خانه / ترک اعتیاد / بهترین روش ترک اعتیاد-روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدر
بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد-روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدر

[contact_info title= “روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدر”]

اعتیاد، یعنی شرطی کردن مغز و جسم به عادت یا ماده ایی، در واقع اعتیاد وابستگی فرد به چیزی است که در صورت نبود آن ،فرد دچار مشکلات روانی و جسمی می شود.

اعتیاد انواع مختلفی دارد که می توان به اعتیاد به فضای مجازی ،اعتیاد به بازی های کامپیوتری،اعتیاد به مواد مخدر و هر نوع وابستگی ذهنی و جسمی که فرد و زندگی او را دچار مختل می کند نام برد.

یکی از انواع خطرناک اعتیاد، اعتیاد به مواد مخدر است.که از آن به عنوان بلای خانمان سوز یاد می کنند که نه تنها فرد را از پای در می آورد بلکه اطرافیان و خانواده او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مخدر های گوناگونی وجود دارد که برخی بصورت طبیعی و اصطلاحا سنتی تهیه می شودند و برخی دیگر با استفاده از فرمول های شیمایی که صنعتی نام دارند.

ما در این مقاله قصد داریم تا به اعتیاد به مواد مخدر و روشهای ترک آن بپردازیم ،که هم روش های طبیعی و تغییر رفتاری را خواهیم پرداخت و هم روش های دارویی .

این نکته را نیز باید اشاره کنیم که همه ی روشهایی ک ذکر می شود حتما باید زیر نظر مشاور و متخصص ترک اعتیاد انجام شود ،انجام خود سرانه این روش ها بخصوص روش های دارویی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

ترک اعتیاد

اعتیاد یک نوبیماری است،و با فرد معتاد باید مانند یک بیمار برخورد شود(احتمالا این جمله را زیاد شنیده اید) ،پس باید این بیماری درمان شود .

سرزنش ،تحقیر،توهین و عدم اعتماد به یک فرد معتاد باعث می شود تا اون نه تنها به ترک فکر نکند بلکه افسرده تر شود و حتی بیشتر مصرف کند.

این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها باید در طی یک دوره انجام شود تا اثرات و عوارض ترک اعتیاد تا حد ممکن کاهش یابد.

به هیچ وجه نمی توان اعتیاد را را در مدت ۱۰ روز درمان کرد قطعا شما تبلیغات مختلفی را دیده اید که وعده ترک اعتیاد را در مدت زمان کوتاه می دهند.

اطرافیان بویژه خانواده فرد معتاد باید بسیار صبور و همراه فرد باشند زیرا فرد در دوره ترک دچار سو رفتار هایی از جمله عصبانیت ،بی تابی،پرخاشگری به دلیل خماری می شود که  البته طبیعی است

البته مسئله اعتیاد ابعاد اجتماعی نیز به همراه دارد از جمله دزدی،قتل و جنایت و بزهکارهای اجتماعی که این امر اهمیت پرداختن به موضوع ترک اعتیاد را دو چندان می کند.

بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد به دو روش درمان دارویی و رفتاری تقسیم می شود.همانطور که در سایر مقالات ما مشاهده کرده اید، مرکز مشاوره،الومشاوره ترجیحا درمان دارویی را توصیه نمیکند، البته در برخی از موارد نیاز است که درمان با تجویز دارو پیگیری شود که حتما باید تحت نظارت پزشک متخصص صورت گیرد و از مصرف سرخود هرگونه دارو جدا خودداری کنید.

حال بریم سراغ انواع راههای ترک اعتیاد، در ضمن مقاله ترک اعتیاد تریاک و شیره را به شما پیشنهاد میکنیم، با ما همراه باشید.

ترک اعتیاد به روش سنتی:

این روش که معمولا هر فرد مصرف کننده برای یک بار هم شده آنرا امتحان کرده است، اما طبق بررسی ها در اکثر مواقع درمان کامل نشده و فرد در ترک اعتیاد با شکست مواجهه شده است.دلیل آن هم مشخص است عدم داشتن استمرار در فرآیند درمان و تحمل درد است.

مدل ترک اعتیاد به روش سنتی، کاهش تدریجی دوز مصرف می باشد.بدین صورت که فرد باید طی یک برنامه دوز مصرف خود را کاهش دهد تا به صفر برسد.

نکته اصلی در این روش این است که فرد باید با وسوسه به مصرف مواد بجنگد و با بهانه هایی از قبیل عصبانیت و درد مقابله کند تا به رهایی کامل برسد.

ترک ناگهانی یا روش سقوط آزاد:

این روش همانطور که از اسمش مشخص است، بصورت یکدفعه و ناگهانی دوز مصرف قطع می شود.در این روش خبری از کاهش تدریجی دوز مصرف و یا داروهای جایگزین نیست.

البته این روش میزان موفقیت و درمان بسیار کم است و بسیاری از افراد مجدد به مصرف روی آورده و حتی مصرفشان بیشتر شده است.

این روش بیشتر در کمپ های غیر اصولی بسیار مورد استفاده می شود، البته برخی خانواده ها نیز خود روی به این روش می آورند که درصد موفقیت بسیار کم است.

ترک اعتیاد با روش سم زدایی:

روش سم زدایی (UROD) اینگونه انجام می شود که، برای فردی که مصرف بالایی دارد و تحمل درد و خماری بسیار برایشان دشوار است، دارو هایی تجویز می شود که این دشواری را کمتر میکند.این روش یکی از سریع ترین روش های ترک اعتیاد است.

ترک اعتیاد با استفاده متادون و قرص B2 :

این دو نوع قرص که تقریبا عملکرد یکسانی دارند، به عنوان داروی جایگزین استفاده می شود. در ترکیب این قرص ها مقداری مرفین وجود دارد که تحمل خماری و کاهش تدریجی دوز مواد مخدر را برای فرد آسان تر میکند.

اما باید بسیار دقت کرد که فرد به مصرف این قرص ها عادت نکند، زیرا خود این قرص ها اعتیاد آور بود و وابستگی جسمی ایجاد میکند.

استفاده خودسر و بدون تجویز پزشک بدون هیچ وجه توصیه نمی شود، متخصصان با در نظر گرفتن وضعیت هر بیمار دوز و مقدار مناسبی از دارو را تجویز می‌کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف مانع از بازگشت فرد به مصرف مواد می‌شوند.

نیاز به مشاوره برای بهترین روش ترک اعتیاد:

صحبت با مشاور متخصص در حوزه ترک اعتیاد در کنار هر یک از این راههای درمان، مهمی است که شمارا به بازگشت مجدد و جلوگیری از وسوسه مصرف، بسیار کمک خواهد کرد.

[contact_info title= “روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدر”]

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.