خانه / بازار کار / بازار کار رشته جغرافیا
بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا
بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”] 

با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور می کند، حفظ کردن نام شهرها، کشورها،  قاره‌ها، دریاها و یا نقشه‌برداری از آن‌ها و … است. این در حالی است که دانستن این موارد تنها بخش کوچکی از این دانش گسترده را تشکیل می دهد. اگر بخواهیم اطلاعات بیش‌تری در مورد این علم داشته باشیم؛ ضرورت دارد که در مورد تاریخچه، تعاریف، کاربردها و آینده‌ شغلی این رشته نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

دانستن جغرافیا در مفهوم علمی عبارت از شناخت محیط طبیعی و انسانی در پهنه زمین. این رشته روابط ما بین انسان و محیط را در تبیین پدیده های مکانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. به علت گستره‌ تعریف علم جغرافیا و ماهیت بین بخشی آن و همین طور ارتباط گسترده‌ آن با سایر رشته‌های علمی به‌ویژه رشته‌های مربوط به علوم انسانی و اجتماعی، گرایش‌های متنوعی از این رشته در دانشگاه‌ها تدریس می گردد. در صورت داشتن علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته جغرافیا” با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی گرایش های رشته جغرافیا

گرایش ژئومورفولوژی:

ژئومورفولوژی بیشتر به پدیده های سطح زمین توجه دارد یعنی، چهره زمین را مطالعه می کند. به همین دلیل این علم ارتباط نزدیکی با زمین شناسی دارد و تحت تاثیر یافته های علم زمین شناسی است. چرا که شکل ظاهری زمین، تبلور اتفاقات درون زمین می باشد. البته زمین شناسی بیشتر به اعماق و لایه های درونی زمین می پردازد اما ژئومورفولوژی فرآیندهای بیرونی یا سطحی زمین را مطالعه می کند.

گرایش آب و هواشناسی:

رشته آب و هواشناسی فرآیندهای حاکم در داخل جو از جمله انرژی و توزیع آن در سطح سیاره زمین، حرکات جو و قانونمندی های حاکم بر این حرکات و تاثیر این فعالیت ها بر روی زیست و فعالیت انسان ها، جانداران و محیط بی جان سیاره زمین را مطالعه می کند.
این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا و تاثیر عناصر اقلیمی در فعالیت انسان و مسائل
بهره برداری از زمین مثل کشاورزی را مطرح می کند.

گرایش جغرافیا و برنامه ریزی شهری:

یکی از پدیده های مهم و عمومی جهان امروز، افزایش نقاط شهری و توسعه روز افزون فیزیکی شهرهاست. این در حالیست که در محدوده  شهرها، شدیدترین  دخالت ها و تغییر شکل های انسانی در محیط های طبیعی مشاهده می شود. در واقع شهرها از یک سو نشانه  رشد و پیشرفت و زندگی نوین هستند و از سوی دیگر به دلیل بی مبالاتی انسان ها در معرض شدیدترین خطرات طبیعی قرار دارند، به همین دلیل امروزه نیاز شهرها به دست اندرکاران برنامه ریزی شهری اجتناب ناپذیر است.

گرایش جغرافیا و برنامه ریزی روستایی:

این گرایش به بررسی رابطه شهر و روستا، برنامه ریزی و توسعه روستایی، نوسازی و آینده روستاها، روستاهای آینده، علل و عوامل مهاجرت روستانشینان، بهداشت و اوقات فراغت روستائیان، حفظ محیط زیست، نحوه حمل و نقل، کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی روستاها می پردازد.

سایر گرایش های رشته جغرافیا در مقطع ارشد شامل:

  • برنامه ریزی آمایش سرزمین
  • مخاطرات محیطی
  • جغرافیای سیاسی
  • جغرافیا و دفاع مقدس
  • طبیعت گردی
  • جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
  • جغرافیای نظامی

توانایی های مورد نیاز رشته جغرافیا

علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه بدهد. همچنین باید از توان جسمی و روحی لازم برخوردار باشند زیرا بسیاری از درس های این رشته مستلزم سفرهای علمی، تحقیقات در خارج از محیط دانشگاه محیط های شهری، روستایی، ادارات و سازمان ها است لذا نیازمند فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم انسانی است.

اگر فردی به مسائل شهری علاقه دارد برای مثال می خواهد مشکل ترافیک و یا آلودگی شهر حل شود و یا مدرسه و بیمارستان در سطح شهر به گونه ای توزیع گردد که این مراکز خدماتی در دسترس همه مردم باشد، خوب است که وارد این رشته شده تا با تلاش و همت بسیار، در راستای حل این نابسامانی‌ها قدم بردارد.

دروس‌ مشترک گرایش های مختلف جغرافیا:

جغرافیای آب‌ها، جغرافیای خاک ها، جغرافیای زیستی، آب‌ و هوایی ایران‌، ژئومورفولوژی ایران‌، منابع‌ و مسائل‌ آب‌ ایران‌، اصول‌ و روش‌های برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، مبانی جغرافیای جمعیت‌، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی، مبانی‌ جغرافیای اقتصادی، حمل‌ و نقل‌ و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ‌نشینی، پژوهش‌ میدانی در جغرافیا، زمین‌ در فضا، ریاضیات‌ ، آمار و احتمالات‌ ، منابع‌ و ماخذ جغرافیای ایران‌، فلسفه‌ جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ‌ علم‌ جغرافیا، کارتوگرافی، نقشه‌برداری، نقشه‌خوانی، روش‌ تحقیق‌، اصول‌ سنجش‌ از دور، کاربرد عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم‌ جغرافیا، زمین‌شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم‌شناسی، آب‌ و هوای کره‌ زمین‌، مبانی ژئومورفولوژی.

بازار کار رشته جغرافیا

  • فارغ‌التحصیلان گرایش‌ آب‌ و هواشناسی می توانند در سازمان‌ هواشناسی، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی، سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌، شهرداری ها، ستاد حوادث‌ غیرمترقبه‌ وزارت‌ کشور و مراکز نظامی مشغول‌ به‌ کار شوند.
  • دانشجویان‌ گرایش‌ ژئومورفولوژی نیز می توانند در وزارت‌ جهاد کشاورزی مشغول‌ به‌ کار گردند. موسسه‌ تحقیقات‌ آبخیزداری جهاد کشاورزی نیز که‌ لایه‌های سطحی زمین‌ را برای کنترل‌ فرسایش‌ مطالعه‌ می کند، مرکز مناسبی برای جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ است‌ و در نهایت‌ باید به‌ سازمان‌ زمین‌شناسی به‌ عنوان‌ یکی دیگر از مراکز اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ اشاره‌ نمود.
  • فارغ‌التحصیلان‌ گرایش کارتوگرافی نیز می توانند در مراکز متعددی همچون سازمان‌ نقشه‌برداری کشور، سازمان‌ جغرافیای نیروهای مسلح‌ و وزارتخانه‌های نیرو و معادن‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.
  • فارغ‌التحصیلان‌ جغرافیای انسانی می توانند به‌ عنوان‌ محقق‌ در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، بنیاد مسکن‌ انقلاب‌ اسلامی، بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌، سازمان‌ جغرافیایی نیروهای مسلح‌، سازمان‌ محیط‌ زیست‌، شهرداری ها و وزارتخانه‌های آموزش‌ و پرورش‌، مسکن‌ و شهرسازی، کشور، جهاد کشاورزی، معادن‌ و فلزات‌، دفاع‌ و نفت‌ مشغول‌ به‌ کار شده و در بخش‌ بازاریابی کارخانجات‌ کشور فعالیت‌ کنند.
  • استانداری ها و شهرداری ها نیز از مراکز اصلی فعالیت‌ فارغ‌التحصیل‌ جغرافیای شهری می باشد.
  • جغرافیای نظامی نیز در مقطع‌ لیسانس‌ یک رشته‌ کاربردی است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به راحتی جذب‌ سازمان‌های نظامی، انتظامی و سیاسی می شوند‌ و در مراکزی مانند ستادهای تخصصی و عمومی و مراکز مطالعات‌ جغرافیایی نیروهای مسلح‌ و دفتر مطالعات‌ منطقه‌ای وزارت‌ امور خارجه‌ فعالیت‌ می کنند.

سخن پایانی:

داوطلبان علاقه مند به این رشته و “بازار کار رشته جغرافیا” می توانند از طریق شرکت در کنکور سراسری انسانی  و یا ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته تحصیل نمایند. لیکن برای راهنمایی های بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران تحصیلی مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان :

بازار کار رشته باستان شناسی
بازار کار رشته ژئومورفولوژی
بازار کار رشته تاریخ
بازار کار رشته روزنامه نگاری

[entekhab]

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”] سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.