خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری
۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری

۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری

۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری
۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری

[contact_info title= “۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری”] 

درمان پرخاشگری یکی از فرآیند های چالش برانگیز است زیرا در ابتدا افراد ممکن است از پذیرفتن اینکه تند مزاج هستند دوری کنند و موضوعات را بیرونی کنند یعنی خودشان را افرادی طبیعی معرفی می کنند که ناهنجاری هایی محیطی باعث می شود که آن ها از کوره در روند. پس گام اول درمان پرخاشگری، پذیرش آن است، اینکه ما قبول کنیم رفتاری تهاجمی داریم و همیشه در یک موقعیت علاوه بر محیط نحوه رویارویی ما حائز اهمیت است.

حال که می خواهیم درمان پرخاشگری را شروع کنیم، بهتر است ببینیم چه زمانی می گوییم فردی پرخاشگر است؟ افراد پرخاشگر عموما افرادی با سطح هیجانی منفی بالایی هستند. از آنجاییکه پرخاشگری ها سبب ایجاد مشکلات و آسیب های جدی فردی و اجتماعی می شود، که باعث می گردد آموزش روش های کنترل پرخاشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. از این قصد داریم تا به بررسی پرخاشگری و معرفی “۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری” خواهیم پرداخت.

پرخاشگری چیست؟

دیدگاه های متفاوت روانشناسی و جامعه شناسی تعاریف متفاوتی را برای پرخاشگری ارائه می دهند. رفتار پرخاشگرانه، خشونت و کلام پرخاشگرانه را پرخاشگری گویند. اعمال خشونت به دو شیوه جسمانی و کلامی است و علت و هدف هردو، یک موضوع است. علل پرخاشگری و افسردگی به میزان زیادی مشابه یکدیگرند، ناکامی و محرومیت یکی از دلایل پرخاشگری و افسردگی است. برای مثال اگر موضوعی که باعث خشم و عصبانیت می شود خشم و عصبانیت گردد.

اگر این خشم و عصبانیت متوجه خودش گردد می توان آن را افسردگی نامید. در این حالت ممکن است چنین فردی گوشه گیر شود، از زندگی لذت نبرد و به خود کشی فکر کند و یا حتی اقدام به خودکشی کند و اگر چنانچه این خشم و غضب را به سمت بیرون بروز دهد آن وقت آن را می توان پرخاشگری نامید. خشونت، رفتاری است که در آن، یک نفر با عمل یا کلام به فرد دیگری حمله می کند و او را مورد آزار و اذیت جسمانی یا روانی قرار می دهد.

علل پرخاشگری:

عوامل خانوادگی:

سختگیری ها، خشونت ها، سرزنش ها و تحقیرهای والدین مستبد اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر روی ساختار شخصیتی کودکان و نوجوانان باقی می گذارد و احساس بی کفایتی، ترس و انزوا و گوشه گیری، ناتوانی در برقراری روابط عاطفی و اجتماعی ناسازگاری و پرخاشگری و … می تواند زاییده چنین رفتارهای ناسنجیده والدین باشد.

عوامل شخصیتی:

بین ویژگی های شخصیتی همچون برون گرایی و رفتار انحرافی رابطه وجود دارد فرد برونگرا ماجراجو و مغرور است، سریعا واکنش نشان می دهد. تمایل به پرخاشگری دارد، زود از کوره به در می رود، احساسات وی در کنترلش نیست. او بدون تامل و اندیشه عمل می کند. افراد درون گرا نیز از آنجایی که به طور مستقیم قادر به ابراز وجود نیستند ممکن است گاهی اوقات خشم فرو خورده خود را به صورت پرخاشگرانه بروز دهند. افراد برون گرا نیز ممکن است به منظور خود نمایی و تسلط بر دیگران پرخاشگری نمایند.

ژنتیک و عملکرد سیستم عصبی و هورمونی:

پژوهش ها نشان داده اند که برخی از اختلالات روانی ریشه در ژنتیک دارند. همچنین کارکرد سیستم عصبی و هورمونی می تواند باعث اختلالات روانی از جمله پرخاشگری گردد، مثلا افزایش تستسترون در دوران نوجوانی و جوانی باعث پرخاشگری می گردد.

عوامل اجتماعی:

با توجه به افزایش پرخاشگری در جامعه صنعتی و شهری امروزی، برخی برای توجیه این پدیده وسایل ارتباط جمعی را مسئول می دانند زیرا فیلم، مجله، روزنامه، کتاب، تلویزیون، ویدئو، ماهواره حاوی تصاویر و و مطالبی است که در آن اشاره به خشونت، تهاجم و جنایت بسیار دیده می شود سیاری از پرخاشگری های اجتماعی ریشه در مسائلی چون فقر، بیکاری، ناکامی در به دست آوردن شغل مورد نظر بعد از اتمام تحصیلات و غیره دارد.

طرز نگرش افراد:

افرادی که دارای نگرش های خود خواهانه و کمال گرایانه هستند نیز وقتی به اهداف خود نمی رسند دچار پرخاشگری و افسردگی می گردند.

 راه های کنترل پرخاشگری

۱-برنامه ریزی داشته باشید:

رای اوقات شبانه روزی خود برنامه ریزی کنید و هر کاری را در زمان خویش انجام دهید. در واقع ممکن است گاهی عوامل خارجی و محیطی که در کنترل شما نیست، بعضی از برنامه های شما را به هم بزند؛ شما باید در برنامه خود چنین اتفاقاتی را پیش بینی کنید و از قبل خودتان را برای رفتاری مناسب آماده کنید.

۲-تغییر فیزیکی ایجاد کنید:

هنگامی که عصبانی می شوید در خودتان یک تغییر حالت فیزیکی ایجاد کنید. چند لحظه دراز بکشید و چشمان خود را ببندید و همه ماهیچه های خود را شل کنید تا آرامش عضلانی پیدا کنید و فکر خود را از آنچه موجب عصبانیت شما شده است منصرف کنید و به عضلات بدن خود تمرکز یابید.

۳-تلقین مثبت:

به خودتان تلقین کنید که اتفاق خاصی نیفتاده است؛ مثلا اگر کاری باید می شده و نشده اشکالی ندارد، بقیه در چنین مواردی چه می کنند؟ آیا همه عزا می گیرند؟ هر کسی به کار خویش مشغول می شود و اعتنائی به این موارد نمی کند.

۴-آمادگی هر رفتاری را داشته باشید:

همیشه فضای ذهنی و روانی خود را برای شنیدن و دریافت رفتارهای نابجا آماده سازید و به این معنا که همیشه این انتظار را داشته باشید تا دیگران با شما به بدترین شکل برخورد داشته باشند و خود را برای تحمل آن آماده کنید.

۵-هنجارها را رعایت کنید:

از شخصیت قائل شدن بیش از اندازه برای خود اجتناب ورزید و تنها هنجارها را رعایت کنید و لذا به سراغ رفتار های متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشینی مناسب با افراد پائین تر، ابراز ارادت به کوچکتر ها و احوالپرسی با دیگران به خصوص طبقه پائین تر، تفریح و صحبت با دیگران اقدام نمائید.

۶-تغییر وضعیت بدهید:

به هنگام احساس عصبانیت، سریع تغییر وضعیت و موقعیت دهید و از آن محیط دور شوید. در هنگام عصبانیت اگر ایستاده اید بنشینید و اگر نشسته اید بخوابید. وقتی که با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید، برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه راه دریافت های حسی خود را سد سازید.

۷-هر چیزی را جدی نگیرید:

چنانچه رفتار و یا صفتی که در شخصی هست موجب عصبانیت شما شده است، آن رفتار را شوخی تلقی کرده و به شکلی خود را از تیررس آن ها دور در نظر بگیرید، یعنی به گونه ای از مخاطب قرار گرفتن خویش در برابر رفتارهای دیگران پرهیز کنید.

۸-سعی کنید برای هر کاری توجیه مناسب داشته باشید:

برای توجیه رفتارهای خلاف انتظاری که از دیگران سر می زند، توجیه مناسب داشته باشید و آن ها را مقصر تلقی نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید.

۹-ورزش و تفریحات سالم:

به منظور تقویت اراده از تفریحاتی همانند صحرا نوردی، کوه نوردی، شنا و پیاده روی در صبح زود بهره گیرید.

۱۰-مشورت با افراد صبور:

در برخی کارهای مهم با مشورت خواستن از دیگران، تصمیمات خود را استحکام بخشید و از اقدامات عجولانه و خام بپرهیزید. البته سعی کنید بیشتر با افراد صبور و غیر عصبی معاشرت کنید و از دوستی و حرف شنوی افراد تند مزاج پرهیز کنید.

۱۱-تمرین برای کنترل خویش:

سعی کنید به عنوان تمرین گاه گاهی با افرادی که سلیقه آن ها را نمی پسندید برخورد کوتاه مدت داشته باشید و با صاحبان دیگر انتظار مراوده کوتاه مدت داشته باشید.

۱۲-ذکر درمانی:

ذکر گفتن موجب فرونشاندن خشم و کنترل پرخاشگری می شود. برخی از این اذکار همچون: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم، الله اکبر و غیره ….

سخن پایانی:

چنانچه پرخاشگری را درمان نکنید، شدت آن و میزان خشونت شما بیشتر خواهد شد. درمان‌های متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد که قبل از آسیب زدن به خود و دیگران باید به کمک پزشک به نتیجه‌ای موثر دراین‌باره دست پیدا کرد. در موارد بسیار نادری، هیچ دلیلی برای پرخاشگری وجود ندارد. اما اگر ریشه و دلیل پرخاش خود را بدانید راحت‌تر می‌توانید پیگیر درمان باشید و راحت‌تر زندگی کنید. برای دریافت مشاوره در مورد “۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری” می توانید با کارشناسان برتر مرکز الو مشاوره تماس گرفته و راهکارهای لازم را برای حل مسائل خود دریافت نمایید. همچنین سایر مطالب ارائه شده ما را نیز مطالعه نمایید.

مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن
۱۰ راه کنترل کنترل خشم در کمترین زمان
آموزش کنترل خشم در کودکان
بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا

[contact_info title= “۱۲ راهکار موثر درمان پرخاشگری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.