خانه / بازار کار / بازار کار رشته روزنامه نگاری
بازار کار رشته روزنامه نگاری

بازار کار رشته روزنامه نگاری

بازار کار رشته روزنامه نگاری
بازار کار رشته روزنامه نگاری

[contact_info title= “بازار کار رشته روزنامه نگاری”] 

در مورد “بازار کار رشته روزنامه نگاری” می توان روزنامه نگار را کسی دانست که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی ، پس از گذراندن دوره آموزش تخصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می‌گذارد ، وظیفه به دست‌آوردن ، آماده‌ کردن ، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آن ها را با وسایل ارتباط جمعی همچون مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون و خبرگزاری به مخاطبان بر گردن دارد.

در دنیای کنونی با وجود تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف ، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، امنیتی و…. بشر بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است. خبرنگاران از عناصر اساسی این مهم بشمار می روند. یک خبرنگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته روزنامه نگاری” این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و در صورتی که نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

روزنامه نگار کیست؟

لازم دانسته ایم که در مطلب “بازار کار رشته روزنامه نگاری” ابتدا به تعریف مختصر آن بپردازیم. همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره نموده ایم ، روزنامه نگار و یا خبرنگار به فردی گفته می شود که به کار تهیه خبر و انتشار و یا نگارش آن مشغول باشد. خبر می تواند شامل گزارش های مهیج یا رخدادها باشد. در یک تعریف ساده تر می توانیم بگوییم به روزنامه نگاری که با دوربین به دنبال کشف اخبار جدید و یا گفتگو با مردم درباره موضوعات مهم سیاسی وعمومی و اقتصادی و …است خبرنگار گفته می شود. اخبار می تواند در قالب تصویر ، صوت و یا نوشته باشد.

وظایف روزنامه نگار

  • تحقیق و بررسی یک رویداد و اتفاق به محض وقوع و سعی در پوشش خبری وقایع آن
  • مصاحبه با افراد به صورت تلفنی یا حضوری و ارتباط با افراد جدید برای افزایش منابع خبری
  • تنظیم خبر نیز اولویت بندی مفاهیم خبری براساس اهمیت هر مفهوم است که خبرنگار در این زمینه بخشی از کار را برعهده دارد.
  • شرکت در کنفرانس های خبری به منظور دریافت آخرین اخبار و اطلاعات از مطالب ارائه شده در کنفرانس که معمولا توسط مقام های سیاسی  و دولتی یک کشور و در برخی از موارد توسط شرکت ها و برندهای مطرح در بازار برگزار می شود
  • گزارش جلسات و مصاحبه ها با کمک ابزارهای ضبط صدا و یا از راه خلاصه نویسی جهت درج در روزنامه یا پخش از رادیو و تلویزیون
  • جستجوی اخبار و رویدادهای جدید به منظور پیگیری آن ها و تهیه اخبار جدید و جذاب برای مخاطبان خود
  • نوشتن مقالات به شیوه ای جذاب برای مخاطبان

ویژگی های بارز یک روزنامه نگار

  • روزنامه نگار باید رسانه‌ای را که در آن کار می‌کند ، بشناسد. از ظرفیت و کارایی آن آگاه باشد. ماهیت رسانه و توان خبررسانی آن باید برای او روشن باشد. هر چه شناخت خبرنگار از رسانه‌ای که در آن کار می‌کند بیشتر باشد، دقیق تر عمل خواهد کرد.
  • خبرنگار باید تفاوت خبر و رویداد را بداند و از سیر تحول آن آگاه باشد.
  • خبرنگار باید بداند که مخاطب و بیننده خبر تا چه اندازه برای شنیدن و دیدن گزارش خبری او حساس و هوشیار است. هر چه شناخت خبرنگار از خبر بیشتر و از نیازها و حساسیت‌های مخاطب آگاه باشد ، در تهیه و تولید و نگارش و بیان خبر دقیق تر عمل می‌کند.
  • خبرنگار باید خبرگزاری های مختلف جهان به ویژه غول‌های خبری جهان را بشناسد. این شناخت به نگاه و فکر او وسعت می‌بخشد.
  • دارا بودن مهارت ارتباطی از دیگر ویژگی های خبرنگار است.
  • آشنایی با نگارش و تنظیم خبر ، روزنامه نگار را در نوشتن متن خبر یا مخابره آن موفق می‌کند.
  • بیان مناسب ، داشتن سلامت اندام گفتاری و صدای مناسب و لحن خبری و غیر مصنوعی از دیگر ویژگی های خبرنگار است. تنفس درست ، جنس صدا و استفاده درست از صدا و انتخاب لحن مناسب برای بیان ، از مهارت‌های خبرنگاران آموزش دیده‌ است.
  • چیرگی بر احساسات
  • بداهه گویی ، مهارت ممتاز گفتاری است که خبرنگار بر اثر مطالعات و تمرین‌های بیانی به آن می‌رسد.

آینده‌ی شغلی و بازار کار یک روزنامه نگاری

رقابت در شغل روزنامه نگاری برای وارد شدن به صدا و سیما و مراکز سراسری خبر و روزنامه‌های مهم بسیار بالاست. افرادی که تازه وارد این شغل شده‌اند باید به کسب مهارت و تجربه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کوچک بپردازند تا بتوانند آینده‌ی شغلی خوبی به دست آورند. البته شما می توانید کار خود را در یک روزنامه محلی آغاز کنید.

با کسب تجربه بیشتر نیز می توانید وارد حوزه های گسترده تر و روزنامه های سراسری شوید. همچنین یک خبرنگار می تواند در شغل های ویراستاری ، کارشناس خبری و یا تحلیل گر خبر نیز مشغول به کار شود. امروزه بسیار شاهد این موضوع هستیم که خبرنگارها به نویسندگی روی می آورند و در قالب تحلیل خبر در رسانه های مجازی فعالیت می کنند.

دشواری های شغل روزنامه نگاری

اگر فکر می کنید که خبرنگاری یکی از کارهای راحت و بی دردسر است باید به شما بگوییم که در اشتباه هستید زیرا خبرنگاری در ردیف مشاغل پرخطر به شمار می رود. در حین جستجوی مشکلات مردمی ، اقتصادی ، ورزشی و حتی جنگ ها موانع بسیاری پیش روی خبرنگاران است که شاید برای ما تصور آن دور از ذهن باشد. گاهی بیان یک خبر ممکن است به نفع گروه و یا عده خاصی نباشد احتمال این که در این راه دچار تهدید و فشار شوند بسیار زیاد است.

یک خبرنگار با تمام این تنش ها و دل نگرانی ها و حتی با ترس از دست دادن شغل خود همچنان به تهیه خبر می پردازد. خبرنگارها بدون توجه به شرایط جوی و یا مکان شبانه روز به دنبال خبر هستند. ممکن است برای تهیه یک خبر به کشوری دیگر به دور از خانواده خود سفر کنند و یا مجبور باشند به مناطق جنگ زده برای انتشار اخبار دست اول بروند. از طرفی یک خبرنگار باید مسلط به مسائل روز باشد از این رو باید دائما در حال مطالعه باشد تا بتواند قدرت تحلیل مسائل را داشته باشد و بتواند در مورد آن ها ابراز نظر کند.

داوطلبان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره انتخاب رشته در کنکور سراسری و دانشگاه مورد نظر و همچنین “بازار کار رشته روزنامه نگاری” با مرکز تلفنی تحصیلی الو مشاوره تماس گرفته تا از راهنمایی های لازم برخوردار گردند. همچنین در صورت تمایل می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را مطالعه نمایید:

بازار کار رشته علوم سیاسی – آینده شغلی 
وضیعت بازار کار رشته حقوق
آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته روزنامه نگاری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.