خانه / بازار کار / آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری
بازار کار رشته پرستاری

آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری

آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری
آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری

[contact_info title= ” آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری “] 

رشته پرستاری یک تخصص علمی و یکی از رشته های پرطرفدار گروه تجربی می باشد که نیازمند آموزش علوم متنوعی است تا یک پرستار بتواند در ارتباط با بیمار ارتباط صحیحی داشته باشد. در واقع پرستار یکی از  اعضای مهم در یک تیم مراقبتی است و نقش های متعددی مثل نقش حمایتی ، مراقبتی ، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی و تحقیقاتی در کادر پزشکی دارد.  ارزش پرستار پایین تر از یک پزشک نیست و هنگامی که یک پزشک می تواند مفید باشد و پرستاران مناسب و خوبی در کنار او مشغول به کار باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحات بیشتری در مورد بازار کار و وظایف رشته پرستاری برای داوطلبان متقاضی این رشته ارائه بدهیم.

آینده شغلی و درآمد رشته پرستاری

در رابطه با فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که استخدام پرستار در بیمارستان ها بر اساس سطح تحصیلات ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری) صورت می گیرد و فارغ التحصیلان می توانند در بیمارستان ها ، مراکز درمانی ، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی به عنوان پرستار شیفت ، سرپرستار ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شوند.  لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان رشته پرستاری می توانند به صورت مستقل برای تاسیس مرکز بهداشت خصوصی (جهت ارزیابی وضعیت سلامت افراد جامعه) و یا تاسیس مهدکودک اقدام نمایند.

رشته پرستاری با وجود سختی های که دارد از یک بازارکار عالی برخوردار است از بین تمام رشته های کارشناسی تنها رشته ای است که بیکار ندارد (مگر اینکه کسی خودش نخواهد کار کند). درآمد یک پرستار بستگی به محل استخدام ، پست های بیمارستان ، ساعت کاری و موقعیت جغرافیایی دارد. برخی گفته ها حاکی از آن است که درآمد پرستار و پزشک بیمارستان اختلاف فاحشی با هم دارند که شاید خیلی عادلانه نباشد. از طرفی در مقایسه، درآمد پرستار در ایران با سایر کشورها بسیار متفاوت و کمتر می باشد که گاهی باعث مهاجرت پرستاران به خارج از کشور شده است.

وظایف یک پرستار چیست؟

  • ثبت مشخصات بیمار در پرونده های پزشکی او و گزارشات پرستاری
  • بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
  • کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
  • دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
  • انجام تزریقات ، تزریق خون ، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
  • توانایی استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی
  • احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
  • همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
  • آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار
  • کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از وظایف سرپرستار)

رشته پرستاری مناسب چه کسانی است؟

دانشجوی رشته پرستاری باید عاشق انسان و انسانیت باشد تا بتواند در شرایط سخت و بحرانی حتی زمانی که خسته است یا آمادگی جسمی و روحی لازم را ندارد ، به دیگران کمک کند. همچنین باید فردی منظم و دقیق باشد و بداند که نظم و سخت گیری اساس کار رشته پرستاری است و از لحاظ علمی نیز لازم است که به زیست شناسی، شیمی و زبان انگلیسی مسلط باشد ، چون برای روز آمد بودن و اطلاع از آخرین دستاوردهای دانش پرستاری، لازم است که از مجلات و منابع علمی به زبان انگلیسی استفاده کند. دانشجوی پرستاری باید از سلامت کامل بدنی برخوردار باشد تا به یاری دید قوی بتواند کارهای ظریف و دقیق پرستاری را به خوبی انجام دهد و با شنوایی خوب صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود. حتی داشتن قدی متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته ضروری است. چون همین مشکلات به ظاهر کوچک ، در کارایی یک پرستار بسیار موثر است.

وضعیت ادامه تحصیل رشته پرستاری

امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری تا مقطع دکتری وجود دارد.بنابراین اگر خواهان ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع بالاتر هستید لازم است بدانید که طول دوره تحصیل در مقطع کارشناشی ارشد رشته پرستاری ۲ سال است و در مجموع ۲۶ واحد درسی را در برمی گیرد و فارغ التحصیلان مقطع ارشد می توانند در مراکز مختلف بهداشتی درمانی ، مدیریت خدمات پرستاری و ارائه خدمات بالینی ، در امور آموزش ، در دانشکده‌های پرستاری به فعالیت بپردازند. در جدول زیر گرایش های مقطع ارشد را برای شما عزیزان ارائه داده ایم:

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری
رشته پرستاری داخلی – جراحیسم شناسیرشته علوم بهداشتی در تغذیهمدیریت پرستاریتاریخ علوم پزشکی

پرستاری اورژانس

رشته پرستاری کودکانرشته روان پرستاریاتاق عملرشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)ژورنالیسم پزشکیبرنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
اکولوژی انسانیپرستاری توانبخشیرشته ارزیابی فناوری سلامتتکنولوژی آموزشی در علوم پزشکیرشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)مدیریت توانبخشی
رشته آمار زیستیرشته آموزش بهداشترشته تکنولوژی گردش خونرشته انفورماتیک پزشکیرشته پرستاری نظامیرشته ارگونومی
آموزش پزشکیرشته رفاه اجتماعیرشته زیست فناوری پزشکیرشته نانوتکنولوژی پزشکیرشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانیرشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
رشته سلامت سالمندیرشته علوم تشریحیرشته پرستاری سالمندیرشته فیزیولوژیرشته پرستاری مراقبتهای ویژهرشته فناوری اطلاعات سلامت
رشته پرستاری سلامت جامعهرشته اقتصاد بهداشترشته علوم تغذیهرشته اپیدمیولوژیرشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان

در صورت تمایل می توانید مطالب بازار کار رشته فیزیوتراپی و بازار کار رشته اتاق عمل را نیز مطالعه نموده اطلاعات کافی را کسب نمایید و در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید.

[banner]

[contact_info title= “آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۵ نظر

  1. سلام پذیرش اقایون تو این رشته چطوره به نظرتون؟

  2. به نظرتون پرستار بیکار زیاد نداریم؟ اشباع نشده این رشته؟

  3. سلام پرستارا میتونن تو آزمون لیسانس بهپزشکی شرکت کنن؟

    • با سلام
      بله داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی رشته پرستاری هستند نیز می توانند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت نموده و در صورت قبولی وارد این رشته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.