خانه / بازار کار / بازار کار رشته باستان شناسی
بازار کار رشته باستان شناسی

بازار کار رشته باستان شناسی

بازار کار رشته باستان شناسی
بازار کار رشته باستان شناسی

[contact_info title= “بازار کار رشته باستان شناسی”] 

رشته باستان شناسی یکی از زیر مجموعه های گروه علوم انسانی به حساب می آید. در رشته باستان شناسی دانشجویان بیش از ۱۳۰ واحد درسی را در زمینه های پیش از تاریخ دوره های پارینه سنگی ، میان سنگی و نوسنگی ، دوره تاریخی و دوره اسلامی می خوانند. اگر عاشق تاریخ بوده و از کاوش و جستجو لذت می برید ، این شغل می تواند ایده آل شما باشد. مطالعه در آثار گذشتگان و رخدادهای تاریخی و باستانی در جهت شناسایی هویت ملی و بازسازی فرهنگ های باستانی را باستان شناسی گویند.

روشن کردن گذشته هر جامعه از جهت مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و یا مذهبی بر عهده باستان شناسی است. پیشینه های تاریخی هر کشوری میراث آن و زمینه ای برای جذب توریست به آن می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته باستان شناسی” می توانید علاوه بر مطالعه کامل این مقاله با کارشناسان ما در زمینه انتخاب رشته مناسب نیز در تماس باشید.

باستان شناس کیست؟

حرفه باستان شناسی یکی از آشکارترین مشاغل در گرایش باستان شناسی می باشد. شما به عنوان یک باستان شناس قادر به تمرکز بر علایق خود ، کشف های حیرت انگیز و کشف جوانب مرتبط با زندگی بشری خواهید بود. برای یک باستان شناس شدن ، شما به افزایش میزان تجارب ، ارتقا میزان علایق خود ، شرکت در فعالیت های میدانی و همکاری با دیگر افراد جهت اخذ این حرفه نیاز خواهید داشت.

ناگفته نماند که با در دست داشتن مدرک کارشناسی ارشد باستان شناسی ، اخذ مشاغل مورد نظر راحت تر صورت خواهد گرفت. باید بدانید که اخذ این حرفه به صورت رقابتی می باشد و با عناوینی نظیر : آموزش و بر عهده گرفتن مسئولیت های تحقیقی در آمیخته است.

معرفی گرایش های رشته باستان شناسی

باستان شناسی ماقبل تاریخ

این بسیار حائز اهمیت است که بدانید ، که گرایش باستان شناسی ما قبل تاریخ بر مطالعه و ثبت زندگی انسان ها پیش از تاریخ متمرکز است. به همین دلیل باستان شناسان ماقبل تاریخ به سخت کوشی بیشتر برای شناخت تاریخ و فرهنگ با اهمیت تمدن های گذشته ، ماموت ها ، اجساد باقی مانده و صنایع دستی نیاز خواهند داشت. با کسب تخصص در این گرایش شما قادر به شناخت ریشه اولیه زندگی انسان ها خواهید بود. علاوه بر موارد ذکر شده در فوق امکان تجزیه و تحلیل استخوان انسان ها و حیوانات و کشف وقایع موجود در مناظر و محیط زیست در گذشته برای شما وجود خواهد داشت.

باستان شناسی کلاسیک

این شاخه از گرایش باستان شناسی با مطالعه جهان قدیمی در ارتباط خواهد بود. کسب تخصص در گرایش باستان شناسی کلاسیک برای کسانی که به کشف تمدن های قدیمی نظیر : تمدن یونان و رم علاقه مندند بسیار مفید می باشد. جهت کسب تخصص در این گرایش شما ملزم به افزایش توانایی ها و مهارت های خود در جهت طبقه بندی های اجتماعی ، تجزیه و تحلیل هنر ، مواد فرهنگی و شناخت جهان قدیمی خواهید بود. کسب تخصص در این گرایش به معنای مطالعه تاریخ قدیمی ، شناخت دامنه گسترده ای از زبان ها و یادگیری زبان هایی نظیر : لاتین و یونانی خواهد بود.

باستان شناسی قرون وسطی

باید بدانید که بسیاری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد کسب تخصص در گرایش باستان شناسی قرون وسطی را انتخاب می نمایند. کسب تخصص در گرایش باستان شناسی قرون وسطی به معنای مورد آزمایش قرار دادن تمامی بقایای انسانی ، طبقه بندی دوره ها و شناخت تاریخ دوره مدرن خواهد بود. در کنار مطالعه تاریخ قرون وسطی، امکان ارزیابی تمامی حوادث ، تفسیر و مباحثه برای شما وجود خواهد داشت. کسب تخصص در گرایش باستان شناسی قرون وسطی مواردی نظیر : باستان شناسی میدان جنگ ، شناخت قلعه های قرون وسطی ، باستان شناسی دریانوردی و کسب تخصص در جامعه قرون وسطی را در بر خواهد گرفت.

باستان شناسی و هنر تاریخی

کسب تخصص در گرایش باستان شناسی به همراه هنر تاریخی مستلزم علایق وافر ، مطالعات بیشتر ، شناخت مواد فرهنگی در گذشته و به طور کلی شناخت تمامی جوانب هنری در گذشته خواهد بود. با کسب تخصص در این گرایش شما ملزم به مطالعه تمامی تم های هنری ، باستان شناسی در منطقه ای خاص ، شناخت دوره های زمانی متفاوت ، شناخت دامنه گسترده ای از ابزارآلات باستان شناسی ، شناخت فناوری ها ، درک و تفسیر تمامی آثار هنری خواهید بود. این شاخه از گرایش باستان شناسی کار میدانی کمتر و یادگیری بیشتر در کلاس درسی را می طلبد.

وظایف باستان شناسان

  • شناسایی مکان های باستانی برای مطالعه با استفاده از روش های عکاسی هوایی ، نقشه برداری و…
  • شرکت در برنامه های کاوش و حفاری
  • گزارش درباره مکان ها و اشیای یافت شده از طریق عکاسی ، نقشه کشی و یا یادداشت های دقیق با جزئیات کامل
  • بررسی و دسته بندی اشیای یافته شده
  • استفاده از تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی برای بررسی اشیای یافت شده
  • استفاده از کامپیوتر برای شبیه سازی مکان های باستانی
  • تهیه و ارائه گزارشات لازم از نتایج تحقیقات و بررسی ها
  • دسته بندی و به نمایش گذاشتن آثار باستانی در موزه ها

شرایط استخدام باستان شناسان

در مورد شرایط استخدام و “بازار کار رشته باستان شناسی” بایستی متذکر شویم که  باستان شناس کارش را در فضا های باز و سرپوشیده انجام می دهد. و در همه مناطق آب و هوایی شامل کویر ، کوهستان و مناطق بارانی به بررسی و اکتشاف می پردازد و پس از آن روز های متمادی در آزمایشگاه های سرپوشیده درباره آثار کشف شده پژوهش کنند. آن ها با کارگران ، سر کارگران ، زیست شناسان ، جانور شاسان ، گیاه شناسان ، استخوان شناسان ، نقشه بردارها و عکس ها در ارتباط اند. عمدترین مراکز جذب باستان شناسان شامل:

  • سازمان میراث فرهنگی کشور
  • وزارت ارشاد اسلامی
  • سازمان ایرانگردی و جهان گردی
  • وزارت آموزش و پرورش جهت تدریس
  • سازمان اوقاف و نقشه برداری شهری

مهارت و دانش مورد نیاز رشته باستان شناسی

داشتن ذهنی پویا و کاوشگر همراه با قدرت تجسم خوب ، دقت و توجه به جزئیات ، مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی به خصوص وقتی اگر سرپرستی گروهی از باستان شناسان را بر عهده داشته باشید ،مدیریت زمان و توانایی انجام کارها در موعد مقرر ، داشتن پشتکار و استقامت ، توانایی کار تیمی یا رهبری یک تیم .

دارا بودن مهارت های ارتباطی خوب ، توانایی نوشتن گزارشات ، آشنایی با زبان انگلیسی ، داشتن اطلاعات تاریخی و جغرافیایی در مورد ایران و کشورهای همسایه ، توانایی کار با کامپیوتر و اینترنت ،توان بدنی مناسب برای کار در شرایط سخت آب و هوایی ، داشتن علاقه به طبیعت و کار در آن و … همگی از مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در رشته باستن شناسی خواهد بود که دانستن تمامی این موارد را خالی از لطف ندانستیم.

چنانچه برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری و موضوع “بازار کار رشته باستان شناسی نیازمند راهنمایی های بیشتری باشید کارشناسان مجرب مرکز الو مشاوره همواره آماده جوابگویی به سوالات شما کاربران گرامی خواهند بود. همچنین می توانید در صورت تمایل سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مدیریت هتل داری
بازار کار رشته روزنامه نگاری
آینده شغلی وبازار کار رشته مدیریت 
وضیعت بازار کار رشته حقوق

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته باستان شناسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.