خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / طریقه مصرف قرص اورژانسی (ضد بارداری)
مصرف قرص اورژانسی

طریقه مصرف قرص اورژانسی (ضد بارداری)

[jensi_contact_info title=”طریقه مصرف قرص اورژانسی (ضد بارداری)-زمان و نحوه خوردن”]

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود. این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌ های هیپوفیز، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.

قرص اورژانسی ضد بارداری، نوعی درمان اورژانسی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته پس از یک رابطه جنسی مشکوک و محافظت نشده همچون پاره شدن کاندوم در هنگام رابطه جنسی، خارج شدن کاندوم، وارد شدن منی به داخل واژن در روش جلوگیری طبیعی از بارداری، فراموش کردن مصرف قرص های ضد بارداری، تجاوز جنسی و …است.

در ادامه قصد داریم در رابطه با مصرف قرص اورژانسی و نکاتی که هنگام استفاده از این قرص باید در نظر بگیرید، اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم.

ممکن است در مواردی پس از فراگیری نحوه مصرف قرص اورژانسی، سوالاتی از قبیل: چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم، شرح مصرف قرص اورژانسی در روز اول پریودی، طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی، زمان مصرف قرص اورژانسی، در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمی کند و از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده و… برای شما پیش آمده باشد، در این صورت می تاونید با کارشناسان مجموعه ارتباط گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریابید و همچنین از نگرانی پیش آمده حول محور قرص اورژانسی جلوگیری نمایید.

مصرف قرص اورژانسی

طریقه مصرف قرص اورژانسی

یکی از بزرگ‌ ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌ های ناخواسته در افراد می‌شود. داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی ۷۲ ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس ۱۲ ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

میزان اثر بخشی لوونورژسترل

اثر بخشی این روش با قرص های لوونورژسترل حدود ۹۹% و با استفاده از قرص های ترکیبی حدود ۹۷% است. اثر بخشی این روش با فاصله زمانی تماس جنسی تا آغاز استفاده از روش ارتباط قابل توجهی دارد. هر چقدر فاصله زمانی تماس تا آغاز استفاده از روش کوتاه تر باشد، اثر بخشی آن بیشتر خواهد بود.

انواع قرص های ضدبارداری

  • قرص لونژیل
  • قرص ال دی
  • قرص اچ دی
  • آی او دی

نحوه مصرف قرص اورژانسی

قرص لونژیل

قرص لونژیل را می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه نمایید. قرص لونژیل در دو دوز ۱.۵ میلی گرمی و ۰.۷۵ میلی گرمی موجود است. اگر دوز ۱.۵ میلی گرمی را تهیه کرده اید، یک عدد در اسرع وقت مصرف کنید و اگر دوز ۰.۷۵ میلی گرمی است یک عدد در اسرع وقت و یک عدد ۱۲ ساعت بعد مصرف شود. بهتر است تا ۲۴ ساعت اول مصرف شود اما مطالعات نشان داده قرص لونژیل گاها تا ۷۲ ساعت و یا ۱۲۰ ساعت هم جواب می دهند اما شانس شکست بیشتر خواهد شد.

قرص ال دی

اگر قرص ال دی در منزل دارید، ۴ عدد قرص ال دی در اسرع وقت و نهایت تا ۷۲ ساعت مصرف شود و ۴ عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از دوز اول مصرف شود.

قرص اچ دی

اگر قرص اچ دی در منزل دارید، دو عدد باهم در اسرع وقت و ۲ عدد ۱۲ ساعت بعد از مصرف اولین دوز استفاده شود.

ای یو دی

برای جلوگیری از حاملگی، IUD قابل استفاده می باشد. این دستگاه با توقف تخمک گذاری تخمک در رحم عمل می کند و باید در عرض ۵ روز پس از داشتن مقاربت محافظت نشده قرار گیرد.

مزایای استفاده از روش های فوری جلوگیری ازبارداری 

  • با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.
  • می‌توان بلافاصله بعد از آمیزش جنسی از آن استفاده نمود.
  • استفاده از آن‌ها آسان است.
  • اشکالی در بارداری‌های آینده ایجاد نمی‌کند.

عوارض استفاده از قرص‌های اورژانسی 

  • تهوع و استفراغ عارضه شایع این روش می‌باشد برای جلوگیری از آن بهتر است نیم ساعت قبل و ۴-۶ ساعت پس از مصرف هر دوز این دارو از داروهای ضد تهوع مانند قرص دیمن هیدرینات ۲۵-۵۰ میلی گرم و یا ویتامین B6 استفاده نمود.
  • اختلال در قاعدگی که ممکن است فرد سریع پریود شود زیرا دوز بالای هورمون استفاده شده و بعد یک دفعه سطح هورمون‌ها پایین می‌افتد و باعث قاعدگی می‌شود.
  • سر درد و سر گیجه
  • احساس ناراحتی در پستان
  • افسردگی
  • اختلالات پوستی
  • تغییرات وزن بدن
  • از بیماری های عفونی مقاربتی همچون ایدز جلوگیری نمی کند.

هشدارهایی برای مصرف قرص های ضد بارداری

  • بهتر است که قرص‌ ها با شکم خالی استفاده نگردد.
  • در صورت تهوع از خوردن قرص ضد تهوع خودداری نمایید.
  • در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری خواهد بود.
  • این قرص را با آب فراوان میل کنید.
  • حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد.
  • در صورت قاعده نشدن فرد در عرض ۳ هفته پس از مصرف روش اورژانسی پیشگیری از بارداری ، باید ، تست بارداری انجام دهد.

بهترین قرص اورژانسی

قرص اورژانسی لونژیل، طبق بررسی های انجام شده و میزان اثر گذاری، بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی است.همانطور که توضیح دادیم این نو قرص بصورت تکی ۱.۵ میلی گرمی و دو تایی ۰.۷۵ میلی گرم در داروخانه ها و بدون نسخه قابل دسترس است.

جهت مصرف این قرص باید، مراقب تداخل دارویی و البته بیماری های خاص باشید.

نکات مهم در مورد مصرف قرص اورژانسی

هنگام مصرف قرص اورژانسی باید به نکاتی توجه کنید، اولا اینکه مصرف زیاد این نوع قرص ها باعث ایجاد مشکلات جدی می شود. نباید اینگونه باشد که بعد از هر رابطه جنسی آنرا مصرف کنید، بهتر است از روش های پیشگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

اگر بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود اتفاق نیفتاد، بهتر است آزمایش بارداری داده شود.

در صورتی که میزان خونریزی بیشتر از ۲ تا ۳ هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که با مصرف قرص اورژانسی بسته به واکنش هر فرد، ممکن است یک یا چند دوره پریود نامنظم را تجربه کنید و حتی ممکن است دچار لکه بینی غیرطبیعی شوید که جای نگرانی ندارد.

در نظر داشته باشید که هر بار مصرف قرص اورژانسی فقط برای همان رابطه‌ جنسی است و تا ۷۲ ساعت موثر خواهد بود و بر رابطه هایی که بعد از آن زمان داشته باشید تاثیری نخواهد گذاشت.

اگر بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی و لکه بینی فرد بیشتر از ۲ تا ۳ هفته طول کشید و یا دردهای شدیدی داشت بهتر است به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است بارداری خارج از رحم رخ داده باشد.

قرص اورژانسی از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی‌ کند و در روابط پرخطر باید حتما از کاندوم استفاده شود تا احتمال ابتلا به بیماری‌ های مقاربتی کاهش پیدا کند.

مصرف قرص اورژانسی باعث سقط جنین نمی‌شود و اگر ندانسته و با وجود بارداری استفاده شوند مشکلی برای جنین پیش نمی‌ آورد.

هنگام خارج شدن قرص از طریق استفراغ، می بایست مججد آنرا مصرف کنید زیرا جذب آن به زمان نیاز دارد.

قرص ضدبارداری اورژانسی چقدر موثر است و چه کسانی نباید مصرف کنند؟

استفاده از قرص لونژیل برای خانم هایی که چاق هستند و اضافه وزن زیادی دارند موثر نیست و بهتر است که این افراد از آی یو دی استفاه کنند. اما قرص لونژیل برای دیگر خانم هایی که مشکل چاقی ندارند ضرری نداشته اما ممکن است کمی احتمال خطا داشته باشد. به عنوان مثال از بین ۸ زنی که قرص اورژانسی را برای جلوگیری از بارداری مصرف می کنند ممکن است ۱ نفر حامله شود.

اما هنگامی که ای یو دی ۵ تا ۷ روز پس از مقاربت محافظت نشده قرار بگیرد ، می تواند تا ۹۹٪ موثر باشد. قرص های ضد بارداری نباید در بارداری های کاشته شده مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین افرادی که باردار هستند به هیچ وجه نباید از این قرص ها استفاده کنند زیرا این قرص ها فقط برای پیشگیری است نه زمانی که فرد حامله شده است. همچنین زنانی که دچار حساسیت نسبت به مواد سازنده‌ قرص های اورژانسی هستند یا آسم دارند هم نباید از این داروها استفاده کنند.

قرص های اورژانسی با چه دارو هایی تداخل دارد؟

  • برخی از داروهای گیاهی
  • داروهای سل ، صرع و ایدز
  • داروهای کاهش اسید معده مانند امپرازول
  • آنتی بیوتیک های نه‌چندان معروف

کلام آخر

قرص اورژانسی (قرص ضد حاملگی) یکی از روش‌ های مورد استفاده برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی بدون استفاده از روش‌ های ضد بارداری قبلی است. این قرص‌ ها شامل هورمون‌ هایی هستند که می‌توانند فرایند تخمک‌ ریزی و یا پیوند جنین را تأخیر دهند و تا حد زیادی از بارداری جلوگیری کنند.

استفاده از قرص اورژانسی می‌تواند در مواقعی که روش‌ های ضد بارداری معمولی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند یا شک در موثر بودن آن‌ها وجود دارد، مفید باشد. با این حال، باید توجه داشت که قرص اورژانسی تنها به عنوان روش اضطراری استفاده شود و نباید به جای روش‌ های دائمی ضد بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین لازم است بدانید که قرص اورژانسی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی نظیر تغییرات در چرخه قاعدگی، تهوع، استفراغ و اختلالات خونی ایجاد کند. بنابراین، قبل از استفاده از آن، از مشاوره پزشک قافل نشوید.

در نهایت، قرص اورژانسی تنها راهکاری موقت است و برای حفظ بهداشت جنسی بهتر است روش‌ های دائمی ضد بارداری را با متخصصین بهداشت جنسی مشورت کنید. به این ترتیب، می‌توانید روشی مناسب را برای جلوگیری از بارداری ناخواسته انتخاب کنید و به آرامش خاطر برسید.

سوالات متداول

من رابطه جنسی محافظت نشده داشتم، میخام از بارداری ناخواسته جلوگیری کنم چیکار باید بکنم؟

شما بلافاصله بعد از رابطه جنسی و برای جلوگیری از بارداری ناخواسته باید قرص اورژانسی مصرف کنید که انواع آن و طریقه مصرف آنرا در مقاله مطالعه کنید

احتمال بارداری بعد از مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری چه مقدار می باشد.

طبق مطالعات صورت گرفته و تحقیقات انجام شده، بعد از مصرف قرص اورژانسی بالای ۹۰ درصد شما باردار نخواهید شد

 

[jensi_contact_info title=”طریقه مصرف قرص اورژانسی (ضد بارداری)-زمان و نحوه خوردن”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

۶ نظر

  1. سلام من نیم ساعت بعد از رابطه جنسی با همسرم قرص اورژانسی لونژیل ۷۵درصد خوردم ولی بدون آب قورتش دادم اما ۱۶ساعت بعد دوباره قرص دوم رو خوردم با آب امکان بارداری من چقدره ممکنه که باردار بشم

  2. سلام من دیروز صبح رابطه داشتم و شب چهار تا قرص ال دی مصرف کردم و صبح حاوم بد شد تاثیر میزا ره یا باید قرص اورژانسی هم مصرف کنم

  3. سلام من باکره هستم یه رابطه بدون دخول داشتم بانامزدم وایشون روی مقعدم خالی شد درحد مالش بود سریع پاکش کردم وروز بعدش قرص اورژانسی۱/۵مصرف کردم ده روز بعدش پریود شدم الان ۹روز دیگه باید پریودی بعدیم باشه نگرانم درضمن روز ۹پریودی رابطه داشتم بعد اون دیگه هیچ رابطه ای نداشتیم سیکل عادتم همیشه سه چهارروز زوتر پریود میشم. ایاممکنه باردارباشم؟

  4. سلام. ایا خوردن دو عدد قرص لونژیل ۷۵ باهم درست است یا با فاصله ۱۲ ساعت ارهم؟
    درصورت خوردن هردو قرص باهم و بدون تکرار کردن ان در ۱۲ ساعت بعد حاملگی رخ میده؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      معمولا خوردندو عدد قرص لونژیل ۷۵ باهم مشکلی ایجاد نخواهد کرد و احتمال بارداری نیز بسیار پایین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.