خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی
وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع

بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی

وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع

[contact_info title= ” بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی”] 

در بازار رقابتی امروز شرکت ها و سازمان ها برای بقا و رسیدن به اهداف خود باید از منابع موجود خود اعم از مالی و غیرمالی به صورت بهینه استفاده کنند تا هزینه های خود را به حداقل برسانند. علاوه بر این موارد تلاش در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار به کارگیری نوآوری های مختلف ، در موفقیت آنها بسیار موثر است. مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت ها و سازمان ها در انجام موارد فوق یاری می رساند. مهندسی صنایع به طراحی ، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان ، مواد ، اطلاعات ، تجهیزات و انرژی می پردازد.

حوزه مهندسی صنایع به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده ، از قبیل زمان ، پول ، مواد اولیه و انرژی می باشد.  ماهیت رشته صنایع کار در کارخانه است و اگر  فرد بتواند سیستم‌ها را تحلیل کند در این رشته به خوبی موفق خواهد شد. در این مقاله قصد داریم بازار کار و زمینه های شغلی رشته مهندسی صنایع را برای آن دسته از داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند ، به طور کامل شرح دهیم.

آینده شغلی رشته مهندسی صنایع

به دلیل گستردگی حوزه کاری مهندسی صنایع ، امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی ، تولیدی و خدماتی برای آنها وجود دارد. به عبارتی مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری ، خدمات مشاوره‌ای ، صنعت بیمه ، شرکتهای هواپیمایی ، کشتیرانی ، بیمارستانها ، کارخانجات ، کشت و صنعت ، خدمات شهری ، استادیوم های ورزشی. و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی ، هدایت ، مدیریت و ارتقا بهره‌وری دارد ، کاربرد دارد. به علت شباهت زیاد این شغل با مدیریت صنعتی ، بسیاری از مهندسان صنایع در حوزه های مدیریتی نیز فعالیت می کنند.

بنابراین به دلیل نیاز هر سازمان ، شرکت یا موسسه صنعتی، تجاری و خدماتی در کار خود ، مشخص است که بازارکار خوبی در کشور برای مهندسان صنایع وجود دارد. البته به شرطی که فرد دارای تخصص ، دانش ، مهارت و تجربه خوبی باشد. با توجه به اینکه کشور در جهت رشد و توسعه صنایع و تولیدات مختلف می باشد و از طرفی در عرصه های جدیدی مانند تجارت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک و … وارد شده است ، پیش بینی می شود آینده شغلی خوبی پیش روی مهندسی صنایع در ایران باشد.

زمینه های شغلی مهندسین صنایع چگونه است؟

  • مدیریت تولید : مهندسان تولید در راستای کسب مزیت هایی در رقابت های جهانی از مهندسی شیمی ، مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می گیرند تا مسایل طراحی توسعه و اجرای عملیات سیستمهای تولیدی پیشرفته را به طور موثر حل کنند.
  • سیستم های تولیدی : این زمینه بر روی طراحی وکنترل تولید ، توزیع و سیستم های خدماتی تاکید دارد و شامل طراحی کارخانه ، طراحی حمل ونقل ، برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی می باشد.
  • مهندسی مالی : مهندسی مالی برای کسانی که مایل به کار بانکداری ، مدیریت مالی و امور مشاوره ای مالی هستند طراحی شده است. آموزش در این زمینه شامل فرایندهای احتمالی بهینه سازی ، محاسبات و بازارهای مالی و کاربرد آنها می باشد.
  • مهندسی کیفیت : به دلیل رقابت روز افزون بین المللی که با توجه به بهبود کیفیت محصولات و خدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است. و به دلیل پیچیدگی روزافزون سیستم های تولیدی و خدماتی کنونی ، امروزه به مهندسانی نیاز است که بتوانند با مفاهیم و ابزارهای فنی و مدیریتی ، سیستم های کیفیت را اجرا و هدایت کنند. گرایش مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع تلاش درجهت تربیت چنین افرادی دارد. آموزش در این زمینه بر بهبود کیفیت استراتژی های کیفیت سازمانی و روشهای آماری تاکید دارد.
  • مدیریت مهندسی : دلیل پیشرفت این زمینه شغلی را در سه سطح می توان دید. درسطح ملی تلاش برای رهبری تکنولوژیکی که از کمبود مواد اولیه، بهره وری پایین و افزایش رقابت بین المللی ناشی می شود، توسعه تکنولوژی های جدید و مدیریت سیستم های تکنولوژی را ایجاب می کند. در سطح صنعت مدیریت بدون مهندسی با مشکل روبرو شده است و نقش مهم مهارت های مهندسی و اطلاعات در مدیریت سیستم های مهندسی مشخص است. در سطح فردی مهندسانی که در نتیجه موفقیتهای فنی شان به مدیریت کشیده می شوند، هر چقدر هم از نظر فنی قوی باشند، برای رویارویی با پیچیدگی های مسئولیت های مدیریتی آماده نیستند.
  • مهندسی سیستم های اطلاعاتی : علاقه مندان به این گرایش با توانایی های نظیر برنامه نویسی کامپیوتر و مهارت های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و آشنایی با نرم افزارهای متفاوت ، قادرند سیستم های اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه تولید و تجارت طراحی کنند.
  • مدیریت پروژه: فرآیندی است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجزای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است ، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها ، پروژه را به نزدیک ترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند.

مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز مهندسین صنایع

داشتن مهارت و تخصص لازم از الزامات موفقیت در هر شغلی است. بنابراین دارا بودن برخی مهارت و توانمندی ها برای مهندسان صنایع نیز ضروری می باشد. برخی از این توانمندی های کلی عبارتند از :

  • توانایی حل مساله
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • داشتن توان مدیریتی
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • توان علمی خوب در ریاضی ، آمار و فیزیک
  • توانایی انجام کار تیمی
  • دقت و توجه به جزئیات
  • توان مدیریت زمان
  • تسلط به زبان انگلیسی

ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع

 باید به اطلاعتان برسانیم که فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع می توانند تا مقطع دکتری در داخل و خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. لیکن توجه داشته باشید که رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد گرایش هایی نظیر:

مهندسی آینده پژوهی ، مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی ، مهندسی صنایع ، لجستیک و زنجیره تأمین ، مهندسی صنایع ، مدیریت نوآوری و فناوری ، مهندسی سیستم های مالی ، ​مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها ، مدیریت پروژه ، مهندسی حمل و نقل ریلی ، مهندسی صنایع گرایش سیستم های سلامت ، مهندسی مدیریت ساختارها و تجهیزات ،  مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی و در مقطع دکتری گرایش مهندسی صنایع را در برمی گیرد. برای اطلاع از بازار کار سایر رشته همچون آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر ، آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت ، و… می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۲ نظر

  1. سلام خسته نباشید میشه لطف کنید بگین شهریه این رشته تو دانشگاه ازاد هر ترم چقدر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.