خانه / مشاوره روانشناسی / روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟
روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است؟

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است؟

[contact_info title= “روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟”] 

اعتیاد یک بیماری پیش رونده است که روز به روز وابستگی فرد معتاد به ماده مخدر مصرفی و مقدار ماده مصرفی افزوده می شود. از دیدگاه روانپزشکی و پزشکی بیماری وی مانند سایر بیماری ها نیازمنـد پیشـگیری هـای اولیـه و ثانویه می باشد. اقدام به ترک بستگی به نوع ماده مصرفی و مقدار ماده مصرفی دارد. به این صورت که ترک ماده مخدر هروئین نسبت به ترک تریاک به مراتب مشکل تر است هم چنین فردی که اعتیاد به تریاک دارد در صورتی که مصرف روزانه او یک گرم است نسبت به فردی که مصرف روزانه او ۱۰گرم است سخت تر است. علاوه بر نوع و مقدار ماده مصرفی عوامل دیگری در ترک اعتیاد موثر است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر در ترک اعتیاد

طبق پژوهش های انجام شده متغییرهایی مانند جنسیت ، قومیت ، مدت اعتیاد ، تحصیلات ، موقعیت شغلی ارتباط معناداری با میزان ترک و نتیجه درمان نداشتند.

  • اراده و عزم فرد برای ترک و خسته شدن از اعتیاد : ممکن است پای صحبت های افرادی که ترک کرده اند نشسته باشید به کرات این را خواهید شنید که فرد اقرار می کند که از شرایط خسته شده بودم ، احساس می کردم که به اخر خط مصرف این ماده رسیده ام و چیز جدیدی برای امتحان کردن ندارم ، دلم تغییر شرایط را می خواهد و جملات این چنینی. فردی که خودش با میل خودش اقدام به ترک می کند بدون هیچ اجباری احتما ترک و عدم لغزش آن نسبت به فردی که به اجبار اقدام به ترک کرده است بیشتر است.
  • تازه خواهی (میل به امتحان کردن چیزهای جدی ، تکانشگری ، هیجانی بودن و …) : طبق تحقیقات در یک گروه از معتادان هروئین و معتادان کوکائین که مقدار تازه خواهی (هوش هیجانی پائین ) بیشتری داشتند در مراحل اولیه درمان ماندگاری بیشتری داشتند اما در عوض در مراحل آخر درمان ریزش بیشتری داشتند. علاوه بر ویژگی تازه خواهی سایر عوامل منشی و خلقی می تواند در شروع ، تداوم و پیامد وابستگی به مواد نقش داشته باشد 
  • حمایت عاطفی خانواده و اطرافیان از جمله روابط صمیمانه ، داشتن انتظارات روشن ونظارت ، برعکس مرزهای خانوادگی گسسته تاثیر منفی بر ترک اعتیاد دارد و همچنین احتمال ریزش در افراد را پس از ترک آن ها افزایش می دهد.
  • هوش هیجانی : هوش هیجانی عبارت است از آگاه شدن از احساسات و هیجانات خود ودیگران ، توانایی تشخیص این احساسات و استفاده از این آگاهی برای هدایت اعمال و تفکرات خود است. به این صورت که افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند به میزان بیشتری می توانند هیجانات و احساسات خود را کنترل کنند و اعتیاد را کنار بگذارند.
  • نوع ماده مصرفی : مثلا مصرف تریاک نسبت به مصرف کراک و شیشه احتمال ترک اعتیاد را افزایش می دهد. همچنین مصرف کندگان تریاک در مقایسه با سایر موادمخدر از سلامت روان و کیفیت زندگی بهتری برخوردار هستند و همین می تواند به عنوان یکی از عواملی باشد که به ترک اعتیاد این گروه کمک می کند.
  • شرطی شدن نسبت به محیط و مکانی که مصرف در آن جا صورت می گیرد : هرگونه تماس با وسایل مصرف مواد مخدر (سیخ، منقـل، زرورقو…)، مشاهده تصاویر مواد مخدر و تردد در محل های سابق مصـرف مواد می تواند عاملی برای لغزش بیمار پس از ترک تلقی شـود.

روش های ترک اعتیاد

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

  1. دارودرمانی
  2. روان درمانی
  3. هیپنوتیزم درمانی
  4. طب سنتی
  5. خواب درمانی
  6. سم زدایی به کمک نگهدارنده ها مانند متادون و بوپرنورفین
  7. درمان از طریق دارونما
  8. کاردرمانی

متادون چیست؟

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

متادون نوعی ماده مخدر صنعتی است و یک ماده شبه افیونی است ، بنابراین می تواند جایگزین مواد شبه افیونی باشد. این ماده مخدر به سه صورت قرص متادون و شربت متادون و آمپول متادون در دسترس است. متادون نوعی مسکن قوی است و در روند ترک اعتیاد به هروئین و سایر مخدرها ، بدون تاثیرات مخرب مربوط به مخدرها ، برای کنترل و مهار بیماری و جلوگیری از بروز علائم ترک مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بااین حال متادون به دلایل زیر متفاوت از سایر مواد افیونی است :

مدت زمان دوام

مدت زمان عملکرد داروی متادون ، در مقایسه با اکثر مواد شبه افیونی ، بیشتر است. یک دوز متادون می تواند تا ۲۴ ساعت دوام یابد و مصرف فقط یک دوز در روز را امکان پذیر می کند. اثرات متادون ظرف یک ساعت پس از مصرف یک دوز احساس می شود ؛ با این حال اوج تأثیر آن ۳ تا ۸ ساعت پس از مصرف دوز احساس می شود.

مصرف

متادون به شکل مایع خوراکی مصرف می شود.

قانون

متادون با نسخه و تجویز پزشک به صورت قانونی قابل دسترس است، به شرطی که پزشک ابتدا مجوز اداره بهداشت و خدمات انسانی ویکتوریا را اخذ کرده باشد.

هزینه

داروخانه های جامعه محلی و خدمات تخصصی متادون هزینه تجویز را به ازای هر بار تجویزدوز و یا بطور هفتگی از شما دریافت خواهند کرد.

متادون درمانی (ترک اعتیاد با متادون )

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

متادون برای سم زدایی

متادون یکی از داروهایی است که در سم زدایی از آن استفاده می شود به علت اینکه این ماده نوعی شبه افیونی است می تواند علائم ترک ناشی از مواد افیونی مانند هروئین و تریاک را پس از ترک این مواد مخدر از بین ببردبه این صورت که وابسنگی بدنی را برطرف می کند وبرای رفع وابستگی روانی حتما می بایست از روان درمانی استفاده کرد. مصرف متادون می بایست تحت نظر پزشک باشد و مصرف خودسرانه این ماده احتمال اوردوز کردن بیمار را افزایش می دهد.اما درصورتی که مصرف ن تحت نظر پزشک باشد میزان مصرف آن تعیین می شود و درصورت هرگونه تغییر در بدن فرد ،پزشک می تواند سریعا تغییرات در میزان مصرف را کنترل کند.

متادون به عنوان یک نگهدارنده

بیمارانی هستند با وجود اینکه دفعات بسیاری سم زدایی شده اند اما اعتیادشان مجددا عود کرده است و یاحتی ممکن است اعتیادشان سنگین تر شده باشد و یا حتی هستند افرادی که بیماریهای عفونی شناخته شده ای مانند ایدز یا هپاتیت دارند یا ترس مبتلا شدن این افراد به چنین بیماریهایی متعاقب رفتار پرخطرشان وجود دارد!به طور کلی در همه این موراد از متادون به صورت یک روش ترک اعتیاد طولانی مدت و نگه دارنده استفاده می شود.

درمان با متادون نیاز به متعهد بودن شما به مراجعه روزمره به داروخانه و یا مرکز خدمات درمانی جهت دریافت دوز مصرفی دارد. باید بطور مرتب با پزشک خود ملاقات کنید، و او ممکن است ترتیب انجام آزمایشات ادرار را بدهد. این آزمایشات نشانگر مصرف هرنوع ماده شبه افیونی، از جمله متادون، و سایر داروها و مواد خواهند بود.شما همچنین می توانید بطور مرتب با مشاور خود ملاقات کنید، اگرچه این مورد، در بسیاری از خدمات موجود، انتخابی است.

مزایای متادون

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

  • درمان با متادون باعث ایجاد تعادل و ثبات شما می شود، تا دیگر وقت خود را صرف جستجو و مصرف مواد مخدرنکنید.
  • هزینه آن می تواند در مقایسه با مصرف مشکل آفرین مواد مخدر کمتر باشد.
  • به شما در داشن شیوه زندگی سالم تر کمک می کند.
  • در صورتیکه مواد مخدر را تزریق می کنید، درمان با متادون خطر ابتال به HIV-ایدز وهپاتیت B و C را کاهش می دهد،چرا که دیگر
  • نیازی به تزریق نخواهید داشت.
  • به شما کمک می کند با ناراحتی کمتری از عهده ترک اولیه برآیید.
  • در مورد افرادی که از مواد شبه افیونی غیر قانونی استفاده می کنند، نیاز به ارتکاب به جرم را از بین می برد.

معایب متادون

اکثر افرادی که از متادون استفاده می کنند در طول دوره درمان، علائم ناخواسته ای را تجربه خواهند کرد. این علائم بطور کلی ناشی ازدوز بیش از حد پائین متادون، دوز بیش از حد بالا و یا عوارض جانبی مواد مخدر است.

علائم دوز بیش از حد پائین متادون 

همانند علائم ترک مواد شبه افیونی است: آبریزش بینی، گرفتگی عضلانی شکم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد پشت و مفاصل، تعریق، رفتارهای کج خلقی و تند مزاجی، ولع و میل مصرف مواد.

علائم دوز بیش از حد بالای متادون 

عبارتند از خواب آلودگی، چرت زدن، حالت تهوع واستفراغ، تنفس سطحی، مردمک های نوک سوزنی، فشار خون پائین، سرگیجگی واشتهای کم.

این علائم از طریق تنظیم دوزهای مصرفی قابل تصحیح هستند – بنابراین در صورت تجربه اینگونه علائم ، سریعا با پزشک و یا داروسازخود صحبت کنید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف متادون 

  • تعریق اغلب افرایش پیدا می کند ، خصوصا شب هنگام.
  • یبوست نسبتا رایج است ، همانند عوارض سایر مواد شبه افیونی. به مقدار کافی آب بنوشید و میوه ، سبزیجات و فرآورده های سبوس دار و نان آرد گندم مصرف کنید. به اندازه کافی ورزش کنید.
  • درد عضلانی و مفاصل را ممکن است تجربه کنید ، حتی در زمانیکه دوز متادون مناسب باشد. برخی از افراد وجود دردهای شبه رماتیسمی و درد های دیگر را مواقع مختلف گزارش کرده اند.
  • کاهش میل جنسی از عواقب مصرف هر نوع ماده شبه افیونی است، که شامل متادون و هروئین نیز می شود. با اینحال، این میتواند به حالت عادی باز گردد.
  • خارش های پوستی  توسط برخی افراد تجربه می شوند، ولی معمولا فروکش می کنند.
  • تسکین و بی حالی برای مثال، خواب آلودگی، بخصوص بالفاصله پس از مصرف دوز این حالت معمولا ظرف یک هفته یا چندی فروکش می کند ولی ممکن است نیاز به تنظیم دوز مصرفی وجود داشته باشد.

از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ   ممکن است اتفاق بیافتند، ولی این علائم معمولا  به سرعت فروکش می کنند.شکم درد ، گرفتگی عضالنی،  نیز از عالئم احتمالی است، ولی معمولا بسرعت فروکش می کند. برخی از این علائم با علائم ترک اعتیاد و یا سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شوند، بنابراین، در صورت تجربه آنها، باید با پزشک و یا داروساز خود صحبتکنید.

سایر مشکالت احتمالی عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان : متادون، همانند سایر مواد شبه افیونی ، خاصیت حفاظتی بزاق دهان را کاهش می دهد. بزاق دهان حاوی عوامل ضد باکتری است که از فرسایش دندان ها و لثه ها جلوگیری می کنند. تغذیه ناسالم و نا متداوم ، و بهداشت دهان نامناسب نیز به پوسیدگی دندان منجر می شوند. مسواک کردن مرتب و مصرف آدامس بدون شکر می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.
  • تغییرات در عادات ماهانگی قاعدگی : بسیاری از زنان در هنگام مصرف هروئین یا سایر مواد شبه افیونی دچار نامنظمی در دوره قاعدگی می شوند. در برخی زنان دوره قاعدگی ، در حین درمان با متادون ، به حالت طبیعی باز می گردد در حالیکه برخی از زنان در طول مصرف متادون ، همچنان دچار اختلال دوره قاعدگی هستند. به هنگام شروع برنامه درمانی با متادون ، درنظر داشتن روش های پیشگیری از بارداری مهم است، چرا که ممکن است مجدداً دوره قاعدگی شما شروع شود و احتمال بارداری وجود داشته باشد. در بلند مدت ، به نظر می رسد که متادون مشکلاتی جدی را متوجه سلامت فرد کند. به محض ترک متادون عوارض جانبی آن نیز از بین خواهند رفت.

اوردوز متادون

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟

خطر اوردوز در سه حالت وجود دارد:

  • اولا در افرادی که اقدام به خود درمانی می کنند و علائم ترک را نشان می دهند و برای رفع علائم ترک از متادون و آرام بخش ها و یا مسکن ها استفاده می کنند که ترکیب متادون با سایر موارد مانند آرام بخش ها و الکل احتمال اوردوز کردن را در این افراد افزایش می دهد.
  • ثانیا در زمانی که درمان را تازه شروع کرده اید و شما و پزشک تان هنوز برای کنترل علائم ترک به دوز مناسب نرسیده اید خطر اوردوز کردن وجود دارد.
  • ثالثا مقدار دوز خیلی بالاست خطر اوردوز متادون در بالاترین حد خود است.

اثرات دوز بسیار بالای متادون و مسمومیت عبارتند از:

  • کندی تکلم و حالت بریده بریده حرف زدن 
  • کندی در راه رفتن 
  • راه رفتن غیر متوازن
  • تعادل ضعیف ، سر گیجگی ، خواب آلودگی و چرت زدن
  • حالت تهوع و استفراغ

به هنگام خواب ، در جایی که فرد عالم زیر را داشته باشد ، مسمومیت شدید می تواند ایجاد شود:

  • تنفس به صورت نامنظم 
  • حالت نیمه هشیاری و یا بیهوشی
  • عدم توانایی در به هوش آوردن شخص
  • خر و پف ، خس خس و خرناس کشیدن
  • مردمک چشم نوک سوزنی

[contact_info title= ” روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟ “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.