خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا
عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا

عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا

عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا
عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا

[contact_info title= “عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا”] 

ماده مخدر گل یکی از خطرناک ترین گیاهان توهم زا است. بسیاری از جوانان ما به استناد آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات ، از ۱۰ سالگی مصرف سیگار را آغاز می کنند و از ۱۷ سالگی مواد مخدر را نیز تجربه می کنند. در این بین گروهی هم هستند که از ۱۲ سالگی به سمت مخدرهای صنعتی روی می آورند و روزگارشان را با شیشه ، حشیش و ماری جوانا سیاه می کنند. مخدرهایی که یک جمله مشترک درباره اکثریت آن ها تکرار می شود: « این اعتیاد آور نیست.» این جمله ، امروز بیشتر از همه درباره « گل» به گوش می رسد.

ماده مخدر گل ، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد ، یکی از خطرناک ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان ها می­ چرخد و به اسم یک روانگردان طبیعی خرید و فروش می شود. مخدری که ضربان قلب را بالا می برد ، احساس بی قراری می دهد ، باعث توهم می شود و با یک بار مصرف ، طوری عملکرد مغز را مختل می کند که زندگی بدون آن غیر ممکن می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا” می توانید این مقاله را مطالعه نموده و در صورت بروز ابهامات در این زمینه با کارشناسان ما در تماس باشید.

ماده مخدر گل ، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد ، یکی از خطرناک ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان ها می­ چرخد و به اسم یک روانگردان طبیعی خرید و فروش می شود.

اثر گذاری ماده مخدر گل چگونه است؟

ماده مخدر گل در باور اکثریت مردم حتی کم خطر‌تر از حشیش و ماری جوانا و علف معرفی شده است ، اما می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف ، برای همیشه باعث اعتیاد شود. چون به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می‌شود. بنابراین با مصرف نکردن گل ، فرد دچار اضطراب شدید ، بیقراری ، وحشت زدگی ، تپش قلب شدید و… می‌شود.
گل خطرناک‌ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده ، ممکن است فرد به مدت ۶ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی‌دانیم اما عوارض گسترده‌ای از آن مشاهده شده است. جالب اینکه مخدر گل روی گروه‌های خونی +A و +O اثر توهم زایی بیشتری دارد. ناشناخته بودن اثرات استفاده از گل در مدت طولانی و با دوز بالا ، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به گل جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود.

عوارض مصرف ماده مخدر گل و مای جوانا

این ماده مخدر مانند هر ماده روان گردان دیگر در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات مضر بسیار زیادی برای سلامتی بدن از جمله قلب ، ریه ، سیستم گوارش و ایمنی بدن داشته و مصرف بیش از حد و طولانی مدت آن به اعتیاد منجر خواهد شد. اغلب اثرات ماری جوانا بلافاصله رخ می دهند اما تاثیر طولانی مدت این ماده به نحوه مصرف ، مقدار مصرف و این که هر چند وقت یک بار مصرف شود بستگی دارد.

مضرات ماری جوانا برای سیستم تنفسی:

دود ماری جوانا نیز مانند دود حاصل از تنباکو از ترکیبات شیمیایی سمی از جمله آمونیاک و هیدروژن سیانید تشکیل شده که باعث تحریک مسیرهای برونش و ریه ها می شود. افرادی که به صورت منظم ماری جوانا دود می کنند بیشتر در معرض خس خس سینه ، سرفه ، خلط سینه و همچنین عفونت های برونشیت و ریه قرار خواهندگرفت در نتیجه ماری جوانا باعث تشدید علائم بیماری های تنفسی موجود مانند آسم یا فیبروز کیستیک می شود.

مضرات ماری جوانا برای قلب و سیستم گردش خون:

ماده روان گردان موجود در ماری جوانا و گل  از طریق ریه ها وارد خون فرد شده و از طریق خون به کل اندام های دیگر بدن می رسد. این ماده در عرض چند دقیقه ضربان قلب را ۲۰ تا ۵۰ ضربه در دقیقه افزایش می دهد ، این ضربان سریع قلب ممکن است تا سه ساعت ادامه داشته باشد و باعث افزایش خطر بروز حمله قلبی در بیماران قلبی خواهد شد.

به علاوه یکی از مشخص ترین نشانه های مصرف ماری جوانا خونی شدن چشم ها است زیرا ماری جوانا عروق خونی داخل چشم را بزرگ می کند ، اگرچه این مورد باعث کاهش فشار داخل چشم ها نیز می شود که می تواند به صورت موقتی و برای چند ساعت روی علائم آب سیاه نیز اثر مثبت داشته باشد.

مضرات ماری جوانا و گل بر روی حافظه:

تاثیر ماری جوانا روی حافظه و مغز به خصوص در جوانان بیشتر است و در افراد کمتر از ۲۵ سال که مغز آن ها هنوز به طور کامل رشد نکرده ممکن است اثر دائمی روی پروسه تفکر و حافظه داشته باشد. لازم به ذکر است مصرف این ماده در دوران بارداری روی مغز نوزاد متولد نشده تاثیر منفی می گذارد و ممکن است نوزاد در آینده از نظر حافظه ، تمرکز و مهارت حل مسئله دچار مشکل شود.  افرادی که به مدت ۵ سال یا بیشتر هر روز ماری جوانا مصرف می کنند نسبت به افرادی که تاکنون ماری جوانا مصرف نکرده یا کمتر مصرف می کنند در سنین میانسالی حافظه کلامی ضعیف تری خواهند داشت.

مضرات ماری جوانا برای سیستم عصبی مرکزی:

ماده THC موجود در ماری جوانا و گل باعث افزایش تولید و آزادسازی دوپامین در مغز می شود . این ماده شیمیایی طبیعی از عوامل ایجاد کننده احساس خوب در افراد می باشد که درک حسی و درک فرد از زمان را افزایش می دهد اما باعث تغییر نحوه پردازش اطلاعات در هیپوکامپ مغز شده و در نحوه قضاوت فرد اختلال ایجاد می کند. هیپوکامپ ناحیه مسئول حافظه در مغز است بنابراین هنگامی که فرد تحت تاثیر ماری جوانا است ممکن است در ثبت خاطرات جدید در ذهنش دچار مشکل شود.

همچنین ماده THC به دلیل تغییر در درک حسی افراد می تواند به پارانویا یا اختلال توهم منجر شده و باعث تغییراتی در عملکرد مخچه که در کنترل حرکات بدن و تعادل نقش مهمی دارند ، بشوند. در واقع ماری جوانا ممکن است روی هماهنگی و پاسخ رفلاکس بدن نیز تاثیر منفی بگذارد و دوز یا غلظت بالای آن باعث توهم یا هذیان شود ، به عبارت دیگر افرادی که تحت تاثیر این ماده مخدر هستند نباید رانندگی کنند. به نظر می رسد بین مصرف ماری جوانا و برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب نیز رابطه مستقیمی وجود دارد و مصرف این ماده مخدر علائم اسکیزوفرنی را تشدید می کند.

مضرات ماری جواناب روی گوارش و وزن افراد:

دود کردن ماری جوانا و گل ممکن است باعث سوزش یا احساس گزیدگی در دهان یا گلو شود و مصرف خوراکی آن می تواند به مشکلات گوارشی منجر شود. به عنوان مثال THC خوراکی به دلیل نحوه پردازش آن در کبد ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ شود و به کبد آسیب برساند. کانابینوئیدها روی سلول های مغزی که با اشتها ارتباط دارند نیز اثر می گذارند ، این سلول ها در حالت عادی باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شوند اما با تغییر آن ها توسط ماری جوانا سطح گرسنگی فرد را افزایش داده و به افزایش وزن منجر خواهند شد.

اثرات جانبی مصرف گل چگونه است؟

عوارض جانبی استفاده از ماری جوانا و گل در افراد متفاوت است ، همچنین بسته به قدرت و مقدار مواد استفاده شده ، ممکن است متفاوت باشد. همچنین عوارض جانبی در افراد مسن افزایش می‌یابد.

  •  ریلکس شدن عضلات
  •  کاهش سرعت هضم
  •  سرگیجه
  •  تغییرات در ادراک (مناظر ، صداها ، زمان ، لمس)
  •  دشواری در تفکر ، حافظه و حل مسئله
  •  از دست دادن هماهنگی و مهارت‌های حرکتی
  •  تحریک ، اضطراب ، سردرگمی ، حملات ناگهانی ، پارانویا
  •  خشکی دهان و چشم‌ها
  •  فرد را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند.
  • کاهش میل جنسی
  •  کاهش تراکم استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد.
  • خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
  •  بی انگیزگی در زندگی و کاهش علاقه
  • زمینه ساز استفاده از مواد مخدر دیگر
  • خطر ابتلا به جنون در افراد مستعد
  • خنثی بودن نسبت به مشکلات
  • ایجاد حس وابستگی شدید

سخن پایانی:

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم متاسفانه بسیاری بر این باور غلط هستند که این ماده اعتیاد آور نیست اما ماری جوانا یا گل مخدری با اعتیاد آوری بالا است و مصرف آن باعث بروز علائم و عوارض جبران ناپذیری در مصرف کننده خواهد شد. مرکز تخصصی الو مشاوره ، برنامه مدونی برای ترک انواع مخدرها دارد و با توجه به شرایط جسمانی ، روانی ، مدت زمان مصرف و نوع مخدر برنامه مختص فرد را ارائه خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا” می‌توانید با ما تماس بگیرید. سابر مطالب روانشناسی مرتبط با اعتیاد را نیز می توانید مطالعه نمایید:

علائم اعتیاد به مواد مخدر
انواع قرص های ترک اعتیاد
عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد

[contact_info title= “عوارض خطرناک مصرف مخدر گل یا ماری جوانا”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.