خانه / مشاوره کودکان / علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن
علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن

علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن

علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن
علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن

[contact_info title= “علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن”] 

لجبازی کودکان یکی از شکایات شایع در بین والدین است که در کودکان بالای ۷ سال بایستی جدی گرفته شود زیرا در کودکان زیر سه سال یک نوع رفتار یا واکنش هدف دار نیست. کودکان لجباز معمولا به خاطر مشکلات جسمی و یا تعارضات درونی با گریه کردن، نق زدن، پرخاشگری و لجبازی مشکلات ود را بیان می کنند.

در این گونه موارد بایستی به دنبال دلیلی قانع کننده برای لجبازی کودک باشیم تا بتوانیم با حل مسائل به وجود آمده  واکنشی درست و آگاهانه با فرزندمان داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله بیشتر به مسئله “علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن” خواهیم پرداخت.

علل لجبازی کودکان چیست؟

شاید برخی از والدین لجبازی های متداول کودکان را این گونه تعبیر کنند که کودکشان ذاتا لجباز است ولی مسلما این  چنین نیست، بلکه هر رفتاری که کودکان از خود نشان می دهد علتی داشته که منجر به بروز آن شده است. یکی از عوامل تاثیر گذار در لجبازی در کودکان از نظر بیولوژیکی اختلال در عملکرد غدد و اعصاب، پرکاری و کم کاری تیروئید، استرس و اضطراب ، تناسب نداشتن قد و وزن کودک و برخی از رفتارهای والدین در محیط خانه باعث می شود که کودکان لجبازی را از آن ها یاد بگیرند.

توجه بیش از حد و یا عدم توجه:

والدینی که نسبت به کودک خود توجه کافی ندارند و بالعکس توجه بسیار زیاد برخی از والدین منجر به لجبازی در کودک می شود به این شکل که کودک یاد می گیرد هر چیزی را که می خواهد داشته باشد با رفتارهایی مانند پرخاشگری ، گریه کردن و جیغ و داد بگیرد. در مقابل نوع دیگری از کودکان به دلیل سبک تربیتی والدین پرتوقع هستند و همین باعث می شود که هیچ چیزی آن ها را راضی نکند.

ناکامی:

ناکامی باعث می شود که کودک دائما به چیزهایی که می خواهد نرسد و همین مسئله باعث بروز رفتارهایی از قبیل پرخاشگری و لجبازی خواهد بود‌‌.

سرزنش و امر نهی بیش از حد:

برخی از والدین بدون استفاده از قانون تقویت دائما فرزندان خودشان را تنبیه و سرزنش می کنند در صورتی که این دو آیکن تربیتی بایستی در یک میزان بوده و همراه با هم اعمال گردد تا تاثیر گذار باشد. والدین باید این را در نظر داشته باشند که کودک هم به عنوان یک انسان می تواند گاها اشتباه کند ولی این موضوع نمی تواند دلیلی بر توهین ، تنبیه و سرزنش کردن کودکان باشد.

کودک در مراحل رشد می آموزد که ممکن است در برخی مواقع اشتباه کند و کسی نباید او را سرزنش نکند به همین دلیل زمانی که به خاطر رفتار اشتباهش از سمت والدین سرزنش می شود، رفتارهایی همچون لجبازی را از خود نشان می دهند.

خشم درونی کودک:

گاهی اوقات تنش هایی که در خانواده ها وجود دارد همچون دعوا ها، مشاجره ها و نهایتا طلاق والدین باعث ایجاد خشم درونی در کودک می شود و زمانی که کودک نمی تواند خشم خودش را بروز دهد به لجبازی روی خواهد آورد.

آیا لجبازی در کودکان سن خاصی دارد؟

به عقیده روانشناسان لجبازی کودکان معمولا از ۲ تا ۳ سالگی آغاز می شود و تا ۶ یا ۷ سالگی ادامه دارد که اگر دلیل آن به خوبی شناسایی و درمان نشود به مرور زمان در کودک نهادینه می شود. ممکن است برخی از رفتارهای دیگران از جمله والدین باعث شود تا لجبازی در کودکان برای همیشه باقی بماند.

برای مثال کودکی که برای رسیدن به خواسته هایش شروع به لجبازی می کند می آموزد که در آینده هم برای به دست آوردن خواسته هایش از شیوه لجبازی استفاده کند. همین موضوع باعث می شود که کودکان در آینده و بزرگسالی زمانی که در جامعه حضور پیدا می کنند و حتی گاها در شغل خود دچار مشکل شوند.

سن شایع در کودکان لجباز چگونه است؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره نموده ایم لجبازی کودکان معمولا از ۲ تا ۳ سالگی آغاز می شود و تا ۶ یا ۷ سالگی ادامه دارد که اگر دلیل آن به خوبی شناسایی و درمان نشود ممکن است به مرور زمان در کودک نهادینه شده و تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

همچنین ممکن است برخی از رفتارهای دیگران از جمله والدین باعث شود تا لجبازی در کودکان برای همیشه باقی بماند برای مثال کودکی که برای رسیدن به خواسته هایش شروع به لجبازی می کند می آموزد که در آینده هم برای به دست آوردن خواسته هایش از همین شیوه استفاده کند. که مسلما در محیط شغلی آن ها را به درد سر خواهد انداخت.

روش برخورد با کودکان لجباز

علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن
علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن

مشکل اصلی لجبازی کودک را پیدا کنید:

پیدا کردن مشکل اصلی راحت ترین راه حل برای کنترل لجبازی کودکان است گاهی اوقات یک امل ساده همچون گرسنگی باعث لجبازی کودک می گردد و خیلی راحت می توان آن را برطرف کرد. سعی کنید در مقابل لجبازی کودکان واکنشی هیجانی و عصبی نداشته باشید و حتما عملگرا برخورد کنید. لیکن با دامن زدن والدین به لجبازی کودکان مسئله بسیار پیچیده تر  خواهد شد.

زمانی که کودکان لجبازی را شروع کرده چند نفس عمیق بکشید، به اتاق دیگری بروید یا تا ده بشمارید، هر کاری لازم است انجام دهید تا آرام شوید. در غیر این صورت وضعیت وخیم تر خواهد شد.

به خواسته هایشان گوش دهید:

چنانچه فرزندتان مایل به انجام کاری نیست، از آن ها علت را جویا شوید، به عنوان مثال، اگر آن ها هر روز صبح از رفتن به مدرسه خودداری می کنند، ممکن است به این دلیل باشد که آن ها در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا معلمشان به آن ها خیلی اهمیت نمی دهد. سعی کنید یک نمودار لیست کارها داشته باشید.و از کودک خود در مورد اهمیت کارها سوال کنید.

دادن حق انتخاب به کودکان:

اجازه دهید کودکان در موارد هر چند کوچک حق انتخاب داشته باشند، به آن ها کمک می کند تا بعدها در زندگی و در مسائل بزرگتر راحت تر تصمیم گیری کنند. می توانید از مسائلی مثل زمان خواب یا لباس مدرسه شروع کنید.

تقویت اعتماد به نفس کودکان:

تشویق کودکان به رشد اعتماد به نفس آن ها کمک میکند. همچنین آن ها را تشویق به ادامه کار در جهت اهداف خود و حفظ رفتار مثبت سوق می دهد. بنابراین از کلماتی استفاده کنید که نیاز به هیچ گونه مبارزه برای خوابیدن و خوردن غذا وجود نداشته باشد.

 سازش و مصالحه:

هر از گاهی با کودکان خود از طریق مصالحه کار کنید. مثلاً اگر آن ها می خواهند یک لباس را که برای مدرسه مناسب نیست، بپوشند سعی کنید یک جایگزین داشته باشید که هر دو شما را خوشحال کند، مانند دامن بلندتر، شلوار جین.

با یک مشاور کودک مشورت کنید:

چنانچه هیچ کدام از این روش ها روی فرزندتان تاثیر گذار نبود و روش دیگری برای تغییر رفتار در کودک وجود نداشت از یک متخصص خانواده و کودک مشورت بگیرید مسلما این روش های که عنوان شد بسیار ساده و کاربردی هستند اما ترفند استفاده از آن‌ها را نیز بسیار حائز اهمیت است.

مشاوران برتر مرکز الو مشاوره با تجربه خود در خصوص مشاوره کودکان می توانند به شما راهنمایی های لازم را در مورد “علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن” ارائه دهند. سایر مطالب پیشنهادی:

اسکیزوفرنی در کودکان
چگونه نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟
علایم افسردگی در کودکان و درمان آن
روش تربیت کودکان پرخاشگر

[contact_info title= “علل لجباری کودکان و راهکارهای درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.