خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی معدن
بازار کار رشته مهندسی معدن

بازار کار رشته مهندسی معدن

بازار کار رشته مهندسی معدن
بازار کار رشته مهندسی معدن

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی معدن”] 

مهندسی معدن مجموعه علوم ، روش ها و فنونی است که از اکتشاف یک معدن آغاز و تا استخراج از آن ادامه دارد. از آن جایی که از سالیان بسیار قبل ، انسان ها به دنبال کشف طلا و برخی از مواد معدنی ارزشمند بوده اند ، شغل مهندسی معدن دارای قدمت زیادی است.

البته اگر به طبیعت و استفاده از فنون و علوم مختلف در آن علاقه داشته باشد ، کنارآمدن با این شرایط سخت ، بسیار آسان تر می شود. رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش اصلی کارشناسی استخراج ، اکتشاف ، فرآوری و مکانیک سنگ می باشد. طول دوره تحصیل در این مقطع ۴ سال است و ۱۴۴ واحد درسی را در برمی گیرد. چنانچه علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد معرفی و “بازار کار رشته مهندسی معدن” می باشید این مقاله را از دست ندهید.

 مهندسی معدن جزو مشاغل سخت به شمار می آید و افرادی که به این شغل وارد می شوند، باید توان کار و تحمل شرایط سخت آن را داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی معدن

گرایش‌ اکتشاف‌ معدن‌:

مهندس‌ معدن‌ در گرایش‌ اکتشاف‌ پس‌ از کشف‌ معدن‌ ، نوع‌ و شکل‌ مواد معدنی‌ را تعیین‌ کرده‌ و به‌ ارزیابی‌ اقتصادی‌ ، میزان‌ ذخیره‌ و همچنین‌ چگونگی‌ استخراج‌ منابع‌ معدنی‌ می‌پردازد. در این‌ گرایش‌ دانشجویان‌ درباره‌ مکانیک‌ سنگ‌ ، زمان‌شناسی‌ ساختمانی‌ ، ژئوفیزیک‌ و زمین‌شناسی‌ معدنی‌ مطالعه‌ می‌کنند.

گرایش‌ استخراج‌ معدن‌:

گرایش‌ استخراج‌ شامل‌ عملیات‌ حفاری‌ و آتش باری‌ به‌ منظور خردکردن‌ سنگ‌ ، بارگیری‌ و باربری‌ و در اغلب‌ اوقات‌ سنگ‌شکنی‌ به‌ منظور رساندن‌ ابعاد سنگ‌ به‌ اندازه‌ مناسب‌ است‌. این‌ عملیات‌ می‌تواند در معادن‌ روباز ، زیرزمینی‌ و در موارد محدودی‌ در دریا انجام‌ گیرد.

گرایش فرآوری:

گرایش فرآوری مواد معدنی یکی از گرایش­ های رشته مهندسی معدن بوده و فرآوری مواد معدنی یکی از بخش­ های اصلی و زنجیره مهم در تولید ماده معدنی با ارزش در فرایند معدن کاری است.

گرایش مکانیک سنگ:

در این گرایش چگونگی رفتار سنگ در برابر عوامل بیرونی و درونی و تغییرات آن مورد بحث قرار می‌گیرد. مکانیک سنگ را می‌توان به طور ساده ، علم مطالعه اثر نیروها بر روی سنگ ها دانست.

وضعیت استخدام و بازار کار رشته مهندسی معدن

“بازار کار رشته مهندسی معدن” و استخدام در آن می تواند در سازمان های دولتی مانند وزارت صنایع ، وزارت نفت ، وزارت نیرو ، وزارت راه ، راه آهن و مترو ، انرژی اتمی ، آزمایشگاه های مواد معدنی ، شرکت های تولید مواد معدنی ، تامین تجهیزات ، تحقیق و توسعه و مشاوره ای و سایر شرکت های فعال در حوزه معدن و زمین شناسی صورت گیرد. مهندس معدن می تواند در یک زمینه مشخص مانند مواد منفجره یا ایمنی و سلامت تخصص پیدا کرده و یا با کسب تجربه کافی مدیر پروژه یا مدیر عملیاتی بشود.  همچنیندر صورت داشتن تجربه کافی و سرمایه زیاد مهندس معدن می تواند به طور شخصی در حوزه معدن شرکت تاسیس کرده و فعالیت نماید.

وظایف مهندس معدن

قبل از شروع کار در یک معدن ، مهندس معدن باید با نقشه برداران معادن برای تصمیم گیری در خصوص سود اقتصادی آن معدن همکاری کرده و اقدامات زیر را انجام دهد :

  • استفاده از تکنیک های نقشه برداری زمین برای ترسیم طرح جغرافیایی معدن
  • نظارت بر ساخت تونل ها در عملیات حفاری
  • حفر زمین و تهیه نمونه از سنگ و خاک برای آزمایش
  • انتخاب بهترین راه برای انتقال مواد معدنی به کارخانه های فرآوری
  • ساخت مدل های کامپیوتری از معدن و مواد داخل آن
  • ارائه پیشنهاد به مشتریان در خصوص نحوه ادامه کار

مشکلات مهندسی معدن در ایران

علیرغم غنی بودن ایران از معادن مواد معدنی مختلف و بودن بستر مناسب برای بخش معدن ، پیشرفت مناسب و کافی در بخش های مختلف این حوزه در کشور صورت نگرفته است. این موضوع باعث محدود بودن تعداد شرکت های معدنی و در نتیجه فرصت های شغلی برای مهندس معدن شده است. بنابراین در صورتی که توجه ویژه ای به بخش معدن بشود و شرایط لازم برای رشد و پیشرفت آن فراهم آید ، می توان امیدوار بود وضعیت بازارکار مهندسی معدن نیز بهبود یابد. در حال حاضر مهندسی معدن در کشور با مشکلاتی روبرو است که برخی از آن ها عبارتند از :

  • دشواری شغل مهندسی معدن برای خانم ها
  • پایین بودن بهره وری عملیات معدن به دلیل عدم استفاده صحیح از جدیدترین روش ها و تجهیزات در این حوزه
  • حجم زیاد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن و عدم تناسب آن با فرصت های شغلی موجود و در نتیجه بیکاری تعداد زیادی از آن
  • ناچیز بودن کارهای پژوهشی در این حوزه

رفع ممنوعیت تحصیل خانم ها در رشته مهندسی معدن

در ۲ سال گذشته پذیرش دانشجوی خانم در این رشته با مشکل مواجه و در بیشتر دانشگاه‌ها متوقف شد. اگر چه ممنوعیت تحصیل خانم‌ها در این رشته فقط در سال ۹۲-۹۱ با مشکل مواجه شد. امسال هم این مشکل رفع شد ولی به دلیل طولانی شدن کارهای اداری امسال به سازمان سنجش نرسید در نتیجه در سال تحصیلی جدید هم پذیرشی در این رشته نداشتیم ولیکن از سال آینده خانم‌ها می‌توانند در کنکور این رشته را انتخاب کنند. 

دانشگاه هایی که در رشته مهندسی معدن دانشجو می پذیرند

لیست دانشگاه ها

دانشگاه صنعتی بیرجنددانشگاه تهراندانشگاه صنعتی امیرکبیردانشگاه صنعتی همدان
دانشگاه صنعتی سهنددانشگاه کردستاندانشگاه لرستاندانشگاه ملایردانشگاه ارومیه
دانشگاه بیرجنددانشگاه زنجاندانشگاه شهید باهنردانشگاه صنعتی اراک
دانشگاه صنعتی ارومیهدانشگاه صنعتی اصفهاندانشگاه صنعتی شاهروددانشگاه ولایت ایرانشهر
دانشگاه ولی عصردانشگاه کاشاندانشگاه یزدمجتمع آموزش عالی زرند
مجتمع آموزش عالی گناباددانشگاه غیرانتفاعی چابهاردانشگاه سیستان و بلوچستاندانشگاه بین المللی امام خمینی

داوطلبان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری و معرفی رشته های مورد علاقه به خصوص کسب اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته مهندسی معدن” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشند. در صورت تمایل نیز می توانید سایر مطالب تحصیلی مرتبط را مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی عمران_آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی مکانیک_آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی دریا
آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی معدن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”] سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.