خانه / بازار کار / بازار کار رشته علوم اجتماعی
بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی

بازار کار رشته علوم اجتماعی
بازار کار رشته علوم اجتماعی
[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”]

سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود. به همین دلیل سن نیمی از جمعیت جهان کمتر از ۲۵ سال است و در این میان بیش از یک میلیارد جوان در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند و این بیانگر آن است که کشورهای دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه که بیشتر جمعیت جهان به آن ها اختصاص دارد ، در سال‌های آینده با معضلات اجتماعی بسیاری در شهرها و روستاها رو به رو خواهند شد. به زبان دیگر تقاضای اجتماعی برای آموزش، بهداشت، اشتغال، مسکن و در مجموع رفاه اجتماعی بیشتر می‌شود و در نتیجه وجود مختصصانی که با پژوهش ، مطالعه و برنامه‌ریزی ، راه‌های رسیدن به رفاه اجتماعی را بیابند ، بسیار ضروری است.

هدف رشته علوم اجتماعی تربیت متخصصانی است که نیاز جامعه را در زمینه‌های فوق برآورده سازند. اما چون عنوان علوم اجتماعی دارای مفهوم وسیعی است، رشته علوم اجتماعی به گرایش‌های متفاوتی تقسیم شده است. برهمین اساس علوم‌اجتماعی‌ دارای‌ چهار گرایش‌ پژوهشگری‌ اجتماعی‌، برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌، رفاه‌ و تعاون‌ اجتماعی‌ و مردم‌شناسی‌ است‌. با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد “بازار کار رشته علوم اجتماعی” دریافت نمایید.

معرفی گرایش های رشته علوم اجتماعی

گرایش‌ پژوهشگری‌ اجتماعی:

هدف‌ پژوهشگری‌ اجتماعی‌ ساختن‌ انسان‌ جامعه‌شناس‌ است‌. انسانی‌ که‌ بتواند با مطالعات‌ دقیق‌ نظری‌ و عملی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ محقق‌، سطح‌ آگاهی‌ های‌ اجتماعی‌ را بالا برده‌ و‌ پاسخگوی‌ نیاز مراکز آموزشی‌، پژوهشی‌ و خدماتی‌ باشد؛ یعنی‌ نتایج‌ تحقیقات‌ او به‌ ما بگوید که‌ چگونه‌ می‌توان‌ از بحران‌های‌ اجتماعی‌ عبور کرد و به‌ آرامش‌ و رفاه‌ رسید. درس‌های‌ پژوهشگری اجتماعی‌ دارای‌ سه‌ شاخه‌ است‌. در یک‌ شاخه‌ مهارت‌ در عملیات‌ تحقیقی‌ آموزش‌ داده‌ می‌شود، شاخه‌ دیگر مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ است‌ که‌ پایه‌های‌ علم‌ جامعه‌شناسی‌ را از نظر مفهومی‌ معرفی‌ می‌کند و شاخه‌ سوم‌ نیز مباحث‌ جمعیت‌شناسی‌ است‌ که‌ از درس‌ مبانی‌ جمعیت‌شناسی‌ شروع‌ می‌شود و به‌ تحلیل‌ جمعیت‌، تحلیل‌ حرکت‌های‌ جمعیتی‌ و کاربردهای‌ جمعیت‌شناسی‌ در مباحث‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ ختم‌ می‌گردد.

گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌:

گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌ عمدتا پیرامون‌ مسائل‌ اجتماعی‌ و برنامه‌ریزی‌ در خصوص‌ اجتماع‌ و انسان‌ است‌. برای‌ مثال‌ هنگام‌ ساخت‌ یک‌ مجتمع‌ آپارتمانی‌ ، کارشناس‌ برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌ برای‌ مسائل‌ اجتماعی‌ آن‌ مجتمع‌ برنامه‌ریزی‌ می‌کند تا حقوق‌ هریک‌ از افراد ساکن‌ در مجتمع‌ حفظ‌ و ساکنان‌ آن‌ با کمترین‌ مشکلات‌ و مسائل‌ اجتماعی‌ روبرو گردند. یا مثلا برنامه‌ریزی‌ می‌کند که‌ در یک‌ شهر مراکز اقتصادی‌ یا سایت‌های‌ صنعتی‌ در کجا باید قرار بگیرد و توسعه‌ ساختمانی‌ چگونه‌ انجام‌ شود که‌ مشکلی‌ برای‌ جامعه‌ به وجود نیاید.

گرایش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعی:

محتوای‌ دروس‌ این‌ گرایش‌ را اقتصاد ، جامعه‌شناسی‌ ، مردم‌شناسی‌ ، امور مالی‌ ، حسابداری‌ ، مدیریت‌ و تعاون‌ و کارکرد تعاون‌ تشکیل‌ می‌دهد و هدف‌ آن‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند به‌ یاری‌ تشکل‌های‌ انسانی‌ عامل‌ توزیع‌ عادلانه‌ ثروت‌ و قدرت‌ در جامعه‌ گردند. در گرایش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعی‌ هرآنچه‌ مربوط‌ به‌ تعاونی‌ باشد مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار می‌گیرد که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ انواع‌ تعاونی‌ها ، چگونگی‌ تاسیس‌ و مدیریت‌ آن ها و فوایدی‌ که‌ تعاونی‌ها برای‌ جامعه‌ دارند ، اشاره‌ کرد.

گرایش‌ مردم‌ شناسی:

کار اصلی‌ یک‌ مردم‌شناس‌ مطالعه‌ فرهنگ‌ جوامع‌ مختلف‌ ، در مکان‌ها و زمان‌های‌ متفاوت‌ ، از قدیمی‌ترین‌ ایام‌ تا امروز است‌ و در این‌ میان‌ توجه‌ ویژه‌ای‌ به‌ سیر تحول‌ فرهنگ‌ ، علل‌ تغییرات‌ فرهنگی‌ و کاربرد فرهنگ‌ در جوامع‌ مختلف‌ دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ علوم‌ اجتماعی‌ بدون‌ مردم‌شناسی‌ یا انسان‌شناسی‌ فرهنگی‌ با مشکلات‌ بسیاری‌ روبرو خواهد شد چرا که‌ فرهنگ‌ در ساختارهای‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهم‌ و تعیین‌ کننده‌ای‌ دارد ؛ یعنی‌ لازمه‌ اصلی‌ مطالعات‌ اجتماعی‌ ، مطالعه‌ فرهنگی‌ است‌ و در حوزه‌ مطالعات‌ فرهنگی‌ نیز ، مردم‌شناسان‌ نقش‌ بسیار مهمی‌ دارند.

دانش و توانایی های مورد نیاز رشته علوم اجتماعی

  • قوی بودن فرد در درس ریاضی برای موفقیت در دروس پایه و اصلی اقتصاد ، جامعه شناسی ، امور مالی و حسابداری
  • رفتار و برخورد مناسب
  • اطلاعات‌ علمی‌ لازم‌ در دروس‌ ریاضی‌ ، زبان‌ انگلیسی‌ ، جغرافیا و جامعه‌شناسی‌
  • کنجکاوی‌ ، صبر و علاقه‌ به‌ کارهای‌ میدانی‌
  • ثبات عاطفی و روحیه همکاری با دیگران
  • سلامت جسمانی
  •  علاقه به تحقیق‌های‌ نظری‌ و عملی‌

بازار کار رشته علوم اجتماعی

دانشجویان‌ این‌ رشته دیدگاه‌های‌ خوبی‌ در زمینه‌ مسائل‌ شهری‌ و روستایی‌ ، حمل‌ و نقل‌ ، برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌ اقتصادی‌ با بعد اجتماعی‌ پیدا می‌کنند و می‌توانند در سه‌ بخش‌ دولتی‌ ، عمومی‌ و خصوصی‌ فعالیت‌ نمایند. در بخش‌ دولتی‌ در سازمان‌های‌ برنامه‌ و بودجه‌ ، وزارت‌ کشور ، فرمانداری‌ها و در اکثر اداره‌های‌ دولتی‌ می‌توانند مشغول‌ به‌ کار شوند و در سایر بخش‌های‌ عمومی‌ شهرداری‌ها ، موسسه‌های‌ مختلفی‌ از قبیل‌ بنیاد شهید ، کمیته‌ امداد امام‌ خمینی‌ ، سازمان‌ بهزیستی‌ و موسسه‌های‌ رفاهی‌ مراکز مهمی‌ برای‌ اشتغال‌ هستند و در بخش‌ خصوصی‌ نیز موسسه‌های‌ خدماتی‌ و مشاوره‌ای‌ مکان‌های‌ مناسبی‌ برای‌ اشتغال‌ هستند. فارغ‌التحصیلان‌ می‌توانند به‌ صورت‌ کارشناسان‌ مستقل‌ تحقیقات‌ شهری‌ ، روستایی‌ و منطقه‌ای‌ نیز فعالیت‌ کنند.

وضعیت بیکاری در رشته علوم اجتماعی چگونه است؟

این تصور که بیکاری در بین دانش‌آموختگان علوم اجتماعی بیش از سایر رشته‌هاست ، غلط است. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۸۳ ، نرخ بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی بیش از ۱۲ درصد بوده است در حالی‌که نرخ بیکاری دانش‌آموختگان علوم‌اجتماعی حدود ۱۱ درصد بوده است.

البته با توجه به این موضوع که امرزه راه‌اندازی رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها ، بدون کار کارشناسی لازم انجام می‌گیرد و کسانی که تصمیم به راه‌اندازی رشته‌های مختلف تحصیلی می‌گیرند ، هیچ‌گونه توجهی به بازار کار این رشته‌ها ندارند و بدون برنامه‌ریزی اقدام به این کار می‌کنند. بنابراین اگر امروز با مشکل بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی مواجهیم ، اشکال در فارغ‌التحصیلان نیست بلکه اشکال در برنامه‌ریزی نظام آموزش عالی است.

معرفی دروس تخصصی گرایش های رشته علوم اجتماعی

دروس‌ مشترک‌ گرایش پژوهشگری‌ اجتماعی:

جامعه‌شناسی‌ روستایی‌ ، جامعه‌شناسی‌ انحرافات‌ اجتماعی‌ ، جامعه‌شناسی‌ ایلات‌ و عشایر ، جامعه‌شناسی‌ خانواده‌ ، جامعه‌شناسی‌ شهری‌ ، تکنیک‌های‌ خاص‌ تحقیق‌ ، جامعه‌شناسی‌ ارتباط‌ جمعی‌ ، جامعه‌شناسی‌ صنعتی‌ ، کاربرد کامپیوتر ، جامعه‌شناسی‌ سازمان‌ها ، جامعه‌شناسی‌ توسعه‌ ، کاربرد جمعیت‌شناسی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌:

اصول‌ توسعه‌ و عمران‌ ، تئوری‌های‌ برنامه‌ریزی‌ ، برنامه‌ریزی‌ شهری‌ ، تئوری‌های‌ برنامه‌ریزی‌ منطقه‌ای‌ ، برنامه‌ریزی‌ روستائی‌ ، تکنیک‌های‌ مقدماتی‌ برنامه‌ریزی‌ ، برنامه‌ریزی‌ منطقه‌ای‌ در ایران‌ ، ارزشیابی‌ طرح‌ها و برنامه‌ها ، عوامل‌ سازمان‌دهی‌ مکان‌ ، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌ ، برنامه‌ریزی‌ اجتماعی‌ ، اصول‌ علم‌ جغرافیا و نقشه‌خوانی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعی‌:

اصول‌ و اندیشه‌های‌ تعاونی‌ ، سیر تحول‌ تعاونی‌ در ایران‌ و جهان‌ ، اصول‌ آموزش‌ و ترویج‌ تعاونی‌ ، انواع‌ و کارکرد تعاونی‌ها ، سازماندهی‌ و مدیریت‌ در تعاونی‌ها ، زمینه‌ها و شیوه‌های‌ همیاری‌ در جوامع‌ شهری‌ و روستائی‌ ، اقتصاد خرد و کلان‌ ، حقوق‌ تجارت‌ ، حقوق‌ تعاون‌ ، اصول‌ حسابداری‌ ، امور مالی‌ تعاونی‌ها ، سمینار مسائل‌ تعاونی‌ ، تامین‌ و رفاه‌ اجتماعی‌ ، کارورزی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مردم‌شناسی‌

جامعه‌شناسی‌ قشرها و نابرابری‌ها ، جامعه‌شناسی‌ ایلات‌ و عشایر ، مردم‌ شناسی‌ فرهنگی‌ ، محیط‌شناسی‌ انسانی‌ ، جغرافیای‌ انسانی‌ ایران‌ ، تنظیم‌ خانواده‌ و جمعیت‌ ، مبانی‌ تعاون‌ ، زمینه‌ها و شیوه‌های‌ همیاری‌ در شهر و روستا ، فرهنگ‌ و توسعه‌ ، مردم‌ نگاری‌ ، مردم‌شناسی‌ ماقبل‌ تاریخ‌ و جوامع‌ ابتدایی‌ ، باستان‌شناسی‌ از دیدگاه‌ انسان‌شناسی‌ ، موزه‌داری‌ و تکنیک‌ ضبط‌ اسناد ، مردم‌ شناسی‌ روستا ، ایل‌شناسی‌ ، نظام‌های‌ خویشاوندی‌ ، مردم‌شناسی‌ اعتقادات‌ دینی‌ ، مردم‌شناسی‌ هنر ، نماد و نشانه‌شناسی‌ ، انسان‌شناسی‌ و فرهنگ‌ منطقه‌ای‌ ، مردم‌شناسی‌ شهری‌ ، نظریه‌های‌ مردم‌شناسی‌.

داوطلبان علاقه مند به رشته علوم اجتماعی می توانند هم از طریق شرکت در کنکور سراسری و هم از طریق ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته تحصیل کنند. لیکن چنانچه درر مورد “بازار کار رشته علوم اجتماعی” سوالاتی داشته باشید می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

بازار کار رشته تاریخ
بازار کار رشته روزنامه نگاری
آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی

[entekhab]

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم اجتماعی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.