خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی
بازار کار رشته مهندس کشاورزی - آینده شغلی

بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی

بازار کار رشته مهندس کشاورزی - آینده شغلی
بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی

[contact_info title= ” بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی “] 

در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با بازار کار رشته مهندسی کشاورزی آشنا کنیم. زمین و کشاورزی از دیرباز همواره مورد توجه انسان بوده است چرا که اصلی ترین منبع تأمین نیازهای غذایی برای انسان بوده است. با توجه به اینکه امروزه تمام صنایع از علم و دانش خاص خود برخوردار می باشند. صنعت کشاورزی نیز به متخصصانی ویژه کشاورزی و در رابطه با آن نیازمند است که بتواند با استفاده از علم و دانش خود قابلیت ها و توانایی های کمی و کیفی این صنعت را افزایش دهند. رشته مهندسی کشاورزی به دلیل اهمیت فراوانی که دارد دارای گرایش های مختلفی است تا در هر گرایش دانشجویان بتوانند به صورت تخصصی به آن بپردازند.

وضعیت استخدام مهندسان کشاورزی

 استخدام در بخش دولتی:

اداراتی مانند جهاد کشاورزی ، وزارت کشور ، ادارات و موسسات علمی و پژوهشی ، اداره ترویج کشاورزی و ده ها ارگان از این قیبل که نیاز به متخصص ، تکنسین و مشاور کشاورزی دارند. شمار دیگری از بخش های دولتی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته اند:

سازمان تحقیقات کشاورزی ، سازمان بازرسی ، صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، سازمان حفاظت نباتات ، سازمان محیط زیست ، سازمان برنامه و بودجه ، وزارت تعاون ، سازمان تعاون روستایی ، مراکز تحقیقاتی ، آزمایشگاه‌های تغذیه و اصلاح نژاد و…

استخدام در بخش خصوصی:

در بخش خصوصی موسساتی وجود دارند که فارغ التحصیلان این رشته برای استخدام در آزمایشگاه ها و کار در موسسات تحقیقاتی ، مشاوره ای و تولید محصولات کشاورزی جذب می کنند. شمار دیگری از بخش های خصوصی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته هستند:

مؤسسات تحقیقاتی دفع آفات و بیماری‌ گیاهی ، شرکت ها و موسسات خصوصی کشت و صنعت ، کلینیک های گیاه پزشکی ، شرکت های مبارزه با دفع آفات نباتی ،  سازمان تعاون روستایی ، موسسات اصلاح ، تولید و توزیع بذر و…            

استخدام در بخش علمی و آموزش عالی:

استخدام در بخش آموزش عالی و دانشگاهی کشور نیازمند مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بوده و نباید استخدام و کار در  آموزشکده ها و هنرستان های کشاورزی و مراکز فنی و حرفه ای را از این قاعده مستثنا نمود. شمار دیگری از بخش های علمی و آموزش عالی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته اند:

سازمان های آموزش عالی و دانشگاه ها ، آموزشگاه های جهاد کشاورزی و سازمان ترویج روستایی ، آموزشگاه های آزاد و خصوصی و…

در بخش های کارآفرینی:

فعالیت در زمینه ایجاد اشتغال و تولید کار به صورت گروهی و یا فردی در صورت وجود منابع و امکانات مناسب در بخش کشاورزی در زمینه های تولید محصول ، علم ، فناوری ، خدمات و….در نهایت به منظور پیشبرد این هدف ایجاد یک تعاونی خواهد بود .در بخش کارآفرینی و تعاونی به گروه یا فرد بستگی دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی ، منطقه ایی ، اقلیمی و سایر شرایط به دنبال چه ایده و خلاقیت جدیدی باشند که شامل تولید یک محصول کشاورزی ، تولید یک خدمت ، تولید ابزار و ادوات جدید یا اصلاح شده ، ایجاد مراکز مشاوره ای و عملیاتی و ……باشد.

وظایف مهندس کشاورزی

  • ارزیابی اثرات محیطی تولیدات کشاورزی و ارائه راه کارهای مناسب به منظور کاهش اثرات منفی زیست محیطی
  • نظارت بر مراحل مختلف پروژه های کشاورزی از جمله زهکشی ، اصلاح و آبیاری
  • طراحی ابزار و ماشین آلات کشاورزی با کمک نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری
  • آزمایش و تست تجهیزات و ابزارآلات جدید مانند سم پاش ها ، ماشین آلات برداشت و ذخیره سازی و … برای اطمینان از درستی عملکرد آن ها
  • هدایت و راهنمایی کشاورزان و صاحبان کسب و کارهای کشاورزی در استفاده صحیح از زمین ها به منظور تولید بهینه محصولات
  • تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی
  • فراهم کردن محیطی امن و مناسب برای کار کشاورزی از طریق کنترل و نظارت بر سیستم های آبرسانی ، سرمایشی ، گرمایشی ، تهویه و …
  • طراحی و نظارت بر روش ها و فرآیند های مورد نیاز برای تولید ، نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی

با توجه به اندازه سازمان و یا شرکت محل کار ، مهندس کشاورزی گاهی مسئولیت های مدیریت و هماهنگی فروش و بازاریابی  و پشتیبانی فنی را نیز برعهده دارد.

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی کشاورزی

فارغ التحصیلان انواع گرایش های مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با توجه به تخصص و علاقه خود می توانند وارد حوزه مربوطه در این شغل شوند.

در مقطع کارشناسی ، فارغ التحصیلان از دو گروه آموزشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی می توانند مهندس کشاورزی شوند.

  • در گروه ریاضی و فنی : مهندسی کشاورزی گرایش های اقتصاد کشاورزی ، ماشین های کشاورزی ، مکانیزاسیون کشاورزی و گرایش آب
  • در گروه علوم تجربی : رشته های مهندسی کشاورزی-علوم و صنایع غذایی ،  مهندسی کشاورزی-گیاه پزشکی ،  مهندسی کشاورزی-علوم باغبانی ،  مهندسی کشاورزی-علوم دامی و مهندسی کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات

همچنین در مقطع کارشناسی ارشد ، فارغ التحصیلان اغلب رشته های گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیز می توانند ، شغل مهندسی کشاورزی را برای کار کردن و کسب درآمد و پیشرفت انتخاب نمایند.

درآمد مهندس کشاورزی

فارغ التحصیلان بعد از وارد شدن به بازار کار رشته مهندسی کشاورزی درآمدشان در ایران به طور کامل وابسته به نوع کار و شرکتی که در آن کار می کند و شهر و محل فعالیت و سایر عوامل دیگر است. با توجه به عدم تطابق ظرفیت بازار کشور در این حوزه با میزان فارغ التحصیلان شاخه های مختلف این رشته ، درآمد قابل توجهی در انتظار آن دسته از متخصصینی  که در پی استخدام می باشند، نیست.

از سوی دیگر بعضی از مهندسان کشاورزی که اقدام به کارآفرینی در روستا و یا شهرستان خود نموده اند ، بعد از گذشت چند سال توانسته اند درآمد مورد انتظار و قابل قابلی برای خود و بسیاری دیگر از همشهریان و اطرافیان خود ایجاد کرده و به تولید علمی و بهینه محصولات کشاورزی بپردازند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور ، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس کشاورزی در گروه های شغلی مختلف استخراج شده است. مطابق با این تحقیق حقوق مهندس کشاورزی در گروه های مختلف شغلی به طور متوسط بین ۱/۷۰۰/۰۰۰ تومان تا ۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان می باشد. البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمد ها به میزان سابقه کاری ، تجربه و تخصص افراد ، حوزه های مختلف کاری ، نوع شرکت ، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

چنانچه علاقه مند هستید مطالب مربوط به بازار کار سایر رشته ها را نیز مطالعه نموده و در صورت داشتن پرسش با کارشناسان مجرب مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

بازار کار رشته مهندسی نساجی
بازار کار رشته مهندسی برق
بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر
بازار کار رشته مهندسی مکانیک
بازار کار رشته مهندسی صنایع

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته مهندس کشاورزی – آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.