خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین
نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین

نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین

نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین

[contact_info title= “نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین”] 

کوکائین یک ماده مخدر و روانگردان اعتیادآور و محرک قوی است. کوکائین معمولا به صورت پودر سفید رنگ با دانه‌های ریز به فروش می‌رسد. نمک هیدروکلرید کوکائین پودر شده در آب حل شده و تزریق می‌شود. کوکائین در مواد مخدر درجه ۲ طبقه‌بندی می‌شود. این بدان معنا است که این می‌تواند به شدت مورد سو مصرف قرار گیرد اما پزشکان از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می‌کنند.

این دارو به صورت تجویزی برای بیهوشی مخاطی موضعی به کار برده می‌شود اما به دلیل وجود جایگزین‌های ایمن و مطمئنی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین به ندرت به کار برده می‌شود. کوکائین خالص از بوته کوکا اریتروکسیلون استخراج می‌شود که در کشورهای آمریکای جنوبی نظیر پرو، بولیوی و کلمبیا یافت می‌شود. در این مقاله شما را با “نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین” آشنا خواهیم کرد.

درباره کوکائین بیشتر بدانیم

کوکائین بیشتر به عنوان ماده‌ای مخدر استفاده می‌شود. اعتیاد به این ماده موجب اختلالات جسمی و روحی شدید می‌شود. در آمریکا، این ماده مخدر را به تنهایی یا با هروئین ترکیب کرده و استعمال می‌کنند. در خیلی از موارد استفاده مشترک سوزن استفاده شده برای استعمال خطر ابتلا به عفونت و ویروس اچ‌آی‌وی را افزایش می‌دهد. در آمریکا میزان بالای اضطراب و اختلالات روانی نقش مهمی در اعتیاد به کوکائین را دارد.

گرچه کوکائین همانند دیگر مواد مخدر مسمومیت ندارد، اما مصرف زیاد آن کشنده خواهد بود. کوکایین به طور مستقیم بر روی قلب اثر سمی دارد و باعث اختلال در سیستم عروقی قلبی می‌شود، بنابراین مصرف بالای آن می‌تواند باعث ایست قلبی و مشکلات مغزی عروقی شود. مصرف کوکایین همچنین مسمومیت عصب به وجود می‌آورد. همچنین از کوکائین به عنوان یک بی‌حس‌کننده موضعی و ضد درد استفاده می‌شود ومصرف بیشتر آن در چشم پزشکی و به منظور بی‌حسی قرنیه است.

روش‌های سو مصرف کوکائین

کوکائین در اغلب اوقات به صورت استنشاق، دود کردن یا تزریق مورد مصرف قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان آن را به غشای مخاطی مالید. هیدروکلرید کوکائین به این دلیل که نمک دارد یک ماده حلال در آب است که می‌توان آن را تزریق کرد. همچنین می‌توان پودر آن را استنشاق کرد. هیدروکلرید کوکائین زمانی که در خیابان خریداری می‌شود معمولا همراه با مواد دیگر مانند بیکینگ سودا، تالکوم، شکر لاکتوز یا مواد بی حس کننده دیگر مانند لیدوکائین یا بنزوکائین مخلوط شده و فروخته می‌شود.

زمانی که کوکائین استنشاق می‌شود، دارو معمولاً روی آینه یا یک سطح صاف صیقلی ریخته شده و به صورت خطوط از هم جدا شده و از بینی به وسیله یک نی، اسکناس لوله شده یا ابزار استنشاقی دیگر استنشاق می‌شود. کوکائین از طریق بافت بینی وارد جریان خون می‌شود. اثر استنشاقان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باقی می‌ماند اما سرعت اثر آن به اندازه دود کردن یا تزریق کردن آن نیست. کوکائین غالبا به طور مکرر با فواصل زمانی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اثر بالای آن مدت زمان بیشتری باقی بماند.

اثرات مصرف کوکائین

 اثرات کوتاه مدت:

اثرات کوتاه مدت آن مشابه آمفتامین است ولی با مدت زمان کوتاه تر، احساس افزایش انرژی، چابکی و سرخوشی را زیاد می کند. از جمله اثرات آن پس از مصرف عبارت است از افزایش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگی مردمک چشم، پریدگی رنگ، کاهش اشتها، تعرق شدید، تحریک و هیجان، بی قراری، لرزش به خصوص در دست ها، توهمات شدید حسی، عدم هماهنگی حرکات، اغتشاش دماغی، گیجی، درد پا، فشار قفسه سینه، تهوع، تیرگی بینایی، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ.در حالت قطع ماده نیز افسردگی شدید حادث می شود.

اثرات درازمدت:

  • از دست دادن وزن بدن، یبوست
  • بی خوابی و ضعف جنسی
  • اشکال در ادرار کردن
  • تهوع و کم خونی
  • رنگ پریدگی
  • تعرق شدید، دردهای شکمی و اسهال
  • اختلالات در هضم و دستگاه گوارش
  • سردرد و لرزش دست ها
  • لرزش و تشنج، پریدن عضلات و سفتی آن ها
  • هپاتیت و آب ریزش دائمی بینی
  • ایجاد زخم، آماس و جوش های پوستی به خصوص اطراف مخاط گوش و بینی و زخم مخاط بینی
  • اضطراب، بی قراری، تشنج پذیری شدید
  • سو ظن، گیجی و اختلالات درک زمان و مکان
  • رفتار تهاجمی، تحریک پذیری شدید، افسردگی، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، توهمات و اختلال در حواس
  • افکار هذیانی و گاهی اشتهای کاذب و سرانجام ناراحتی جدی دماغی و روانی به نام سایکوز و کوکائین.

خطرات دیگر مصرف کوکائین برای سلامتی

روش‌های مختلف استفاده از کوکائین می‌تواند واکنش‌های معکوس مختلفی به دنبال داشته باشد. استنشاق کوکائین ممکن است منجر به از دست رفتن حس بویایی، خونریزی بینی، مشکلات بلع، خفگی و آبریزش مزمن بینی شود. هضم و گوارش کوکائین به دلیل کاهش دادن جریان خون ممکن است باعث قانقاریای شدید روده شود. افرادی که کوکائین تزریق می‌کنند ممکن است دچار واکنش‌های آلرژِیک شده شوند. سو مصرف کوکائین ممکن است منجر به موارد اضطراری و حاد قلبی عروقی یا مغزی عروقی مانند یک حمله قلبی یا سکته مغزی شود که می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

طبق یافته‌های موسسه بین‌المللی سو مصرف مواد مخدر، کبد انسان کوکائین و کبد را ترکیب کرده و ماده دیگری به نام کوکااتیلن تولید می‌کند اثرات هیجانی کوکائین را داشته ولی احتمال مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. اثرات بلند مدت اعتیاد به کوکایین می‌تواند منجر به افزایش قدرت تحمل بدن شود به این معنا که فرد باید برای دست‌یابی به همان میزان لذت که در مصارف اولیه تجربه می‌کرد مقدار بیشتری ماده مخدر را در فواصل زمانی کوتاه‌تر مصرف کند.  اگر کوکائین به طور تفریحی در مدت زمان کوتاهی تکرار شود. ممکن است باعث پانیک یا پانارویا شود و می‌تواند منجر به روان‌پریشی و توهمات شنوایی در بیمار شود.

مصرف کوکائین در دوران بارداری

اثرات کامل اعتیاد به کوکایین بر کودک تازه متولد شده یا جنین هنوز به طور کامل مشخص نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان متولد شده از مادری که کوکائین مصرف می‌کند ممکن است نارس باشند. زنان معتاد به کوکائین ممکن است اعتیادهای دیگری مانند اعتیاد به نیکوتین یا الکل نیز داشته باشند. مراقبت‌های قبل از زایمان، قرار داشتن در معرض بیماری‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شوند و عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز ممکن است بر تولد نوزاد تأثیر داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات کوکائین بر رحم ممکن است باعث نقایص شناختی، پردازش اطلاعات و توانایی در انجام کارهای دوران کودکی نیز بشود.

برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد اینکه “نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین” چیست با مشاوران مرکز الو مشاوره در تماس باشید. سایر مطالب مرتبط:

عوارض مصرف شیشه و راهکار های ترک آن 
بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد به تریاک
علائم و علت اعتیاد به ماری جوانا
متادون چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

[contact_info title= “نشانه ها و علائم اعتیاد به کوکائین”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.