خانه / مشاوره روانشناسی / علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا
علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا
علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

[contact_info title= “علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا “] 

یکی از مهمترین مسائلی که گریبان گیر تمام کشورها میباشد سوء مصرف مواد مخدر و محرک است که پایه بسیاری از انحرافات و معضلات اجتماعی دانسته میشود. مطابق با گزارش سازمان بهداشت جهانی،تخمین زده میشود یک چهارم از یک میلیارد نفر بین سنین ۱۵ و ۶۴ سال، حداقل یکی از مواد مخدر را در سال ۲۰۱۴ مصرف کرده اند که در این میان ماده ماری جوآنا سهم عمده از مصرف را شامل میگردد. شایان توجه است که آژانش مبارزه با مواد مخدر آمریکا، ماری جوآنا را در طبقه خطرناکترین مواد مخدر با پتانسیل بالا برای سوء مصرف و نیز توانایی بالا به وابسته کردن فیزیکی و روانی اعلام نموده است.

ماده مخدر ماری جوانا را بیشتر بشاسیم

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

 ماری جوانا که در فرهنگ عامیانه علف و گرس و وید  نام دارد نوعی ماده مخدراست که از گیاه شاهدانه تهیه می شود. این گیاه هم می تواند برای اهداف تفریحی به عنوان یک ماده مخدر مورد استفاده قرار بگیرد و هم اینکه برای اهداف درمانی و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.مهم ترین تاثیری که این گیاه بر روی فرد می گذارد ایجاد احساس خوشحالی و شادبودن بدون دلیل و فقط به علت مصرف ماده ماری جواناست.این ماده مخدر به صورت های مختلفی در دسترس افراد قرار دارد از جمله به شکل خوراکی به صورت کیک و تنفس کردن به صورت سیگار کشیدن

عوارض مصرف بلندمدت گل

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

  • پارانویا
  • بدتر شدن علائم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و توهم
  • اختلال در عملکرد شناختی
  • اغتشاش در یادگیری
  • آشفتگی در حافظه 
  • مشکلاتی در کنترل حرکت و زمان واکنش
  • افسردگی حاد در دوزهای بسیار بالا
  • احتمال خودکشی بیش تر ، در افراد مصرف کننده

عوامل موثر در خانواده ها به عنوان علت گرایش به مواد مخدر

جایگاه خانواده و خویشاوندان در کاهش یا افزایش گرایش به مواد مخدر یکی از انحرافات و ناهنجاری هایی که میتوان ریشه آن را در خانواده یا خویشاوندان و سبک های فرزندپرروی مشاهده کرد اعتیاد جوانان به مواد مخدر است، جوانان سوء مصرف کننده مواد دارای مشکلات جدی خانوادگی هستند. این مشکلات ریشه در مؤلفه های بنیادین شرایط خانوادگی ،خویشاوندی و سبکهای فرزند پروری والدین دارد.
سابقه اعتیاد در اعضای خانواده
در اغلب خانواده هایی که اعتیاد یکی از اعضای خانواده وجود دارد، خواه ناخواه آشنایی با مصرف موادمخدر سریع تر صورت میگیرد و افزون بر این، این عامل گرایش به مواد مخدر و مصرف آن را در دیگراعضای خانواده تسهیل میکند. دربعضی از افراد معتاد به این ماده مخدر ، اعتیاد والدین یا یکی از اعضای خانواده وجوددارد. 
عدم نظارت کافی والدین در دوران نوجوانی و جوانی
تعدادی از مصاحبه شوندگان اذعان نمودند که نسبت به مسائل دوران نوجوانی و جوانی خود نظارت مناسبی از جانب خانواده صورت نمی گرفته است. آنها این آزادی بیش از حد را موقعیتی برای ارتکاب ناهنجاری های متعدد از جمله مصرف مواد مخدر میدانند.
عدم توجه الزم به حضور پدر در فرایندی تربیتی نوجوان
یکی از مهمترین عوامل دچار شدن به مواد مخدر را غیبت یا فوت یکی از والدین می باشد.
خشونت ، درگیری و نزاع در خانواده
درگیری و نزاع بین والدین در محیط خانواده موجب سلب آرامش روحی و روانی فرزندان میشود که این امر منجر به بیگانگی شخص با اعضای خانواده میگردد. خشونت والدین میتواند به عنوان یه عامل آسیب پذیر، گرایش جوانان و نوجوانان را به مصرف مواد مخدر افزایش دهد.
قبح اجتماعی رفتارهای متعارض با ارزشهای دینی در خانواده
در اکثر افراد معتاد به این ماده مخدر ، خانواده ها سطح اعتقادات پایینی نسبت به ارزشهای دینی دارند. بسیاری از رفتارهای در تعارض با ارزشهای دینی از جمله مصرف مشروبات الکلی، روابط نامشروع با جنس مخالف در خانواده ها قبحی ندارد.
همراهی خویشاوندان در ناهنجارهای اجتماعی
اکثر افراد مصرف کننده بر این باورند که همراهی خویشاوندان در ناهنجاری ها و کج رفتاری ها که موجب شکستن قبح این اعمال شده است از علل اصلی اعتیاد آنها به حساب می آید.
اعتیاد اقوام و خویشان به مثابه محرک در مصرف مواد
دراشخاصی که اعتیاد به این ماده مخدر دارند ، اعتیاد خویشاوندان نزدیک تقریباً در تمام اشخاص وجود داشته است. این اعتیاد نیز محرک بسیار قوی برای تجربه مواد می باشد .

کنترل موقت مصرف مواد به علت وابستگی عاطفی به والدین
بعضی از افراد معتاد ب این ماده ، اظهار نمودند که با توجه به وابستگی عاطفی به مادر و پدر، گاهی اوقات تصمیم به کنترل مصرف مواد خود میگرند.

عوامل مؤثر در گرایش به تجربه کردن مواد مخدر

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

 علاوه بر نقش خانواده در جریان اعتیاد اشخاص، عوامل متعدد دیگری نیز حائز اهمیت میباشند. علل گرایش به تجربه کردن مواد به دو قسم کلی قابل تقسیم میباشد،:

اول: دانشجویان برای فرار از مشکلات خود اعم از خانوادگی، اجتماعی، فردی به موادپناه میبرند،دوما اشخاص برای لذت جویی به دنبال مصرف مواد میباشند.

یکی از مهمترین عواملی که در این راستا اشخاص را درامر اعتیاد یاری میکند همراهی دیگران است،نکته قابل توجهی که وجود دارد تصور راه حل بودن مواد برای فرار از مشکلات و کسب لذت با الگو گرفتن از فیلم ها و آهنگ های غیر اخلاقی صورت گرفته است.

استفاده از فیلم و آهنگ با محتوای اعتیاد
یکی از پررنگترین عوامل در گرایش و تشدید اعتیاد نوجوانان وجوانان ، استفاده از فیلم ها و آهنگ های حاوی این پیام (اعتیاد) است. 
مهیا بودن مکانی مناسب
همراهی دوستان و خویشاوندان در مصرف مواد
کمتر پیش می آید که افراد به تنهایی به صورت شخصی سمت مواد مخدر بروند. اکثر اشخاص اولین مصرف خود را با یکی از دوستان یا خویشاوندان اعلام نموده اند. تقریباً همه دانشجویان بر این باورند که دوست همراه موجب تجربه کردن مواد مخدر بوده است.
گرایش به مواد مخدر به دلیل فرار از مشکلات 
مشاهده میگردد یکی از انگیزه های قوی برای استفاده از مواد مخدر ، مشکلات افراد میباشد.مشکلات خانوادگی، احساس شکست در زندگی، عذاب وجدان، درگیری با والدین و شکست عشقی ازجمله مشکلاتی است که تقریبا اکثرا بیان نمودند که برای رفع این احساس دردناک خود ، از مواد استفاده میکنند.
اعتیاد به ماری جوآنا به علت کسب لذت
تمام افراد پس از اولین مصرف لذت زیادی را تجربه میکنند که این لذت موجب اعتیاد روحی وروانی آنان به این ماده میگردد.

تأثیرات روحی و روانی ناشی از اعتیاد به ماریجوآنا

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

آنچنان که مشاهده شده است، مصرف ماری جوآنا تأثیرات بسازی در روح و روان مصرف کنندگان ایجاد میکند. عموما استعمال ماری جوآنا در بلند مدت موجب از بین رفتن احساسات ، درجه بالایی از افسردگی،افت انگیزه، ، وابستگی و عدم توان ترک مواد، مشکلات در خوابیدن، توهم و کمبود اشتها میگردد.
از بین رفتن احساسات و عواطف
تقریباً همه افرادی که مدت طولانی ماری جوآنا مصرف میکنند اعتقاد دارند که تمام احساسات آنها ازبین رفته است، حتی برای ارزشمند ترین اشخاص زندگی خود دیگر اهمیتی قائل نیستند.شخصی بی تفاوتی خود در برابر مرگ مادربزرگ خویش را تأثیر مواد میداند. زمانی که تو گل مصرف میکنی احساسات سنگ میشه، از پدر مادرت دل سرد میشی.
کاهش روابط اجتماعی
پس از مدتی اشخاص ترجیح میدهند از روابط اجتماعی خود بکاهند. افراد مصرف کننده بر این باورند که مصرف این ماده انسان را افسرده میکند، اهمیت این امر چنان زیاد است که بعضی از این افراد طرد کردن خانواده و اطرافیان را ترجیح میدهند. در نهایت عدم توان تحمل اطرافیان و خانواده به درگیری های متعدد والدین و فرزندان میرسد. 
لذت نبردن از چیزی جز مواد
مطابق با مصاحبه و مشاهده انجام شده اشخاص در دراز مدت از تنها چیزی که لذت میبرند مواد میباشد ، این موضوع تا آنجا ادامه دارد که اگر اشخاص از مواد استفاده نکنند بسیار ناراحت و بد اخلاق میباشند و برای برگشتن به حالت عادی نیاز به مصرف مواد دارند. یکی از افراد در حین مصاحبه بیان میکند اگر مواد نکشد نمی تواند دوستان و اطرافیان خود را تحمل کند.
گرایش شدید به تجربه کردن مواد مخدر دیگر
تقریباً عقیده تمام افراد معتاد بر این است که پس از مصرف ماری جوآنا گرایش بسیار بالایی برای تجربه کردن موادهای مخدر یا محرک دیگر دارند. علت این گرایش کنجکاوی برای تجربه کردن لذت موادهای دیگر میباشد.
عدم توان ترک
همه افراد مصرف کننده اذعان دارند که قبل از مصرف ماری جوآنا می پنداشتند که این ماده اعتیاد ندارد، اما پس از مصرف از وابستگی و اعتیاد شدید روحی و روانی آن اطلاع میدهند که منجر به عدم توان ترک این ماده میگردد. حتی بارها اشخاص تصمیم به ترک این مواد گرفته اند اما با ناتوانی خود در ترک مواجه شدند.
شجاعت و تهور کاذب
همه اشخاص پس از مصرف مواد شجاعت کاذبی پیدا میکنند، این امر موجب واکنش های صریح وبی پروایی آنها میشود. چنانچه بعضی دانشجویان برای اینکه شجاعت گفتن حرف دلشان را پیدا کنند مواد مصرف میکنند. یکی از دانشجویان پس از مصرف احترام بعضی اشخاص را که حفظ میکرده است دیگر حفظ نمی کند.
آشفتگی در هنگام خوابیدن
باتوجه به مشاهده و مصاحبه های انجام شده اشخاص پس از مدتی مصرف دچار آشفتگی در خواب میشوند که منجر به هذیان گفتن و بیدار شدن های ناگهانی و لرزش بدن میشود. فردی لرزش بدن و حرف زدن در خواب را از تأثیرات مصرف مواد میداند.
افزایش تدریجی مصرف مواد
تمام اشخاص از یک سیر صعودی در مصرف اطلاع میدهند، افراد مصرف کننده در ابتدا با فاصله زمانی طولانی شروع به مصرف میکنند اما به دلیل وابستگی ایجاد شده حتی به روزی چند بار مصرف هم میرسند. فردی در ابتدا ماهی یکبار مصرف میکرده است اما تدریجاً به روزی یکبار رسیده است.

نشانه های مصرف گل و ماری جوانا

علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا
علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا

مصرف ماری جوانا تعدادی از علائم رفتاری و احساسی را به دنبال دارد. از جمله مواردی که مصرف کنندگان ماری جوآنا تجربه میکنند احساس آرامش، سرخوشی، تغیرات مثبت در احساسات و تجربیات زندگی مانند خوراک، آهنگ می باشد. بنابر مشاهدات و مصاحبه های انجام شده رفتارهای اشخاص پس از مصرف مواد به صورتی عجیبی داری الگوی تکرار پذیر میباشد. رفتار افراد معتاد به این ماده شامل گوش دادن آهنگ، رقصیدن، سکوت، وراجی میباشد.

آهنگ و رقصیدن
تعدادی از افراد معتاد انگیزه بسیار زیادی برای گوش دادن به آهنگ پس از مصرف مواد دارند، چنانچه یکی از اشخاص جمع شدن دورهم و آهنگ گوش دادن را هدف خود میداند:هدف از گل زدن اینکه جمع بشن دورهم بزنن٬ یا اهنگ گوش بدیم بعد بریم بالا٬ بالابالاها باشیم. دیگری نیز پس از مصرف دائماً علاقه  به آهنگ گوش دادن دارد. عده ای نیز پس از مصرف مواد شروع به رقصیدن میکنند و به ادعای خودشان نشانگر شادی آنها میباشد:الان تنها نشستی تو خونه، پا میشی میرقصی این خوشی هیچ وقت تو حالت عادی خوشت نمیاد.

سکوت کردن

سکوت کردن نیز یکی از رفتارهای رایج افراد معتاد به این ماده مخدر، پس از استعمال مواد میباشد. ادعای این افراد این است که حتی در مواقعی که تنها میباشند از سکوت خود لذت میبرند به این دلیل که یک شادی در ذهن خود احساس میکنند علاوه بر این نیز مصرف این ماده به بهتر تفکر و تخیل کردن دانشجویان کمک میکند. (پسر خاله من میکشید ساکت میشد، میرفت توفکر)دیگری نیز از همین موضوع اطلاع میدهد:یسری ها هستن ۴ ،۵ تایی جت میکن ساکت میشن  شخصی به بهبود در امر تفکر و تخیل اشاره میکند: خیلی خوب میتونی به چیزی که میخوای فکر کنی

خنده شدید
یکی از رایج ترین نشانه های رفتاری نشأت گرفته از مصرف ماری جوآنا سرخوشی افراد مصرف کننده میباشد. چنانچه که از این افراد سوال شد این امر را مهمترین علل گرایش خود نیز میدانند. مطابق با مشاهدات انجام شده شخص از ناراحتی بسیاری رنج میبرد اما بلافاصله پس از مصرف شروع به خندیدن های پی درپی میکند. وقتی میکشی میخندی، همینجوری الکی حال میکنی
وراجی
یکی از تیپ های رایج اشخاص پس از مصرف ماری جوآنا وراجی شدید میباشد. حتی اشخاصی که درونگرا میباشند و در تعاملات اجتماعی خود محتاط عمل میکنند، پس از مصرف این ماده دچار وراجی شدید میشوند که این امر روابط اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.» اولش میکشیدم.
ایجاد توهم
با توجه به مصاحبه و مشاهده های انجام شده پس از مصرف مواد اشخاص توانایی تخیل بسیار قویی دارند یا به عبارت دیگر توهم دارند اما در عین حال میدانند که واقعی نیست. مطابق با مشاهده انجام شده شخص پس از مصرف مواد در حال رقصیدن بود و ادعا میکرد با یکی از دوستانش دارد میرقصد اما میگفت:میدونم نیستا اما خیلی خوب میتونم تصورش کنم. شخص دیگر در هنگام مصرف مواد، لیوانی آبرویش ریخت اما او وانمود میکرد که در حال غرق شدن است.

آیا مصرف ماری جوانا اعتیادآور است؟

گل و یا ماری جوانا بیشتر از آنکه وابستگی جسمی و فیزکی داشته باشد و پس از ترک این ماده ، علائم ترک را ایجاد کند بیشتر دارای وابستگی ذهنی و روانی است و فرد یک میل ذهنی برای مصرف احساس می کند و حتی درصورت مصرف این ماده به صورت طولانی و مداوم علائم ترک به صورت خفیف ایجاد می شود و به صورت قطع تحقیقات وجود علائم جسمی و فیزیکی پس از ترک را نشان نداده است. باوجود اینکه ماری جوانا دارای علائم جسمی و فیزیکی پس از ترک نیست اما گاهی اوقات این اشتغال ذهنی برای مصرف به میزانی بالاست که درصورتی که خود فرد اقدام به ترک بکند نیز به تنهایی قادر به کنترل افکار خود و ترک نمی باشد در چنین مواقعی برای ترک نیاز به کمک های حرفه ای از سوی روانشناسان و مشاوران احساس می شود.

[contact_info title= “علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.