاوران با تجربه الو مشاوره در اتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

نقاشی کودکان را چگونه تفسیر کنیم؟
عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال
علائم افسردگی در کودکان راهکارهای درمان
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

[contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

نحوه برخورد با کابوس کودکان

نحوه برخورد با کابوس کودکان

[contact_info title= “نحوه برخورد با کابوس کودکان”]  مهم نیست که در چه سنی بچه ‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.