خانه / مشاوره کودکان / علت کابوس دیدن کودکان چیست؟
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

علت کابوس دیدن کودکان چیست؟
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

[contact_info title= “علت کابوس دیدنعلت کابوس دیدن کودکان چیست؟”] 

دیدن خواب های ترستاک بیشتر در کودکان بین ۵ تا ۶ ساله اتفاق می افتد که معمولا بر اثر رویداد ها و مسائل ترسناکی است که در طول روز برای کودک اتفاق می افتد و یا از طریق تلویزیون در قالب داستان و یا فیلم ها مشاهده نموده است. البته خواب های کودک می تواند ار تخیلات فعال نیز نشات بگیرید بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد.

کودکان ممکن است به دلیل دیدن خواب های ترسناک ترسیده و شروع به گریه بکنند که به همین دلیل لازم دانسته ایم تا در این مقاله علت ها و نحوه برخورد والدین را بررسی نموده و اطلاعات کامل تری را درمورد اینکه “علت کابوس دیدن کودکان چیست؟” در اختیارتان قرار دهیم.

کابوس چیست؟

کابوس ها و وحشت های شبانه در کودکان را می توان دو عامل اصلی اختلالات خواب در کودکان و ایجاد اضطراب در آن ها دانست. در واقع آن ها رویاهایی ترسناک هستند که چند وقت یکبار و معمولا بین ساعات ۴ تا ۶ صبح رخ می دهند. کودکان در این حین برای اینکه احساس آرامش بکنند بیدار شده و کنار شما می آیند تا آرامش بیشتری داشته باشند.

کابوس ها معمولا با افزایش سن کاهش می یابند و اغلب در سن نوجوانی متوقف می شوند. لیکن به این نکته نیز توجه داشته باید که در برخی از افرادی که دارای تخیل بسیار قوی هستند ممکن است این کابوس ها تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.

علت اصلی کابوس شبانه در کودکان چیست؟

مرحله اولیه کابوس های شبانه درکودکان معمولا در دوران پیش از دبستان است زیرا کودک در این دوران از لحاظ تصورات و دایره لغات به بالاترین سطح خود می رسد و می تواند آنچه را که در خواب دیده برای شما تشریح کند. به عنوان مثال جدایی والدین از یکدیگر و یا دیدن حیوانی ترسناک در خیابان می تواند از دلایل دیدن کابوس در خواب باشد. البته دیدن کابوس های شبانه دلیلی بر وجود بیماری و یا اختلال روانی خاصی نیست و معمولا گذرا و مقطعی اتفاق می افتد. مثلا ممکن است بعد از یک اتفاق استرس زا برای کودک دیدن این کابوس ها تا شش ماه ادامه داشته باشد.

برخورد والدین با کودکانی که کابوس می بینند، چگونه باید باشد؟

کودک را بیدار کنید:

حتما او را بیدار کنید زیرا بیدار کردن کودکتان باعث می شود که کابوسی که می بیند پایان پیدا کند هر چند ممکن است کودکتان برای دقایقی گیج شود و متوجه نباشد که چه اتفاقی افتاده است.

حواس کودک را پرت کنید:

چنانچه کودک خواست در مورد کابوسش برای شما صحبت کند حتما کودکتان سرگرم کنید، به دلیل اینکه کودک تفاوت بین واقعیت و خیال را متوجه نمی شود ممکن است تعریف کردن آن باعث شود بیشتر آشفته شود.

او را مطمعن کنید که در اتاقش چیز ترسناکی وجود ندارد:

علت کابوس دیدن کودکان چیست؟
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

تمام زوایای اتاقش را به او نشان دهید تا متوجه شود که در اتاقش چیزی وجود ندارد و سعی کنید او را دوباره به رختخوابش برگردانید ، بهتر است چراغ اتاق کودک را هم روشن بگذارید.

نوازش را فراموش نکنید:

نوازش کردن و گفتن سخنان آرام بخش می تواند در آرام کردن کودکتان بسیار موثر باشد.

کودک را به رختخواب را خود نبرید:

کودک را بلند کرده و یک لیوان شیر گرم و یا آب به وی بدهید ، توجه داشته باشید که به هیچ وجه کودکتان را به رختخواب خودتان نبرید زیرا این کار باعث می شود که کودک به آن عادت کند و همواره این تصور در او وجود دارد که در اتاقش چیزی است که باید از او بترسد و او را می ترساند.

خاطرات خود را برایش تعریف کنید:

از خاطرات خودتان برایش تعریف کنید، این کار باعث می شود که کودکتان فکر کند که او را درک می کنید بنابراین توضیح دهید کابوس هایی که می بیند فقط خواب های بد است و واقعیت ندارد هر چند در این سن کودک قادر به تفاوت بین واقعیت و کابوس نیست ولی شما می توانید با زبان ساده به او توضیح بدهید که این کابوس ها چگونه به وجود می آید.

تقویت افکار مثبت کودک:

افکار  در مثبت را کودکتان تقویت کنید مثلا از او بپرسید دوست دارد در مورد چه چیزی خواب ببیند، اتفاقات خوب و شادی که در طول روز برایش پیش آمده است را با یکدیگر مرور کنید، قصه های خوب تعریف کنید یا در مورد فیلم های طنز و کمدی که در طول روز تماشا کرده است گفت و گو کنید ، این کار شما باعث می شود که ذهن کودکتان از افکار بد تخلیه شود.

با هم کار دستی درست کنید:

با هم کاردستی درست کنید و برای آن اسم انتخاب کنید مثلا اسمش را فرشته خواب بگذارید و آن را در بالای سر کودکتان آویزان کنید. به او بگویید که این فرشته کودکان را از دیدن خواب های وحشتناک محافظت می کند.

پخش موزیک آرامش بخش در اتاق کودک:

CDکه مجموعه ای از شعرها و موسیقی مورد علاقه کودکتان است را برایش تهیه کنید و هنگام خواب با صدای آرام آن را پخش کنید. این کار باعث می شود که کودکتان به جای تمرکز و فکر کردن درباره افکار خودش به خاطراتی که با آن شعر دارد فکر کند.

خوابیدن کودک با عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه:

یکی از عروسک هایی که کودکتان آن را دوست دارد را شب ها در آغوشش بگذارید تا به عنوان همراه خواب او باشد البته این همراه خواب می تواند هر چیزی که کودک به آن علاقه دارد و با آن احساس آرامش دارد باشد.

والدین گرامی توجه داشته باشید که شما می توانید تاثیر به سزایی در آرامش فرزندتان داشته باشید پس سعی کنید با حوصله و فراگیری روش ها و واکنش های درست در این زمینه بهترین برخورد را در مواجهه با کابوس دیدن فرزندتان داشته باشید. البته مشاوران مرکز الو مشاوره نیز در هر زمان که نیاز باشد می توانند شما را در مورد “علت کابوس دیدنعلت کابوس دیدن کودکان چیست؟” راهنمایی کنند. سایر مطالب پیشنهادی در مورد کودکان:

اسکیزوفرنی در کودکان
علت بی اشتهایی در کودکان و درمان آن
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
چگونه نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟

[contact_info title= “علت کابوس دیدنعلت کابوس دیدن کودکان چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.