خانه / بازار کار / بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی
بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی

بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی

بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی
بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی

[contact_info title= “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی”] 

رشته بهداشت مواد غذایی جهت پیشگیری از عوارض مواد غذایی از جمله غذاهای صنعتی که از مواد نگهدارنده و کنسرواتیو استفاده می کنند و آثار مخربی که بر سلامتی افراد داشته ، تدوین شده است. هدف از این رشته تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند با درک ایمنی و بهداشت مواد غذایی زمینه را برای بازرسی و نظارت مواد غذایی فراهم ساخته و در ارتقا سلامت مواد غذایی موثر باشند.

ویژگی “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی” دو منظوره بودن آن است زیرا علاوه بر بازار کار صنایع غذایی در زمینه مواد غذایی آماده ، نیز کاربرد دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و افراد جویای کار اطلاعات بیشتری را  همچون : طول دوره تحصیل ، معرفی گرایش های رشته بهداشت مواد غذایی و معرفی مشاغل و “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی” ارائه خواهیم داد.

اهمیت رشته بهداشت مواد غذایی در چیست؟

رشد روز افزون جمعیت کشور و جهان و افزایش تقاضا برای غذا از جمله مواد پروتئینی حیوانی را در پی داشته است ، تامین این بخش از نیازهای غذایی همان قدر که از نظر کمیت حائز اهمیت است ، از نظر سلامت و بهداشتی بودن ، اهمیتی دو چندان دارد ، چرا که به طور مستقیم با بهداشت و سلامت جامعه در ارتباط است.

از طرفی در سال های اخیر موضوع افزایش تولید و توسعه صادرات غیر نفتی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی اهمیت ویژه ای یافته است و در این میان افزایش تولید فرآورده های غذایی دامی و شیلاتی برای تامین نیازهای داخلی و نیز حضور در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در مواردی نیز حسب نیاز کشور برخی اقلام غذایی با منشا دامی از کشورهای دیگر به ایران وارد می گردد که کنترل آن ها نیز به نیروی ماهر و کارآمد نیاز دارد.

توانایی های مورد نیاز رشته بهداشت مواد غذایی

  • اعمال بهداشت در واحد های تولید فرآورده های غذایی با منشا دامی
  • همکاری در بازرسی بهداشتی گوشت در کشتارگاه های دام و طیور
  • همکاری در بازرسی بهداشتی در مراکز توزیع فرآورده های غذایی و مواد خام دامی
  • ارائه خدمات کارشناسی در آزمایشگاه های کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی
  • مسئولیت بهداشتی در مراکز جمع آوری شیر
  • همکاری در بخش آموزش و تحقیقات بهداشت مواد غذایی
  • مسئولیت بهداشتی در مراکز عرضه مواد غذایی
  • همکاری در نظارت بهداشتی در مراکز صید و اسکله های صیادی

فرصت های شغلی رشته بهداشت مواد غذایی

فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند به عنوان کارشناس بهداشت شیر و فرآورده های لبنی ، گوشت و فرآورده های گوشتی ، آبزیان و فعالیت های شیلاتی  ، تخم مرغ، عسل ، کارگاه های دسته بندی مواد غذایی با منشا دامی ، سردخانه ها و مراکز نگهداری مواد غذایی فعالیت نمایند یا کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی دامی شوند.

دانش آموختگان ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی می توانند در سازمان غذا و دارو ، وزارت جهاد کشاورزی ،  آزمایشگاه های مواد غذایی دولتی و خصوصی ، مراکز تحقیقاتی مواد غذایی مشغول به کار شوند. همچنین می توانند نقش های آموزشی مشاوره ای ، پژوهشی ، اجرایی و مدیریتی را در جامعه ایفا کنند. به طورکلی می توان گفت با توجه به جدید بودن این رشته ، دامنه “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی” بسیار گسترده است.

لیست دروس شته بهداشت مواد غذایی در طول تحصیل

دروس پایه:

شیمی آلی ، بیو شیمی ، فیزیولوژی ، بافت شناسی ، کالبد شناسی ، آمار حیاتی ، اصول و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات.

دروس اصلی:

کالبد گشایی و آسیب شناسی نشخوار کنندگان ، باکتری شناسی عمومی ، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها ، قارچ شناسی و بیماری ها ، انگل شناسی مواد غذایی ، ویروس شناسی و بیماری ها ، بهداشت و پرورش دام و طیور ، ماهی شناسی ، پرورش و بیماری های آبزیان ، سم شناسی مواد غذایی ، اپیدمیولوژی ، بیماری های مشترک انسان و حیوان ، بهداشت محیط ، تغذیه انسانی ، زراعت و باغبانی.

دروس تخصصی:

زبان تخصصی ، میکروب شناسی مواد غذایی ، شیمی و بیوشیمی مواد غذایی ، بهداشت و بازرسی گوشت دام و طیور ، اصول نگهداری مواد غذایی ، میکروب شناسی صنعتی مواد غذاییف عفونت ها و مسمومیت های غذایی ، بهداشت و صنایع غذایی.

دروس کارآموزی:

کارآموزی در کارخانه های فرآوری شیر ، کارآموزی در کارخانه های فرآوری گوشت ، کارآموزی در آزمایشگاه های کنترل کیفیت مواد غذایی ، کارآموزی در کارخانه های فرآوری غذاهای دریاییف کارآموزی در کشتارگاه های صنعتی دام و طیور ، کارآموزی در کارخانه های روغن ، قند ، غلات ، کنسرو سازی ، یا سرد خانه مواد غذایی.

رشته های مجاز برای انتخاب رشته بهداشت مواد غذایی در مقطع ارشد:

نحوه پذیرش رشته بهداشت مواد غذایی

نحوه پذیرش در رشته بهداشت مواد غذایی هم به صورت با آزمون و هم بدون آزمون  بوده است . از کل ظرفیت بهداشت مواد غذایی ۶۰ نفر صرفا با سوابق تحصیلی و ۲ نفر برای مناطق محروم بوده است. همچنین چنانچه در مورد رتبه و درصد های قبولی و “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی” سوالی داشته باشید ، می توانید از هرجای ایران که هستید سوالات خود را از مشاوران مرکز  الو مشاوره بپرسید و از راهنمایی های لازم برای داشتن یک انتخاب هوشمندانه برخوردار گردید.

آینده شغلی و بازار کار رشته علوم تغذیه
بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی – آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی
بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”] سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.