خانه / مشاوره خانواده / سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج
سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج

سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج

 

سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج
سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج

[contact_info title= “سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج”] 

بیشتر جوانان ، چه پسر و چه دختر انتظار دارند که در سن و موقعیت مناسب ازدواج کنند تا با تشکیل خانواده از دروازه ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال بگذرند. در عین حال رسیدن به استقلال با خود مسئولیت‌هایی هم به همراه خواهد داشت. با تشکیل خانواده جدید ، جوان دیگر خود را تنها فردی از خانواده اولیه‌اش نمی‌داند ، بلکه می‌بیند خود تشکیل‌دهنده یک خانواده تازه است.

این آگاهی در خود ، هم احساس خوشحالی دارد و هم اضطرابی که با قبول هرگونه شرایط تازه همراه است: اینکه آیا می‌تواند با شخص دیگری که فرهنگ خانواده‌اش با فرهنگ او تفاوت دارد و با طرز فکر و باورهای دیگری بزرگ شده‌ است به تفاهم برسد؟ آیا همین که یکدیگر را دوست داشته‌ باشند کافی است؟ در صورت بروز اختلاف چطور باید با آن روبرو شوند؟ و ده ها سوال دیگر که جوانان به دلیل عدم تجربه پاسخ کاملی برای آن ندارد و همین باعث بروز نگرانی و اضطراب برای آن می شود. برای پاسخگویی به سوالات و کسب اطلاعات بیشتر  در مورد “سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج” می توانید این مقاله را انتها مطالعه نمایید.

یکی از معضلات قرن حاضر پدیده طلاق است.

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره ازدواج در زمانه ای که در آن زندگی می کنیم بسیار حائز اهمیت است . اگر به این نکته توجه کنیم که ازدواج مانند گذشته دیگر یک امر ساده نیست و پیچیده تر شده است اهمیت مشاوره برای ازدواج را بیشتر درک خواهیم کرد. متاسفانه هنوز برخی خانواده‌ها و افراد مشاوره ازدواج را لازم نمی دانند یا شاید آن را زیاد جدی نمی گیرند و از سر رفع تکلیف آن را انجام می دهند.اما افرادی که یاد گرفته اند با دید بازتری به مسائل نگاه کنند ، می دانند که مشاوره ازدواج تا حد زیادی می تواند به مثبت پیش رفتن این روند و تصمیم گیری آن ها کمک کند.

با توجه به این مسئله که یکی از معضلات قرن حاضر پدیده طلاق است مشخص است که این معضل گریبان بسیاری از جوانان را گرفته یا خواهد گرفت. لیکن برای پیش گیری از آن آنگونه که می بایست اقدامات لازم توسط زوجین یا خانواده ها انجام نمی گیرد و غالبا بعد از بروز مشکل خانواده ها به فکر چاره بر می آیند که گاه نوش داروی پس از مرگ سهراب است!

در ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج عوامل متعددی باید مورد شناسایی قرار گیرد که برخی از این عوامل عبارتند از: میزان جاذبه فیزیکی ، همانندی فرهنگی ، هماهنگی در منش و شخصیت ، همانندی در هوش و تحصیلات و … هر اندازه این همانندی و هماهنگی بیشتر باشد سلامت ان ازدواج بیشتر خواهد بود زیرا جور بودن شرط اساسی در ازدواج و حتی در روابط دوستانه است. در مشاوره قبل از ازدواج با تست های دقیق و استاندارد عوامل فوق باید مورد سنجش و بررسی قرار گیرد تا اگر مشکلی هست بررسی و ریشه یابی و حل شود.

آیا ازدواج فقط در دوست داشتن خلاصه می شود؟

برای ازدواج ، مشخصه های بسیاری در نظر گرفته می شوند که باید حتما آن ها را بررسی کنید. عشق ، احترام متقابل و حس اعتماد می تواند زمینه ساز یک زندگی مشترک فوق العاده باشد اما به تنهایی تکمیل کننده آن نیست و نمی توان صرفا وجود عشق را تضمینی برای رسیدن به یک زندگی زناشویی موفق دانست. مشاوره ازدواج و انجام تست های روان شناسی شناخت هر چه بیشتر کمک خواهد کرد.

در جلسات مشاوره ازدواج چه می پرسند؟

مسائل مالی:

یکی از کلیدی ترین سوال های مهم در مشاوره ازدواج به آن توجه می شود مسائل مالی و میزان توجه طرفین به پول است. فرض کنید خانم فردی آرمان گرا باشد که همیشه به دنبال داشتن گران ترین لباس ها ، بهترین مسافرت ها ، شیک ترین منزل و خودرو باشد و مدام برای رسیدن به آن ها تلاش و برنامه ریزی کند. اما مرد تصور دیگری داشته و فردی قانع باشد. قطعا این دو نفر بعد از ازدواج با تعارضات جدی روبرو خواهند شد. اینکه برنامه ریزی مالی باید چگونه باشد و در زمینه ای چقدر باید پول خرج کرد از مواردی است که طرفین باید با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند.

ارتباطات:

نحوه تعامل و میزان ارتباطات افراد در جلسات مشاوره بررسی می شود. یک فرد برون گرا که دائما دوست دارد درباره احساس و کارهای روزانه خود صحبت کند ، در مهمانی ها و دوره همی ها شرکت کند قطعا نمی تواند انتخاب مناسبی برای فردی آرام و درون گرا باشد که تنهایی با جمع های کوچک خانوادگی را ترجیح می دهد.

مسائل جنسی:

مسائل جنسی از مهم ترین “سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج” است که عدم توجه به آن در مشاوره ازدواج می تواند مشکل ساز شود. افرادی از از نظر طبع جنسی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و یکی طبعی سرد و دیگری گرم و پور شور دارد بدون شک نمی توانند زوج مناسبی برای یکدیگر باشند.

کودکان:

یکی دیگر از سوال های مهم در مشاوره ازدواج مورد بحث و توجه قرار می گیرد دیدگاه زوجین در مورد تعداد فرزند و نحوه تربیت آن ها است. مسائل مهم دیگری که در این زمینه مورد بحث قرار می گیرد دیدگاه طرفین راجع به زمان بچه دار شدن ، شیوه های تربیتی ، سقط جنین ، فرزند خواندگی و غیره می باشد.

مذهب:

توجه به مذهب نیز یکی دیگر از نکاتی است که در مشاوره ازدواج مورد توجه قرار می گیرد.شاید داشتن مذهبی مشترک تا حدی پاسخگوی نیازهای طرفین در این زمینه باشد ، اما مساله مهم تر نوع دیدگاه نسبت به مذهب ، مسائل دینی ، خدا و احترام به عقاید یکدیگر است.

خانواده:

یکی دیگر از موارد مهمی که در مشاوره ازدواج به آن توجه می شود، سازگاری و سطح خانواده های طرفین است. در جلسات مشاوره راجع به هم سطح بودن خانواده ها ، طرز فکر و احساس طرفین نسبت به خانواده طرف مقابل ، میزان ارتباط با خانواده ها در آینده ، هم سطح بودن از لحاظ فرهنگی ، مالی ، سیاسی و اقتصادی بررسی می شود.

بهترین زمان مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج 

بهترین زمان مراجعه به مشاوره زمانی نیست که دو نفر مدت زیادی را با هم بوده و علاقه و احساسی بین آن ها شکل گرفته است. بلکه زمانی است که هنوز هیچ صحبتی با یکدیگر نداشته اند. بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که دو نفر حداقل ۱۰ ساعت با یکدیگر راجع به مسائل مختلف صحبت کرده باشند. معمولا تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج ۶ تا ۱۰ جلسه طول خواهد کشید که چنانچه جلسات مشاوره خوب پیش برود ، و زوجین مشکلی با هم نداشته باشند نهایتا ۳ تا ۴ جلسه کافی خواهد بود.

اهمیت سوالات مشاوره قبل از ازدواج

اهمیت سوالات مشاوره قبل از ازدواج در اینست که مشاور بداند این دو نفر برای ازدواج باهم مناسب هستند یا خیر. دو نفر در وحله اول که تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند مطمئنا احساس خوبی نسبت به هم دارند. پس آمار بالای طلاق برای چیست؟ در دادگاه های خانواده زوج هایی را می بینیم برای طلاق نشسته اند. آن ها الان در حالی که برای طلاق آمده اند پشیمانند. اهمیت سوالات مشاوره قبل از ازدواج برای همین است. دختر و یا پسری که با قلبی پاک به هم عشق می ورزند ، عشقشان عقلانی است یا احساسی؟

چنانچه با مطالعه این مقاله قصد دارید تا در مورد مشاوره ازدواج و سوالات متداول خواستگاری اطلاعات بیشتری کسب نمایید می توانید با مرکز روانشناسی الو مشاوره در تماس باشید. همچنین درصورت تمایل می توانید سایر مطالب روانشناسی ما را مطالعه نمایید:

چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟
ازدواج موقت خوب است یا بد؟
سن مناسب ازدواج

[contact_info title= “سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.