خانه / بازار کار / بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

[contact_info title= “بازار کار رشته مدیریت امور بانکی”] 

این روزها خیلی ها علاقه مند به جذب در بانک ها و استخدام در بانک ها هستند که یکی از راه های تحقق این امر مطالعه رشته های مرتبط با این حوزه به خصوص رشته مدیریت امور بانکی می باشد. لیکن مد نظر داشته باشید که حسن خلق و برخورد اجتماعی خوب با مردم یکی از فاکتورهای لازم در این کار است. در امور درسی نیز می بایست به تحقیق و پذیرش ، توجه شود.

داوطلبان علاقه مند به این رشته می توانند علاوه بر شرکت در کنکور سراسری بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز در این رشته تحصیل نمایند. دانشجویان مقطع کارشناسی مدیریت بانکی با گذراندن ۱۴۵ واحد درسی شامل ، ۲۳ واحد عمومی و ۲۹ واحد دروس پایه و ۹۳ واحد دروس تخصصی به دریافت مدرک کارشناسی نائل می آیند. برای آشنایی بیشتر شما داوطلبان گرامی در مورد “بازار کار رشته مدیریت امور بانکی” اطلاعات جامعی را در ادامه این مطلب در اختیارتان قرار خواهیم داد.

داوطلبان علاقه مند به این رشته می توانند علاوه بر شرکت در کنکور سراسری بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز در این رشته تحصیل نمایند.

آشنایی با شغل کارمند بانک

متصدی و کارمند بانک یا تحویلدار ، از افراد اصلی هر شعبه محسوب می شود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود ، اولین فردی که با او برخورد دارد کارمند بانک است. بانک یک سازمان اقتصادی است که وظایفی از جمله تهیه و توزیع اعتبارات ، عملیات اعتباری ، عملیات مالی ، خرید و فروش ارز ، نقل و انتقال وجوه ، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان ، پرداخت بدهی مشتریان ، قبول امانات ، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و… را بر عهده دارد. به عبارتی بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از آن ها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.

شغل کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور می باشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آن ها برای علاقمندان به شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. با توجه به این مسئله که کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی تبلیغاتی هر بانک محسوب می شود ، باید از روابط عمومی و اخلاق مناسبی برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و بتواند عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص را نشان دهد.

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

با توجه به تغییرات اقتصادی در دنیا می بایست کارشناسانی وجود داشته باشند تا بتوانند با نظام های مالی و روش های سرمایه گذاری آشنایی داشته باشند. دانش پذیران نیز در این دوره می توانند نیز با مباحث مدیریتی و کاربردی آشنا شوند و در آخر با ارائه راه حل هایی برای توسعه سرمایه گذاری ، قدم های بهتر و تاثیرگذار تری را در رفع مشکلات اقتصادی کشور بردارند. آن ها علاوه بر توسعه مهارت تجزیه و تحلیل و حضور در بازار می توانند وضع مالی سازمان ها و شرکت ها را مورد بررسی قرار داده و در گرفتن تصمیمات مالی موثر در سازمان نقش ویژه ای را ایفا کنند. سایر عناوین شغلی رشته مدیریت امور بانکی شامل:

  • تصدی مدیریت مالی در شرکت های مورد سرمایه گذاری بانک ها.
  • انجام کلیه امور حسابداری در شعب و موسسات وابسته به بانک ها.
  • انجام وظایف مختلف بانکداری و سرپرستی‌ واحد ها به طور تدریجی همراه با کسب تجربه.
  • کار در ادارات ، سازمان ها به عنوان طراح و یا مجری طرح ها و روش های جدید بانکداری.
  • انجام سایر امور در ادارات مرتبط با بانک ها.
  • مسولیت در سایر سطوح مدیریت بانک ها پس از کسب تجربه و توانایی های کافی و تدریجی.

نحوه ورود به شغل کارمند بانک

فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور بانکی پس از شرکت در آزمون ورودی بانک ها و موسسات مالی و قبولی در آن ها ، می بایست در مصاحبه و گزینش نیز شرکت کنند. در فرآیند مصاحبه سوالاتی مختلفی در مورد اطلاعات عمومی ، اطلاعات تخصصی ، اطلاعات فردی و شخصیتی ، سوابق تحصیلی و سوابق قضایی فرد پرسیده می شود. در واقع متقاضی از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت قبولی در مصاحبه ، معمولا متقاضیان باید در یکسری دوره های آموزشی و کارآموزی مرتبط که توسط بانک یا موسسه مالی برگزار می شود ، نیز شرکت کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.

ساعت کاری رشته مدیریت امور گمرکی:

ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از ۸ صبح تا حدود ۴ بعد از ظهر است. البته کارمندان بانک صبح ها برای آماده به کار شدن زودتر آمده و عصرها به علت بستن حساب ها دیرتر می روند. در بسیاری موارد نیز ساعات کاری بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی کمی بیشتر است. در برخی از ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز ، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار خود حاضر باشند.

وظایف کارمند بانک

  • مطالعه دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک.
  • داشتن برخورد مناسب با مشتریان ، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آن ها
  • تحویل فرم های لازم به مشتری از جمله فرم های افتتاح حساب ، فرم های واریز و برداشت وجه و…و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
  • کنترل فرم های تکمیل شده ، رفع نقص های  آن ها ، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
  • تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
  • انجام  کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستم های بانکی
  • دریافت و پرداخت پول نقد ، ار ز، چک و اوراق بهادار
  • افتتاح یا بستن حساب های بانکی
  • پاسخگو بودن به سرپرست ارشد ، معاون و رئیس شعبه
  • کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
  • کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آن ها به بایگانی

درآمد کارمندان بانک چگونه است؟

آمار دقیق و مشخصی از حقوق کارمند بانک در ایران در دسترس نمی باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که حقوق و درآمد آن ها تفاوت خیلی زیادی با کارمندان سایر سازمان ها و شرکت ها ندارد. البته در بانک های خصوصی حقوق و دریافتی ها از بانک های دولتی بیشتر خواهد بود. تفاوت اصلی کارمند بانک با کارمندان سایر بخش ها در میزان تسهیلات کم بهره ای است که هر چند سال یکبار می توانند دریافت کنند.

همانطور که می دانید انتخاب رشته کنکور سراسری و شغل مناسب از مراحل حساس زندگی تمامی افراد است و بهتر است که علاوه بر مطالعه مطالب مرتبط به عنوان مثال “بازار کار رشته مدیریت امور بانکی” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره نیز در خصوص معرفی رشته ها و بازار کار آن ها مشورت بگیرید. می توانید در صورت تمایل نیز سایر مطالب تحصیلی مرکز ما را مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مدیریت صنعتی
بازار کار رشته روزنامه نگاری
بازار کار رشته باستان شناسی
وضعیت بازار کار رشته حسابداری

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مدیریت امور بانکی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”] سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.