خانه / مشاوره روانشناسی / تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان
تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان

تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان

تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان
تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان

[contact_info title= “مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان”] 

کتاب ، همان یار مهربانی که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم این روزها تا حد زیادی از زندگی هایمان دور شده است. با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما ، کتاب و کتابخوانی این روز ها به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان در این مورد کاری کرد.

اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم چرا باید کتاب بخوانیم؟ یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما چیست؟ پاسخ دادن به همین سوال ها تا حد بسیار زیادی به ما کمک خواهد کرد که به یک فرد کتاب خوان تبدیل شویم که نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد. به همین منظور قصد داریم تا این مقاله را در مورد “تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان”در اختیار علاقه مندان به این مبحث قرار دهیم.

فواید و تاثیرات کتابخوانی

افزایش تمرکز:

بررسی ها نشان می دهد افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه کردن می کنند ، تمرکز و دقت بیشتری دارند. یکی از دلایلی که کتاب خوانی موجب افزایش تمرکز و دقت در افراد می شود این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهید ، چرا که اگر چنین کاری کنید از متنی که مطالعه می کنید چیزی نخواهید فهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت سبب می شود که تمرکز شما افزایش یابد.

آموزش تفکر تحلیل گر:

یکی از بزرگ ترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود ، عدم توانایی در تجزیه و تحلیل مسائل و مطالب مختلف است. این موضوع باعث می شود که علاوه بر اینکه نتوانند انتخاب های درستی داشته باشند ، انتخاب ها و گزینه های خوبی هم که در دسترسشان قرار می گیرد را به راحتی از دست بدهند. کتابخوانی شما را مجبور به فکر کردن می کند و تفکر کردن باعث قوی تر شدن مغز شما خواهد شد. ذهنی که با کتاب ها پرورش یافته به سادگی هرچیزی را نمی چذیرد و رد نمی کند ، این ویژگی به شما کمک می کند تا انتخاب ها و تصمیمات بهتری داشته باشید.

تقویت توانایی های نوشتاری:

خواندن متن هایی که از لحاظ نوشتاری قوی هستند می توانند شما را به نویسنده بهتری تبدیل کنند. به خصوص اگر نویسندگی با کارتان مرتبط است ، بهترین راه تقویت مهارت های نوشتاری برای شما مطالعه کردن مطالب مختلف در زمینه ای است که در آن فعالیت می کنید. دلیل آن این است که افراد معمولا تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند. اگر شما الگوهای خوبی در کارتان داشته باشید ، با کتابخوانی خود به خود به فردی تبدیل خواهید شد که استاندارهایتان تا حد زیادی به الگو های زندگی تان نزدیک است.

آگاهی اجتماعی:

افزایش مطالعه در اجتماع باعث خواهد شد که آگاهی افراد جامعه هم به همان میزان افزایش پیدا کند. این موضوع سبب خواهد شد که افراد حاضر در اجتماع به سادگی و با هر اتفاقی از خود واکنش های غریزی نشان ندهند و ابتدا شرایط موجود را بررسی و سپس تصمیم گیری کنند. افزایش آگاهی اجتماعی همچنین باعث افزایش آرامش مردم حاضر در جامعه می شود. یک جامعه آرام قدرت تصمیم‎گیری بهتر و درنتیجه شانس پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

افزایش آرامش:

زمانی که فرد به مطالعه می پردازد برای حس و درک مطلب مورد مطالعه باید در لحظه حضور داشته باشد و این حضور در لحظه ارمغانی است که مطالعه برای سلامت روان دارد که همین امر سبب افزایش آرامش و کاهش استرس در فرد می گردد. از طریق مطالعه و افزایش آگاهی انسان ها ناخواسته در مواجهه با اضطراب از مکانیزم های دفاعی پخته تری  استفاده می کنند که این مسئله ارتباط مستقیمی با سلامت روان آن ها دارد.

سلامت را بهبود می بخشد:

میلیون ها کتاب های خودآموز عالی وجود دارند و بسیاری از این کتاب ها واقعا می توانند به بهبود سلامت شما کمک کنند. خواندن چنین کتاب هایی موجب کاهش افسردگی می شود. افراد مبتلا به افسردگی شدید می توانند از خواندن کتاب های خودآموز بهره مند شوند. به غیر از این ، این کتاب ها راهنمایی های مهم در مورد تمرینات ، رژیم غذایی و سایر نکات زندگی سالم را ارائه می دهند. این ها همه منجر به بهبود سلامت روحی و جسمی می شود.

افزایش اعتماد به نفس و استرس کمتر:

با خواندن کتاب های بسیار ، شما بهتر ارتباط برقرار می کنید و زمینه های مختلف زندگی را می آموزید ؛ همه این ها به ایجاد یک اعتماد به نفس بالا کمک می کند و مسلما خواندن یک کتاب ، می تواند استرس را بهتر از پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی از بین ببرد.

خلاقیت را بهبود می بخشد:

بزرگ ترین تفاوت بین خواندن و تماشای تلویزیون این است که خواندن به شما امکان می دهد خلاقیت خود را آزاد کنید. هرچه بیشتر بخوانید ، بیشتر چیزهای جدید یاد خواهید گرفت. افکار جدید همیشه ذهن ما را به کشف زندگی در راه های جدید و بهتر هدایت می کند.

روش های کتاب خوان شدن

  • هر روز حداقل پنج تا ده دقیقه برای خواندن وقت بگذارید.
  • هرکجا می‌روید با خود کتابی همراه داشته باشید.
  • فهرست تمام کتاب‌های خوب و مفیدی را که دوست دارید بخوانید ، تهیه کنید و خود را مقید به خواندن آن ها کنید.
  • کمتر سراغ تلویزیون و اینترنت بروید.
  • کتاب‌های دست دوم بخرید.
  • لازم است گاهی در کنار خواندن شاهکارهای ادبیات ، کتاب‌های طنز و سرگرم‌کننده هم بخوانید.

آموزش کتاب خوانی به کودکان

کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل از مدرسه با کتاب پیوندی عمیق دارند ، در دوران تحصیل‌شان موفق‌تر می‌شوند و در بزرگسالی هم کاغذ و کتاب را از خود جدا نمی‌کنند. اما بار آوردن یک کودک کتابخوان ، چندان هم ساده نیست. اگر از راهش نروید ، احتمال اینکه فرزندتان به بازی‌های رایانه‌ای و عروسک‌هایش بیشتر از یار مهربان دل ببندد کم نیست. در ادامه

نکاتی برای کتاب خوان شدن کودکان را بریتان شرح خواهیم داد:

  • از خودتان شروع کنید ، کتاب به دست باشید!
  • برای کتاب خواندن ، قانون و قاعده نچینید و زمان دقیقی را برای کتاب خواندن انتخاب نکنید.
  • بهتر است تا قبل از یک سالگی ، کتاب‌های غیرکاغذی در اختیار فرزندتان بگذارید تا با آن ها سرگرم شود و حتی ناآگاهانه با کتاب انس بگیرد.
  • قبل از دو سالگی می‌توانید کتاب‌های ساده‌ای که در آن ها شعرهای دو سه بیتی برای هر تصویر نوشته شده را برایش بخوانید.
  • اگر فرزندی دو تا چهار ساله دارید ، کتاب‌هایی که نوشته کم و آهنگین دارند را برایش انتخاب کنید و سراغ داستان‌هایی بروید که حدس زدن پایان‌شان دشوار نیست.
  • از تصاویر برای خوشایند کردن داستان کمک بگیرید و کتاب مصور بخرید یا با مشارکت او داستان را به شکل یک نمایشنامه بازی کنید تا دلگرم شود.
  • هر چند بار که می‌خواهد یک کتاب را برایش بخوانید. این تکرار کمک می‌کند فرزندتان داستان را از بر کند.
  • کتاب را تنها برای فرزندتان روخوانی نکنید ؛ جای هر شخصیت داستان بنشینید و صدایی که فکر می‌کنید به آن شخصیت می‌خورد را به خود بگیرید و چهره‌تان را براساس دیالوگ‌ها و رفتارهای او تغییر دهید.
  •  تنوع کتاب را در کتابخانه‌اش برقرار کنید.
  • درست است که در جریان کتاب خواندن ، دایره لغات فرزندتان گسترده‌تر می‌شود اما مراقب باشید در انتقال این دانش‌ها به فرزندتان زیاده‌روی نکنید. او باید در سنی باشد که قدرت درک آنچه می‌شنود را داشته باشد.
  • با فرزندتان از موزه ، حیات‌وحش و آثار تاریخی بازدید کنید و از کتاب فروشی این مجموعه‌ها ، کتابی در مورد تاریخچه آن ها یا داستان‌هایی که در آن ها اتفاق افتاده ، بخرید.

چنانچه در مورد موضوع مقاله”مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان” سوالاتی در ذهتنان ایجاد شد و نیاز به راهنمایی های ببیشتری باشید می توانید با مشاوران و کارشناسان برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

آموزش بهترین روش های مدیتیشن| چگونه مدیتیشن کنیم
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن
مهارت های فرزند پروری زندگی

[contact_info title= “مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.