خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید
۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

[contact_info title= “۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید”] 

اضطراب و استرس، واکنشی جسمی و احساسی به خطرات درک شده است. بیشتر این ترس‌ها چیزهای کوچکی هستند که به خاطر آن ها ما کنترل‌مان را از دست می‌دهیم. همچون پر شدن ظرفیت ایمیل‌های دریافتی، ساعات شلوغی صبح یا گم کردن دسته‌ کلید پیش از خروج از خانه. البته با ایجاد تغییراتی کوچک در زندگی روزمره می‌توان بر این نوع از اضطراب ها غلبه کرد.

توجه داشته باشید که اگر به یک اختلال اضطراب جدی دچار شده‌اید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما اگر به دنبال کاهش اضطراب روزانه‌ خود هستید، می توانید با “۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید” را که در ادامه‌ مقاله به آن اشاره می‌کنیم مطالعه نمایید.

معرفی ۱۵ راهکار برای درمان اضطراب

۱-مصرف الکل و کافئین را محدود کنید:

مطالعات نشان می‌دهند که کافئین به دلیل دو برابر کردن سطح کورتیزول در خون و کاهش گاما آمینوبوتیریک اسید که یک ماده آرام بخش طبیعی در بدن است، اضطراب شما را بیشتر می‌کند. مصرف الکل تاثیرات زیادی بر بدن می‌گذارد که می‌تواند احساس اضطراب را در شما افزایش دهد. الکل سطح سراتونین را تغییر می‌دهد، در واقع ساین هورمون قادر است که میزان استرس را متعادل کند. طبق مطالعات، ۲۰ درصد افرادی که به اضطراب دچار هستند، وابستگی شدیدی به الکل دارند.

۲-رژیم غذایی مناسب داشته باشید:

بیش از ۱۰ میلیون انتقال دهنده عصبی بین دستگاه گوارش و مغز وجود دارد که به طور رفت و برگشتی با هم در ارتباط هستند؛ بنابراین هر چه می‌خورید، بر مغزتان اثر می‌گذارد، از این رو باید پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات را در هر وعده غذایی خود در نظر بگیرید. به عنوان میان وعده هم میوه بخورید و مقدار زیادی مایعات بنوشید. مواد غذایی غنی از فولات مانند مارچوبه، آب تره، اسفناج و مغزدانه‌ها و مواد غذایی غنی از ویتامین ب ۶ مانند ماهی، مرغ، موز و سبزیجات، محرک‌های فوق العاده‌ای برای تولید سراتونین در بدن محسوب می‌شوند. این هورمون در دسته هورمون‌های شادی قرار دارد.

۳-خواب کافی داتشه باشید:

اضطراب و نگرانی می‌تواند منجر به اختلالات خواب شود و همین کمبود خواب نگرانی را افزایش می‌دهد. زمانی که برای مدت ۸ ساعت می‌خوابید، دمای بدن، ضربان قلب و اعصاب کاهش پیدا می‌کند و همه این موارد مقدار نگرانی و اضطراب را کم می‌کند. خواب باعث خالی شدن ذهن می‌شود و موجب می‌گردد که به مسائل مختلف از دیدگاه شفاف تری نگاه کنید.

۴-موسیقی و ورزش را فراموش نکنید:

۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

زمانی که ورزش و تمرینات فیزیکی انجام می‌دهید، بدن هورمون اندورفین ترشح می‌کند، از درد جلوگیری کرده و باعث می‌شود احساس تندرستی بیشتری داشته باشید. ورزش همچنین کمک می‌کند بهتر بخوابید، خستگی ذهن را کاهش می‌دهد و توانایی‌های شناختی را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از گزینه های ثابت در راهکارهای رفع استرس و اضطراب گوش دادن به موسیقی است به خصوص موسیقی آرام بخش که در ذهن و روح شما حس خوبی ایجاد می کند پس برای شروع این مورد را در شرایطی که ذهن تان درگیر اضطراب است فراموش نکنید.

۵-بپذیرید که نمی‌توان همه چیز را کنترل کرد:

دیدتان را به تمام موقعیت‌های ممکن و استرس زا تغییر دهید و فقط روی مسائل مهمی که می‌توانید حل کنید، تمرکز داشته باشید. در بسیاری از مواقع ترس باعث می‌شود موقعیت را در شرایط وخیم‌تر و غیر واقعی‌تر از آنچه هست، مشاهده کنید. فقط روی راه حل‌ها متمرکز شوید چرا که هر مشکلی، یک راه حل دارد. اگر مشکلی راه حل نداشته باشد، پس دیگر مشکل نیست. فقط در مورد مسائلی نگران شوید که تحت کنترل خودتان باشد. این مسئله باعث می‌شود سطح اضطراب و نگرانی تان کاهش یابد.

۶-همیشه حداکثر تلاشتان را کنید:

به دنبال بهترین‌ها و داشتن شخصیت کمال گرا نباشید و خود را در شرایطی که همه چیز آن طور که باید پیش نرفته است، عذاب ندهید. این راز کوچک را به خاطر بسپارید، کمال واقعی وجود ندارد. به دستاورد‌های خود افتخار کنید و تا حد ممکن از شکست‌های خود درس بگیرید. هرگز کسی از موفقیتی که با اولین تلاش به دست آمده، چیزی نیاموخته است.

۷-مثبت نگر باشید:

بدانید که بسیاری از ترس هایتان نامعقول است. هر چیزی حتی موقعیت‌های بد هم جنبه مثبت دارد و همیشه موقتی هستند. ذهنتان را بر روی هر چیز مثبتی که اطرافتان وجود دارد، متمرکز کنید.

۸-ترس‌های خود را کشف کنید:

کمی خود را تحلیل کنید تا ببینید در چه موقعیت‌هایی احساس اضطراب دارید. حتی می‌توانید آن‌ها را یادداشت کنید. معمولا در این موارد الگوی مشابهی وجود دارد. شاید سختی کار با رئیس، بی اعتمادی به دیگران یا حتی کار‌های بسیاری که باید انجام دهید باعث نگرانی شما شوند. زمانی که دلیل نگرانی و اضطراب خود را کشف کردید، خودتان سعی کنید آن‌ها را برطرف کرده یا از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

۹-اعتماد به نفس داتشه باشید:

آگاه باشید که شما می‌توانید با یک روش یکسان یا متفاوت به هر موقعیتی که مواجه می‌شوید، غلبه کنید. در حقیقت همیشه می‌توانید از پس آن بر بیایید. در غیر این صورت در جایگاهی که در حال حاضر هستید، قرار نمی‌گرفتید. پس هم می‌توانید در شرایط بد و هم در شرایط خوب موفق شوید. زندگی به معنای غلبه کردن بر موانع مختلف است.

زمانی که یاد بگیرید به توانایی خود اعتماد کرده و به سمت جلو بروید، کم کم نگرانی تان از بین می‌رود. در ادامه موارد گفته شده تمریناتی نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید بر اضطراب خوب غلبه کنید. برای این منظور باید ذهن خود را از افکار مثبت پر کنید و این تمرینات را انجام دهید. در واقع بهترین درمان برای اضطراب شدید تقویت روحیه است.

۱۰-نفس عمیق بکشید:

تمرین نفس عمیق کشیدن به اکسیژن رسانی مغز کمک کرده و ریتم قلب را تنظیم می‌کند. مقداری از زمان شلوغ خود در طول روز را به تمرکز بر تنفس خود اختصاص بدهید. تنها ۵ دقیقه زمان در صبح و قبل از شروع روز یا در زمان بازگشت به خانه کافی است تا به زودی از سلامت بیشتر خود شگفت زده شوید. البته حضور در مناطق خوش آب و هوا و دیدن مناظر سرسبز و جاذبه های طبیعی چشم نواز، روح انسان را جلا می دهد و یکی از بهترین راهکارها برای درمان اضطراب شدید نیز به شمار می آید.

۱۱-به خودتان استراحت بدهید:

استراحت در طول روز برای سلامت بدن و ذهن ضروری است. از موقعیتی که باعث استرس شما می‌شود حتی اگر موقتی باشد، دوری کنید. این کار به آن معنی نیست که نمی‌خواهید حلش کنید، ولی گاهی باید آن مسئله را کنار بگذارید. کمی استراحت کنید و نفس عمیق بکشید تا با این روش دیدگاه متفاوتی به مسائل به دست آورید. می‌توانید به سراغ کار‌های دیگری مانند تماشا کردن فیلم، انجام فعالیت‌های اجتماعی و شرکت در کلاس‌های گروهی بروید.

۱۲-مدیتیشن:

اگر با مدیتیشن آشنا نیستید، می‌توانید در کلاس‌های یوگا ثبت نام کرده یا به مراکز مدیتیشن بروید. اگر هم با آن آشنا هستید، پس به سراغ مدیتیشن بروید و حداقل ۲۰ دقیقه از روز را به آن اختصاص بدهید. با این روش ذهنتان تعلیم می‌بیند که افکار مخربی که منجر به نگرانی و اضطراب می‌شوند را کنترل کند.

۱۳-حواستان را پرت کنید:

سعی کنید تا ذهن خود را از مسئله ای که با آن درگیر شده، منحرف کنید. ذهن خود را با یک مسئله جدید و افکار مثبت درگیر نمایید تا از استرس و تنش ناشی از یک مسئله آزار دهنده در امان بمانید. به یک اتفاق شیرین فکر کنید. به این که در روزهای آینده قرار است به سفر بروید یا تعطیلات نزدیک است و می توانید با خیالی آسوده، استراحت کرده و کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید. همیشه یک زمان را برای کسب آرامش در نظر داشته باشید و به بهترین اتفاقی که در آینده نزدیک قرار است رخ دهد، فکر کنید.

 ۱۴-با خانواده بیشتر وقت بگذرانید:

همیشه بودن در کنار خانواده و دوستان، آرامش را به شما باز می گرداند. به خصوص اگر اضطراب شما بر اثر مسائل و مشکلات کاری ایجاد شده باشد. بهتر است تا اعضای خانواده را از نگرانی های خود با خبر کنید و از توصیه ها و مشاوره هایی که به شما ارائه می دهند، استفاده نمایید و تا حد ممکن از معاشرت با افراد همیشه مضطرب بپرهیزید.

۱۵- مصرف برخی از داروهای گیاهی:

۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی برای غلبه بر استرس و درمان اضطراب شدید، بسیار مناسب است. این گیاهان پرخاصیت، بر خلاف داروهای شیمیایی، عوارضی را به همراه نخواهند داشت و برای تمدد اعصاب شما مفید هستند.

به عنوان نکته پایانی می توان مشورت با یک روانپزشک با تجربه به درمان اضطراب شدید را معرفی کرد. روانپزشک علت بروز این اختلال را در شما جست و جو می کند و با توجه به آن و علائمی که در شما می بیند، بهترین دارو را برایتان تجویز خواهد کرد. همچنین برای دریافت مشاوره استرس و اضطراب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره خانواده الو مشاوره به صورت تلفنی از سراسری کشور تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را در مورد “۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید” با ما در میان بگذارید. سایر مطالب پیشنهادی:

علائم افسردگی و راه های مقابله با آن
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
وسواس غکری و عملی چیست؟
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

[contact_info title= “۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.