خانه / بازار کار / بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی
بازار کار رشته بهداشت عمومی - آینده شغلی

بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی

بازار کار رشته بهداشت عمومی - آینده شغلی
بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی

[contact_info title= “بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی“] 

رشته بهداشت عمومی در تعریف ساده شاخه‌ای از علوم بهداشتی به شمار می‌رود که هدف اصلی از تاسیس آن رسیدگی به افراد جامعه و ارتقا دادن کیفیت سلامتی آن ها است. در واقع کسانی که در این رشته به تحصیل می‌پردازند وظیفه دارند که سلامت افراد جامعه را تضمین نمایند و از بروز هر گونه اتفاقی که منجر به تهدید سلامت آنها یا خدشه وارد کردن به بهداشت جامعه می‌شود ، پیش‌گیری به عمل آورند. انسان از زمانی که توانست پزشکی پیشگیری را از پزشکی درمان جدا کند ، در واقع اولین پایه های بهداشت عمومی را بنا نهاد.

 پس از آن و همگام با پیشرفت علوم بشری ، رشته های تخصصی مختلف از بهداشت عمومی جدا شد. از این رو می توان کارشناس بهداشت عمومی را پایه اصلی تمام رشته های منشعب از آن نظیر آموزش بهداشت ، تغذیه ، مدیریت بهداشتی ، اقتصاد بهداشت و … دانست. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد بازار کار رشته بهداشت عمومی و وظایف و توانایی های کارشناسان بهداشت کسب نمایید. همچنین می توانید برای دریافت آخرین رتبه قبولی رشته بهداشت عمومی در دانشگاه سراسری کلیلک نمایید.

حوزه های کاری و بازار کار رشته بهداشت عمومی

فارغ التحصیلان این رشته برای وارد شدن به بازار کار رشته بهداشت عمومی می توانند به عنوان مربی خدمات بهداشتی ، مربی بهداشت مدارس ، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و کارشناس بهداشت خانواده مشغول به کار شوند و همچنین کارشناسان این رشته می توانند در مراکز ترک اعتیاد ، خانه سالمندان و درمانگاه ها و ارائه خدمات به بانوان باردار و نوزادان به فعالیت بپردازند. در واقع به طور کلی می توان گفت که  فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی در حوزه های مختلفی می توانند مشغول به کار شوند. چند حوزه مهمی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن مشغول به کار شوند:

حوزه های اجرایی

دانشجویان رشته بهداشت عمومی پس از فراغت از تحصیل می توانند در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و در پایگاه‌های سلامت شهری مشغول فعالیت شوند. در حوزه اجرایی کارهایی همچون نظارت بر تکمیل پرونده های خانوارهای تحت پوشش را عهده دار شوند، خدمات تنظیم خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های سلامت را ارائه دهند و در برنامه های بهداشت مدارس برای افزایش اطلاعات دانش آموزان در زمینه های مختلف بهداشتی از جمله پیشگیری از بیماری ها حضور داشته باشند.

حوزه های پژوهشی

فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی در صورت ورود به حوزه های پژوهشی فعالیت هایی همچون جمع آوری و دسته بندی اطلاعات مربوط به سلامت ، آموزش پرسشگران بخش سلامت ، تدوین طرح های پژوهشی ، همکاری در مصاحبه های پژوهشی در زمینه بهداشت و سلامت و … خواهند داشت.

حوزه های آموزشی

فارغ التحصیلانی که وارد حوزه های آموزشی می شوند بایستی به زوج های جوان مشاوره های قبل از ازدواج دهند. به مادران جوان و بی تجربه در زمینه هایی همچون مراقبت و نگهداری از کودکان مشاوره و آموزش دهند. یکی دیگر از کارهایی که در این حوزه می توانند انجام دهند ، آموزش به کاردان ها و بهورزهایی است که می خواهند در مراکز بهداشتی مشغول به کار شوند.

حوزه های مراقبتی

مراقبت‌های پیش و پس از زایمان مادران و مراقبت از سلامت کودکان و … نیز جزو وظایف افرادی است که وارد حوزه های مراقبتی می شوند.


توانایی های مورد نیاز کارشناسان بهداشت عمومی چیست؟

داوطلبانی که قصد دارند در حیطه بازار کار رشته بهداشت عمومی مشغول به کار شده و موفق باشند ، می بایست علاوه بر علاقه به رشته مد نظر، دارای روحیه ای قوی در مواجه شدن با مشکلات باشند. به فعالیت های انسان دوستانه علاقمند باشند. در واقع حس کمک به همنوعان در آن ها به صورت شاخص وجود داشته باشد.

معضل بیکاری فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی

علت اصلی بیکاری فارغ التحصیلان رشته بهداشت این است که بعضی دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌های غیر دولتی بیشتر از نیاز خود اقدام به جذب دانشجو می‌کنند و نیاز کشور را در نظر نمی‌گیرند. علاوه بر این ، عدم پذیرش مناسب هم از دیگر عوامل بیکاری به حساب می‌آیند، به طور مثال در مناطق محروم به این رشته نیاز است اما نیروی کار در این مناطق وجود ندارد. همچنین عدم اشتغال کارشناسان این رشته در حوزه‌های مربوطه از دیگر عوامل به شمار می‌آید. البته در بین فارغ التحصیلان بیکار ، دانش آموختگان بیکار رشته بهداشت اعم از بهداشت محیط ، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت عمومی تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. 

معرفی رشته های کارشناسی ارشد رشته بهداشت عمومی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

آموزش بهداشتاقتصاد بهداشتزیست فناوری پزشکیکتابداری و اطلاع رسانی پزشکیمدیریت توانبخشیعلوم تغذیهآموزش پزشکی
آمار زیستیانفورماتیک پزشکیسم شناسیفناوری اطلاعات سلامتمهندسی پزشکی (بیوالکتریک)علوم بهداشتی در تغذیهاکولوژی انسانی
اپیدمیولوژیرفاه اجتماعیسلامت سالمندیمدیریت خدمات بهداشتی درمانیمهندسی پزشکی(زیست مواد)برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکیتاریخ علوم پزشکی
ارزیابی فناوری سلامتبهداشت و ایمنی مواد غذاییفیزیولوژیمهندسی بهداشت محیطنانوتکنولوژی پزشکیحشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلینعلوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه

چنانچه بعد از مطالعه این مقاله احساس کردید که نیاز است تا با بازار کار سایر رشته های پیراپزشکی  آشنا شوید تا به یک انتخاب رشته خوب برای وارد شدن به بازار کار مناسب دست پیدا کنیدمطالب ما را مطالعه کرده و با مرکز الو مشاوره تماس بگیرید.

بازار کار رشته پرستاری
بازار کار رشته فیزیوتراپی
بازار کار رشته رادیولوزی
بازار کار رشته علوم تغذیه

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته بهداشت عمومی – آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.