خانه / مشاوره روانشناسی / علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟
علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟
علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

[contact_info title= “علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟”] 

استرس در واقع نوعی واکنش غریزی بدن برای محافظت از خودش است. استرس مزمن می‌تواند تاثیرات منفی جسمی و احساسی بر ما بگذارد. بر اساس گفته یکی از محققین، عکس‌العمل استرسی ما میلیون‌ها سال است که به عنوان یک مکانیزم دفاعی با ما همراه است.

اما متاسفانه آن موارد خاص امروزه تبدیل به صدها مورد مثل منتظر ماندن پشت ترافیک یا نرسیدن به یک قرار ملاقات عادی شده است و بدن ما همچنان همان عکس‌العمل را نشان می‌دهد. پس با توجه به عوارض استرس در زنان و مردان لازم است همه افراد برای کاهش استرس خود یا افراد نزدیکشان اقدام کنند. در ادامه این مقاله بیشتر شمارا با “علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟” آشنا خواهیم نمود.

اختلال استرس و اضطراب چیست؟

استرس و اضطراب یک گروه از اختلالات رایج روحی و روانی هستند که باعث فکر زیاد، نگرانی و ترس می شوند. این احساس با زندگی روزمره تداخل ایجاد کرده و باعث بروز مشکلات و بیماری روحی و جسمی زیادی می شود. جالب است بدانید که اختلالات استرس و اضطراب شایع ترین بیماری روانی در ایالات متحده آمریکا محسوب می شوند و دارای علائم زیر است:

عصبی بودن، احساس تنش، ضربان قلب بالا، تنفس سریع، عرق کردن، خستگی، ضعف، سرگیجه، عدم تمرکز، بی خوابی، حالت تهوع، بیماری های گوارشی، احساس گرما یا سرمای شدید و درد قفسه سینه.

انواع اختلالات استرس و اضطراب:

اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال استرسی پس از آسیب روانی، اختلال وسواس فکری عملی، فوبیا و اختلال ترس.

عوارض استرس

چالش‌های خاصی که زنان در خانه، جامعه و محل کار با آن روبه‌رو می‌شوند می‌تواند میزان استرسی را که تجربه می‌کنند بالا ببرد. میزان استرس شما ممکن است تغییر کند و ثابت نباشد، اما اگر شما استرس کار، بچه‌ها، همسایه‌ها و ازدواج‌تان را به طور همزمان دارید این موضوع کوچکی نیست! افزایش میزان استرس، باعث ریزش مو، نامنظمی قاعدگی در خانم ها و خیلی موارد دیگر در بدن می‌شود. اثیرات استرس مشخصا عبارتند از:

بیماری‌های معده:

استرس می‌تواند باعث شود که شما میل به خوردن خوراکی‌ها و غذاهای مضر پیدا کنید یا این که باعث کم اشتهایی شما شود و شما با غذا نخوردن معده خود را اذیت کنید. مشکلات شایع معده که به دلیل استرس رخ می‌دهد عبارتند از اسپاسم معده، نفخ، سوزش معده یا سندروم روده تحریک‌پذیر که در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است. این مشکل با توجه به واکنش بدن شما ممکن است منجر به اضافه وزن یا کاهش وزن شود.

واکنش پوستی:

استرس می‌تواند منجر به آکنه و جوش صورت یا بدن شود. کهیر نیز معمولا به دلیل حساسیت بدن به ترکیباتی آلرژی‌زا به نام هیستامین که در بسیاری از غذاها وجود دارد ایجاد می‌شود. اما اگر سابقه‌ آلرژی ندارید و به طور ناگهانی روی پوست‌تان کهیر ظاهر شد، علت آن می‌تواند استرس باشد.

مشکلات روحی:

انواع مشکلات روحی از ناراحتی و زود رنجی تا مشکلات جدی‌تر مثل افسردگی ممکن است به دلیل وجود استرس در زندگی افراد شکل بگیرد و سلامتی ذهنی آن‌ها را به خطر بیاندازد.

مشکلات خواب:

مشکل کم خوابی، از تاثیرات شایعی است که استرس بر بدن افراد می‌گذارد. در پی کم‌خوابی، استرس بیشتر و شرایط بدتر می‌شود چراکه خواب کافی،خود یکی از راه‌های کاهش استرس است.

احساس افسردگی:

علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟
علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

اضطراب و استرس شدید باعث ایجاد افسردگی، از دست دادن امید به زندگی، کاهش انرژی و روی آوردن به مواد مخدر می‌شود.

عدم تمرکز:

 

استرس، پیدا کردن تمرکز و تاثیر گذار بودن افراد در محیط خانه و کار را سخت می‌کند. استرسی که منشا آن کار است، می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن کارها شود.

بیماری‌های قلبی:

استرس می‌تواند تاثیر منفی بر کل سیستم قلب و عروق داشته باشد. استرس با این‌که به طور مستقیم باعث افزایش فشار خون، سکته مغزی و حمله قلبی نمی‌شود، اما قطعا می‌تواند عامل موثری در آن‌ها باشد.

لکنت زبان:

لکنت زبان و تکلم سریع و آشفته از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد در اثر اضطراب و استرس شدید دچار آن می شوند. حرف زدن رو به روی جمعیت، روی صحنه و گاهی حتی گفتگوی دو نفره برای مبتلایان به اختلال اضطراب دشوار است.

تیک چشم:

وقتی ما دائما تحت استرس قرار می گیریم، بدن ما به صورت های متفاوتی از خود واکنش نشان می دهد. پرش چشم می تواند یکی از نشانه های استرس در ما باشد.

کاهش میل جنسی:

میل جنسی به طور مستقیم با احساس افراد درگیر است و استرس این احساسات را تحت تاثیر قرار می دهد و برانگیختن و عشق ورزی را سخت تر خواهد کرد.

سردرد :

مواجهه غیر منتظره با استرس می تواند بی درنگ باعث میگرن شود. هر روز به اندازه کافی بخوابید و مطابق برنامه غذا بخورید تا سایر محرک های میگرن را به حداقل برسانید.

حواس‌پرتی:

حواس‌پرتی یکی از نشانه‌های شایع استرس است. در این حالت، فشار وارده بر بدن بیش از حد است و بنابراین قدرت تمرکز کاهش می‌یابد. بار مسئولیت زیاد در زندگی سبب می‌شود پیگیری امور جزئی تا حدودی دشوار باشد. بنابراین اگر به‌سادگی جای دسته‌کلید یا اشیای دیگر را فراموش می‌کنید، یا قرار ملاقات‌ها و جلسات را از دست می‌دهید، احتمالا استرس زیادی دارید. 

خستگی بیش از حد:

اگر با وجود استراحت و خواب کافی در شب، باز هم صبح‌ها به سختی از رختخواب جدا می‌شوید، احتمالا از لحاظ بالینی خسته هستید. استرس انرژی بدن را تحلیل می‌برد و سبب می‌شود تمام دستگاه‌های بدن، بیش از حد فعال باشند. از آنجا که بدن در این حالت بیش از حد توانش کار می‌کند، حتی استراحت و خواب کافی نیز نمی‌تواند انرژی از دست‌ رفته را جبران کند.

حالت تهوع:

تا به حال شده برایتان مشکلی پیش آمده باشد در حالیکه نگران هستید احساس تهوع به شما دست دهد؟ استرس باعث می شود حالت تهوع پیدا کنید که این حالت تهوع به دنبال نگرانی پیش می آید. 

سایر علائم استرس 

علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

  • لرزش لب‌ها و دست‌ها
  • گرفتگی عضلات
  • تعریق بیش از حد
  • خشکی دهان
  • ریزش مو
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • احساس افسردگی و تغییر مداوم خلق
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • دشواری در تمرکز
  • ناتوانی در تصمیم گیری از علائم استرس و اضطراب
  • رفتارهای عصبی مثل تکان دادن پاها
  • تکلم سریع و آشفته با لکنت زبان
  • سوزن سوزن شدن بدن

برای دریافت مشاوره های تخصصی و کسب راهنمایی های بیشتر در مورد اینکه “علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟” با کارشناسان مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید.

زبان بدن زنان و مردان
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
چگونه آرامش داشته باشیم؟
تاثیر موسیقی بز سلامت روان

[contact_info title= “علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.