خانه / مشاوره روانشناسی / هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید
هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید

هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید

هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید
هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید

[contact_info title= “هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید”] 

بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال روانی در فرآیند غذا خوردن است که در آن بیمار از غذا خوردن به میزان کافی و حتی با وجود گرسنگی امتناع می ورزد. این روند معمولا با آغاز زیاده روی در یک رژیم غذایی آغاز می شود و به دلیل کاهش وزن شدید می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای فرد داشته باشد.

فشار های اجتماعی و تصویر سازی نادرست رسانه ای از وزن ایده آل از دلایل بروز این بیماری محسوب می گردد و به مرور زمان می تواند منجر به قطع شدن قاعدگی، فشار خون پایین، کمبود چربی در بدن، زردی و رنگ پریدگی و حتی افسردگی خواهد شد. در صورتی که شما و یا یکی از اعضای خانواده تان با این مسئله دست و پنجه نرم می کنید می توانید مقاله حاضر را با عنوان “هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید” تا انتها مطالعه نمایید.

علائم بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی شامل مشکلات رفتاری و احساسی می شود که به علت درک غیر وافعی از وزن بدن و ترس بی اندازه از چاقی به وجود می آید.

علائم فیزیکی:

  • کاهش وزن شدید
  • کمبود غیر طبیعی پلاکت های خون
  • سرگیجه و ضعف
  • ریزش مو
  • عقب افتادگی و نامنظمی دوران قاعدگی
  • یبوست و درد در ناحیه شکم
  • کمبود آب بدن
  • تورم دست ها و پاها
  • پوسیدگی دندان ها که معمولا در اثر استفراغ است
  • اختلالات خواب و بی خوابی
  • خستگی مفرط

علائم رفتاری:

  • محدودیت شدید قائل شدن در روند تغذیه و روزه داری
  • انجام ورزش های سنگین و زیاد
  • پرخوری و در نهایت مجبور شدن به استفراغ
  • حذف مکرر وعده های غذایی
  • عدم رعایت آداب غذا خوردن همچون تف کردن به دلیل عدم تمایل به قورت دادن
  • ناراضی بودن از  چاقی قسمت های مختلف بدن
  • کاهش میل جنسی
  • حساسیت و زودرنجی
  • کناره گیری از حضور در جمع

۷ عامل اصلی بی اشتهایی:

هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید
هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید

۱-بارداری:

بسیاری از خانم ها در زمان بارداری به خصوص در ماه های اولیه حاملگی میل بسیار کمی به غذا خوردن دارند که معمولا با حالت تهوع است. بسیاری از خانم ها نیز صرفا تمایل به مصرف غذاهایی خاص دارند. بهترین اقداماتی که زنان باردار می توانند در این دوران انجام دهند آشامیدن آب کافی، وعده های غذایی سبک، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و مشورت با پزشک زنان خواهد بود.

۲-استرس و فشارهای روانی:

شرایط روحی شما رابطه ای مستقیم با اشتهای شما دارد. به عنوان مثال افراد افسرده و یا مضطرب در اکثر مواقع از بی اشتهایی رنج می برند. یا افرادی که با مشکلات زندگی مانند یک بیماری، ورشکستگی، شکست عشقی و عاطفی، از دست دادن عزیزان و یا بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، عمدتا اشتهای کمی نسبت به غذا نشان می دهد. استرس نیز یکی از موارد تاثیر گذار در اشتهای افراد به حساب می آید که نمی توان آن را کتمان نمود بنابراین بهتر است که افرادی که استرس شغلی و یا وسواس فکری دارند حتما در صدد درمان آن باشند.

۳-برخی بیماری ها و عفونت ها:

افرادی که به دلیل داشتن برخی بیماری ها عفونت و یا ویروس وارد بدنشان شده باشد نیز در معرض بی اشتهایی قرار می گیرند که برخی از این بیماری ها شامل: آنفولانزا، ایدز، سل، عفونت های ریوی، بیماری های کلیوی، بیماری های قلبی، انواع سرطان، سندروم روده، هپاتیت Bو …

۴-اعتیاد:

کاهش وزن و بی اشتهایی رابطه ای مستقیم با اعتیاد افراد دارد. اکثر افرادی که نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند در واقع کالری خالی دریافت می کنند و مدام با احساس نفخ مواجه هستند که به مرور باعث تجمع مایع در شکم می شود.

۵- مصرف برخی از دارو ها:

عوارض جانبی مصرف بسیاری از دارو ها به خصوص دارو هایی که برای درمان اختلالات روانی همچون استرس، اضطراب و افسردگی تجویز می گردد، بی اشتهایی است. در واقع میتوان گفت که عوامل روانشناختی و سلامت روان تاثیر قابل توجهی در اشتیاق فرد برای صرف غذا است. دارو های آرام بخش، آنتی بیوتیک ها، شیمی درمانی و پرتو درمانی از این دسته از درمان ها است.

۶- تاثیر اجتماع و سن افراد:

همانطور که پیشتر نیز اشاره نموده ایم رسانه ها و فضای مجازی با تشویق لاغری و هیکل های شبه مانکن کاربران را به سمت انجام رژیم های سخت و یا مصرف قرص های لاغری، سوق می دهد. در واقع بیشتر افراد به ویژه خانم ها و دختران جوان در صورت داشتن اضافه وزن اندک اعتماد به نفس خود را از دست داده و به مرور زمان دچار بی اشتهایی خواهند شد.

البته محیط خانواده و اطرافیان نیز می توانند در بی اشتهایی افراد دخیل باشند. به عنوان مثال چنانچه همسر فردی که مدام از هیکل و اندام وی شکایت داشته باشد و او را سرزنش کند در واقع به مرور ذهن تاثیر گذاشته و سبب بی اشتهایی خواهد شد. البته در این بین سن افراد نیز بسیار حائز اهمیت است افرادی که در سن بلوغ هستند به دلیل تغییرات هورمونی، کودکان و افراد کهنسال نیز جزو این دسته قرار می گیرند.

۷-تاثیر وراثت و عادات بد غذایی:

بر اساس برخی یافته های دانشمندان اختلال بی اشتهایی نیز مانند برخی بیماری هایی که از والدین به فرزندان منتقل می گردد، میتواند ارثی باشد. لیکن داشتن عادات بد غذایی در زندگی روزمره همچون نخوردن صبحانه، نداشتن خواب کافی، خوردن غذاهای بسیار شور و تند، غذاهای فست فوتی با کالری زیاد نیز بسیار می تواند در روند اشتهای افراد تاثیر گدار باشد. همچنین غذاهایی که به قول خودمان بدون رنگ و لعاب هستند نیز در سطح اشتهای افراد موثر است. بنابراین از تزیین غذاها غافل نشده و تا جای ممکن سعی کنید از خوردن مایعات به همراه غذا خودداری نمایید.

شمامی توانید برای اینکه علاوه بر ریشه یابی علل بی اشتهایی خود، برنامه ای برای رفع این مشکل دریافت نمایید با کارشناسان مرکز الو مشاوره در مورد اینکه “هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید” با ما در تماس یاشید.  سایر مطالب پیشنهادی:

علت استرس چیست؟
علت بی اشتهایی در کودکان و درمان آن
مهم ترین عوارض افسردگی را بشناسیم
چگونه آرامش داشته باشیم؟

[contact_info title= “هفت علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.